AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #21 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er kontaktlærer for 15-16 elever. Når det gjelder praksisplasser, skulle jeg ønske elevene kunne skaffe dette selv. Men det godtar ikke praksisstedene. Vi må forholde oss til kommunal sektor og de nærliggende sykehjemmene/boliger. De stiller krav til OSS og vi må følge dem, fordi vi har ikke andre alternativ og det vet de. Vi har en pågående diskusjon med ledelsen om dette. Vi kjører fellesmøte med alle praksissteder før oppstart. Vi inviterer dem inn på skolen, går igjennom forventninger fra begge sider, praksispermer og oppfølgingsplan. Vi besøker hver eneste elev 6 ganger pr år. I år har vi deltatt på 8 minimesser, vi har hatt utdanningsvalg 2 ganger, hos oss så krever det litt planlegging og ikke minst innkjøp, vi har hatt åpen skole, vi har elever inn på hospitering. Siden vi er nedleggingstruet, så føler mange av oss at vi ikke har noe valg. Det er mange aktiviteter som er bare noen få ganger i året, men det skal jo gjøres og kommer i tillegg til. Anonymkode: 8bce4...b9b Ja ser dette er betydelig mer omfattende enn hos oss! Krysser fingrene for at dere unngår nedleggelse🤞🏻🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: 289c5...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #22 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er enig i at det er slitsomt å jobbe turnus. Når du jobber kveld så begynner du på jobb kl 15.00, når du går hjem kl 22.00 - 22.30 er du ferdig på jobb. Fakta: er vel at du har bestemt deg for at det er bedre for deg å være lærer og er lite åpen for at lærerhverdagen kan være like hektisk som en sykepleiers hverdag. Jeg kan ikke motbevise det. Du får prøve. Det kan jo hende det er mye bedre for deg, om det kun er turnusen som er problemet. Men ikke kom inn i skolen med holdningen om at nå skal du på feriekoloni, for det å være sykepleier er så mye verre. Jeg er litt lei av de holdningene. De sykepleierne varer ca et kvarter etter de har møtt praksisjokket og de gjør en slett jobb den tiden de er i jobb og da blir det ekstra mye til de andre. Vi er et team og vi er helt avhengig av at alle ledd gjør jobben sin. Mange tror at elever i videregående skole sitter pent på pulten sin og ønsker å ta i mot den undervisningen vi tilbyr dem. At det er stor forskjell på å være i barneskole og videregående skole. Vel, adferdsmønsteret er overraskende likt. Alle trenger trygghet og at lærer er en god relasjonsbygger. Mange elever på videregående, spesielt helsefag har med seg en stor bagasje. Denne skal du som lærere håndtere i tillegg til det faglige. Elever med bagasje kan utagere ganske kraftig og for å skape et godt læringsmiljø for alle, må du finne en måte å håndtere dette på. Mange elever er så syke at de har mer enn nok med sine egne helse og dette blir de konfrontert med hver eneste dag på helsefag, da fagets egenart handler om å gi omsorg til andre. Det er ikke uvanlig at i en klasse på 15, at det er 7-8-9 elever med spesielle behov. Disse skal ha tilrettelegging og opplegg som er tilpasset dem. Med disse elvene følger det en del møter med foresatte, bup, barnevern, ppt og ot. En skolehverdag kan se sånn ut : 08.30 Oppstart med opprop. Jens har ikke kommet. Han er på ringekontrakt. Du tar kontakt med miljøarbeider som må ringe Jens. Bussen til Per, Ida og Tiril er forsinket, igjen. Jorunn er sur for at hun ikke rakk å spise frokost og jeg sier at hun må vente til første friminutt, etter den avtalen vi har laget. Etter en halvtimes støy, får man endelig startet opplegget. Det gjelder å snakke fort, for etter 15 minutter skal de allerede ha første pause. Første pause er på 15 minutter, siden få elever får i seg frokost før de kommer. Tæring før læring! Etter pausen setter du på en film om kreft, uviten om at onkelen til Ida døde av kreft i fjor. Dette utløser et angstanfall som du må håndtere. Mens du er på gangen for å roe ned Ida, setter Per fyr på pulten med håndspriten. Heldigvis syns Gurdrun det er ugreit, så hun kommer for å gi beskjed. Etter en samtale med Per, så viser det seg at han er sur på den rapporten du har skrevet til barnevernet. Han mener at jeg ikke liker han. Etter en lang