Gå til innhold

Premie hos tannlegen, til alle eller bare de som er "flinke"?

Thyra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så rart, jeg har følt det helt motsatt, følte meg trygg på at de kunne jobben sin og ikke ga seg før de fikk behandlet barnet. Hvordan mener du man skulle behandlet barnet da? Løftet det opp på vekta?

Anonymkode: fa9b9...9d6

Ta en pause eller forsøke en annen tilnærming. Ikke mase og presse om igjen og om igjen. 

Anonymkode: f22a1...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thyra skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke vanlig å få premie for å spise middag, sitte ved bordet og gå og legge seg heller. Dette er ting vi gjør hver dag. Tannlegebesøk er noe annet.

Her er det nok mye hva vi er vant med. Mange av oss vant med premie kun hvis vi åpnet munnen, og da tenker vi det skal være sånn. Du er vant med premie for fremmøte.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta en pause eller forsøke en annen tilnærming. Ikke mase og presse om igjen og om igjen. 

Ja, selvsagt gjorde de det. De var helt fantastisk flinke med han. Men han fikk ikke premie før han hadde gjort det de ba han om. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De bruker jo tvang hvis barnet må gjennom noe. Hadde senest i dag et barn i tannlegestol som ble tvunget til en liten operasjon fordi en tann ikke kommer av seg selv. 

Hvordan ble vedkommende tvunget? Man har det som regel ikke så travelt med å feste på drag på hjørnetenner at man ikke kan bruke noen timer til tilvenning eller tilby premedikasjon for å lette ubehaget.

Anonymkode: 62576...69e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du har fått så mye likes er SKREMMENDE. Man gir premie for at ungen skal få en positiv opplevelse. Nå får han straff fordi han er redd.

Enhver tannlege eller lege med det minste snev av pedagogisk innsikt hadde gitt en «premie» likevel. Det er jo ikke en premie i ordets rette forstand, denne leken eller ringen de får har stor betydning utover belønning. 

Anonymkode: b05ef...ea9

Er ikke straff?

tannlegen sa jo klar beskjed at hvis jg får SE på tennene så skal du få, noe som altså ikke skjedde.

Blir feil lærdom at voksnes ord betyr ingenting, altså hvis tannlegen skulle ombestemt seg ville det blitt upedagogisk slik jg ser saken. Barna trenger voksne som følger opp de ordene som blir sagt🥰👍🏻

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan ble vedkommende tvunget? Man har det som regel ikke så travelt med å feste på drag på hjørnetenner at man ikke kan bruke noen timer til tilvenning eller tilby premedikasjon for å lette ubehaget.

Tvunget som i at han måtte, selvom han ikke ville.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

Er ikke straff?

tannlegen sa jo klar beskjed at hvis jg får SE på tennene så skal du få, noe som altså ikke skjedde.

Blir feil lærdom at voksnes ord betyr ingenting, altså hvis tannlegen skulle ombestemt seg ville det blitt upedagogisk slik jg ser saken. Barna trenger voksne som følger opp de ordene som blir sagt🥰👍🏻

Ja, men det er idiotisk å lokke med premie for å få se på tennene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når noen ikke vil gjøre som legen eller tannlege sier, så er de vanskelige. Det er foreldrene som må tilvenne ungene å gå til lege og tannlege. Ikke legen eller tannlegen. Det er ingen skole der det er krav om at de voksne skal være pedagoger. Disse to kategoriene har ikke ansvar for å oppdra andres unger. De er der for å gjøre en jobb.

Hadde denne ungen gjort som  han hadde fått beskjed om, hadde han også fått premie.

Anonymkode: 5db05...050

Enig med deg i at foreldre bør gjør så godt de kan for å forberede barnet på hva som kommer til å skje, og de må snakke positivt om tannlegen. Det vil jeg tro at de aller fleste foreldre gjør, Men, uansett om foreldre gjør alt etter boka, så er det ingen garanti for at barnet gjør som det skal. Og det har ikke med dårlig oppdragelse å gjøre. For å dele min erfaring; vi skulle på toårskontroll ved helsestasjonen. Vi hadde på forhånd trent hjemme, med vekt og målebånd. Barnet hadde gledet seg til å vise hvor stor hun var. Det skar seg, fordi vekta var annerledes enn den vi hadde hjemme, og den virket heller ikke på første forsøk, sånn at jenta måtte på vekta igjen. Helsesykepleier virket stresset og en smule brysk, og det ble ikke sånn toåringen hadde sett for seg. Det gikk nå til slutt, men ble ingen positiv opplevelse og jeg mener at helsesykepleier kunne gjort ting annerledes: har forståelse for at alle kan ha en dårlig dag, men det var virkelig ikke barnets feil at vekta ikke virket. 

Hos tannlegen, derimot, gikk det over all forventning. Vi hadde øvd på forhånd på dette også, men tannlegen var av en helt annen type enn helsesykepleier, virket glad for å se barnet, var ikke brå, hadde blikkontakt, snakket med barnet osv.

Ja, foreldre har et ansvar, men jeg mener nå at alle som skal jobbe med barn, må ha evne til å sette seg inn i barnets situasjon. Det krever så lite. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvunget som i at han måtte, selvom han ikke ville.

Men ingen holdt ham fast, regner jeg med. 
Operasjonen var neppe akutt, så han «måtte» ikke gjennomføre den akkurat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, for mange barn hjelper det å motivere ved hjelp av premie, og da settes det premisser. At barnet da ikke gjorde det som var premisset for premien, da blir det feil å gi det. Men jeg tror de fleste finner en annen "unnskyldning" for å gi premie. Altså forklare at "du åpnet ikke munnen i dag, men jeg synes du skal få premie allikevel for å møte opp i dag. Så får du premie for åpne munnen neste gang." Men i mange slike tilfeller er ungen alt for krakilsk til å kunne klare å snakke med det, og da blir det nytteløst. Å være pedagogisk "riktig" hele tiden er umulig. 

Men det med å bare gi ting selv om man ikke oppfyller det. Hadde en bror som alltid var redd, sur og grinete, og ikke gjorde som han skulle. Fikk alltid disse premiene og diverse likevel. Har ikke blitt så mye av han dessverre, siden samfunnet ikke stiller opp på samme måte nå som han er voksen. Motivasjonen for å gjøre ting kom aldri. I tillegg ble det blodig urettferdig for meg, som nettopp gjorde som ble sagt. Gjorde jeg det ikke, så fikk jeg det ikke. Og jeg ble også "straffet". Greit nok i slike sammenhenger som tannlege at det kan bli premie allikevel, men vær så snill å vær litt mer konsekvent når det blir snakk om forskjellsbehandling. 

Anonymkode: 7a93e...4b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er idiotisk å lokke med premie for å få se på tennene. 

det kan vi være enig om. jeg eks med min sprøyteskrekk kunne blitt tilbudt 100 bamser imot en sprøyte, men ville ikke hjulpet stort siden panikken min var for stor. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke manglende premie for at barnet ikke ville åpne munnen som traumatiserer et barn hos tannlegen. Jeg er ikke engang traumatisert av tannlegen selv om det absolutt ikke var noen hyggelig affære pga en veldig sint tannlege (men jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og gapte så høyt jeg kunne for jeg turte vel ikke annet enn å høre etter) og jeg tenker at så lenge tannlegen oppleves som grei av barnet og barnet ikke engang blir utsatt for tvang eller holding så går det helt fint at en ikke får premie. Skal sies at jeg også måtte ta særdeles mange blodprøver i barndommen uten hverken bedøvelseskrem eller premie etterpå, og ble ikke traumatisert av den grunn heller.

Anonymkode: 83e63...71e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 timer siden):

Var hos tannlegen med min treåring i dag. Gikk bra på venterommet, men ville ikke inn til tannlegen. Gråt og nekta å gape. Prøvde å overtale, men var ikke snakk om. Tannlegen viste fram premieskuffen, sa han skulle få etterpå om hun fikk se på tennene. Ungen bare gråt. Tannlegen lukket igjen skuffen og det ble ingen premie. Jeg fikk meg ikke til å si noe, men jeg synes godt han kunne fått en premie likevel. Husker min første gang hos tannlegen. Jeg gråt ikke, men nekta å gape og jeg fikk da premie likevel. Det virka ikke som om ungen brydde seg så mye om hva som var i skuffen, men likevel. Han prater ikke så bra enda, og han kan ha tanker om det uten å klare å uttrykke det. Og et annet barn ville kanskje blitt veldig lei seg. Hva tenker dere andre. Er det vanlig praksis at småbarn ikke får premie om de ikke gaper? Han nekta jo å gape fordi han syntes det var skummelt. Ikke for å være vrang.

Hva skulle han få premie for? Må da i det minste gape for tannlegen. Man kan jo ikke bli premiert når oppførselen ikke er ok. 

Anonymkode: 351f5...910

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (1 minutt siden):

det kan vi være enig om. jeg eks med min sprøyteskrekk kunne blitt tilbudt 100 bamser imot en sprøyte, men ville ikke hjulpet stort siden panikken min var for stor. 

Nettopp, og hvis man baserer seg på å vise premier først for å motivere, hva gjør man om barnet ikke er interessert i premiene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premie for å møte opp? Dro ungen til tannlegekontoret på egenhånd?

Anonymkode: 987a3...37f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok ikke manglende premie for at barnet ikke ville åpne munnen som traumatiserer et barn hos tannlegen. Jeg er ikke engang traumatisert av tannlegen selv om det absolutt ikke var noen hyggelig affære pga en veldig sint tannlege (men jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og gapte så høyt jeg kunne for jeg turte vel ikke annet enn å høre etter) og jeg tenker at så lenge tannlegen oppleves som grei av barnet og barnet ikke engang blir utsatt for tvang eller holding så går det helt fint at en ikke får premie. Skal sies at jeg også måtte ta særdeles mange blodprøver i barndommen uten hverken bedøvelseskrem eller premie etterpå, og ble ikke traumatisert av den grunn heller.

Så fint fir deg! Vi er mange med motsatt opplevelse og jeg er har fullstendig tannlegeskrekk 

Anonymkode: 5ee4d...897

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan heller ikke huske å ha fått premie hos tannlegen på 80-tallet, og det var neppe fordi jeg ikke oppførte meg. Tror bare det ikke var så vanlig alle steder da. Har ingen traumer, selv ikke da jeg plutselig en dag ble hentet fra klasserommet for å trekke en melkehjørnetann som ikke løsnet av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skulle han få premie for? Må da i det minste gape for tannlegen. Man kan jo ikke bli premiert når oppførselen ikke er ok. 

Anonymkode: 351f5...910

Herregur hva er greien! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller ikke huske å ha fått premie hos tannlegen på 80-tallet, og det var neppe fordi jeg ikke oppførte meg. Tror bare det ikke var så vanlig alle steder da. Har ingen traumer, selv ikke da jeg plutselig en dag ble hentet fra klasserommet for å trekke en melkehjørnetann som ikke løsnet av seg selv. 

Hekt normalt med premie på 80 tallet 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premie for å møte opp? Dro ungen til tannlegekontoret på egenhånd?

Anonymkode: 987a3...37f

For å skape positive assosiasjoner til tannlegekontoret så klart.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...