Gå til innhold

Hvor ofte "stuerent" å skifte jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rundt 40 og har flere jobber med ca 3 år i. Jeg har gått videre oppover- og jeg er overbevist om at de valgene jeg har tatt har ført meg dit jeg er i dag. Men kan det også være negativt? Jeg er oppvokst med foreldre som jobbet på samme bedrift i 40 år liksom.... 
Hva tenker dere? Og NÅR bør man slå seg til ro, mtp alder...?

Anonymkode: fefde...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke at det telles som jobb om man ikke har jobbet der i minst 15 år. Ellers er det studentjobb liksom, ingenting seriøst 

Anonymkode: c81e0...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette varier fra person til person, og fra jobb til jobb. Jeg har selv jobbet fem år på samme sted nå, og ser meg om etter noe nytt. Jeg tror ikke det er noe negativt å jobbe seg oppover ved å bytte jobb flere ganger, det er heller verre om en stagnerer i samme jobb fordi man tenker at man må være der så og så lenge for at det skal "telles".

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke at det telles som jobb om man ikke har jobbet der i minst 15 år. Ellers er det studentjobb liksom, ingenting seriøst 

Lol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo veldig. Jeg har jobbet i store bedrifter og byttet jobb internt ca annethvert år og jobbet meg oppover på den måten.

men når jeg byttet nå sist har jeg vært 8,5 år hos samme arbeidsgiver og det var nok i lengste laget, jeg har fått litt sjokk over å komme ut i en annen virkelighet. Der jeg er nå er nok et mellomstopp tror jeg, det viste seg ikke å være drømmejobben når jeg har begynt å komme inn i det, men jobben er gullkantet på CV-en så jeg må gi det en skikkelig sjanse. Dessuten har jeg en helt annen livssituasjon om 2-3 år med barn som flytter hjemmefra og trenger mindre frihet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke slik som før at folk starter i en jobb og er der til de er pensjonister. Det er ikke sånn at å få gullklokke for 25 år i jobben er et mål. Det viser tilpasning og at en vil noe mer hvis en har flere jobber. 

Og det har jeg og sett arbeidsgivere uttale, at det er ikke alltid et minus og ha hatt flere jobber . 

Anonymkode: fbbe6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for innspill 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er rundt 40 og har flere jobber med ca 3 år i. Jeg har gått videre oppover- og jeg er overbevist om at de valgene jeg har tatt har ført meg dit jeg er i dag. Men kan det også være negativt? Jeg er oppvokst med foreldre som jobbet på samme bedrift i 40 år liksom.... 
Hva tenker dere? Og NÅR bør man slå seg til ro, mtp alder...?

Jeg byttet først jobb pga flytting. Så måtte jeg bytte jobb igjen året etter pga permittering. Var 1 år i en jobb nå, men den er med lang pendlervei. Så dukket drømmejobben opp med 10 min reisevei og da blir det nok bytting igjen. 

For min del har det alltid vært en grunn til bytte, nå gleder jeg meg til å ikke bytte jobb mer. 

Anonymkode: 0f241...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ca hvert 2.år de siste 6 årene, stort sett pga vikariater men også fordi jeg sto fast utviklingsmessig og sjefen ikke kunne gi meg andre oppgaver, videreutdanning eller annet påfyll. Når du får høre at det ikke er rom for kompetansebygging eller videreutvikling i nåværende stilling så har jeg null insentiv for å bli.

Anonymkode: 3b5f9...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn. Er jobben din prosjektbasert så er det vanlig å bytte ofte. Det er heller ikke uvanlig at nyutdannede bytter jobb et par ganger de første 5 år. Man lærer mye om seg selv de første årene i arbeidslivet, og mange finner ut hva de liker, hva de er gode i og ønsker å satse på fremover. Har hørt at det også er vanlig å bytte etter en del år i samme bedrift pga lønn. Lønn har lett for å stagnere dersom man blir på samme sted år inn og år ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer vanlig før at man jobbet livet ut på samme plass. Min mor gjorde det, ødela helsa og ble ufør siste 10 åra. Jeg valgte å bytte jobb, og har dermed unngått ufør. Tenker slike ting; og trivsel, flytting osv er helt innafor og vanlig. Lyst å prøve noe nytt også. Men om man utelukkende har svært korte ansettelsesforhold så kan varsellamper blinke, type 6mnd, 8mnd, 1,5 år, 10 mnd osv. Såfremt det ikke er type prosjekt arbeid eller noe. Min gamle jobb var en "dead end" jobb, min nye kan jeg utvikle meg omtrent i det uendelige, så ser ikke bort fra at jeg kan bli her:)

Anonymkode: dcb72...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var mer vanlig før at man jobbet livet ut på samme plass. Min mor gjorde det, ødela helsa og ble ufør siste 10 åra. Jeg valgte å bytte jobb, og har dermed unngått ufør. Tenker slike ting; og trivsel, flytting osv er helt innafor og vanlig. Lyst å prøve noe nytt også. Men om man utelukkende har svært korte ansettelsesforhold så kan varsellamper blinke, type 6mnd, 8mnd, 1,5 år, 10 mnd osv. Såfremt det ikke er type prosjekt arbeid eller noe. Min gamle jobb var en "dead end" jobb, min nye kan jeg utvikle meg omtrent i det uendelige, så ser ikke bort fra at jeg kan bli her:)

Ja, folk blir ikke i en jobb uansett nå, og det er bra. Trivsel og en jobb som passer er viktig for livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, folk blir ikke i en jobb uansett nå, og det er bra. Trivsel og en jobb som passer er viktig for livskvalitet. 

Uten tvil! Jeg har etter jobbytte slutta på antidepressiva 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på hvilken bransje du jobber i. I salg og IT så er det helt vanlig å bytte jobb ganske hyppig

Anonymkode: a6098...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...