samtale, hvor man snakker om hva, hvordan og hvorfor er vi endelig klare til å gå inn å fortsette undervisningen og filmen er ferdig. Jeg håper de andre i klassen, som har sittet alene det meste av tiden, har fått med seg noe av den. Mot lunsjtider Tiril å føle seg dårlig. Hun ha diabetes og regulerer ikke blodsukkeret sitt skikkelig. Hun har svært lavt blodsukker og det kommer frem at hun ikke har spist i dag. Denne dagen var det ikke så lavt, så jeg har tid til å kontakte miljøarbeider som kan ta over for meg. Er det for lavt, må jeg håndtere dette selv. Hun har egen hylle i kjøleskapet i fløyen ved siden av. Etter lunsj oppdager du at det lukter hasj av Jens som omsider har kommet slengende på skolen. Du tar kontakt med rusansvarlig som tar seg av han. Du noterer i boka at du må ringe foresatte til Jens på slutten av dagen, da han er under 18 år. Jens kommer tilbake i klassen og er rasende på deg resten av dagen. Jeg tilbyr han at vi kan ringe mor sammen. Det vil han ikke. Til slutt blir vi enige om hvilket tidspunkt jeg skal ringe hjem, for at han skal få mulighet til å fortelle det hjemme selv først. Jeg skal derfor ringe foresatte kl 19.00. Når klokken nærmer seg 15.30 er man veldig ferdig i hodet og sliten i kroppen. Før du går hjem, kommer lederen din og forteller at din kollega er syk i morgen, så vi må slå klassene sammen. opplegget jeg skal ha i morgen, passer ikke så godt, til to klasser, jeg må bruke kvelden til tilpassinger. Hjemme for å lage middag. Jeg er krampaktig mamma i knappe to timer. Så begynner kveldsøkta. Først med telefonsamtale til mor til Jens. Den tar tid, da hun er ganske fortvilet. Men glad for at jeg ringte. Etter samtalen forsøker jeg å være mamma frem til leggetid. Minstefrøkna legger seg kl 20.30. Jeg har egentlig en regel på at jeg ikke skal jobbe mellom 17-20, for da er det familietid, men noen ganger går ikke det. kl 21.00 ringer pappaen til Jens, han er sint for at skolen ikke har tatt kontakt med han og han er lei av at det bare er MOR som får informasjon. Han føler seg utestengt og jeg får hele deres konflikt om samvær fra Jens var 4 år og MOR er en dritt og jeg tar hennes parti! Endelig kl 22, er det stille i huset. Resten av familien har lagt seg og jeg setter meg til å finpusse på opplegget for i morgen. Sender et par meldinger via teams med min kollega, får et opplegg av henne, som jeg kan flette inn i mitt. Jeg rekker akkurat å være i seng til midnatt. I halvsøvne spiller jeg samtalen til far til Jens om og om igjen i hodet. burde jeg ha sagt noe annerledes, delte jeg for mye, for lite. Jeg er svært bekymret for Jens, det er ikke rart han sliter, sånn som foreldrene hans krangler. Ny dag starter opp, alt for tidlig i følge kroppen min. En dobbelt klasse venter. Klassene går ikke så godt sammen. Det er en mobbehistorikk som ligger bak. Så Gudrun kan ikke være i samme rom som Pernille i den andre klassen. Mammaen til Pernille har krevd at vi holder disse jentene adskilt etter flere stygge episoder. Jeg har derfor bestemt at de skal være i hvert sitt klasserom og at det er jeg som løper i mellom. Resten av dagen går til å være to steder samtidig, prøve å være tilstede for alle som trenger det, prøve å få til en positiv læringsøkt - det er jo strengt tatt derfor jeg er der. Jeg veileder, megler, legger til rette for, endrer opplegget på strak arm. Har laget eget opplegg til Jens, Ola og Ida som ikke klarer å jobbe i gruppe. Skjermer Jens på grupperom, da han har en dårlig dag. Minner meg på, at jeg ikke må glemme han bort og at han også trenger tilsyn om dagen. Mulig du mener at min jobb ikke er like krevende som din, fordi jeg ikke deler ut medisiner som kan ta liv om man tar feil. Men om du ser de vanlige senarioene jeg har beskrevet over, så handler dette om unge menneskers liv. Konsekvensene av å ha en lærer som ikke ser dem, møter dem og gir dem mestring er alvorlige konsekvenser de alltid vil bære med seg. Jeg skal se ALLE mine 15 elever hver dag. Det er svært krevende. Enda mer krevende er det når 15 blir til 30 pga sykdom. Det er alltid en i hver klasse som går i ett med veggen. En som helst ikke vil ses eller høres. Det er lett å få tak i de personene jeg skisserer over, de hører du og de ser du og du må agere pga adferden deres. Men du skal også løfte Oda frem, gi henne mestring og selvtillit, blant medelever som hun egentlig er litt redd for. Tiltros for alle "utfordringene" og det høye tempoet så elsker jeg jobben min. Jeg ønsker kollegaer som gjør det samme. Sånn at vi sammen kan skape et godt skole og arbeidsmiljø. Denne jobben gjør seg ikke selv. Anonymkode: 8bce4...b9b Ikke normalt at foreldre har privatnummer til lærere. Aldri vært borti. Her må du sette grenser Anonymkode: 9b7b5...835
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #23 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke normalt at foreldre har privatnummer til lærere. Aldri vært borti. Her må du sette grenser Anonymkode: 9b7b5...835 Det er dessverre veldig vanlig. Fra i år har vi fått jobbtelefon, men jammen greide kontoret å dele ut privatnummeret mitt. Det har jeg tatt en oppvask på. I fjor var det så håpløst at jeg valgte å blokkere en foresatt. Da ringte den foresatte fra telefonen til svigerforeldre. Noen eier ikke skam. Heldigvis ikke så mange av dem. Men det er mange som tenker at det er helt greit å ringe lærer for det ene og det andre på kveldstid. Anonymkode: 8bce4...b9b
Aristoteles Skrevet 23. februar 2023 #24 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så du har ikke noe faktisk tilsvar til fakta jeg kommer med? Nei er ærlig talt ikke så mange likheter mellom en VGS lærer og en sykepleier. Kanskje om man har med småbarn å gjøre så er det mer slitsomt (barnehagelærer, småtrinnet). Men likevel ikke sammenlignbart med turnus (har jobbet i barnehage). Jeg vil bli lærer for å slippe turnus, det slipper jeg jo hvis jeg blir det. Det er faktum. Det er ikke det samme å sitte hjemme alene å rette oppgaver om kvelden som å gå en full kveldsvakt på sykehjem/sykehus altså .. for ikke snakke om nattevakt. Eller sen/tidlig vakt. Dette har ikke lærere. Anonymkode: 9b7b5...835 Jeg har jobbet på samme VGS i 10 år nå. På den tiden har tre sykepleiere prøvd seg som lærer, og stukket tilbake til sykepleieryrket. Hva gjør jeg som kontaktlærer og faglærer på VGS? Jeg begynner klokken 8.30 og drar hjem 15.30. Jeg jobber også annen hver lørdag, full dag, med tilbakemeldinger, planlegging, lage små videoer (ja, vi skal bruke IKT i alt nå, så det får man bare lære seg) osv. Jobber også noen timer på kveldstid, men det varierer og er ikke likt fra uke til uke. Feriene om høsten og vinteren går til planlegging og retting, det samme gjør en del av jule- og påskeferien. Det er mange nye krav til dokumentasjon, nye læreplaner, skoleutvikling og lokale læreplaner + en mengde ting som i seg selv ikke tar så lang tid, men til sammen blir det mage timer av det. Flere og flere elever har diagnoser: adhd, angst, depresjoner og autismespekteret. Det er MYE oppfølging, så tiden på kontoret gir ikke mye tid til etterarbeid/retting. Digital mobbing og konflikter utenfor skolen tar også tid. Flere elever enn før er voldelige. Det er to foreldremøter og to utviklingssamtaler per elev per år. I år, for meg, betyr det 30+ timer. Jeg har også en formell fagsamtale med alle elevene jeg har to ganger per år + elevsamtale med mine kontaktelever to ganger per år. Disse skal dokumenteres skriftlig. Vil jeg ta med klassen på en overnattingstur e.l. for å bedre klassemiljøet, så kan jeg det, men da får jeg ikke betalt. Så skal jeg holde meg oppdatert på egne fag, nye læremidler og metoder, og lovverket. Og skrive halvårsplaner med kjerneelementer og kompetansemål. I november/desember og mai/juni er det forventet at jeg skal være eksaminator eller sensor for privatister. Telefoner og meldinger fra foresatte og elever kommer helst på kveldstid. Men ferien og avspaseringen på sommeren er for det meste helt fri Og er du lei av turnus, så ta ppu-y og bytt yrke. Selv tar jeg en tredje master nå, i HRM, og skal ut av læreryrket før jeg stuper. 1
Aristoteles Skrevet 23. februar 2023 #25 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lager praktiske prøver i stor grad for å spare meg selv for retting. Vi jobber jo tross alt i YRKESFAG som er en praktisk utdanning. Fullt så enkelt er det ikke for oss som har fellesfagene for YF-elevene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå