Gå til innhold

Må man bare regne med at barnets klær blir brukt av andre i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke verdens største problem, men jeg lurer på om det "skal være sånn"? Vi har minst dobbelt opp av både inne- og uteklær. Har fått "skryt" flere ganger fordi barnet vårt alltid har nok tøy, samtidig som det stadig vekk er påminnelser som går ut felles om at alle må huske å ha nok skift og skifte klær etter sesong etc.

Jeg opplever til stadighet å komme i barnehagen og se skittent/vått tøy i hylla til barnet, selv om barnet går i de samme klærne han dro avgårde i på morgenen. Jeg ser også at flere sett med uteklær er brukt og har til og med opplevd å finne skitne klær på morgenen når barnet ikke har vært i barnehagen dagen før. Jeg har ikke turt å spørre eller si noe om dette, men bør jeg det eller ikke? 

Anonymkode: 60e84...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det bør du, det er ikke greit at klær lånes ut! 

Anonymkode: aa297...842

• Liker 9
Skrevet

Du bør absolutt si ifra.

• Liker 3
Skrevet

Synes du skal snakke med de ansatte om det. Er ikke vanlig nei, jeg har jobbet i barnehage i mange år og vi har alltid pleid å ha ekstra tøy liggende for slike tilfeller. Tar aldri av de andre barna sine klær. 

Anonymkode: 28a8f...401

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det bør du jo ta opp med barnehagen, ikke normalt at andre får bruke private klær.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ok. Uhell kan skje, det hender seg at barnet mitt har på seg votter som ikke er hans etc fordi det har gått litt fort under påkledning. Men de skal ikke ta fra de andre barna bevisst.

• Liker 3
Skrevet

Gi de beskjed. Dette er ikke greit. Selv blir vi ringt av bhg om de mangler fels uteklær,  så må vi komme med det. Etter et slikt tilfelle passet vi på å ha dobbelt opp 😆

Anonymkode: 02369...fa5

• Liker 2
Gjest Beelzebub
Skrevet

Hender titt og ofte her og. Ser ikke på det som et problem. Vil heller at de som jobber i barnehagen skal få konsentrere seg om viktigere ting. 

Skrevet

Det skal du ikke trenge å forvente, nei. Der hvor jeg jobber hender det at vi låner ut klær mellom søsken, men ikke ellers. Vanligvis ringer vi foreldrene til barnet som mangler noe, dersom det er viktig (f.eks lue vinterstid).

Noen ganger er det kanskje egentlig ditt barn som ha brukt tøyet likevel? F.eks de har vært ute to ganger når flere sett uteklær er brukt, eller barnet har av en eller annen grunn skiftet før de gikk ut og så skiftet tilbake til tøyet det ankom bhg. med igjen etterpå? Skittent tøy etter fridag kan ha ligget et eller annet sted, blitt funnet og lagt på plass etter at dere dro hjem? 

Uansett høres det ut som det skjer ofte til at det bare skal være tilfeldig, evt. har de litt utfordringer med rutinene (kanskje mye fravær og mange vikarer?). Det er veldig innafor å ta det opp 😊

Anonymkode: e3f9c...97b

• Liker 1
Skrevet

Jobber i barnehage og det er veldig rart. De fleste har lånetøy. De eneste gangene jeg har vært borti det er om to barn har helt like ting eller det har vært en vikar som har blingset på hyllene når de kler på ungene eller tøyet ikke er merket. Men de tilfellene kan jeg telle på en hånd i hele min karriere. 

Jeg ville sagt i fra. 

Anonymkode: 855b7...749

• Liker 1
Skrevet

Enda et eksempel på "rare" skift, skjedde senest i går:

Hentet barnet i samme antrekk som det han ble levert i, men ligger skift i pose i skapet hans. Jeg tenkte med en gang at noen måtte ha lånt. Viste seg at barnet hadde sølt vann over hele seg og skiftet før de skulle ut, og senere på dagen hadde han tisset på klærne sine under et bleieskift. I mellomtiden hadde klærne han sølte vann på tørket, og han fikk derfor på seg dem i stedet for å plukke frem enda et helt rent skift.

Anonymkode: 76b47...f37

Skrevet

Dette er hverken normalt eller greit. Ta det opp med dem.

• Liker 1
Skrevet

Her er det noen kreative ansatte som tar seg til rette.

Anonymkode: 6bae1...e67

• Liker 2
Skrevet

Hovedregel er at man låner ikke bort klær. Har opplevd at mitt barn har lånt sokker av ett annet barn og motsatt. Ikke noe mer enn det. Man skal ringe foreldrene og be de komme med skift om barnet ikke har de nødvendige klærne.

Anonymkode: 34713...09c

Skrevet

Nei,klær skal IKKE brukes av andre enn de som eier de!

Skrevet

Har opplevd en gang at et annet barn hadde på mitt barns sandaler. Dette barnet hadde insistert på at det var hennes og den ansatte var ny og kjente ikke klærne til den enkelte. De var finere enn hennes egne 😅

Anonymkode: e743c...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke verdens største problem, men jeg lurer på om det "skal være sånn"? Vi har minst dobbelt opp av både inne- og uteklær. Har fått "skryt" flere ganger fordi barnet vårt alltid har nok tøy, samtidig som det stadig vekk er påminnelser som går ut felles om at alle må huske å ha nok skift og skifte klær etter sesong etc.

Jeg opplever til stadighet å komme i barnehagen og se skittent/vått tøy i hylla til barnet, selv om barnet går i de samme klærne han dro avgårde i på morgenen. Jeg ser også at flere sett med uteklær er brukt og har til og med opplevd å finne skitne klær på morgenen når barnet ikke har vært i barnehagen dagen før. Jeg har ikke turt å spørre eller si noe om dette, men bør jeg det eller ikke? 

Jobber i barnehage, og vi bruker aldri klær som tilhører andre barn uansett. Da får foreldrene som ikke har gjort jobben sin komme med klær.

Skjønner ikke hva som er så vanskelig å passe på at barna har klær. Takk til deg, hi, som er en av de få som klarer det:)

Anonymkode: d9510...478

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill. Jeg tror problemet kan være at det er et par barn på avdelingen som kommer fra ressurssvake familier, hvor det også er språkproblemer. Jeg har f.eks sett ved flere anledninger at en mor ikke får tak i barnet sitt (som oppfører seg som et helt normalt barn) ved henting og må ha hjelp av personalet til å ta på yttertøy før avreise. Tror det er vanskelig å kommunisere med slike foreldre, men det bør jo ikke gå utover oss. Vi får jo mer klesvask, sliter mer på tøyet og får det i verste fall ødelagt av andre barn. Personalet er forøvrig oppegående og flinke.

Da skal jeg spørre forsiktig neste gang jeg ser noe mistenkelig ved tøyet. Som noen nevner, så KAN det jo være at barnet mitt har skiftet tilbake til første antrekk av og til, men jeg har som nevnt også opplevd at yttertøy har vært i bruk på en dag barnet ikke var til stede. Da hadde jeg sett gjennom alt tøyet og sett at det var tørt og rent da vi dro hjem siste dag før denne. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal si fra. Synes utlån er en skikkelig uting. Hva skjer hvis det går hull, eller hvis et barn har et toalettuhell i utebuksa, hvem skal erstatte plagget? 

Anonymkode: 859c2...022

Skrevet

Her låner de ut klær på skolen også, og det synes jeg virkelig ikke noe om fordi de aker med rumpa på stein, og det går hull i regnbuksa hele tiden. 

Anonymkode: 859c2...022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...