AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg brakk nylig ankelen og opererte for en uke siden. Legen min påstår at de fleste drar tilbake til studier/jobb rett etter bruddet. Men jeg sliter med å klare meg selv i hverdagen. Jeg klarer ikke dusje uten «tilsyn», klarer ikke lage mat, klarer ikke bære ting og jeg klarer generelt ikke gjøre helt normale ting når jeg samtidig må gå på krykker. Jeg har fått legeerklæring ut uken, men gruer meg til å måtte be om å utvide den. Hvordan skal jeg få legen til å ta meg på alvor? Anonymkode: f8f71...425 1
rampeguri Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Nå har jeg aldri brekt foten - men tenker at det kommer an på hva du jobber med? 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Det kommer da an på hva man jobber med. Jeg har vært tilbake dagen etter operasjon. Men kan sitte med PC på fanget og høyt hevet fot. Men om du må "bære ting" i din jobb så forstår jeg jo at du trenger mer tid, da det ikke er mulig med krykker. Anonymkode: 05dcc...d38 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Hva jobber du som? Anonymkode: c992e...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Klarer du å sitte med mobilen/pc/se tv så klarer du å jobbe på kontor/butikk hvor du får mulighet til å sitte på en stol. Om du jobber på lager eller må gå mye i jobben din er det en annen sak. Jobber du med utagerende brukere hvor du kanskje må løpe pga sikkerheten må du omplasseres til en kontorjobb. Anonymkode: cdfdc...96d 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer da an på hva man jobber med. Jeg har vært tilbake dagen etter operasjon. Men kan sitte med PC på fanget og høyt hevet fot. Men om du må "bære ting" i din jobb så forstår jeg jo at du trenger mer tid, da det ikke er mulig med krykker. Anonymkode: 05dcc...d38 Jeg er student og jobber ikke ved siden av. Men er en stor belastning å bare gjøre seg klar om morgenen, pakke skoledagen, dusje osv. Jeg må også gå opp og ned en trapp i studenthybelen hver dag og sist men ikke minst må jeg jo også komme meg til og fra universitetet. Jeg bare føler at jeg trenger litt mer tid fra å være «sengeliggende» til å faktisk vende meg til og gå opp og ned trapper og komme meg ut døra hver dag. Anonymkode: f8f71...425
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Du har brukket en fot. Du er ellers ganske fulltfungerende. Skaff deg en husmorstol og en dusjstol. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge. Det er ingen grunn til å sitte hjemme og leke «hjelpeløs» pga en brukket fot. Anonymkode: 9a4f3...1bb 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Hvordan klarer folk alt dette når man bor for seg selv? Noe så enkelt som å lage mat og «frakte» maten bort til spisebordet eller å finne fram klær er jo noe slitsomt nå.. Anonymkode: f8f71...425
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er student og jobber ikke ved siden av. Men er en stor belastning å bare gjøre seg klar om morgenen, pakke skoledagen, dusje osv. Jeg må også gå opp og ned en trapp i studenthybelen hver dag og sist men ikke minst må jeg jo også komme meg til og fra universitetet. Jeg bare føler at jeg trenger litt mer tid fra å være «sengeliggende» til å faktisk vende meg til og gå opp og ned trapper og komme meg ut døra hver dag. Anonymkode: f8f71...425 Så hva vil du sykemeldes fra? Du kan droppe ut av skolen om du ønsker, alternativt droppe å møte til undervisning en uke. Anonymkode: cdfdc...96d 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er student og jobber ikke ved siden av. Men er en stor belastning å bare gjøre seg klar om morgenen, pakke skoledagen, dusje osv. Jeg må også gå opp og ned en trapp i studenthybelen hver dag og sist men ikke minst må jeg jo også komme meg til og fra universitetet. Jeg bare føler at jeg trenger litt mer tid fra å være «sengeliggende» til å faktisk vende meg til og gå opp og ned trapper og komme meg ut døra hver dag. Anonymkode: f8f71...425 Om noen dager vil du merke at du fungerer mye bedre i hverdagen. Krykkene er enklere å håndtere og ting går lettere med litt øvelse Anonymkode: 85c0c...60d 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva vil du sykemeldes fra? Du kan droppe ut av skolen om du ønsker, alternativt droppe å møte til undervisning en uke. Anonymkode: cdfdc...96d Gruppearbeid, eller eventuelt få det utsatt. Vanskelig å samarbeide med andre uten å fysisk møte opp. Er heldigvis ikke noe obligatorisk oppmøte. Så hadde egentlig ikke vært noe problem hvis det ikke var for at jeg måtte gjøre en oppgave som skal leveres om under 2 uker og som jeg nå har måttet ta en pause fra.. Anonymkode: f8f71...425
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om noen dager vil du merke at du fungerer mye bedre i hverdagen. Krykkene er enklere å håndtere og ting går lettere med litt øvelse Anonymkode: 85c0c...60d Ja gjør nok det men bare skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å f.eks ta buss med krykker, for jeg kan ikke kjøre på en stund nå.. Anonymkode: f8f71...425
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gruppearbeid, eller eventuelt få det utsatt. Vanskelig å samarbeide med andre uten å fysisk møte opp. Er heldigvis ikke noe obligatorisk oppmøte. Så hadde egentlig ikke vært noe problem hvis det ikke var for at jeg måtte gjøre en oppgave som skal leveres om under 2 uker og som jeg nå har måttet ta en pause fra.. Anonymkode: f8f71...425 Da er du bare lite fleksibel. Det går helt fint å samarbeide uten å være i samme rom. Lærte du ingenting under covid? Teams, skype, ringe på messenger, telefon, google docks mail og hundrevis av andre metoder for å samarbeide. Medstudenten din kan til og med komme til deg, fysisk. Eller så kan du legge inn 10 min lenger tid på å møte til riktig tid og sted for å gjøre oppgaven. Anonymkode: cdfdc...96d 10 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har gått på krykker i månedsvis av gangen,og jeg klarer ikke å se problemet ditt, med mindre du har lammelser i overkroppen eller har amputert armene dine. Ja, jeg bodde i blokk uten heis og jobben var uten heis i 3 etg. Anonymkode: d368d...d41 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er du bare lite fleksibel. Det går helt fint å samarbeide uten å være i samme rom. Lærte du ingenting under covid? Teams, skype, ringe på messenger, telefon, google docks mail og hundrevis av andre metoder for å samarbeide. Medstudenten din kan til og med komme til deg, fysisk. Eller så kan du legge inn 10 min lenger tid på å møte til riktig tid og sted for å gjøre oppgaven. Anonymkode: cdfdc...96d Hadde ikke gruppearbeid under covid så er ikke vant til det nei. Oppgaven innebærer at vi må fysisk intervjue folk blant annet, og akkurat det er ikke så lett på krykker. Dessuten har jeg nå blitt forsinket med 2 uker pga dette, uansett om jeg kommer tilbake neste uke eller ikke. Har ikke hatt mulighet da jeg fikk beskjed om å ligge i ro helt til operasjonen, og også i etterkant. Så da får man jo dårligere tid enn andre for noe jeg ikke kan noe for. Anonymkode: f8f71...425 1
newman01 Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja gjør nok det men bare skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å f.eks ta buss med krykker, for jeg kan ikke kjøre på en stund nå.. Anonymkode: f8f71...425 Cato Pedersen har vært på Nordpolen, Sørpolen, nesten toppen av Mount Everest uten armer, og du sliter med å frakte maten fra kjøkkenbenken til spisebordet.... Tips: Flytt stolen til kjøkkenbenken om du holder på å dø av sult 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan klarer folk alt dette når man bor for seg selv? Noe så enkelt som å lage mat og «frakte» maten bort til spisebordet eller å finne fram klær er jo noe slitsomt nå.. Anonymkode: f8f71...425 Du skaffer deg et lite bord på hjul. Klær legger du klart kvelden før, eller finner mye frem samtidig så det ligger klart for noen dager. Ha en krakk på kjøkkenet, og en dusjstol. Dusj MÅ du ikke gjøre hver morgen, ta det heller på kvelden, eller bruk en klut. Gjør minst mulig på morgenen. Smør niste kvelden før f.eks når du har bedre tid. Og ja, jeg har gått på krykker i 4 mnd etter en operasjon. Det er ikke lett, men det går. Det blir lettere med tiden, men det er tungt ja, og syns mange her ikke helt forstår den biten. Buss? Da sørger du for at sjåføren ser deg, og da pleier de å vente med å kjøre til du har satt deg. Du kan bruke seter for funksjonsnedsettelse, eller spørre pent om du kan få sitte om det er fullt. Aldri opplevd at noen ikke flytter seg når du kommer med krykker. Husk å bruke sekk mens du er ute av huset. Anonymkode: 00709...bb0 8 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har gått på krykker i månedsvis av gangen,og jeg klarer ikke å se problemet ditt, med mindre du har lammelser i overkroppen eller har amputert armene dine. Ja, jeg bodde i blokk uten heis og jobben var uten heis i 3 etg. Anonymkode: d368d...d41 Går sikkert når man blir vant til det. Men sånn som det er nå blir jeg sliten av å bare gå noen få meter på krykker Anonymkode: f8f71...425
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 TS har brukket ankelen, ikke foten. Anonymkode: 5e5b5...cb4 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 Som lærere hadde jeg nok ikke godtatt at studentene ikke kan delta pga brukket fot. Det er ingen ting i galt med hodet ditt, det virker som det skal. Du overlever noen dager uten en dusj også. En skal ikke undervurdere klut med såpe og vann. Sett eventuelt en plaststol i dusjen, så går det nok fint. Jeg tror du heller bør komme opp med en løsning på problemet. For det er ditt ansvar. En legeerklæring hjelper ikke, dersom du har manglende vurderingsgrunnlag, noe man fort får på obligatoriske oppgaver. Anonymkode: b1796...42b 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå