Gå til innhold

Staten tvinger folk til å ikke ha så mange barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame med 3 barn. Barna er store nå. Foruten de så hadde jeg hadde et mindre rikt liv. Er evig takknemlig for mine skatter. Det som derimot gjør meg deppa nesten, er at staten berøvet folk i Norge fra denne muligheten. Staten tvinger oss småbarnsforeldre til å jobbe, slik at nå er det kun 1.6 barn pr. kvinne. Staten berøvet folk valgfrihet til hvor mange barn de vil ha evt. Jeg synes at småbarnsforeldre burde ha hatt jobbfrutt til barna var 10/12 år gamle rett og slett. Fordi nå er det et strev slik det er lagt opp. For mange ihvertfall. Lurer på om jeg er den eneste som føler det slik? Det går jo ikke i fremtiden om kvinner kun skal ha 1.6 barn samt ikke få velge hvor mange barn hun vil ha. Staten tar over vårt liv, det er en skam, rett og slett!!

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig med deg. Vi har meget gode velferdsordninger i dette landet. Det er ikke statens oppgave å forsørge oss eller barna våres, det er vårt ansvar. 

Jeg ønsker heller ikke kvinnen tilbake til kjøkkenbenken! Skal alle småbarnsforeldre være hjemme til barna er 10-12 år gamle, vil det gå svært dårlig med verdiskapningen for dette landet og vi kan se langt etter de velferdsgodene vi har. Vi må alle gi og ta. 

Anonymkode: 69fc0...26f

• Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er heller ikke enig. Jeg har fire barn og jobber 100% i en leder stilling. Jeg hadde blitt helt tullerusk om jeg skulle gått hjemme til alle barna var 10-12 år uten å få daglig sosialisering med andre enn husstandsmedlemmer. Ja, det er slitsom og ja det hadde vært godt med noen flere ferieuker, men jeg har selv valgt å få 4 barn og må da legge til siden andre ønsker for livet til de er større. 

Anonymkode: f025a...1e9

• Liker 19
Skrevet

Det høres forferdelig ut å skulle gå hjemme i 10-12 år. Hva skulle behovet vært, når barna da er på skolen mesteparten av dagen uansett? Jeg er glad vi har såpass gode ordninger som vi har. 

Anonymkode: 6c5a1...d6b

• Liker 14
Skrevet

Gå hjemme til barna ble 10-12 år eller ikke få barn? Hadde valgt bort barn da, lett.

Anonymkode: a442b...f60

• Liker 13
Skrevet

Det finnes knapt et land i verden med bedre ordninger enn Norge.

Mine kollegaer sørover i Europa kan velge mellom å slutte i jobben. Eller ansette nærmest fulltids nannyer fra barna er noen uker. 

Om jeg skulle godt hjemme i 10 år (selv 2) hadde jeg uansett blitt sprø. Og jeg tror heller ikke barn har godt av det. 

Anonymkode: 32db2...8a5

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at staten ikke legger seg bort i hvor mange barn folk har. Det er ikke noe poeng med befolkningsøkning, det er ikke bærekraftig.

Anonymkode: dce6e...01e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan fint få så mange barn du vil, bare du har en partner, økonomi og nettverk som fungerer til det.

Anonymkode: 65ad9...78c

• Liker 6
Skrevet

Er det en skrivefeil, eller mener du at alle skal være hjemme til barnet er 10 år?😳

er ikke enig isåfall, men delvis enig i at politikerne hemmer fødselsraten. For min del ville jeg nok fått flere barn hvis bhg/sfo var billigere, hvis de fjernet tredelingen av permisjon (beholder selvsagt 10 uker fedrekvote) og fikk reduserte arbeidstidsordninger for småbarnsforeldre. 

Anonymkode: e2ef9...41d

• Liker 6
Skrevet

Man har full valgfrihet. Du kan velge å ikke jobbe så lenge du vil. Selvfølgelig får du ikke lønn da, så du må finne andre måter å få ting til å gå rundt. Men det er mulig. 

Eller mente du at staten skulle forsørget deg? På bekostning av hva da? Skoler? Sykehus? Eldreomsorgen? Brannvesenet? 

Anonymkode: 8d378...d82

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg. Vi har meget gode velferdsordninger i dette landet. Det er ikke statens oppgave å forsørge oss eller barna våres, det er vårt ansvar. 

Jeg ønsker heller ikke kvinnen tilbake til kjøkkenbenken! Skal alle småbarnsforeldre være hjemme til barna er 10-12 år gamle, vil det gå svært dårlig med verdiskapningen for dette landet og vi kan se langt etter de velferdsgodene vi har. Vi må alle gi og ta. 

Anonymkode: 69fc0...26f

Helt enig, men synes at foreldrepermisjon bør være litt lengre. Altså frem til barnet er 1 år og 3 mnd ca. De ekstra ukene bør være i felleapotten slik at familien selv kan velge hvem som skal ta de ut ut fra deres beste og økonomi. 

Dette tror jeg vil ha en positiv effekt på ønsket om flere barn. Vi er usikker på om vi ønsker to, da vi ikke har råd til flere mnd med ulønnet igjen slik vi må med første. Bare dette året og neste typer vi nesten 100 000 i ulønnet perm 🙃

Anonymkode: e46c9...c3c

Skrevet

Hvem har sagt at livet ikke skal være et strev i perioder? Det er ikke «Staten» som tvinger folk til å jobbe, hvem/hvordan skulle man forsørget seg selv hvis man ikke gjorde nettopp det, skaffet seg mat og alt man trenger? Derfor har vi også skaffet oss «Staten», som er oss selv og som gjør livet litt mindre strevsomt. Ingen tvinger deg til verken å jobbe eller få barn/ikke få barn. Men antar du selv ønsker å leve og ha mat, og hvis du har barn, ønsker at de også skal ha mat og helsetjenester og bolig og skole. Ingen tvinger deg, det du må er å gi eventuelle barn mat, skole og omsorg. 

Anonymkode: 32ebb...e02

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke fått barn om jeg skulle gått hjemme i ti år. Jeg trenger litt mer stimuli enn det. 

Anonymkode: 1a323...024

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg ts. Det burde vært enklere for kvinner å gå hjemme med barn eller redusert arbeidstid. Og selvfølgelig de som ønsker å jobbe kan jobbe så vi ikke fratar kvinner noen rettigheter.

Det er ikke uten grunn at så mange kvinner med barn sliter med helsa. Dette koster også samfunnet enormt med penger. 

Anonymkode: 94362...9ea

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har fire barn. Nr 4 kom da nr en var 10 år. Så da skulle jeg gått hjemme i godt over 20 år. 

Nei takk. Da hadde jeg blitt smårar.  

Jeg er evig takknemlig for at jeg har en jobb å gå til. Jeg har valgt å jobbe litt redusert, 90 %. Da har jeg en dag til å komme ajour med husarbeid.  

Da vi valgte å få fire barn visste vi jo at det ville bli travelt. Men det er ikke farlig å ha det travelt eller å bli litt sliten. 

Anonymkode: 5e587...f9f

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke mene at staten skal betale for at du skal gå hjemme i 10-12 år? Hvem skal betale dette i så tilfelle? De som ikke ønsker barn, de som ikke kan få barn? Nei. Dette er ikke bærekraftig og kvinner er nok lite interessert i dette.

Anonymkode: 58e92...69f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det et ingen menneskerett å få barn. Det gagner ikke samfunnet nevneverdig at hvert menneske får 3 barn hver heller. Eldrebølgen er jo delvis et problem nettopp på grunn av at de var store søskenflokker som plutselig alle ble kjempegamle. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er enig med deg ts. Det burde vært enklere for kvinner å gå hjemme med barn eller redusert arbeidstid. Og selvfølgelig de som ønsker å jobbe kan jobbe så vi ikke fratar kvinner noen rettigheter.

Det er ikke uten grunn at så mange kvinner med barn sliter med helsa. Dette koster også samfunnet enormt med penger. 

Anonymkode: 94362...9ea

Dette har man da krav på med små barn. 

Man har riktignok ikke krav på penger for det, men det kan man jo heller ikke forvente.

Jeg tenker at om man ønsker mange barn, så må man kanskje se på hvilken standard man skal ha på ting som hus, bil og ferie. Det handler om prioriteringer. Å få full lønn for å gå hjemme med barn, på bekostning av oss som ikke kan få eller ikke ønsker å få barn, syns jeg ingenting om.

Jeg ønsker å jobbe redusert på sikt, da jeg tenker at livet bør bestå av mer enn jobb. Da må jeg faktisk legge opp min livsstil slik at jeg har råd til det, barn eller ei.

Anonymkode: 135c9...0ad

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er rart at mødre med barn over barnehagealder, skal gå hjemme. Herregud, permanent ferie liksom? Hvor lat går det an å bli. 

Har en på min jobb som jobber redusert, og har barn på 10 og 15 år. Da begynner jeg virkelig å lure. Hun skal prioritere sånt, mens jeg som har barn under skolealder, jobber fullt. Det er litt komisk.

Er glad jeg er oppdratt til å være selvstendig og å jobbe, med god arbeidsmoral. 

Anonymkode: 7f74a...62d

• Liker 5
Skrevet

En må se realistisk på dette. I England feks har de 6 uker permisjon. Vi må se på andre land hvordan de gjør det. Vi i Norge har gode ordninger. Vi har barnehager og sfo, så det er ingen grunn for at mor skal gå hjemme. 
Selvfølgelig er det travelt med små barn men det er ikke statens ansvar å finansiere dette mer enn de allerede gjør. 
i England koster en barnehage plass 8-10.000 i mnd. Så vi skal ikke klage, her dekker staten mesteparten og vi betaler litt over 3000 bare, i tillegg får foreldre med barn under 6 år ekstra trygd. 

Anonymkode: 27e80...735

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...