AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Dere som er gamle nok til å huske det. Hvordan var det å fly før 11. september 2001? Hvordan var flyplassopplevelsen o.l? Var det paradis sammenlignet med i dag? Anonymkode: f22fa...92d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Det var ganske likt, egentlig. Anonymkode: a3a3d...6f7 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Dette er ikke helt hva du spurte om, men jeg merket godt forskjellen på før og etter 2001 på sikkerheten på flyplassen. Vi brukte å ha utflukter til flyplassen, enten bare for turen, eller fordi vi skulle avlevere eller hente noen. Da var det utsikt til rullebanen via vinduer, vi spiste middag der mens vi så på flyene som lettet og landet, helikopterskolen som drev med øvelsesflyging. Jeg husker ikke helt eksakt når det ble slutt på dette på grunn av sikkerheten, Da ble det raskt slutt på følge noen til gaten, og møte dem ved gaten når de hadde landet, på grunn av alle nye sikkerhetsprosedyrer. Anonymkode: d718e...06f 6 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er ikke helt hva du spurte om, men jeg merket godt forskjellen på før og etter 2001 på sikkerheten på flyplassen. Vi brukte å ha utflukter til flyplassen, enten bare for turen, eller fordi vi skulle avlevere eller hente noen. Da var det utsikt til rullebanen via vinduer, vi spiste middag der mens vi så på flyene som lettet og landet, helikopterskolen som drev med øvelsesflyging. Jeg husker ikke helt eksakt når det ble slutt på dette på grunn av sikkerheten, men det var like etter 2001. Da ble det raskt slutt på følge noen til gaten, og møte dem ved gaten når de hadde landet, på grunn av alle nye sikkerhetsprosedyrer. Anonymkode: d718e...06f Anonymkode: d718e...06f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dere som er gamle nok til å huske det. Hvordan var det å fly før 11. september 2001? Hvordan var flyplassopplevelsen o.l? Var det paradis sammenlignet med i dag? Anonymkode: f22fa...92d Det var verst like etter 11 september og noen år etter. Så ble det jo mer effektivitet i systemet med sikkerhetskontrollen. Jeg tror faktisk vi kunne ha med vann også. Det var ingen som sjekket hvor store tuber. Men den gang var jo stor sett bagasje inkludert i reisen også, slik at det ikke var noe man betalt for. Det var en stor overgang husker jeg... og det føltes som et mareritt å fly like etter. Så ja, det var mye enklere før 11 september 2001. Det var fokus på komfort, og ikke på sikkerhet. Anonymkode: dbb96...820 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Før 9/11 gikk det greit å få poden til å sitte i cockpiten til pilotene noen minutter under flyreisen. I dag er det no go Anonymkode: b9254...4bd 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Det var mer inkludert i prisen av matservering, kaffe og te inkludert i reisene og mindre sikkerhet på flyplassen. Feks kunne man følge folk til gate selv om man ikke skulle fly. Anonymkode: 8d0e8...b3f 4
Kjetil E Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er ikke helt hva du spurte om, men jeg merket godt forskjellen på før og etter 2001 på sikkerheten på flyplassen. Vi brukte å ha utflukter til flyplassen, enten bare for turen, eller fordi vi skulle avlevere eller hente noen. Da var det utsikt til rullebanen via vinduer, vi spiste middag der mens vi så på flyene som lettet og landet, helikopterskolen som drev med øvelsesflyging. Jeg husker ikke helt eksakt når det ble slutt på dette på grunn av sikkerheten, Da ble det raskt slutt på følge noen til gaten, og møte dem ved gaten når de hadde landet, på grunn av alle nye sikkerhetsprosedyrer. Anonymkode: d718e...06f Det høres ut som du sikter til Fornebu, og den ble lagt ned høsten 1998. På Gardermoen måtte du gjennom sikkerhetskontroll og bilettsjekk fra dag 1. Synes å huske at frem til terrorangrepene i 2001 så var det (med unntak av Gardermoen) kun stikkprøvekontroll på innenriksflygninger. Men på utenriks var det permanent mange år før 2001. 4
Kjetil E Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Før 9/11 gikk det greit å få poden til å sitte i cockpiten til pilotene noen minutter under flyreisen. I dag er det no go Anonymkode: b9254...4bd Vel fikk sitte klapp i cocpit under en hel flygning med Widerøe i 2015 jeg. Så "umulig" er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Største forskjellen var at barn fikk gå og se inn i cocpiten og døra inn dit ofte var åpen gjennom flyvningen. Var sikkerhetskontroll da også, men trengte ikke plastposer for væskeholdlige ting gjennom kontrollen. Anonymkode: 40335...c42 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Litt feilinfo i tråden her. Obligatorisk sikkerhetskontroll ble innført på alle norske flyplasser som følge av hendelsen med øksemannen på Kato Air i 2004, ikke pga. 9/11. Anonymkode: f495c...af5 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Man slapp vel å passe på at man ikke hadde med mer enn 100 ml flytende på flyet. DET er utrolig irriterende. Som om man ikke kan ha noe farlig i en beholder på max 100 ml. 🙄 Anonymkode: 4f726...da5 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #14 Skrevet 23. februar 2023 Man slapp de hersens væske-reglene, ellers var det ganske likt. Dessuten var det ofte åpent inn til cockpit. Det siste synes jeg er den største endringen. Anonymkode: 4e553...4be 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #15 Skrevet 23. februar 2023 Kunne ha toalettsaker i håndbagasjen uten å styre😭 Anonymkode: 475e1...68c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #16 Skrevet 23. februar 2023 Endringen kom jo gradvis. Spisse gjenstander og en del andre ting ble forbudt lenge før 2001. Det samme med stengt cockpit, men husker vi som barn rundt ca 1990 alltid var fremme i cockpit en tur og snakket med kapteinen. Den største overgangen var jo forbud mot væske. Man var jo vant til å ha med vannflasken, og full-størrelse produkter. Men her ble jeg veldig raskt vant med å pakke med travel-size, og det kommer jeg til å fortsette med nå når det forbudet snart forsvinner. Fatter ikke at jeg drev å fløy på helgetur med full-størrelse shampoo og balsam, med mer. Anonymkode: 0d271...c7b 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #17 Skrevet 23. februar 2023 Forbudet mot væske kom forresten i 2006, etter at noen hadde tatt med sprengstoff på fly. Og stengt cockpit tror jeg skjedde på 90-tallet en gang, etter angrep på en pilot. Jeg tror i det hele tatt ikke det var så stor endring i 2001, med mindre du var mørk i huden. Anonymkode: 0d271...c7b
Taluno Skrevet 23. februar 2023 #18 Skrevet 23. februar 2023 Dem ble strengere i sikkerhetskontrollen, ellers var det ikke så mye endringer. Men paradis vil jeg ikke kalle det. Jeg fløy en god del mellom Trondheim, Oslo, Evenes og Tromsø. Som jeg husker så hadde Tromsø og Evenes en kafe, og en kiosk. Trondheim tror jeg hadde to kafeer, i tillegg til kiosken. Det å måtte tilbringe noen timer på flyplassen som barn og ung tenåring var helt ekstremt kjedelig! 2
Gjest Beelzebub Skrevet 23. februar 2023 #19 Skrevet 23. februar 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Før 9/11 gikk det greit å få poden til å sitte i cockpiten til pilotene noen minutter under flyreisen. I dag er det no go Anonymkode: b9254...4bd Skjedde faktisk i en av de mest idiotiske flystyrtene noensinne: "Eldar" er guttungen. Pilotene var visst ikke klar over at autopiloten ble koblet ut automatisk når man beveget på rattet. Så guttungen bare krenga flyet over, og dett var dett (etter en lang kamp mot gravitasjonskreftene, og flere turer opp og ned). Må ha vært en helt jævlig flytur for passasjerene.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #20 Skrevet 24. februar 2023 On 2/22/2023 at 2:14 PM, AnonymBruker said: Dere som er gamle nok til å huske det. Hvordan var det å fly før 11. september 2001? Hvordan var flyplassopplevelsen o.l? Var det paradis sammenlignet med i dag? Anonymkode: f22fa...92d Bekymringfritt egentlig. Fly der ingen kunne tenke seg noe sånt. Det var bedre mat på flyet,lite sikkerhetstiltak, jeg tenkte på flyturer som mit eget hjem, sikkert. En kunne ta med mer eller mindre alt. Mora tok med kjøtt en gang. Anonymkode: df531...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå