Gå til innhold

Premie hos tannlegen, til alle eller bare de som er "flinke"?

Thyra

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (55 minutter siden):

Vi har snakket om det, men han snakker ikke så bra enda, så usikkert hvor mye av det han forstår. Han har ikke noe erfaring med tannleger fra før. Han er ofte skeptisk i uvante situasjoner. 

Tannlegen vet jo at det er første gang, det er jo de som har kallt inn til første time.

Mye av ansvaret ligger hos deg som mor. Det er du som kjenner barnet best, og skal både trygge og forberede han. Selvfølgelig er han redd, når han ikke vet hva han kommer til hos tannlegen. Jeg tenker at det er viktig at du som mor, forbereder 2-åringen ved å f.eks lese bøker sammen. Selv om barnet fortsatt ikke har så mye språk enda, tror jeg han i stor grad forstår hvis du forklarer han og peker på bilder.

https://www.ark.no/boker/Gunilla-Wolde-Emma-hos-tannlegen-9788203245299

Jeg synes det er feil å premiere en negativ atferd, for da lærer gutten at han får premie uansett. Hvis du mener han skulle ha fått premie, er det du som skulle ha premiert han. Ikke tannlegen.

Anonymkode: 833a9...6fa

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her lekte vi tannlegen hjemme...vi så hvem som kunne gape høyest...så fant vi frem lommelykt og lyste inn i munn på hverandre...og brukte blyant til å ta på tennene...og vi så på bilder.

Når vi kom til tannlegen la hun seg i stolen..første hun gjorde var å gape høyt 😂... tannlegen fikk ikke spurt navnet hennes engang 

Anonymkode: ec5b1...707

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mitt barn, som samarbeidet og gapte, ble gjort narr av av assistenten for valg av premie (han er gutt og valgte en typisk jenteleke). Så kjenner litt på den at du bare finner på et problem, mot det vi opplevde. 

Anonymkode: fa9b9...9d6

Så jeg kan ikke stille spørsmål ved dette fordi andre har opplevd verre?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mye av ansvaret ligger hos deg som mor. Det er du som kjenner barnet best, og skal både trygge og forberede han. Selvfølgelig er han redd, når han ikke vet hva han kommer til hos tannlegen. Jeg tenker at det er viktig at du som mor, forbereder 2-åringen ved å f.eks lese bøker sammen. Selv om barnet fortsatt ikke har så mye språk enda, tror jeg han i stor grad forstår hvis du forklarer han og peker på bilder.

https://www.ark.no/boker/Gunilla-Wolde-Emma-hos-tannlegen-9788203245299

Jeg synes det er feil å premiere en negativ atferd, for da lærer gutten at han får premie uansett. Hvis du mener han skulle ha fått premie, er det du som skulle ha premiert han. Ikke tannlegen.

Anonymkode: 833a9...6fa

Dette 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit. Han ble lovet å få belønning for å vise frem tennene. Det gjorde han ikke, ergo ingen belønning. Du kan jo snakke med han, øve med han hjemme og klarer han å vise tennene neste gang, vil han få belønning for det. Noen barn trenger mer tid, enn andre og det er helt greit. Desto større virkning vil belønningen ha, når den først kommer. 

Anonymkode: f52ae...0cb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (3 minutter siden):

Så jeg kan ikke stille spørsmål ved dette fordi andre har opplevd verre?

Du kan du vel gjerne, men du skaper et ikke-problem. Vær heller glad at barnet ditt ikke fikk kjeft 😉 Og kjøp premie til barnet selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn. Eldste elsket tannlege, og leger og blodprøver og alt er ikke noe stress Oppførte seg eksemplarisk og fikk premie. 

Yngste er prematur og svært utrygg på nye situasjoner. Hun er ikke vanskelig, hun er livredd. Ingen som ser det utenpå, hun ser jo helt vanlig ut, men hver nye situasjon er en skikkelig trygghetsjobb for oss foreldre. Og helsestasjon og tannleger og alle steder som er nye og noe blir forventet er noe skikkelig herk. 

Derfor så er det så veldig bra at noen av disse stedene er bygd opp også for å ivareta disse usikre barna. Både hos tannlege og hos helsestasjon har vi fått lov til å ta det mer og mer gradvis for hver gang, og heller få komme flere ganger. De er hyggelige, lar hun og meg avgjøre tempoet (og jeg pusher på så hun må utvide grensene litt for hver gang) og så ender det hyggelig med at hun får høre at hun var flink som kom og hun får en premie. Nå er hun 5 og gleder seg til sin fjerde tur til tannlegen, for forrige gang hun var der fikk de gjort alt de skulle. 

Så når man faktisk har mulighet til å bygge trygghet, bør man gå for det. Og så kan man heller spare konsekvensene (altså "når du har gjort dette skal du få premie) til situasjoner man bare må igjennom.  Feks sprøyter eller blodprøve eller andre kjipe ting som barna faktisk av og til må tvinges til. 

For meg er første besøk til tannlegen et trygghetsbesøk, og jeg ser ingen grunn til at tannleger ikke skal gjøre sitt ytterste for å oppnå det. 

Anonymkode: a2cb2...c65

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Endret av Thyra
Dobbeltpost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan du vel gjerne, men du skaper et ikke-problem. Vær heller glad at barnet ditt ikke fikk kjeft 😉 Og kjøp premie til barnet selv. 

Jeg startet tråden for å høre hva andre mener om en situasjon. Du må gjerne starte din egen tråd. Om du ikke synes dette er noe som er verdt å diskutere, kan du jo bare la være.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (Akkurat nå):

Jeg startet tråden for å høre hva andre mener om en situasjon. Du må gjerne starte din egen tråd. Om du ikke synes dette er noe som er verdt å diskutere, kan du jo bare la være.

Jeg har også svart at jeg synes de skal få premie når de gjør det de får beskjed om. Sånn er det også på sykehuset. Det er jo for en grunn at de må gjøre de som får beskjed om. Så jeg synes ikke ditt barn skulle fått premie, nei.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke deltager diplom hos tannlegen. Heldigvis. Men øv dere hjemme, lek tannlege, snakk med barnet om og om og om igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Synes ikke de skal få premie hvis de ikke åpner munnen engang. Får de premie åpner de jo ikke munnen neste gang. 

Hvor har du det i fra? Jeg nekta selv å gape første gang, syntes det var skummelt. Fikk premie likevel, og neste gang gapte jeg uten problemer. Husker mange barn var redd for tannlegen, ikke jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Han var ikke redd, han var vanskelig og han skal selvsagt ikke premieres da.

Anonymkode: 5db05...050

Hva slags grunnlag har du for å si det?!?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Var hos tannlegen med min treåring i dag. Gikk bra på venterommet, men ville ikke inn til tannlegen. Gråt og nekta å gape. Prøvde å overtale, men var ikke snakk om. Tannlegen viste fram premieskuffen, sa han skulle få etterpå om hun fikk se på tennene. Ungen bare gråt. Tannlegen lukket igjen skuffen og det ble ingen premie. Jeg fikk meg ikke til å si noe, men jeg synes godt han kunne fått en premie likevel. Husker min første gang hos tannlegen. Jeg gråt ikke, men nekta å gape og jeg fikk da premie likevel. Det virka ikke som om ungen brydde seg så mye om hva som var i skuffen, men likevel. Han prater ikke så bra enda, og han kan ha tanker om det uten å klare å uttrykke det. Og et annet barn ville kanskje blitt veldig lei seg. Hva tenker dere andre. Er det vanlig praksis at småbarn ikke får premie om de ikke gaper? Han nekta jo å gape fordi han syntes det var skummelt. Ikke for å være vrang.

Dette synes jeg er elendig fra tannlege. Premie skal ikke være fordi man var flink, men fordi man prøvde uansett om det betyr at det ble fullført eller ikke. Premien er der for at tannlegen skal skape en positiv relasjon for barnet mot tannbehandling. Det er jo ikke barnets feil at det er engstelig!

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han blir ikke straffet. Han fikk ikke belønning fordi han ikke gjorde det han skulle få belønning for.

Anonymkode: 3349a...7e2

this one, jg syns tannlegen gjorde riktig. Kunne kanskje droppet å vise frem skuffen da for å ikke gi «falske» forhåpninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk ALDRI noe hos tannlegen som barn, fortsatt ikke opplevd å få noe.
Misunnet alltid de andre som fikk ringer.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har ett og annet å lære 3-åringen din. 😂

Anonymkode: 5c055...5e0

Har du noen eksempler på hva man skal lære et barn på tre år om denne situasjonen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (1 minutt siden):

Har du noen eksempler på hva man skal lære et barn på tre år om denne situasjonen? 

Leke tannlegen hjemme...bruke lommelykt...gape opp...se på video og bilder. Snakke om det. Gjøre dette til noe morsomt og gøy. Ikke verre en det

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal han få premie når han ikke gjør det han skal?

Anonymkode: 3349a...7e2

At du har fått så mye likes er SKREMMENDE. Man gir premie for at ungen skal få en positiv opplevelse. Nå får han straff fordi han er redd.

Enhver tannlege eller lege med det minste snev av pedagogisk innsikt hadde gitt en «premie» likevel. Det er jo ikke en premie i ordets rette forstand, denne leken eller ringen de får har stor betydning utover belønning. 

Anonymkode: b05ef...ea9

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...