AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har bestemt meg for å gå ifra mannen min. Vi har vært gift i 15 år, ett barn på 9 år. Felles enebolig, felles økonomi. Eier alt 50/50 men han gikk inn i huskjøpet med kr 200 000 mer enn meg. Vi har felles sparing og siden han tjener det dobbelte av meg så har han nedbetalt en større bit av gjelden iløpet av disse 15 årene. Vi har pr idag litt formue hvis vi avtegner lån/sparing imot hverandre. Jeg ønsker primært å ha barnet mest hos meg men tror han vil ha 50/50 men jeg er usikker på om han faktisk får det til pga hans jobbhverdag. Er det skillsmisseadvokat man går til for å ordne opp med alt det økonomiske? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og er litt rådløs. Jeg vil at alt skal gå riktig for seg. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde huset men vet ikke om jeg klarer økonomisk. Noen som vet hvordan man går frem? Anonymkode: 5a6e4...0ec
Snublefot62 Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Jeg ville begynt med å informere mannen. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Er vel bare å dele ting 50/50 og gå hvert til sitt? Diskuter samværet rundt barnet. Ønsker og kan han 50% så blir det slik. Eier du 50% av huset spiller det ingen rolle hvor mye han har puttet inn i boligen. Enten selger dere huset og deler 50/50, ellers tar dere f.eks takst på bolig slik at du kjøper ut 50%. Anonymkode: 829c7...ef9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Jeg ville begynt med å informere mannen. Det er gjort. Dette er ikke en diskusjon om vårt forhold. Hold deg til spørsmålet hvis du har noe å si rundt økonomi Anonymkode: 5a6e4...0ec 2 1
Bombasi Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 (endret) Hva sier mannen din da? Hvor godt samarbeider dere, eventuelt er enige/uenige? Jeg ville holdt advokat utenom så langt det lot seg gjøre. Endret 22. februar 2023 av Bombasi
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Er vel bare å dele ting 50/50 og gå hvert til sitt? Diskuter samværet rundt barnet. Ønsker og kan han 50% så blir det slik. Eier du 50% av huset spiller det ingen rolle hvor mye han har puttet inn i boligen. Enten selger dere huset og deler 50/50, ellers tar dere f.eks takst på bolig slik at du kjøper ut 50%. Anonymkode: 829c7...ef9 Hvis han gikk inn med 200 000 når boligen ble kjøpt så eier han en større del av boligen prosentvis. Det kommer hen seg ikke uanna. Hvis TS og han er enige så er det best å ikke ta inn advokat da dette er vannvittig dyrt.
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har bestemt meg for å gå ifra mannen min. Vi har vært gift i 15 år, ett barn på 9 år. Felles enebolig, felles økonomi. Eier alt 50/50 men han gikk inn i huskjøpet med kr 200 000 mer enn meg. Vi har felles sparing og siden han tjener det dobbelte av meg så har han nedbetalt en større bit av gjelden iløpet av disse 15 årene. Vi har pr idag litt formue hvis vi avtegner lån/sparing imot hverandre. Jeg ønsker primært å ha barnet mest hos meg men tror han vil ha 50/50 men jeg er usikker på om han faktisk får det til pga hans jobbhverdag. Er det skillsmisseadvokat man går til for å ordne opp med alt det økonomiske? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og er litt rådløs. Jeg vil at alt skal gå riktig for seg. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde huset men vet ikke om jeg klarer økonomisk. Noen som vet hvordan man går frem? Anonymkode: 5a6e4...0ec Skilsmisse.net | Alt du trenger å vite | Skilsmisseguide 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Useless skrev (1 minutt siden): Hvis han gikk inn med 200 000 når boligen ble kjøpt så eier han en større del av boligen prosentvis. Det kommer hen seg ikke uanna. Hvis TS og han er enige så er det best å ikke ta inn advokat da dette er vannvittig dyrt. Ikke når de står som 50-50 eiere på papiret, etter 15 års ekteskap. Om du tror dette så anbefaler jeg deg å fikse en ektepakt snarest. Anonymkode: c66f5...f07 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har bestemt meg for å gå ifra mannen min. Vi har vært gift i 15 år, ett barn på 9 år. Felles enebolig, felles økonomi. Eier alt 50/50 men han gikk inn i huskjøpet med kr 200 000 mer enn meg. Vi har felles sparing og siden han tjener det dobbelte av meg så har han nedbetalt en større bit av gjelden iløpet av disse 15 årene. Vi har pr idag litt formue hvis vi avtegner lån/sparing imot hverandre. Jeg ønsker primært å ha barnet mest hos meg men tror han vil ha 50/50 men jeg er usikker på om han faktisk får det til pga hans jobbhverdag. Er det skillsmisseadvokat man går til for å ordne opp med alt det økonomiske? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og er litt rådløs. Jeg vil at alt skal gå riktig for seg. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde huset men vet ikke om jeg klarer økonomisk. Noen som vet hvordan man går frem? Anonymkode: 5a6e4...0ec Relevansen av lengden på ekteskap, antall barn, og barnets alder er fullstendig irrelevant. Kjeder du deg i dag igjen? Eller har du et stort ønske om å bli gjenkjent? Anonymkode: c66f5...f07
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Om boligen er verd 4 000 000,- og dere eier 50/50 hver, så er hans verdi 2 000 000 og din verdi 2 000 000. Om han gikk inn med 1 000 000 i egenkapital og du med 800 000 i egenkapital så eier dere forrtsatt boligverdier for 2 000 000kr hver. Og det blir da prisen du må kjøpe han ut for. Anonymkode: 829c7...ef9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Du finner mye bra råd på nettet om du googler skilsmisse. Husk at dere eier mer enn bare boligen, vil tro det er en bil og en god del inventar som skal med i regnestykket her. Om dere er gift og ikke har hatt andre avtaler eller særeie så er det kun arv og evt studielån som kan påvirke 50/50 delingen der mener jeg. Men det bør du lese deg opp på. Sjekk også sidene til NAV ang skilsmisse og barn. Dere bør ta kontakt med banken og finne ut hvordan muligheter dere har til ny bolig. Skal en av dere beholde huset hvis det er mulig? Kjøpe ut den andre? Og ellers så skal dere til mekling om samvær hos familievernkontoret og få skrevet en avtale. Denne trenger dere for å få ekstra barnetrygd når dere blir enslige forsørgere (heter det selv om dere deler 50-50.) Anonymkode: 22761...b76
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke når de står som 50-50 eiere på papiret, etter 15 års ekteskap. Om du tror dette så anbefaler jeg deg å fikse en ektepakt snarest. Anonymkode: c66f5...f07 Hvis man kjøper hus sammen og det ikke eksplisitt skrives at det er 50/50 og ene parten kan bevise at hen gikk inn med 200.000 mer på kjøpet så blir det ikke 50/50. Samme dersom la oss si etter 5 år arver ene parten 500,000 og bruker dette til å nedbetale på lånet eller til utbedring av huset, så øker hens eierandel. Men man må selvfølgelig kunne dokumentere dette. Hvis ene parten jobber med huset som oppussing etc mens andre parten bruker tiden på felles barn eller husarbeid vil ikke den som utfører arbeid på huset få større eierandel da det regnes som fordeling av oppgaver i hjemmet.
Fremmed fugl Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Hvis det ikke er mye rart, og dere klarer å snakke som voksne, så er det tull å bruke penger på advokat. Er avtalefrihet som grunnregel, så dere kan bli enig om det som passer dere. Så finnes det rettsregler å falle tilbake på hvis dere blir uenige. Starter med 50/50. Syns dere skal prøve hvis han ønsker det, og det ikke fremstår som en urimelig ulempe for barna. Som kan være at dem ikke kan ha felles sosialt miljø når dem veksler på å være hos dere. Her er det obligatorisk megling med familievernkontoret der dere får hjelp å sortere ting. Men vil ikke anbefale å kjøre kamp om noe annet enn 50/50. Penger. Når dere ble gift. Hadde noen av dere betydelige økonomiske verdier med inn i boet? Hvis en eller begge av dere hadde det, bli enig om hvor mye det var. Skriv ned det. Har dere fått personlige gaver i løpet av ekteskapet, få oversikt over det. Nå kommer dere nærmere sluttet. Hvilke økonomiske verdier har dere samlet. Hus, bil, gjeld, penger på ulike kontoer. Skal dere ta med møbler å slikt, vurder om det er noe dere ønsker. Nå kommer dere til enn sum, som vi håper er positiv. Så trekker dere bort det som dere har blitt enig med hverandre skal trekkes bort fordi dere hadde med det inn i ekteskapet, eller hadde fått i gave. Den sum som dere står igjen med, fortsatt håper vi den er positiv. Den deler dere på to. Nå har dere verdien som dere hver for dere skal ta med dere ut fra ekteskapet, pluss det som var nevnt om inn i ekteskapet og gaver. For mange vil hoveddelen av denne verdien være bundet i eiendom. Som dere må bestemme dere hva dere skal gjøre med. Syns det virker rotete å fortsette å eie den sammen. Så da er det å selge, eller "kjøpe ut". Akkurat disse tingene syntes jeg var lett i samband med skilsmisse. Men ingen av oss hadde noen annen hensikt enn å få gjort det ryddig og rettferdig. 1
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Om boligen er verd 4 000 000,- og dere eier 50/50 hver, så er hans verdi 2 000 000 og din verdi 2 000 000. Om han gikk inn med 1 000 000 i egenkapital og du med 800 000 i egenkapital så eier dere forrtsatt boligverdier for 2 000 000kr hver. Og det blir da prisen du må kjøpe han ut for. Anonymkode: 829c7...ef9 Stemmer ikke. Han gikk inn med 200.000 mer og skal da ha større del av eventuell verdiøkning. La oss si at det ikke er verdiøkning, Da vil hun sitte igjen med 1.9m og han 2.1m og resterende lån skal da trekkes fra begge parter likt,
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Useless skrev (2 minutter siden): Stemmer ikke. Han gikk inn med 200.000 mer og skal da ha større del av eventuell verdiøkning. La oss si at det ikke er verdiøkning, Da vil hun sitte igjen med 1.9m og han 2.1m og resterende lån skal da trekkes fra begge parter likt, Ikke hvis de var gift da de kjøpte huset. Da var de 200' felleseie hvis han ikke hadde særeie på pengene eller kunne vise til at det var penger han hadde tatt med inn i ekteskapet. Anonymkode: bd6ed...4bb 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 3 minutter siden, Useless said: Stemmer ikke. Han gikk inn med 200.000 mer og skal da ha større del av eventuell verdiøkning. La oss si at det ikke er verdiøkning, Da vil hun sitte igjen med 1.9m og han 2.1m og resterende lån skal da trekkes fra begge parter likt, Det er korrekt om han gikk inn med f.eks 2,2m og hun 1,8m. selv om de på papiret eier 50/50. Om han derimot hadde 200k mer i egenkapital, men de de gikk inn med 50% hver så blir ikke det korrekt. Anonymkode: 829c7...ef9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Useless skrev (6 minutter siden): Hvis man kjøper hus sammen og det ikke eksplisitt skrives at det er 50/50 og ene parten kan bevise at hen gikk inn med 200.000 mer på kjøpet så blir det ikke 50/50. Samme dersom la oss si etter 5 år arver ene parten 500,000 og bruker dette til å nedbetale på lånet eller til utbedring av huset, så øker hens eierandel. Men man må selvfølgelig kunne dokumentere dette. Hvis ene parten jobber med huset som oppussing etc mens andre parten bruker tiden på felles barn eller husarbeid vil ikke den som utfører arbeid på huset få større eierandel da det regnes som fordeling av oppgaver i hjemmet. Har du noen gang eid et hus? Det tinglyses, med eierandel. Har man gått inn med mer uten å enten tinglyse skjev eierandel, eller formalisere skjevdeling ved salg/brudd i samboeravtale/ektepakt, så er det dødt løp. I alle fall etter 15 år som gift. Dette er fordummende. Anonymkode: c66f5...f07 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er gjort. Dette er ikke en diskusjon om vårt forhold. Hold deg til spørsmålet hvis du har noe å si rundt økonomi Anonymkode: 5a6e4...0ec Oi, da har du startet i motsatt ende av hva de fleste kvinner gjør. Det vanlige for damer er å holde planen skjult, mens man utnytter mannen økonomisk, emosjonelt og som arbeidskraft. Anonymkode: 319f4...dc8 1
Snublefot62 Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er gjort. Dette er ikke en diskusjon om vårt forhold. Hold deg til spørsmålet hvis du har noe å si rundt økonomi Anonymkode: 5a6e4...0ec Så bra. Ut i fra åpningsinnlegget her så virket det mer som om dette var ukjent for han enda. Men siden dere har barn så må dere uansett via familievernkontoret og kan diskutere fordeling og samvær der. Jeg ville ikke brydd meg med advokat før det er snakk om svært store verdier og/eller dere er uenige (eller mistenker en blir lurt/utnyttet). Utgangspunktet deres er ekteskapsloven hvor alt dere har tjent inn og bygget dere opp mens dere har vært gift er felleseie. Er dere uenige så prøv å bli enig så lenge dere kan snakke sammen. Om ikke blir det advokat. Det økonomiske må avklares med banken. Dere har da to valg. Enten så selger dere boligen, innfrir boliglånet og deler overskuddet. Eller så overtar en av dere lånet og huset, og må da kjøpe ut den andre. For å finne verdien på boligen uten å faktisk selge så bør dere få to eller tre ulike takster og så tar dere snittet av disse to/tre som verdi. Deretter må dere finne ut om den som vil beholde huset faktisk kan betale ut den andre OG samtidig overta lånet på boligen. Banken har større sikkerhet med to som låntakere så du som vil bo der videre må ha økonomi til å betjene lånet alene og. Samtidig som du betaler ut eksen. 2
Hjelpsom Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du noen gang eid et hus? Det tinglyses, med eierandel. Har man gått inn med mer uten å enten tinglyse skjev eierandel, eller formalisere skjevdeling ved salg/brudd i samboeravtale/ektepakt, så er det dødt løp. I alle fall etter 15 år som gift. Dette er fordummende. Anonymkode: c66f5...f07 Eier hus ja, og hadde jeg hatt 200k og partner ikke hatt noe når huset ble kjøpt så hadde selvfølgelig det blitt registrert. Man må inn med egenandel på huslån i dag og da må man ha egenkapital. Så låner man resten og da låner man som oftest det sammen med partner. La oss si at huset kostet 2m, da blir lånet på 1,8m huset blir nedbetalt og selges for samme sum. Da har vi betalt 1.8m sammen og følgelig skal dele det i to. Ergo jeg får 1.1 og partner 900k. Det er enkel mattematikk. Hvordan TS sin situasjon var/er skrev hun ikke. Bolig- og bosituasjon etter skilsmissen Eksempel: Dersom du alene gikk inn med en egenkapital på 50% av boligens kjøpesum og resterende ble betalt med felles lån, så har du krav på tre fjerdedeler ved delingen(50% + 25%). Da kan du kjøpe ut ektefelle med verdien av den siste fjerdedelen (25% av verdien).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå