Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det virkelig mulig å ha en slik jobb? kan aldri planlegge sitt egen dag da.

Anonymkode: 7075c...3aa

Skrevet (endret)

Tja, det spørs litt hvordan det utføres. Er man tilkalling innen helsevesenet er det ofte en app hvor man kan se hvilke vakter som er ledige (hvis noen er blitt syk f.eks. eller hvis de har måttet ta seg fri for noe) og da kan man jo i teorien velge å vrake (altså det er jo ikke garantert at man får den vakten da, om noen andre svarte først så klart) 

Jeg har også hatt noen jobber hvor jeg var tilkallingsvikar, men vi hadde "planlagt" noen vakter for en periode. Også kunne jeg ta ekstra vakter i tillegg til de hvis jeg ville om det var noen som var syk eller de manglet folk til en vakt. Fordi det som står om tilkalling er at man må takke ja til vakter, man kan ikke bli pådyttet vakter man ikke vil ha. Så hvis man blir spurt om "kan du jobbe disse vaktene i løpet av de neste to ukene?" og man sier ja så er jo det ganske grei ordning syns jeg. Men er nok mange steder hvor man ikke får det og de forventer folk som man kan ringe når som helst og som kan komme og ta over raskt om det er noe. Det syntes ikke jeg heller var noe stas. Opplevde at de ofte ble irriterte om man ikke var tilgjengelig 24/7. Husker jeg ble nærmest skjelt ut en gang av en leder som hadde prøvd å ringt meg 4 ganger og sendt meg flere meldinger sent på kvelden mens jeg sov, fordi han som skulle jobbe neste morgen var syk. 

Endret av Jaane doe
Skrevet

Kommer helt an på hvor du jobber og hvor stort behovet er for folk. Jeg hadde en annenhver helg-stilling i helsevesenet, og endte opp med å jobbe oppimot 100% hver måned, pga mye sykdom. Riktignok på to ulike avdelinger. Etter et år med det, krevde jeg høyere stilling på den ene avd. og jobber nå MER enn 100% hver måned. Skal man leve av å være tilkalling, så må man også være et ja-menneske og stille opp så mye som mulig. Eneste måten å lykkes på.

Anonymkode: 5742b...715

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer helt an på hvor du jobber og hvor stort behovet er for folk. Jeg hadde en annenhver helg-stilling i helsevesenet, og endte opp med å jobbe oppimot 100% hver måned, pga mye sykdom. Riktignok på to ulike avdelinger. Etter et år med det, krevde jeg høyere stilling på den ene avd. og jobber nå MER enn 100% hver måned. Skal man leve av å være tilkalling, så må man også være et ja-menneske og stille opp så mye som mulig. Eneste måten å lykkes på.

Anonymkode: 5742b...715

ja, ser den, men tenkte bare om du har to jobber, så er det vel vanskelig å leve med å ha tillkallingsjobb og kunne kombinere...

Men godt du fant din vei igjennom det til å bli fast ansatt. 

Skrevet

Jeg jobber som tilkallingsvikar, og velger vakter selv. Dette er i et yrke hvor sykefraværet er såpass stort, at jeg kan jobbe over 100% hvis jeg vil. Jeg jobber mest kveld og natt fordi da kan jeg jobbe 70-80%ish og tjene bedre enn jeg ville gjort i en 100% stilling med normal turnus. Har ikke barn osv, så da går det greit å jobbe sånn.

Ikke for alle, men gir meg enorm fleksibilitet til å ta meg fri når jeg vil. Kommer ikke til å ville leve sånn for alltid pga usikkerheten som følger med. Kan få meg 100% fast hvis jeg vil, men jeg vil ikke der jeg jobber nå. 

Anonymkode: ad51d...e82

• Liker 1
Skrevet

Jobbet som tilkallingsvikar i barnehagen..og Adecco...og det var ikke noe Kult..bli oppringt 0700 på morgen og spørre om du kan jobbe...da stresset mer barn til skolen og barnehagen og få dagen til 0 gå opp...jeg klarer ikke slike jobber..må vite litt mer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 11.58):

Det er jo i mangel på noe mer fast eller som en deltidsjobb ved siden av studier at folk har slike jobber.

Skrevet
Grüner skrev (14 minutter siden):

Det er jo i mangel på noe mer fast eller som en deltidsjobb ved siden av studier at folk har slike jobber.

Ikke nødvendigvis. Noen foretrekker slike jobber. Man er mer fri da. 

Anonymkode: 3f00f...da5

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet som tilkallingsvikar i en bedrift på Oslo Lufthavn i et par år før pandemien. Hadde gjerne fast 100% turnus i den travleste perioden (april-oktober), mens i den stillere perioden fikk jeg tildelt vakter fra uke til uke. Fikk gjerne 2-3 vakter, men så ble det sykdom og jeg fikk en vakt eller to til, så jeg jobbet stort sett 100% hele året, men noen måneder var det mer uforutsigbart. 

For meg var det helt greit at de rolige månedene var fast turnus. Siden jeg var singel og barnløs, så det var ikke så viktig å kunne planlegge. Og skulle jeg noe (f.eks. på hyttetur en helg eller en tur med danskebåten) så var det bare å si fra til sjefen hvilke dager jeg ikke var tilgjengelig og så var ikke det noe problem.

Anonymkode: 171f1...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Noen foretrekker slike jobber. Man er mer fri da. 

Anonymkode: 3f00f...da5

Tror ikke det er flertallet. En har jo ganske uforutsigbar økonomi da 

Skrevet

Kan man si nei? Det passer ikke når man er ansatt som tilkallingsarbeider?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 11.58):

Er tilkalles vikar. Og kan jeg ikke når de ringer, så kan jeg ikke. Jeg er eneste reserve da. Så hvis noen er blitt syke tidligere i uka, de har hver sine dager,  flytter de ofte på noen dager, istedenfor sykemelding.  Også får jeg en tlf om at det kan bli litt jobb. Også om en skal på ferie, eller ekstra fri. Da får jeg beskjed om å være ekstra på vakt.  Ellers om de ringer på kort varsel,  så blir det som det blir om jeg ikke kan. Jeg selv gir også beskjed i god tid om jeg skal ut på noe og ikke er tilgjengelig 

Anonymkode: 16126...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...