AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har i mange år slitt med kronisk insomni, store søvnproblemer. Jeg ønsker så sårt å få et barn men tør ikke å blir gravid pga. søvnproblemene mine. Hatt stort ønske om å få barn i mange år nå. Men vet jo samtidig at søvnen ikke akkurat blir bedre med en liten baby. Mannen min vil selvfølgelig hjelpe så mye han kan, men dette med amming blir vanskelig om jeg skal opp flere ganger i løpet av natten.. Når de fleste mennesker kanskje kan legge seg til å sove etter en oppvåkning kan ikke jeg det.. Er det noen med store søvnproblemer som har fått barn og hvordan har det gått mtp. insomni? Beklager hvis jeg har postet under feil tråd🙈 Anonymkode: 389dd...012
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har i mange år slitt med kronisk insomni, store søvnproblemer. Jeg ønsker så sårt å få et barn men tør ikke å blir gravid pga. søvnproblemene mine. Hatt stort ønske om å få barn i mange år nå. Men vet jo samtidig at søvnen ikke akkurat blir bedre med en liten baby. Mannen min vil selvfølgelig hjelpe så mye han kan, men dette med amming blir vanskelig om jeg skal opp flere ganger i løpet av natten.. Når de fleste mennesker kanskje kan legge seg til å sove etter en oppvåkning kan ikke jeg det.. Er det noen med store søvnproblemer som har fått barn og hvordan har det gått mtp. insomni? Beklager hvis jeg har postet under feil tråd🙈 Anonymkode: 389dd...012 Kan du vurdere å gi flaske med en gang pga helseproblemene dine? Da kan mannen din hjelpe deg mye mer. Nå kommer det sikkert hundre innlegg med hyling om at amming MÅ man gjøre, men hvis du har et stort ønske om barn, så ikke la dette stoppe deg. Prøv å finn løsninger for dere Anonymkode: f4806...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Ikke la dette hindre deg i å få barn. Å drive å utsette barn gir heller ingen mening da man takler søvnmangel dårligere jo eldre man blir. Vurder heller grep som å droppe fullamming og gå for Mme så hvem som helst om kan mate, samt muligheter for hjelp fra fler en din mann på natt. Anonymkode: 249a6...0e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Ingen problem med flaske, om du har melk kan du pumpe og gi baby morsmelk likevel 😊 Og om det ikke går så er det helt okei å gi morsmelkerstatning også 😊 Anonymkode: 5928e...498
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har søvnproblemer, men antakeligvis ikke så alvorlig som deg i utgangspunktet. Jeg fungerte fint før jeg fikk barn, fordi jeg alltids klarte å hente meg inn på andre tidspunkt. Etter barn gikk det rett og slett forferdelig dårlig. Jeg ble alvorlig syk, fordi jeg ikke klarte å sove noen ting mellom babyens hyppige oppvåkninger. Holdt på slik i månedesvis og sov 2-3 timer veldig usammenhengende de beste nettene. Jeg har aldri kommet meg helt tilbake til meg selv, og barnet er 4 år nå. Jeg er mye sykemeldt og utredes og sendes i diverse behandlinger, hvor de prøver å finne ut av om jeg "bare" er utbrent og har søvnvansker, eller om det er ME eller lignende. Jeg tror det første selv, for jeg merker stor forskjell de nettene jeg faktisk sover godt. Dessverre har oppvåkningene til barnet forverret søvnproblemene mine permanent, så det hjelper ikke at hen sjeldent våkner om nettene nå. Jeg sier ikke at du ikke bør få barn, men sørg for Guds skyld for å ha en bunnsolid barnefarn, og helst annet nettverk, inne i bildet. Vurder også å droppe amming, slik at du kan ta melatonin (hvis dette fungerer for deg - skal ikke tas av ammende) og slik at far også kan mate på natt. Min nå eks stilte dessverre lite opp, fordi han alltid mente at han var mer sliten, selv om han orket alt som var gøy og ikke tok noe nattevåk. Ting hadde nok sett annerledes ut for meg hvis jeg hadde skjønt hvordan han kom til å bli som far på forhånd. Anonymkode: 096e0...00c 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Husk at når barnefar skal i jobb etter de første ukene og du skal ha mammaperm, kan ikke mannen være oppe hver natt for å gi barnet mat på flaske. Så da er vel eneste mulighet at du er sykemeldt under permisjonen slik at far kan være hjemme, så er spørsmålet om far vil være så alene om ansvaret for et barn som han da vil bli hvis du ikke fungerer heller på dagtid pga at du har våknet på natta av at baby gråter o.l selv om far tar barnet. Anonymkode: 53cd3...80a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har i mange år slitt med kronisk insomni, store søvnproblemer. Jeg ønsker så sårt å få et barn men tør ikke å blir gravid pga. søvnproblemene mine. Hatt stort ønske om å få barn i mange år nå. Men vet jo samtidig at søvnen ikke akkurat blir bedre med en liten baby. Mannen min vil selvfølgelig hjelpe så mye han kan, men dette med amming blir vanskelig om jeg skal opp flere ganger i løpet av natten.. Når de fleste mennesker kanskje kan legge seg til å sove etter en oppvåkning kan ikke jeg det.. Er det noen med store søvnproblemer som har fått barn og hvordan har det gått mtp. insomni? Beklager hvis jeg har postet under feil tråd🙈 Anonymkode: 389dd...012 Jeg sover mye bedre etter jeg fikk barn. Jeg sov bare et par timer natten før fordi jeg var så stresset. Etter ungen ble født så sovner jeg på 5 sekunder Anonymkode: 12036...d9f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Kan være du sover bedre når du er gravid. Det er en spesiell trøtthet. Jeg har aldri likt å legge meg om kvelden, men liker å sove når jeg først sover. Når jeg har vært gravid har søvnen vært ekstra god,og jeg har virkelig elsket å sove. Rundt 2-3mnd graviditet er virkelig en periode med ekstremt intenst trøtthet. Anonymkode: fb24c...e31
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan være du sover bedre når du er gravid. Det er en spesiell trøtthet. Jeg har aldri likt å legge meg om kvelden, men liker å sove når jeg først sover. Når jeg har vært gravid har søvnen vært ekstra god,og jeg har virkelig elsket å sove. Rundt 2-3mnd graviditet er virkelig en periode med ekstremt intenst trøtthet. Anonymkode: fb24c...e31 Sier meg enig her. Anonymkode: 14eea...4da
Turtellure12 Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du vurdere å gi flaske med en gang pga helseproblemene dine? Da kan mannen din hjelpe deg mye mer. Nå kommer det sikkert hundre innlegg med hyling om at amming MÅ man gjøre, men hvis du har et stort ønske om barn, så ikke la dette stoppe deg. Prøv å finn løsninger for dere Anonymkode: f4806...5cb Jeg er en pro-amme person så langt det er mulig, men er helt enig med deg her. Dersom ammingen går utover helsen til mor, påvirker det også baby. Frisk mor, lykkeligere baby. Syns absolutt TS og mannen skal gå for flaske. TS kan også pumpe seg på dagen. Da får baby morsmelk. 1
AprilLudgate Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sover mye bedre etter jeg fikk barn. Jeg sov bare et par timer natten før fordi jeg var så stresset. Etter ungen ble født så sovner jeg på 5 sekunder Anonymkode: 12036...d9f Hadde du kronisk insomni som diagnose? For min del sov jeg lett men OK før graviditet. Fra 5. måned ble jeg søvnløs, og sov fra og med da 0-3 timer usammenhengende frem til barnet var omtrent 2 år. Det var tortur, og stressnivået var helt ekstremt i kroppen etter fødsel. Man kan jo velge å forsøke - men: da må mannen være villig til å kunne overta permisjon. Det er jo farlig for en selv og barnet om man går hjemme med et kolikkbarn i tillegg eller bare generell «babyfussing» uten søvn over lang tid. Risikoen for fødselspsykose og fødselsdepresjon er jo ganske høy. Men, det spørs hvor innstilt partner faktisk er når barnet ankommer. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Jeg sliter veldig med at jeg ikke får sove igjen hvis jeg blir vekket om natta. Løsningen her var samsoving, babyen våknet for mat og puppen var rett ved, så jeg våkna aldri ordentlig. Vi måtte drive på med flaske om natta ei stund, og da var det bare å glemme å få sove igjen. Men med puppen var det veldig greit. Det ble verre rundt 1-2 da vi slutta med nattamming, da hadde jeg en periode hvor jeg sleit en del. Da måtte jeg sove på eget rom 😛 Det skal sies at katta har holdt meg mer våken om natta enn ungen, hun kan være et skikkelig mareritt… Anonymkode: 763ab...c14 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Hei, jeg har også hatt søvnproblemer siden midten av tenårene. Har vært hos utallige leger, prøvd alt mellom himmel og jord, men ligger ofte våken til jeg ser lyset komme inn vinduene og den irriterende lyden av at fugler kvitrer og man vet at nå ble det en natt uten søvn… igjen. Sovepiller har hjulpet meg men det kan man jo ikke ta når man har liten baby. “Alle” sa til meg at dette skulle ikke stoppe meg fra å få barn. «Bare du blir trøtt nok så sovner du». Neida, sånn ble det ikke, sånn er det faktisk ikke for alle. Det ble verre enn noen gang, og når man fortsatt ikke har sovet mer enn 10-20 min på 3 dager så blir man jo Koko, får problemer med hukommelsen, og andre ganske seriøse problemer. Sovnet gjerne i 3-4 tiden om natten med baby men så våknet han 4:20 og da var toget gått for min del. Enden på visen ble at vi måtte rett og slett ansette en person (barnepike), hun jobbet fem dager i uken og tok nattevakten. Jeg pumpet de første månedene (så måtte jo «stå opp» to ganger, hvis jeg ikke allerede var våken da). Det kostet en formue. Men de som ikke har ekte insomni forstår ikke hva dette dreier seg om - vi snakker jo ikke om «å sove litt dårlig en dag eller to». Selv om jeg ikke alltid sover på natten, så hjelper det veldig å være i 100% hvile, kroppen får jo noe ut av det også. Men jeg fikk ikke den hvilen når jeg lå på «vakt» med baby og nærmest ventet på at han skulle våkne. Å ha barn er helt fantastisk. Men hvis du har skikkelig problemer med søvn så ville jeg laget en kriseplan før baby ankommer. Enten det er familie eller ekstern hjelp eller hva. Det hadde gått skikkelig galt for meg hvis jeg ikke hadde funnet en løsning. Anonymkode: 5e048...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Jeg vil tro du kommer til å takle det gangske bra om di er vandt til å sove lite 😛 her var det motsatt, jeg har alltid hatt godt spvehjerte og sov 10 timer i strekk hver natt før jeg fikk barn. Da vi fikk en nyfødt i hus taklet jeg lite søvn så dårlig at jeg begynte å hallusinere 😛 tok mange uker før jeg fungerte semi-normalt igjen. Men min erfaring er at du tilpasser deg babyens sovemønster. Er annerledes når du er hjemme i permisjon med babyen også, for da har du mulighet til å sove til alle døgnets timer (i motsetning til når vekkeklokka ringer og du må på jobb) Og husk at babytiden går fort! Noen barn sover gjennom natten, andre krever mer tid, men denne perioden er bare en brøkdel av livet ditt jeg sier go for it, barna mine er i allefall det beste som har hendt meg selv om vi slet med søvnen Anonymkode: 6b7dc...b49
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Har ingen diagnose på søvnvansker, men alltid slitt. Fikk barn. Barnet sov ok frem til 4 måneder ca. Altså kunne frem til det sove 2-4 timer sammenhengende, typisk mellom ammingen. Dette gikk sånn halvveis ok. Så sluttet barnet å sove.. sov maks 40 min sammenhengende, ofte kun 20 min, dag og natt i nærmere et år. Fra det var 1,5 til 3 år sov det 2-3 timer sammenhengende. Dette resulterte i at jeg fikk ikke sove mellom oppvåkningen. Lite hjelp av far. Dårlig kommunikasjon mellom oss, og ingen selviniativ fra han. Jeg var hos legen og fortalte hvor ille det var, men ingen hjelp å få i min kommune med mindre jeg var til fare for meg selv eller andre. Og så langt klarte jeg å holde det i sjakk. Men det var det jeg klarte. Spydde på jobb, svimte av, holdt på å kjøre av veien.. var helt kaos. Ungen er 6 år i dag. Våkner fortsatt flere dager i uka. Sover og gjennom flere dager i uka. Jeg er blitt super sær når det gjelder søvn og mine rutiner. Følges ikke alt jeg trenger i forhold til leggetider, kosthold og mosjon sover jeg ikke. Og jeg har ingen tålmodig ovenfor mannen eller mine barn om de forstyrrer søvnen. Skal du gjøre dette skal du ha hjelp. Vi har aldri hatt hjelp. Og mannen din skal ta alt av nattevåk. Kjør på med mme på natt med en gang, du kan amme på dagen om du vil amme. Anonymkode: 85fa5...b12
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Har slitt med angst i tillegg, gikk på sovemedisiner i flere år… den dagen ungen ble født og jeg begynte amme sovnet jeg med en gang… Amming utskiller hormoner i kroppen, det skal visst være søvndyssende på både mor og barn😅 I tillegg ga jeg flaske med MME på kvelden sånn at barnet ble god og mett, sov hele natten fra start. Far avlastet på morningen og jeg fikk sove ut🙂 Ikke stress, det ordner seg… barnet mitt er 2 år nå og jeg har ikke rørt sovemedisin siden jeg ble gravid for snart 3 år siden, sover kjempe godt (samsover med barnet, er så avslappende å ligge inntil hverandre 🥰). Anonymkode: 7ac22...d58
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ingen diagnose på søvnvansker, men alltid slitt. Fikk barn. Barnet sov ok frem til 4 måneder ca. Altså kunne frem til det sove 2-4 timer sammenhengende, typisk mellom ammingen. Dette gikk sånn halvveis ok. Så sluttet barnet å sove.. sov maks 40 min sammenhengende, ofte kun 20 min, dag og natt i nærmere et år. Fra det var 1,5 til 3 år sov det 2-3 timer sammenhengende. Dette resulterte i at jeg fikk ikke sove mellom oppvåkningen. Lite hjelp av far. Dårlig kommunikasjon mellom oss, og ingen selviniativ fra han. Jeg var hos legen og fortalte hvor ille det var, men ingen hjelp å få i min kommune med mindre jeg var til fare for meg selv eller andre. Og så langt klarte jeg å holde det i sjakk. Men det var det jeg klarte. Spydde på jobb, svimte av, holdt på å kjøre av veien.. var helt kaos. Ungen er 6 år i dag. Våkner fortsatt flere dager i uka. Sover og gjennom flere dager i uka. Jeg er blitt super sær når det gjelder søvn og mine rutiner. Følges ikke alt jeg trenger i forhold til leggetider, kosthold og mosjon sover jeg ikke. Og jeg har ingen tålmodig ovenfor mannen eller mine barn om de forstyrrer søvnen. Skal du gjøre dette skal du ha hjelp. Vi har aldri hatt hjelp. Og mannen din skal ta alt av nattevåk. Kjør på med mme på natt med en gang, du kan amme på dagen om du vil amme. Anonymkode: 85fa5...b12 Det er ikke normalt og sånn skal det faktisk ikke være med et så stort barn… Det er en grunn til at barnet våkner om natten, da må man finne ut hvorfor. Fra rundt 6 mnd alder har ikke barna behov for mat på natt, men det kan være mange andre årsaker til nattevåk og urolig søvn. F.eks melkeproteinallergi, reflux… Anonymkode: 7ac22...d58 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå