AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Er der gode erfaringer med dette? Tar de god tid? Får man hjelp og blir man møtt på en hensynsfull måte og tar de hensyn til triggere og traumer? Hva erfaring har du? Anonymkode: 60148...4c7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Ingen med erfaring? Anonymkode: 60148...4c7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Jeg var på Livskrisehjelpen på Bergen legevakt for kanskje 8-10 år siden, da jeg hadde det helt jævlig. Jeg husker jeg fikk snakke med en psykiatrisk sykepleier som var veldig lyttende, og kom med gode løsninger og trøst. Jeg husker ikke hvor lenge jeg satt der, men en til to timer, der jeg kun snakket og gråt og tømte meg for all faenskapen i livet mitt. Lykke til 💙 Anonymkode: 9ef96...57b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Jeg var også på livskrisehjelpen ved Bergen legevakt etter et innbrudd og grov voldtekt for 4 år siden. De anmeldte overfallet til politiet uten mitt samtykke, jeg var ikke klar for å gå den veien og det var ikke derfor jeg gjekk dit. Dette førte til at jeg mistet helt tillitt til hjelpeapparatet, med et slikt overtramp før jeg var klar. Og det tok ennda lengre tid for meg å åpne meg til en psykolog som jeg nå går til og har fått god hjelp her. Men det tik lang tid før jeg åpnet meg og stolte på at hun ikke kom til å overstyre meg. Kommer aldri til å oppsøke denne type hjelp igjen. Anonymkode: 90594...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg var også på livskrisehjelpen ved Bergen legevakt etter et innbrudd og grov voldtekt for 4 år siden. De anmeldte overfallet til politiet uten mitt samtykke, jeg var ikke klar for å gå den veien og det var ikke derfor jeg gjekk dit. Dette førte til at jeg mistet helt tillitt til hjelpeapparatet, med et slikt overtramp før jeg var klar. Og det tok ennda lengre tid for meg å åpne meg til en psykolog som jeg nå går til og har fått god hjelp her. Men det tik lang tid før jeg åpnet meg og stolte på at hun ikke kom til å overstyre meg. Kommer aldri til å oppsøke denne type hjelp igjen. Anonymkode: 90594...6e3 Leger er pliktig i å anmelde voldtekter/overgrep. Hvis man skal klare å etterforske og sikre bevis må det gjøres i løpet av kort tid. Hvis man venter forspilles bevisene. Anonymkode: 9ef96...57b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leger er pliktig i å anmelde voldtekter/overgrep. Hvis man skal klare å etterforske og sikre bevis må det gjøres i løpet av kort tid. Hvis man venter forspilles bevisene. Anonymkode: 9ef96...57b Nope de er faktisk ikke det du. Jeg er bare sjeleglad jeg aldri sa navnet hans så de hadde jo ikke mye å gå på heller. Det ble aldri tatt noe undersøkelse av meg, jeg skaffet meg advokat for å få saken henlagt og det ble den. Fullstendig unødvendig på alles vegne. Anonymkode: 90594...6e3
skreppamedleppa Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Leger er pliktig i å anmelde voldtekter/overgrep. Hvis man skal klare å etterforske og sikre bevis må det gjøres i løpet av kort tid. Hvis man venter forspilles bevisene. Anonymkode: 9ef96...57b Her tar du nok veldig feil. Å anmelde en voldekt er en rett vi mennesker har men ingen plikt, og det er den som har opplevd voldekten som bestemmer dette i bunn og grunn. Helsepersonell har plikt til å melde fra til politiet viss det er fare for gjentagende voldtekt/vold, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap næmlig "avvergingsplikten" men i møte med helsepersonell på livskrisen har de taushetsplikt som også gjelder til andre instanser som politiet. Leger er heller ikke pliktig verken fastleger eller leger som jobber på livskrisen eller legevakt til å anmelde voldektsforbrytere på vegne av offeret, viss det ikke kommer under "avvergingsplikten", denne plikten er for å avverge en forbrytelse som mest sannsynlig kommer til å skje, ikke noe som hsr skjedd. Det skal være tungtveiende grunner om dette skal bli gjort, naturligvis fordi tillitt er viktig i møte med helsepersonell og dette er noe den som er utsatt for overgrepet som skal avgjøre i han eller hennes tempo. Å anmelde et overgrep på vegne av andre før offeret er klar eller ønsker det i det hele tatt gir naturligvis en mistillit og er ikke noe livskrisen gjør generelt fordi all forskning tilsier at den prossessen er det offeret som må eie. Selv på reine voldektsmotak pleier helsepersonell ikke å anmelde på vegne av, de råder, prater, oppmuntrer gjerne til anmeldelser men også her er det offeret som må gå veien om hun/han ønsker det. Så om du mener at leger er pliktig til å anmelde så vil jeg gjerne se at du linker til den paragrafen. Endret 22. februar 2023 av skreppamedleppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå