Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #1 Skrevet 25. desember 2005 Enkelte av dere synes kanskje jeg er innmari utakknemmelig, men jeg pakket akkurat opp en sinnsykt dyr julegave som jeg fikk av faren min, og var ikke udelt happy. Jeg sa selvfølgelig tusen takk og ga han en klem, men etter å ha sjekket hva den kostet fikk jeg en vond følelse inne i meg. Jeg krangler mye med faren min og har et mildt sagt turbulent forhold som er både veldig godt, men har sine downs. Jeg vet ikke om dette er et forsøk på å døyve egen dårlig samvittighet over et par ørefiker, eller å gi meg dårlig samvittighet. Vel han klarte å gi meg dårlig samvittighet. Jeg skal sove på dette, og tenke rasjonelt igjennom hva jeg føler. Jeg er i midten av 20-åra, student, og det finnes ingen spesiell grunn til hvorfor jeg skulle få en dyr gave akkurat nå. Er det mest fair å bare gi han gaven tilbake, eller skal jeg ta en tur til elkjøp å benytte meg av 30 dagers returrett? Vet ikke om kameraet er kompatibelt med linuxen jeg bruker heller, helt ny modell. 8megapixel.. Typen er ikke rik heller. Faen så dust hele greia. Snart får jeg vel en jævla bil i julegave. Hva ville dere gjort?s
Gjest Isabellas Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Man gir aldri tilbake en gave.
Gjest Embla s Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Foreldre flest setter barna sine høyest i hele verden, og han elsker deg nok over alt på jord, til tross for at dere har det du kaller et turbulent forhold. Kanskje han er typen som ikke er så flink til å vise det på andre måter? Med mindre du bevisst ønsker å såre han, syns jeg du skal være taknemmelig og glad og sette pris på den flotte gaven.
Gjest gjest Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Skjønner hvordan du føler deg, jeg får skyldsfølelse av å få dyre gaver. Tror det er mer sannsynlig at faren din vil gi deg noe fint, kanksje det er hans måte å si unnskyld på, enn at han vil gi deg dårlig samvittighet. Da vil han bli lei seg og du vil få enda mer dårlig samvittighet om du gir det tilbake! Kanskje du kan si hva du føler ang det der? Hvis det skulle være slik at han ville gi deg dårlig samvittighet, tror jeg han vil få dårlig samvittighet selv om du forteller han det.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Jeg skjønner følelsen din, men ta det imot og tenk at faren din ikke vil deg noe vondt med gaven.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #6 Skrevet 25. desember 2005 Du er utakknemlig, men å bytte gaven er ok. Han kjøper deg ikke. Han er glad i deg.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. desember 2005 #7 Skrevet 25. desember 2005 ...og hvis han ikke ga deg en bra gave?
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 25. desember 2005 #8 Skrevet 25. desember 2005 Sitter med samme følelse som deg......... Har bestemt meg for at dette var en gave jeg fikk fordi min far ville gi den til meg. Velger å se det positive i det og prøve å være glad for den. Hvis jeg leverer den tilbake vil det mest sannsynlig fyre oppunder konflikten og det gidder jeg ærlig talt ikke nå. MEN jeg har tenkt å spørre om det var en spesiell grunn til at jeg fikk en slik gave, for det kan jo tenkes at min gode far ikke vet en annen måte å si beklager eller unnskyld på. Jeg vil vite om det er hans måte å prøve å få et bedre forhold til meg på. Hvis dette er tilfelle kommer jo bare til å bli glad for presangen for da betyr den plutselig noe mer. Det skal jo legges til at min far ikke er særlig flink til å snakke om vanskelige ting da.........og det er derfor ganske sannsynlig at dette er måten å gi meg en utstrakt hånd på....enda så teit det høres ut!!!!!!! Vet ikke hva du bør gjøre, men jeg håper du klarer å slå deg til ro med den avgjørelsen du tar.
Gjest Liten gjest Skrevet 26. desember 2005 #9 Skrevet 26. desember 2005 Dette hørtes fryktelig kjent ut. Opplevde det samme for ikke altfor lenge sida; etter å flytta, eller rømt, fra en pappa som ble litt vel agressiv, fikk jeg plutselig et bilde til 8000kr i bursdagsgave. Og en lang elskelig tale i familieselskapet. Herlig. Faren din vet akkuat hva han gjør. Men ikke la deg kjøpe - tenk heller at du har et flott nytt kamera, men du er da ikke sjelelig prostituert og forpliktet til å være grei mot han? Du kan prøve å se det som en våpenhvilkesøknad. Kanskje han vil prøve å vise at han er glad i deg uten å ane hvordan? Nå vet jeg ikke hva konflikten deres går ut på, men ikke se på prislappen. Med mindre det er noe annet du veldig gjerne vil ha da
Laina Skrevet 26. desember 2005 #10 Skrevet 26. desember 2005 Man gir aldri tilbake en gave. ← Jo, det gjør man! Dersom man får en gave fra et menneske man ikke ønsker å få gave fra, eller som i denne situasjonen kan man gi en gave tilbake. Dersom man er svært sikker på at gaven er et forsøk på å "kjøpe" deg, kan man så absolutt gi den tilbake... Men bør da selvfølgelig forklare hvorfor man ikke aksepterer gaven. Og man bør ha en særdeles god grunn til det. Til trådstarter: Det er mulig at din far prøver å kjøpe seg fri fra dårlig samvittighet. Det er også mulig at han ønsker å si at han er glad i deg, og angrer på ting han har gjort, men ikke klarer å si det med ord. Å ikke akseptere gaven kan gjøre situasjonen verre, ved at du dermed avviser ham. Hva med å ta en prat med ham, og "lodde stemningen"? Dersom det er mulig? Eller bare la det passere?Jeg liker at mennesker viser integritet, og er klare i handling og ord... Men i din situasjon kan du ende med å såre et annet menneske dypt om du ikke trår varsomt. Da er det nesten bedre å bite i seg sine mistanker... Vanskelig situasjon, som jeg kjenner meg godt igjen i.
Laina Skrevet 26. desember 2005 #11 Skrevet 26. desember 2005 Du er utakknemlig, men å bytte gaven er ok. Han kjøper deg ikke. Han er glad i deg. ← Jeg ser ikke at trådstarter er utakknemlig i det hele tatt. Dersom h*n hadde visst at gaven var gitt på riktig grunnlag ville h*n sikkert vært veldig glad for den. Det er ingen grunn til å takke om noen prøver å kjøpe seg fri for dårlig samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå