AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Mannen mener jeg har permisjon fordi det er jeg som skal ta nettene. Jeg har sånn sett ikke problem med å ta nettene, men i 4 uker så har baby våknet OFTE. Far legger seg 2230 og sover til 0630. Baby sovner ikke før 2230-2300. Første oppvåkning er ca ved midnatt. Også fortsetter det slik nesten hver time. Er det riktig at jeg skal ta alle nettene? Eller burde han tatt første oppvåkning? Anonymkode: 6b53f...59f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Synes han helt fint kan hjelpe til, altså. Nå var jeg uten jobb og var hjemme hele tiden frem til barnehagestart, så det ble ikke noe deling på at jeg tok natt mens jeg var i permisjon og så tok han natt når han var i permisjon. På vanlige netter tok jeg alt. Da våknet babyen til faste klokkeslett, og jeg våknet uansett rett før han våknet. Mannen hjalp litt til på natt når det var mange oppvåkninger (typisk når baby var syk eller fikk tenner) og når jeg var syk. Mannen sto opp sammen med baby før jobb og hadde han med seg på badet for å dusje, for eksempel. Baby våknet og ville starte dagen når han hørte bevegelse i leiligheten og mannen savnet mere tid sammen med han, så da koste de seg sammen på morgenen mens jeg sov litt til. Hadde nok ikke funka særlig bra om baby var mer urolig, men han var fornøyd med å bare få være med og syntes det var helt topp å sprelle på badegulvet mens mannen dusjet og ordnet seg. Anonymkode: b38cb...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Jeg tenker at det som er best for dere som en helhet er det man bør gjøre. Dersom du er utmattet så er det neppe til alle sitt beste at du gjør det alene. Anonymkode: 94163...4a6 9 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Alle må gjøre det som funker for seg, uavhengig av hva andre gjør. Jeg tok alle nettene i permisjonen og har foreløpig fortsatt etter at jeg startet i jobb. Vår våkner også mye på natten. Per nå funker dette fint for oss, betyr ikke at andre trenger å gjøre det samme. Får du slappet av noe på dagen/i helgen da? Anonymkode: 7c891...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mannen mener jeg har permisjon fordi det er jeg som skal ta nettene. Jeg har sånn sett ikke problem med å ta nettene, men i 4 uker så har baby våknet OFTE. Far legger seg 2230 og sover til 0630. Baby sovner ikke før 2230-2300. Første oppvåkning er ca ved midnatt. Også fortsetter det slik nesten hver time. Er det riktig at jeg skal ta alle nettene? Eller burde han tatt første oppvåkning? Anonymkode: 6b53f...59f Hvis mannen din jobber, så synes jeg egentlig det er fair at eu som er hjemme kan ta babyen. Så kan du sove når baby sover. Ammer du? Om du ammer er du heldig å ha søvnhormoner som hjelper deg å falle i søvn lettere enn far. Min hadde også konstante oppvåkninger og har det enda i en alder av 3 år, men jeg tar ungen hver natt uansett. Jeg jobber turnus da. Anonymkode: b3ba5...dae 3
Sofakona Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Her byttet vi på kvelder...rett og slett 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det som er best for dere som en helhet er det man bør gjøre. Dersom du er utmattet så er det neppe til alle sitt beste at du gjør det alene. Anonymkode: 94163...4a6 Akkurat dette. Jeg forstår bare ikke denne typen tråder. Jeg og mannen er begge opptatt av at den andre skal ha det godt, noe som automatisk fører til at man er på tilbudssiden. Så finner man sammen en løsning som er den beste for totalen. Anonymkode: 4d8a3...be3 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Det finnes flere lange tråder om dette tema, hvis du søker det opp, vil du finne mange perspektiver. Når det er sagt, så mener jeg at man må stille opp, permisjon eller jobb. Om mor holder på å bli utslitt og utmattet av å ikke gå sove, hjelper det ikke å si at far er i jobb og kan ikke bidra. Man burde ønske den andre godt. Her har vi faste dager. En dag midt i uka, tar far babyen. Og i helgen. Anonymkode: 21808...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 Her tok jeg hele natten både i permisjon og når jeg begynte på jobb og han var i perm. Er jo så slitsomt i permisjon for mannen (en av grunnene til at det ble sånn) 🙃 Han tok faktisk mer på natt når han var i full jobb enn når han var i perm. Et argument er jo at om han tenker at den som er i perm skal ta natt så blir det vanskelig å bytte når han skal i perm og baby er vant til at du tar alle oppvåkninger og plutselig skal han ta alle. Det var iallfall det som skjedde her delvis, baby godtok ikke at pappa plutselig tok over og pappaen (og delvis jeg, skal ikke gi ham all skyld) orket ikke finne ut av det/stå i det fordi det ble så lite søvn da. Så det lureste er at man deler litt på det fra starten av så baby er trygg på begge om natta. Skal sies at jeg synes det har litt å si om man ammer eller ikke, mye av grunnen til at jeg tok mest på natt fra start var jo pga amming. Anonymkode: 8dc26...f06 1
Katrin94 Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Jeg er i permisjon. Her tilbyr mannen å ta en natt av og til i ukedagene om jeg er ekstra sliten. Han tar også stort sett begge nettene i helgen. Det er gull. jeg lar han ikke ta netter så ofte da han noen ganger har endt opp med å gå på jobb nesten uten søvn. Har en relativt enkel baby og å være hjemme med han er mye mindre slitsomt enn for han på jobb. Men avlastningen er gull ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 I starten tok vi annenhver mating om natten, da måtte vi vekke hver tredje time. Prematur baby. Da fikk begge 6 timer sammenhengende. Byttet senere til annenhver natt da vi slapp å vekke, og baby sov gjennom med kun én mating. Har det sånn enda. Bortsett fra sykdom osv har vi ikke hatt oppvåkninger om natten siden baby var 6 mnd, men når det virkelig står på så deler vi på natten. Man må jo finne ut av hva som passer best. Vi har vært heldige med en sovebaby, og sånn sett hadde jeg ikke slitt meg ut om jeg tok alle oppvåkninger under permisjonen, men på den andre siden hadde jo far sluppet helt unna i sin😅 Med unntak av sykdom selvsagt. Hvis babyen din våkner hver eneste time om natten så må dere kanskje dele? Når skal du sove? Det tar jo litt tid å sovne igjen, så en halvtime her og der er jo ikke mye.. Anonymkode: 56a12...8aa 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Tror hver enkelt familie må finne hva som er best for dem, så alle får sove litt. Begge skal jo fungere, og ikke alle babyer sover så mye på dagtid. Min eks tok ingenting, verken i min eller sin egen permisjon. Jeg ble suicidal av søvnmangel, men det brydde han seg ingenting om. Sånn skal det ikke være. En og annen natt, pluss noen morgener i helgene hadde gjort underverker hos meg. Anonymkode: af12f...4e4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Som flere sier, man må finne noe som passer alle. Her samsover vi og baby våkner ca hver 2. time om natten, men sovner igjen umiddelbart bare hun får puppen inn i munnen. Det er derfor naturlig at jeg er den eneste av oss som trenger våkne. Dersom mer hadde kreves, feks byssing, sang osv, hadde det nok vært mer naturlig å bytte på/dele opp natten. Anonymkode: 66b2d...57d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Vi delte. Barnet sov knapt på dagen, og jeg holdt på å klikke av ensomhet, stress og følelsesoverload. Han er jo glad i meg og vil at jeg og baby skulle ha det bra, og det innebar å bidra litt på natt. Vi gjorde det slik at jeg la meg tidlig, så passet han på til han la seg, og tok barnet inn og ut for amming. Så hadde jeg ansvar frem til 4-tiden, og han tok frem til morgenen igjen. Da fikk jeg to gode strekk med sammenhengende søvn. Anonymkode: bce44...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Som de andre sier, det er ingen fasit. Man må finne sin måte å gjøre det på. Her delte vi nesten fra start pga materegime. Det innebar vekking av gulsotbaby (det tok tid), amming, flasking og pumping hver 3.time. Altså 3t fra man starter ene gangen til man starter andre. Hele døgnet. Var heldig om du fikk 1,5t søvn i mellom. Senere har han hatt mye oppvåkninger og lange våkenperioder på natt. Kunne heller ikke sove på dagen da han trengte støtte for å sovne mellom sykluser. Har derimot venninner der baby ammer uten problem og våkner en gang i løpet av 12t for mat. Da kunne jeg godt tatt alle nettene. Alle situasjoner er forskjellige 😊 Anonymkode: 5821f...80a
Reign Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen mener jeg har permisjon fordi det er jeg som skal ta nettene. Jeg har sånn sett ikke problem med å ta nettene, men i 4 uker så har baby våknet OFTE. Far legger seg 2230 og sover til 0630. Baby sovner ikke før 2230-2300. Første oppvåkning er ca ved midnatt. Også fortsetter det slik nesten hver time. Er det riktig at jeg skal ta alle nettene? Eller burde han tatt første oppvåkning? Anonymkode: 6b53f...59f Den som har permisjon skal ta oppvåkningene. Den som har permisjon får betalt for å være hjemme fra arbeid for å passe på barnet. Den som er i permisjon har også mulighet til å sove på dagtid når barnet sover, det kan ikke den som er i arbeid. På dager den som ikke har permisjon ikke har arbeid, skal vedkommende bidra for å avlaste den som er i permisjon. Jeg kan ikke fatte å begripe at utgangspunktet skal være noe annet enn dette, med mindre den som ikke er i permisjon har et selvstendig ønske om å avlaste den som er i permisjon. Det er jo særdeles urimelig av den som er i permisjon at den som må på arbeid skal stå opp på natta med barnet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Jeg tok nettene når far jobbet og så tok vi hver vår i helgene. Anonymkode: b9ef6...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 Reign skrev (13 minutter siden): Den som har permisjon skal ta oppvåkningene. Den som har permisjon får betalt for å være hjemme fra arbeid for å passe på barnet. Den som er i permisjon har også mulighet til å sove på dagtid når barnet sover, det kan ikke den som er i arbeid. På dager den som ikke har permisjon ikke har arbeid, skal vedkommende bidra for å avlaste den som er i permisjon. Jeg kan ikke fatte å begripe at utgangspunktet skal være noe annet enn dette, med mindre den som ikke er i permisjon har et selvstendig ønske om å avlaste den som er i permisjon. Det er jo særdeles urimelig av den som er i permisjon at den som må på arbeid skal stå opp på natta med barnet. Men om barnet ikke sover på dagtid? Når skal den i permisjon få sove? Enig i hovedpremisset, dersom baby sover på dagtid og man har mulighet til å ta igjen litt søvn da så er det jo den beste løsningen. Men jeg mener man må tilpasse seg situasjonen, det bør ikke være noen regel som skal gjelde for alle. Anonymkode: af12f...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 Den løsningen som gjør at flest mulig får det best mulig, er den riktige løsningen for dere. Her tar jeg alle nettene og far sover på eget rom i ukedagene, men så får jeg også all den søvnen jeg trenger. Jeg har det best mulig når han har overskudd på ettermiddagene til å være empatisk og støttende ift. noe annet vi sliter med som er frustrerende for meg. Han har det best mulig når han er uthvilt. Høres ut som en annen løsning er mer riktig for dere. Anonymkode: 422d8...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 Ja. Den som er hjemme har jo mulighet til å sove når barnet dupper. Anonymkode: c09ea...5fb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå