Gå til innhold

Premie hos tannlegen, til alle eller bare de som er "flinke"?

Thyra

Anbefalte innlegg

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Leke tannlegen hjemme...bruke lommelykt...gape opp...se på video og bilder. Snakke om det. Gjøre dette til noe morsomt og gøy. Ikke verre en det

Tror du virkelig at foreldre driver på med slikt? Og tror du at dette preventerer at et engstelig barn fra å grue seg eller bli redd når de kommer til tannlegen?  Det er ingen garanti for at dette i det hele tatt skal kunne ha noen som helst virkning. Du må gjerne leke slik, det er ikke så farlig. Men den eneste sanne virkningen er at barnet vil ha en positiv opplevelse hos behandler. Og dette er noe behandler skal vite, derfor reagerer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AliceNextDoor skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at foreldre driver på med slikt? Og tror du at dette preventerer at et engstelig barn fra å grue seg eller bli redd når de kommer til tannlegen?  Det er ingen garanti for at dette i det hele tatt skal kunne ha noen som helst virkning. Du må gjerne leke slik, det er ikke så farlig. Men den eneste sanne virkningen er at barnet vil ha en positiv opplevelse hos behandler. Og dette er noe behandler skal vite, derfor reagerer jeg.

Vi gjorde det med begge våre barn..og første barn gikk til skole tannlegen...og ja..min første gruet seg..helt til han innså at det ikke var farlig. Selfølgelig er det ingen garanti...men om man bare tar med en 3 åring til et tannlege kontor uten noe forberedelser i heltatt...da blir jo dette skummelt. 

Blir litt sånn..inn i nytt rom..nytt menneske..mye lyder og lukter...sett barn i stolen og be de gape for en fremmed..med sterkt lys .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde vegring mot tannlege i flere år. Han fikk premie for å i det hele tatt møte opp til timen! Selv om vi ikke fikk gjort noe i starten.. 

Motivasjon nytter. Mestrer dette fint nå og disse småpremiene gjorde susen for å etterhvert få barnet til å samarbeide. Selvfølgelig skal barnet få premie. 

Anonymkode: 8929d...803

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (36 minutter siden):

Hvor har du det i fra? Jeg nekta selv å gape første gang, syntes det var skummelt. Fikk premie likevel, og neste gang gapte jeg uten problemer. Husker mange barn var redd for tannlegen, ikke jeg.

Men da skulle du kanskje få premie for å møte opp, ikke for å gape? Det er jo annerledes. 

Anonymkode: fa9b9...9d6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tannlege men likevel mye den samme settingen: Har en venninne som er øyelege med mange barn som pasienter. Der gis det kun premie til de «flinke». Hun har sagt at foreldrene ofte er problemet når barn ikke gjør det de får beskjed om under undersøkelse.

Anonymkode: c091a...21d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

At du har fått så mye likes er SKREMMENDE. Man gir premie for at ungen skal få en positiv opplevelse. Nå får han straff fordi han er redd.

Enhver tannlege eller lege med det minste snev av pedagogisk innsikt hadde gitt en «premie» likevel. Det er jo ikke en premie i ordets rette forstand, denne leken eller ringen de får har stor betydning utover belønning. 

Anonymkode: b05ef...ea9

Ungen fikk jo ikke STRAFF. Han fikk ikke premie, straff er noe HELT annet. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tannlege selv, og synes tilnærmingen her var litt merkelig. Jeg pleier aldri å først vise premieskuffen eller snakke om premier før barnet har vært oppi stolen en gang. For en som aldri har vært hos tannlegen, kan det være skummelt, og det er slett ikke uvanlig at treåringer nekter å gape første gang. Ved å først vise premiene og så ikke gi en, kan det være barnet føler skam fordi det ikke mestrer og forbinder tannlege med noe negativt.

Greit nok at tannlegen hadde lagt et premiss for å få premie, men jeg forstår ikke fremgangsmåten. Premien er en bonus, ikke et «forhandlingskort».

Anonymkode: 62576...69e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (24 minutter siden):

.. Eller kan det hende det hjelper at barnet gleder seg til å få premie neste gang, og derfor vil gape? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lite pedagogisk. Det hjelper lite å lokke med premie hvis barnet er utrygg. Tåpelig gjort av tannlegen. Mulighet for å bytte tannlege til neste gang? 

Anonymkode: f22a1...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ungen fikk jo ikke STRAFF. Han fikk ikke premie, straff er noe HELT annet. 

Han var ikke flink nok og ble derfor nektet premie. Hvordan tror du dette får barnet til å føle seg? Tror du han får lyst å komme tilbake? Husk at det er snakk om en treåring. Det er ikke som voksne, som kan "skjerpe seg" og gape fordi de vet det er fort gjort. Kan være vanskelig nok for voksne med tannlegeskrekk også!

Høres ut som straff for meg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

At du har fått så mye likes er SKREMMENDE. Man gir premie for at ungen skal få en positiv opplevelse. Nå får han straff fordi han er redd.

Enhver tannlege eller lege med det minste snev av pedagogisk innsikt hadde gitt en «premie» likevel. Det er jo ikke en premie i ordets rette forstand, denne leken eller ringen de får har stor betydning utover belønning. 

Anonymkode: b05ef...ea9

Han har ikke blitt straffet. Tannlegen kjeftet ikke på han eller kastet han ut.

Anonymkode: 5db05...050

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han var ikke flink nok og ble derfor nektet premie. Hvordan tror du dette får barnet til å føle seg? Tror du han får lyst å komme tilbake? Husk at det er snakk om en treåring. Det er ikke som voksne, som kan "skjerpe seg" og gape fordi de vet det er fort gjort. Kan være vanskelig nok for voksne med tannlegeskrekk også!

Så tannlegen straffet han fordi han lå og vrælte og nektet å åpne munnen? En premierer ikke dårlig oppførsel og tannlegen straffet han ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (54 minutter siden):

Hva slags grunnlag har du for å si det?!?

Er selv mor og premierte aldri dårlig oppførsel fra mine barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (2 timer siden):

Var hos tannlegen med min treåring i dag. Gikk bra på venterommet, men ville ikke inn til tannlegen. Gråt og nekta å gape. Prøvde å overtale, men var ikke snakk om. Tannlegen viste fram premieskuffen, sa han skulle få etterpå om hun fikk se på tennene. Ungen bare gråt. Tannlegen lukket igjen skuffen og det ble ingen premie. Jeg fikk meg ikke til å si noe, men jeg synes godt han kunne fått en premie likevel. Husker min første gang hos tannlegen. Jeg gråt ikke, men nekta å gape og jeg fikk da premie likevel. Det virka ikke som om ungen brydde seg så mye om hva som var i skuffen, men likevel. Han prater ikke så bra enda, og han kan ha tanker om det uten å klare å uttrykke det. Og et annet barn ville kanskje blitt veldig lei seg. Hva tenker dere andre. Er det vanlig praksis at småbarn ikke får premie om de ikke gaper? Han nekta jo å gape fordi han syntes det var skummelt. Ikke for å være vrang.

Jeg synes han kunne fått en premie.

Anonymkode: c091a...21d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så tannlegen straffet han fordi han lå og vrælte og nektet å åpne munnen? En premierer ikke dårlig oppførsel og tannlegen straffet han ikke.

Herlighet. Godt du ikke er tannlege.

En treåring som gråter og ikke vil gape første gang hos tannlegen, oppfører seg ikke «dårlig». Noen ganger må vi ha tilvenning og bruke tid på å bygge relasjon til barnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet. Godt du ikke er tannlege.

En treåring som gråter og ikke vil gape første gang hos tannlegen, oppfører seg ikke «dårlig». Noen ganger må vi ha tilvenning og bruke tid på å bygge relasjon til barnet. 

Da får foreldrene øve på dette hjemme sammen med ungen. En premierer ikke noen som ikke vil gjøre noe av det som blir sagt til det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det som mest sannsynlig skjer er at barnet vil prøve å gape for å få premie neste gang. 

Nei, barnet ble ikke straffet. Hadde barnet fått kjeft kan du kalle det straff. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som mest sannsynlig skjer er at barnet vil prøve å gape for å få premie neste gang. 

Nei, barnet ble ikke straffet. Hadde barnet fått kjeft kan du kalle det straff. 

Det som mest sannsynlig skjer er at det blir vanskeligere å få med seg barnet til tannlegen neste gang. 

Anonymkode: a2cb2...c65

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av ansvaret ligger hos deg som mor. Det er du som kjenner barnet best, og skal både trygge og forberede han. Selvfølgelig er han redd, når han ikke vet hva han kommer til hos tannlegen. Jeg tenker at det er viktig at du som mor, forbereder 2-åringen ved å f.eks lese bøker sammen. Selv om barnet fortsatt ikke har så mye språk enda, tror jeg han i stor grad forstår hvis du forklarer han og peker på bilder.

https://www.ark.no/boker/Gunilla-Wolde-Emma-hos-tannlegen-9788203245299

Jeg synes det er feil å premiere en negativ atferd, for da lærer gutten at han får premie uansett. Hvis du mener han skulle ha fått premie, er det du som skulle ha premiert han. Ikke tannlegen.

Anonymkode: 833a9...6fa

Seriøst? Har du hatt et barn som er generelt skeptisk og i tillegg i den aller verste «bestemme selv»-alderen? Samme hvor mye man har forberedt seg og samme hvor mye barnet har øvd på å gape hjemme, så er det ikke sikkert det vil gape likevel når man først kommer til tannlegen for første gang og møter et fremmed menneske. 

Anonymkode: 41ff8...a8d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...