Gå til innhold

Har like mye studielån som i egenkapital.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å i det hele tatt ha sjans til å komme inn på boligmarkedet har jeg spart alt studielånet mitt. Har 350 000 i studielån og 370 000 i EK. Nå er jeg straks ferdig utdannet og lurer på følgende; har det neste året mulighet til å spare 250 000. Ville dere nedbetalt studielånet med en gang, eller lagt det i EK-potten for å ha bedre sjans til å få boliglån? Mange er skeptisk til å «betale lån med lån», men å ikke skulle tatt opp studielån hadde ført til at jeg hadde hatt 0 i lån, men også så og si 0 i EK.

Anonymkode: 493e1...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil iallfall uansett måtte betale 2 lån...om du har 350.000 i egenkapital så er det bra . Men kjøper du er hus til 2 mil. Så har du 2 mil pluss 350.000 du må betalte i mange år fremover. Men da har du kanskje større sjanse å få det hus

Hvorfor tok du opp studielån om du ikkje bruker det?

Skrevet

Aldri betal ned studielånet først.

Skulle du være så uheldig å bli ufør så kan det bli helt eller delvis slettet. Det er utrolig viktig å huske. Jeg ble selv alvorlig syk som 28-åring, og det går mot ufør dessverre. Å få slettet den betalingen hver måned vil hjelpe veldig på økonomien min.

Spar opp EK, la studielånet stå, betal ned på det som normalt. Betal heller ned ekstra på boliglånet når du kan.

Anonymkode: 093bd...6bb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Sofakona skrev (10 minutter siden):

Du vil iallfall uansett måtte betale 2 lån...om du har 350.000 i egenkapital så er det bra . Men kjøper du er hus til 2 mil. Så har du 2 mil pluss 350.000 du må betalte i mange år fremover. Men da har du kanskje større sjanse å få det hus

Hvorfor tok du opp studielån om du ikkje bruker det?

For å ha mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Jobber ved siden av studiet, men disse pengene har hele tiden gått til løpende utgifter som husleie, mat og strøm. Det er egentlig bare for å få fortgang i prosessen. Har tatt utgangspunkt i å betale ca 3000kr ned på studielånet i maaange år i tillegg til boliglån, men det er jo ikke akkurat uvanlig :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å ha mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Jobber ved siden av studiet, men disse pengene har hele tiden gått til løpende utgifter som husleie, mat og strøm. Det er egentlig bare for å få fortgang i prosessen. Har tatt utgangspunkt i å betale ca 3000kr ned på studielånet i maaange år i tillegg til boliglån, men det er jo ikke akkurat uvanlig :) 

Som en annen nevner over her, studielånet er det siste lånet du bør betale ned (utover vanlige avdrag).

Du har gode betingelser om du blir ufør eller syk. I tillegg har du 36 betalingsutsettelser uten spørsmål hvis du skulle trenge det. 

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/

Anonymkode: db81a...45f

• Liker 3
Gjest takinova
Skrevet

Du har gjort det riktig. Nå bruker du studielånet som EK. Bankene vet at studielån er både nødvendig og sikret. 

Du vil fremstå som FLINK med høy EK. 

Skrevet

Spar som ek, ikke betal ned studielånet mer enn nødvendig!

For å illustrere dette, si du tjener 500k. Da kan du i teorien maks låne 2.5mill (opp til banken, men bruker det som utgangspunkt for regnestykket). Du har allerede lån på 350k, så da kan du låne ytterligere 2.15mill. Siden 370k skal dekke 15% vil 100%, altså det du kan kjøpe bolig for, være 2.467mill. Hvis du sparer ytterligere 250k vil du ikke ha noe problem med å betale 15% ek og kan kjøpe bolig til 2.77 (2.15+370k+250k). 

Hvis du derimot bruker de 250k til å betale ned studielån vil du ha 100k igjen i lån og dermed kunne låne 2.4mill til bolig, men siden du må ha 15% ek så kan du fortsatt ikke kjøpe dyrere bolig enn til 2.467mill.

konklusjon: om du sparer pengene som ek vil du ha mer å bruke på bolig (2.77) enn om du betaler ekstra på studielånet (2.467). Med en inntekt på 500k og gitt banken tillater å låne ut 5x inntekt. Med høyere inntekt vil du uansett ikke kunne kjøpe dyrere bolig om du ikke skaffer mer ek, men om du skaffer mer ek vil du med høyere inntekt også kunne låne mer som igjen gjør at du kan kjøpe dyrere bolig.

Anonymkode: ca13f...b97

• Liker 1
Skrevet

Bolig først. Sitt stille i båten med studielånet. I tillegg til at det kan delvis slettes ved uførhet, kan du enkelt utsette betalinger der. Kjekt om du skulle trenge ekstra kapital en gang. 

Jeg er på bolig nr 2 og har fortsatt studielån. Ikke et stort lån, men betaler heller ekstra ned på boliglånet enn studielånet om jeg skal prioritere noe. 

Anonymkode: 521fa...ebc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spar som ek, ikke betal ned studielånet mer enn nødvendig!

For å illustrere dette, si du tjener 500k. Da kan du i teorien maks låne 2.5mill (opp til banken, men bruker det som utgangspunkt for regnestykket). Du har allerede lån på 350k, så da kan du låne ytterligere 2.15mill. Siden 370k skal dekke 15% vil 100%, altså det du kan kjøpe bolig for, være 2.467mill. Hvis du sparer ytterligere 250k vil du ikke ha noe problem med å betale 15% ek og kan kjøpe bolig til 2.77 (2.15+370k+250k). 

Hvis du derimot bruker de 250k til å betale ned studielån vil du ha 100k igjen i lån og dermed kunne låne 2.4mill til bolig, men siden du må ha 15% ek så kan du fortsatt ikke kjøpe dyrere bolig enn til 2.467mill.

konklusjon: om du sparer pengene som ek vil du ha mer å bruke på bolig (2.77) enn om du betaler ekstra på studielånet (2.467). Med en inntekt på 500k og gitt banken tillater å låne ut 5x inntekt. Med høyere inntekt vil du uansett ikke kunne kjøpe dyrere bolig om du ikke skaffer mer ek, men om du skaffer mer ek vil du med høyere inntekt også kunne låne mer som igjen gjør at du kan kjøpe dyrere bolig.

Her var det mye feil. 

For det første man får ikke 5 x inntekten med 500 000 som lønn og allerede gjeld på nesten 400 000 i 2023. Resten av regnestykket blir også helt feil da.

Anonymkode: 3aef2...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her var det mye feil. 

For det første man får ikke 5 x inntekten med 500 000 som lønn og allerede gjeld på nesten 400 000 i 2023. Resten av regnestykket blir også helt feil da.

Varierer sikkert, men da jeg var hos rådgiver i banken brukte hun x5 som utgangspunkt selvom jeg har studielån. Jeg har feks ikke bil eller barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det mye feil. 

Skrev veldig tydelig at regnestykket tok utgangspunkt i 5x inntekt og at det nettopp var opp til banken. 5x inntekt har vært normen for mange i flere år så er ikke helt søkt at jeg bruker det som eksempel. Dette var et eksempel brukt for å få frem et poeng, kunne fint lagd et liknende eksempel med 4x inntekt. Og jo en kompis fikk boliglån forrige mnd på 5x inntekt med inntekt på rett i underkant av 500k, usikker på gjelden hans men er nyutdannet med 5 års fullt studielån.

Du må gjerne prøve en gang til med påpeke hva som er «mye feil»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...