AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har en sykdom eller tilstand som ikke går an å behandles. Har vært prøvd tilrettelegging hele livet egentlig og prøvd flere yrker. Nav har konkludert med 100% ufør og at andre tiltak ikke vil bedre arbeidsevnen. Disse vanskene jeg har gjør meg utmattet.. men det er en følge av det andre jeg har. Men etter alt jeg har lest på nav på fb, at så mange får avslag så blir jeg ganske redd. Føler det er mest kanskje de med utmattelse/fibromyalgi og sånne sykdommer som får mest avslag? Og leser mye om at overlegene ikke bryr seg om det lege/psykolog osv sier? noen som vil fortelle hvordan prosessen i nav gikk? Hva gjør jeg ved et avslag? Har jeg rett på advokat når jeg kun har minstesats på aap? og hvor finner jeg evt en god advokat? Liker å ha kontroll vist det skulle skje. syns det er synd og høre om alle som må kjempe i så mange år, når man har en så klar sak. Så hvorfor går nav legene og motsier det behandlere/lege sier? Skal ikke de høre på hva som blir sagt og utifra avklaring? vist det står at det ikke finnes behandling og ingenting som kan bedre arbeidsevnen, så ser jeg at de ofte går i mot dette? Burde ikke disse legene på nav som bestemmer blitt byttet ut? Siden de tydeligvis ikke kan jobben sin og overkjører alle? Vet flere har reagert på dette og syns det er dumt at de ikke gjør noe med dette, det går jo utover livet til folk som må være i systemet unødvendig i mange mange år. Anonymkode: ca71a...225 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har ME og fikk igjennom ufør ved første forsøk. Måtte gjennom en prosess hvor selve restarbeidsevnen skulle vurderes (altså man må møte opp på et kontor for å i en kort periode jobbe med enkle oppgave, slik at de ser hvor du er hen i forhold til utholdenhet osv). Jeg ble sendt hjem etter 5 minutter samtale, de forstod bare ved å se på meg at det ikke var noe vits i å sette meg i noe som helst lettere oppgaver. Det som er viktig her er også at fastlegen din skriver god nok dokumentasjon på tilstanden din, at h*n anbefaler 100% ufør. Får du ikke igjennom, så må det klages inn, og i verste fall gå til advokat. Men ikke ta slike sorger på forskudd, det suger bare unødvendig energi fra deg. Ta en ting av gangen ❤️ Anonymkode: 654e6...593 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Om NAV selv åpner for å søke ufør får de færreste avslag. Anonymkode: 26dc1...35d 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om NAV selv åpner for å søke ufør får de færreste avslag. Anonymkode: 26dc1...35d Det stemmer ikke helt, kommer nok mer an på diagnosen og om de som behandler søknaden mener du er ferdig avklart. Men det går nok fint TS, jeg fikk innvilget på første forsøk, etter råd fra NAV om å søke. Anonymkode: 23190...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Er ikke ufør selv, men skal søke i nærmeste fremtid. Det er vel ca 20% som får avslag, å det vil si at de fleste får innvilget. Jeg har inntrykk av at det er viktig å ha en god lege erklæring, samt at Nav må ha åpnet for at du kan søke. Jeg spurte min veileder om hva som skjer hvis jeg får avslag, og da sa hun at de umiddelbart gjenåpner min AAP, så jeg vil ikke bli gående uten inntekt. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer ikke helt, kommer nok mer an på diagnosen og om de som behandler søknaden mener du er ferdig avklart. Men det går nok fint TS, jeg fikk innvilget på første forsøk, etter råd fra NAV om å søke. Anonymkode: 23190...d8c Det er ikke diagnosen som avgjør om man får ufør eller ikke, men arbeidsevnen/ inntektsevnen. To personer kan ha samme diagnose, men den ene er mer fungerende enn den andre, og får dermed innvilget ufør, mens den som har arbeidsevne ikke får ufør. Anonymkode: 313cf...4dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke ufør selv, men skal søke i nærmeste fremtid. Det er vel ca 20% som får avslag, å det vil si at de fleste får innvilget. Jeg har inntrykk av at det er viktig å ha en god lege erklæring, samt at Nav må ha åpnet for at du kan søke. Jeg spurte min veileder om hva som skjer hvis jeg får avslag, og da sa hun at de umiddelbart gjenåpner min AAP, så jeg vil ikke bli gående uten inntekt. Det er ikke diagnosen som avgjør om man får ufør eller ikke, men arbeidsevnen/ inntektsevnen. To personer kan ha samme diagnose, men den ene er mer fungerende enn den andre, og får dermed innvilget ufør, mens den som har arbeidsevne ikke får ufør. Anonymkode: 313cf...4dc Ja, det er det jeg mener. Noen diagnoser vil jo være klar ufør fordi ingen har arbeidsevne med den diagnosen, mens med andre diagnoser vil det variere fra person til person hvor mye restarbeidsevne man har og da må noen kanskje utredes mer. Så ved noen diagnoser kan de kreve mer utredning. Anonymkode: 23190...d8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Om NAV selv åpner for å søke ufør får de færreste avslag. Anonymkode: 26dc1...35d Det stemmer ikke. Nav åpner for at du kan søke, ja, men så skal den behandles og vurderes og gjennomgås av mennesker som IKKE er din kontaktperson og som IKKE kjenner deg annet enn det de leser på dokumentene. Anonymkode: 2c552...38b 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har en sykdom eller tilstand som ikke går an å behandles. Har vært prøvd tilrettelegging hele livet egentlig og prøvd flere yrker. Nav har konkludert med 100% ufør og at andre tiltak ikke vil bedre arbeidsevnen. Disse vanskene jeg har gjør meg utmattet.. men det er en følge av det andre jeg har. Men etter alt jeg har lest på nav på fb, at så mange får avslag så blir jeg ganske redd. Føler det er mest kanskje de med utmattelse/fibromyalgi og sånne sykdommer som får mest avslag? Og leser mye om at overlegene ikke bryr seg om det lege/psykolog osv sier? noen som vil fortelle hvordan prosessen i nav gikk? Hva gjør jeg ved et avslag? Har jeg rett på advokat når jeg kun har minstesats på aap? og hvor finner jeg evt en god advokat? Liker å ha kontroll vist det skulle skje. syns det er synd og høre om alle som må kjempe i så mange år, når man har en så klar sak. Så hvorfor går nav legene og motsier det behandlere/lege sier? Skal ikke de høre på hva som blir sagt og utifra avklaring? vist det står at det ikke finnes behandling og ingenting som kan bedre arbeidsevnen, så ser jeg at de ofte går i mot dette? Burde ikke disse legene på nav som bestemmer blitt byttet ut? Siden de tydeligvis ikke kan jobben sin og overkjører alle? Vet flere har reagert på dette og syns det er dumt at de ikke gjør noe med dette, det går jo utover livet til folk som må være i systemet unødvendig i mange mange år. Anonymkode: ca71a...225 Statistikken er sånn at 80 % får innvilget, altså 20 % får avslag. Min prosess i NAV var ganske enkel. Jeg gikk delvis på sykepenger og AAP i 2,5 år samtidig som jeg ble utprøvd i den jobben jeg allerede hadde. Etter disse 2,5 år så sa min saksbehandler at nå var det tid for å søke uføretrygd. Uføretrygden ble innvilget ved første søknad. Jeg fikk også godkjent sykdommen min som yrkesskade, og har fått erstatning for dette fra arbeidsstedet og NAV. Sykdommen min medfører også utmattelse / fatigue, men det er ikke utmattelsen som er hovedproblemet, det er bare en konsekvens av den primære sykdommen. (Lungesyk). Anonymkode: 6b91e...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og leser mye om at overlegene ikke bryr seg om det lege/psykolog osv sier? Joda, legeerklæringer blir lest. Så hvorfor går nav legene og motsier det behandlere/lege sier? Navs rådgivende overleger tar vurdering om du er ferdig behandlet for din(e) sykdommer/skader eller lyter og om det er en mulighet for bedring. Leger er som kjent ikke alltid enige. Skal ikke de høre på hva som blir sagt og utifra avklaring? Saksbehandleren på NAY leser all dokumentasjon som er i saken og gjør seg opp en mening. Er de i tvil så blir rådgivende lege forespurt. vist det står at det ikke finnes behandling og ingenting som kan bedre arbeidsevnen, så ser jeg at de ofte går i mot dette? Som sagt, så finnes det forskjellige meninger om man er ferdig behandlet og at sjansen for at arbeidsevnen er varig nedsatt. Burde ikke disse legene på nav som bestemmer blitt byttet ut? Siden de tydeligvis ikke kan jobben sin og overkjører alle? Vet flere har reagert på dette og syns det er dumt at de ikke gjør noe med dette, det går jo utover livet til folk som må være i systemet unødvendig i mange mange år. Nei, hvorfor skal de byttes ut? Det er leger som alle andre leger. Nav må ha leger å rådføre seg med i slike saker. De overkjører ikke andre leger, men de tar en egen vurdering ut i fra hva fastlegen har skrevet og ev spesialister har skrevet. Har de gjort en dårlig jobb for å dokumentere (som ikke er uvanlig) så vil rådgivende lege stille seg undrende til at alt er prøvd. Anonymkode: ca71a...225 Anonymkode: 51e76...f13
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 En annen ting man skal tenke på ts, er at det er sjeldent vi hører om de sakene det gikk fint med. Vi hører oftere om de som har fått avslag, og derfor virker det så overveldende og skremmende ut. Jeg er også livredd for resultatet når jeg skal søke, men må bare prøve å legge de tankene til side. Dette er en prosess jeg uansett må igjennom, så har ingen andre valg enn å ta tiden til hjelp. Anonymkode: 313cf...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Hvis nav allerede har konkludert med at du er 100% ufør så får du ikke avslag Anonymkode: f324e...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis nav allerede har konkludert med at du er 100% ufør så får du ikke avslag Anonymkode: f324e...7f4 Det stemmer ikke. Det er Nav lokal som åpner opp for at man kan søke ufør, men det er Nav legene (ROL) som behandler og avgjør søknaden. Ikke det lokale Nav kontoret. Anonymkode: 313cf...4dc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En annen ting man skal tenke på ts, er at det er sjeldent vi hører om de sakene det gikk fint med. Vi hører oftere om de som har fått avslag, og derfor virker det så overveldende og skremmende ut. Jeg er også livredd for resultatet når jeg skal søke, men må bare prøve å legge de tankene til side. Dette er en prosess jeg uansett må igjennom, så har ingen andre valg enn å ta tiden til hjelp. Anonymkode: 313cf...4dc Det er sant. Ja vi må bare vente. Og hva med de som går på aap i 15 år? Flere arbeidsutprøvinger? Ser ikke helt den. Er det sånn at jeg kan risikere og måtte på ny utprøving om det går 1 år fra avklaring før jeg får søkt? Leser mange sier at infoen blir for gammel. Ts Anonymkode: ca71a...225 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 20% får avslag. Av de som søker på egenhånd får sikkert rundt 90% avslag. I tillegg kommer de som får avslag av andre grunner, som manglende botid eller for lavt inntektstap. Dermed er det langt unna 20% som får avslag pga behandlingsvilkåret når de søker etter at de anses som ferdig avklart lokalt. De fleste som får avslag har leger med ræva formuleringer som kan misforstås, eller meninger som ikke begrunnes. Ta der med ro ts, det går nok helt fint😊 Anonymkode: 30312...2e8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er sant. Ja vi må bare vente. Og hva med de som går på aap i 15 år? Flere arbeidsutprøvinger? Ser ikke helt den. Er det sånn at jeg kan risikere og måtte på ny utprøving om det går 1 år fra avklaring før jeg får søkt? Leser mange sier at infoen blir for gammel. Ts Anonymkode: ca71a...225 De som går på AAP i mange år har nok andre utfordringer. Man leser jo om de som ikke har hatt kontakt med Nav veileder på flere år, og når det nærmer seg at AAP går ut, så blir de stresset og vet ikke hva som skjer. Jeg kjenner til et par tilfeller ser de ikke har noen dialog med Nav, og de har vært på AAP i 10-12 år. Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle eie min egen sak sånn at jeg ikke plutselig sto i en situasjon der jeg risikerte å miste AAP etter 3 år. Jeg har også en lege som er veldig på, å vi har møte med Nav veileder ca 2 ganger i året. Min veileder har derfor fulgt prosessen min nøye - noe som har vært beroligende for meg. Tiltaksarrangør har også vært med på møter ca 1 gang i året, og det er jo de som har observert meg mtp arbeidsevne vurdering og dokumenter dette. Veileder har også svart på meldinger, enten samme dag eller dagen etter. Så jeg føler at jeg har blitt ivaretatt i denne AAP perioden. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 20% får avslag. Av de som søker på egenhånd får sikkert rundt 90% avslag. I tillegg kommer de som får avslag av andre grunner, som manglende botid eller for lavt inntektstap. Dermed er det langt unna 20% som får avslag pga behandlingsvilkåret når de søker etter at de anses som ferdig avklart lokalt. De fleste som får avslag har leger med ræva formuleringer som kan misforstås, eller meninger som ikke begrunnes. Ta der med ro ts, det går nok helt fint😊 Anonymkode: 30312...2e8 Så fint at du oppsummerer avslagene sånn. Har aldri tenkt på det på den måten før. Så da er prosentandelen for avslag minsket noe Anonymkode: 313cf...4dc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det stemmer ikke. Det er Nav lokal som åpner opp for at man kan søke ufør, men det er Nav legene (ROL) som behandler og avgjør søknaden. Ikke det lokale Nav kontoret. Anonymkode: 313cf...4dc Dette stemmer heller ikke. Det er Nav lokal som forbereder saken, og Nav arbeid og ytelser som saksbehandler den. ROL er ikke alltid involvert. For øvrig har det skjedd flere ganger at Nav lokal vurderer en person som ferdig avklart mot uføretrygd, men at Nav arbeid og ytelser er uenig og avslår søknaden. Grunnene til dette er mange. Anonymkode: bd43b...975 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Saken min gikk så fort gjennom at jeg nesten ble fornærmet. Følte jeg knapt hadde akseptert at jeg ikke lenger kunne arbeide før jeg fikk beskjed om at ufør var innvilget. Nå må det sies at lege ,behandlere og nav hadde vært klare på at jeg ikke kunne fortsette med å jobbe lenge før jeg klarte å gi slipp på håpet om et mirakel, men synes det gikk vel fort jeg. Anonymkode: b3fd3...860 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer ikke helt, kommer nok mer an på diagnosen og om de som behandler søknaden mener du er ferdig avklart. Men det går nok fint TS, jeg fikk innvilget på første forsøk, etter råd fra NAV om å søke. Anonymkode: 23190...d8c Det stemmer i henhold til NAVs statistikk jo. Rent beviselig Dersom NAV SELV ÅPNER for det så får de aller fleste innvilget. Ifølge statistikken, ikke min private mening. NAV gir ikke «råd om å søke generelt» men de tar kontakt og dier at de nå har åpnet for at du kan søke. Man kan teoretisk også søke på egenhånd uten den godkjenningen, men da får man som regel og omtrent alltid avslag. Det stemmer at 20% får MIDLERTIDIG avslag. Ganske ofte er det grunnet manglende dokumentasjon osv. Igjen ifølge NAVs egen statistikk. Anonymkode: 26dc1...35d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har ME og fikk igjennom ufør ved første forsøk. Måtte gjennom en prosess hvor selve restarbeidsevnen skulle vurderes (altså man må møte opp på et kontor for å i en kort periode jobbe med enkle oppgave, slik at de ser hvor du er hen i forhold til utholdenhet osv). Anonymkode: 654e6...593 Hei Anonym, vet ikke om du ser denne meldingen, men har et par spørsmål- siden jeg selv er i lignende situasjon. Jeg lurer på hvilken grad av ME du har? Og om du vet om Nav krever rehabiliteringsopphold før man kan få innvilget ifør? Jeg selv har vært syk i mange år, men har restarbeidsevne på ca 25%, og har fast jobb. Har prøvd mye for å bli frisk, men ikke akkurat rehab, og lurer på om det er et absolutt krav. Anonymkode: 369d7...070
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #20 Skrevet 23. februar 2023 Hvorvidt du får ufør eller ikke ved søknad, handler jo også om egeninnsats i prosessen før. Og oppfølging iht egen helse. Du hat i prinsippet rett på ufør om det ikke er utsikter for tilfriskning de neste 7årene. Har du flere diagnoser. Så søker man ufør ofte iht de diagnosen som ikke kan bli bedre av behandling. Vet om flere som har fått avslag, da de henger seg opp i de andre diagnosene som man kan bli bedre av. Så hos meg søkte vi iht ME, la til grunn helse utfordringer, dokumentasjon på forverring iht arb utprøving. Og all oppfølging fra helse vesenet. Men jeg hadde også godt samarbeid med nav, der jeg også var frempå, med forslag og løsninger for å lykkes til arbeid. Da jeg virkelig ikke hadde noe ønske om ufør. Men det gikk ikke, samme resultat gang på gang. Så god dokumentasjon på alt. Uansett får du avslag, kan du klage på avslaget. Men da bør man jo også ha med grunner til at man ikke er enige om avslaget Anonymkode: 7d7b0...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå