Gå til innhold

Premie hos tannlegen, til alle eller bare de som er "flinke"?

Thyra

Anbefalte innlegg

Var hos tannlegen med min treåring i dag. Gikk bra på venterommet, men ville ikke inn til tannlegen. Gråt og nekta å gape. Prøvde å overtale, men var ikke snakk om. Tannlegen viste fram premieskuffen, sa han skulle få etterpå om hun fikk se på tennene. Ungen bare gråt. Tannlegen lukket igjen skuffen og det ble ingen premie. Jeg fikk meg ikke til å si noe, men jeg synes godt han kunne fått en premie likevel. Husker min første gang hos tannlegen. Jeg gråt ikke, men nekta å gape og jeg fikk da premie likevel. Det virka ikke som om ungen brydde seg så mye om hva som var i skuffen, men likevel. Han prater ikke så bra enda, og han kan ha tanker om det uten å klare å uttrykke det. Og et annet barn ville kanskje blitt veldig lei seg. Hva tenker dere andre. Er det vanlig praksis at småbarn ikke får premie om de ikke gaper? Han nekta jo å gape fordi han syntes det var skummelt. Ikke for å være vrang.

• Liker 1
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ikke hvordan det var selv den gangen jeg ikke ville gape og beit tannlegen i fingeren. Hehe Vet jeg fikk premier ellers. Men er et egentlig noe vits, lurer jeg. Kan ikke heller foreldrene gi premier? Jeg bare lurer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal han få premie når han ikke gjør det han skal?

Anonymkode: 3349a...7e2

Skal barnet bli straffet fordi det er redd? 

Anonymkode: b59e8...934

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje tannlegen ikke ønsket å premiere den adferden barnet ditt utøvde? Det blir liksom feil å belønne en negativ adferd også. Tenker at premier motivert av god adferd er en grei linje å legge seg på som tannlege. 

Utover det kunne du premiere barnet selv. 

Endret av Bombasi
  • Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om hun har særlig barnetekke? Hun burde ha skrytt av han fordi han ble med inn til henne, at han ble redd er jo helt naturlig og ganske så normalt for en treåring! Han burde også ha fått en trøstepremie!

Og nei, dette handler ikke om å få premier for alt mulig, men tannlegebesøk er veldig, veldig viktig! Så om det betyr at ungene får premier selvom de ikke klarer å vise tennene, så kan det hjelpe dem med å få et godt forhold til tannlegestolen likevel!

Anonymkode: 104cd...002

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pakkene med leker, koster en del. Forstår godt at ikke alle får :sjenert: En nøkkelring fra eller til, dèt greier man seg uten. 

Anonymkode: 2e831...127

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gråt ungen din så mye da? Er han redd for tannleger? Har dere snakket om tannlege på forhånd? 

Jeg synes ikke tannlegen skulle gitt noe premie, sånn utifra hva du skriver virker det kanskje som tannlegen kanskje ikke brukte så mye tid, men nå har heller ikke tannlegen masse tid til overs. 

Du som foreldre må jo eventuelt si ifra på forhånd om barnet er redd, aldri vært hos tannlege før, etc... Så tannlegen kanskje har litt mer tålmodighet 

Anonymkode: c440c...7db

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her la jo tannlegen premissene på forhånd - premien forutsatte samarbeid. Når ungen da ikke samarbeider, er det naturlig at varslet konsekvens følger. Hva ville ellers vært poenget?

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 50 år i dag. Jeg var aldri flink til tannlegen så jeg fikk aldri premie. Jeg fikk høre jeg var slem.Men stod å så på at lillesøsteren min fikk ringer og fine ting i den skuffen. En gang jeg stod å studerte hva lillesøsteren min skulle velge en ring. Sa lillesøsteren min til meg: hvilken ring vil du ha? Å jeg sa at jeg var slem, så jeg fikk ikke noe. Dette hørte tannlegen. Etter der skiftet tannlegen taktikk. Det ble snakket over mitt hodet med foreldrene mine  at ordet slem ikke skulle brukes i forbindelse med tannlege. Klarte aldri å få til det med tannlege besøkende

Er i dag narkose pasient som voksen. Tannbehandling er smertefullt. 

Anonymkode: e7fa7...ce8

• Hjerte 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da lærer han seg jo at det nytter å ikke gape, han får premie uansett. hvordan tenker du dette da? dersom tannlegen ikke får se tennene? skal de råtne?

Anonymkode: 4cc67...e8d

Eller kanskje kunne det å ha fått premie bidratt til at det ble hyggeligere for ungen å komme og gape neste gang?

Råtner tennene om ungen ikke gaper første gang?? Tannlegen så tennene litt overfladisk, og sa at så vidt hun kunne se så det bra ut. Om det hadde vært veldig ille, så hadde hun sett det. Hun sa også at om de fant hull gjorde de ikke noe med det i utgangspunktet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere øvd for dere dro til tannlegen? Sett på bilder og lekt tannlegen hjemme? Eller ble dette første møte med tannlegen?

Med premier synes jeg ikke barnet burde få..det er en lite leke...de får ikke traumer for det. Samme som at vi prøve å få vårt barn til å bæsje i potten/ do..vi har en del leker hun kan få om hun gjør det....men hun vil ikke...dermed står lekene i stua ubrukt...til hun bæsjer...da får hun premie...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gråt ungen din så mye da? Er han redd for tannleger? Har dere snakket om tannlege på forhånd? 

Jeg synes ikke tannlegen skulle gitt noe premie, sånn utifra hva du skriver virker det kanskje som tannlegen kanskje ikke brukte så mye tid, men nå har heller ikke tannlegen masse tid til overs. 

Du som foreldre må jo eventuelt si ifra på forhånd om barnet er redd, aldri vært hos tannlege før, etc... Så tannlegen kanskje har litt mer tålmodighet 

Anonymkode: c440c...7db

Vi har snakket om det, men han snakker ikke så bra enda, så usikkert hvor mye av det han forstår. Han har ikke noe erfaring med tannleger fra før. Han er ofte skeptisk i uvante situasjoner. 

Tannlegen vet jo at det er første gang, det er jo de som har kallt inn til første time.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min var så liten og syntes det var skummelt å sitte i den stolen og skulle gape, noe han jo nektet. Da fikk han premie for å tørre å sitte i stolen og bare la tannlegen få prate med ham og vis instrumentene og hvordan de bruktes på tennene på sånn gebissmodell. Fikk ny time uka etterpå, og da sa tannlegen at han hadde vært veldig flink og at hun skjønte det var skummelt. Men at neste gang så skulle han få premie om han åpnet munnen, ikke bare sitte i stolen. Vi snakket om det hjemme, og da vi var tilbake uka etter turte han å gape. Hun fikk ikke gjøre så mye, så vi gikk relativt ofte bare for å komme over skrekken. Han fikk premie hver gang. 
Vi fikk en tannlege som du en gang TS, da sa jeg i fra at måten hun snakket og opptrådte på gjorde bare en allerede skummel situasjon verre, og vi ble aldri satt opp til henne igjen. Det er tross alt små barn det er snakk om.

Anonymkode: 68762...c42

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (13 minutter siden):

Har dere øvd for dere dro til tannlegen? Sett på bilder og lekt tannlegen hjemme? Eller ble dette første møte med tannlegen?

Med premier synes jeg ikke barnet burde få..det er en lite leke...de får ikke traumer for det. Samme som at vi prøve å få vårt barn til å bæsje i potten/ do..vi har en del leker hun kan få om hun gjør det....men hun vil ikke...dermed står lekene i stua ubrukt...til hun bæsjer...da får hun premie...

Neppe varige traumer, men syns ikke det var særlig pedagogisk. Fikk som sagt premie selv selv om jeg ikke gapte første gang. Og den tannlegen hadde heller ikke særlig barnetekke. Vet mange var redde for han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (28 minutter siden):

Kanskje tannlegen ikke ønsket å premiere den adferden barnet ditt utøvde? Det blir liksom feil å belønne en negativ adferd også. Tenker at premier motivert av god adferd er en grei linje å legge seg på som tannlege. 

Utover det kunne du premiere barnet selv. 

Man kan ikke snakke om god og dårlig adferd når det er en liten unge som gråter og nekter å gape hos tannlegen fordi han synes det er skummelt. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (6 minutter siden):

Neppe varige traumer, men syns ikke det var særlig pedagogisk. Fikk som sagt premie selv selv om jeg ikke gapte første gang. Og den tannlegen hadde heller ikke særlig barnetekke. Vet mange var redde for han.

Nå er ikke tannlegen er pedagogisk sted.. skulle det vært det måtte de satt av kanskje 30 minutter til et barn..med snakk... tilvenning...at de kan kjenne på og ikke være redd...det har nok ikke tannlegen tid eller tiltak til

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...