Gå til innhold

Randon og inneklima

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har astma og har etter vi flyttet inn i nytt hus i fjor vært mye syk. Jeg frykter det er pågrunn av inneklima. Ser på ulike målere for å sjekke ut randon og inneklima, noen med erfaring? Tenk om det er kjempe dårlig inneklima og at det er randon her? Det er jo KJEMPE dyrt å fikse? Bør nok også kjøpe en luftfukter, noen med erfaring der? Har kjøpt luftrenser, men føler den gjør luften tørrere. Så at man heller bør ha fukter om vinteren og renser om sommeren, så det er vel derfor. Hjelp! Jeg er SÅ lei av å være syk!!

Anonymkode: d24c1...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få en randonmåling gjennomført blant annet ved å gå inn på boligmappa di og finne de som har gjennomført randonmåling i området tidligere. Ellers kan dere installere et velfungerende ventilasjonsystem - dyrt kanskje, men verdt det, har aldri hatt sentral ventilasjonsystem før vi flyttet inn i huset vi nå bor i og det er enormt merkbart forskjell på inneklimaet. 

Anonymkode: 02304...d9b

Skrevet

Har dere kjeller?

Anonymkode: d87d5...551

Skrevet

Eier du boligen din selv? I så fall bør du måle radon, ja. Hvis du leier, er det et krav at utleier foretar regelmessige målinger, med mindre boligen er i 5. etg eller høyere. Radonmålinger må gjøres på vinterhalvåret, over tre måneder, og jeg tror siste mnd maks kan være april. Du kan også gå inn på NGU sitt aktsomhetskart og sjekke risikoen for radon i ditt område - et google-søk på "radon kart ngu" eller tilsvarende burde hjelpe deg dit. Jo større risiko, jo viktigere er det med måling - og større sjans for å måtte gjøre tiltak. Hvis du bor høyt opp i bygget så er faren for radon mindre, fordi radon siver opp fra bakken og har en tendens til å konsentrere seg i kjellere og lave etasjer, særlig hvis det er lite luftsirkulasjon og utskifting. Nyere bygg skal være bygget med en radonsperre, slik at gassen ikke har noen glipper den kan sive inn gjennom, men uhell kan skje og det er uansett verdt å ta en måling. Hvis du har naboer tett på, så er det også lurt å ta en prat med dem og høre om de har målt radon.

Sjekk også etter sort sopp på bad eller på vegg bak sofa/seng/etc. Luftfuktighet påvirker meg også, men jeg er såpass kresen at jeg enda ikke har funnet en luftfukter som ser tiltalende nok ut. Jeg passer på å vanne plantene mine ekstra mye når det er kaldt ute, setter noen ganger ut skåler med vann over radiatoren, og vasker klær med mindre tørketromling og henger til tørk i stedet.

Anonymkode: ddae4...ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...