Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal man ta til en 14 åring i forhold til flytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistrives sterkt her jeg bor. Burde jeg vente med å flytte? Når mener dere det er greit å flytte , hvor gammel burde barnet være før jeg flytter? 

Anonymkode: 0e81b...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på veldig mye. Hvor tenker du å flytte? Må barnet bytte skole? Vil det miste omgangskrets med vennene sine? Eller kan det ta buss og dermed beholde sine sosiale relasjoner?

Hva er årsaken til at du mistrives ? (Hvordan vet du at du vil trives ved en eventuell flytting)?

Hvordan trives barnet? 

Er barnet robust eller litt sart? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på så mye.

Trives han, har et godt miljø, gjør det godt på skolen, etc, ville jeg absolutt ventet til han var myndig. For jeg ville aldri risikert at en veletablert tenåring mistet dette. 

Anonymkode: e8cc9...002

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville ikke ha flytta om det betød å kutte hennes sosiale liv. Bor selv et sted jeg mistrives sterkt i, men holder ut pga tenåringen… 

Anonymkode: 39377...c2d

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet ditt er i en veldig kritisk periode i livet sitt der tenårene skal legge grunnlaget for mye fremover. Dersom barnet trives godt der dere bor nå, har gode venner og trygge relasjoner rundt seg så hadde jeg for min del ikke flyttet. Barnet mitt er viktigere enn min trivsel. Jeg hadde ventet med flytting til etter videregående. 

Anonymkode: 2b8e4...b2e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker man skal ta mye hensyn til 14-åringer når det kommer til flytting. Det bør være god grunn til flytting - ala du har mistet jobben og fått ny jobb for langt unna og ikke har mulighet til å skaffe deg en jobb i nærmiljøet.

Anonymkode: 86127...ce0

• Liker 1
Skrevet

Du er voksen, har kanskje bil og kan i teorien bo hvorsomhelst. Barnet er helt prisgitt valgene du tar. Hvis barnet trives og du fjerner det fra miljøet sitt fratar du barnet omtrent alt det kjenner og alle sine relasjoner. Jeg synes du bør vente til barnet har flyttet hjemmefra hvis du planlegger å flytte lengre enn ca en kilometer.

Anonymkode: ebb88...378

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vanskelig å si. Selv flyttet jeg for meg selv som 15-åring for å gå på videregående skole i en annen by.

Frem til da var det mine foreldre som hadde bestemt hvor vi skulle bo og evt flytte og jeg ble informert om avgjørelsen når den var tatt. Stilte ikke spørsmål ved det.

Du kan jo evt vente til hun skal begynne på videregående om et par år eller i verste fall vente til hun blir 18 og sikkert ønsker å flytte ut uansett, men det er viktig å veie det opp mot hvor mye du mistrives. Hvis det er i så stor grad at det går ut over din evne til å være en god og stødig forelder (og du vet at det er pga trivsel på bosted og blir normalt ved å flytte), så ville jeg gjort det for alles del. Hvis du klarer å holde ut et par år til hun likevel skal skifte miljø, så gjør det.

Anonymkode: bddf4...1d3

• Liker 1
Skrevet

Merkelig denne redselen alle har fått for å flytte! Da jeg var barn og ung flyttet vi ganske langt både da jeg var 12 og da jeg var 16. Jeg vil si det har vært en stor styrke for meg, da jeg har lært meg å bli trygg i mange ulike settinger og lett får nye venner som voksen.

Anonymkode: ff441...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg mistrives sterkt her jeg bor. Burde jeg vente med å flytte? Når mener dere det er greit å flytte , hvor gammel burde barnet være før jeg flytter? 

Hvor godt har 14-åringen der hvor dere er nå? Er skolen bra? Har h*n venner?

Skoler er ikke like bra overalt, samme med venner. Du vet hva du har nå, men ikke hva som kommer ved en evt flytting. Tenker du å flytte langt unna hvor dere er nå, noe som gjør det vanskelig å opprettholde nåværenede vennskap?

Om 14-åringen har det dårlig på skolen og ikke har venner lokalt, kan det være for begges beste å flytte. Men om 14-åringen går på en god skole og har et godt nettverk, kan det være greit å vente med å flytte til evt barnet begynner på vgs eller flytter ut selv.

Hva med den andre foreldren til barnet? Det virker på hi at det er kun deg og barnet. Er der samvær? Hva skjer ved en evt flytting på det området?

Har selv flyttet pga sterk mistrivelsel med et barn med på lasset. Jeg ble flyttet på mange ganger i barndommen, og det har ikke gjort meg noe godt å stadig bli dratt opp med roten og dermed være rotløs. Men å flytte en gang, gir nok ikke dette resultatet.

Anonymkode: 45a3c...e1a

Skrevet

Stort hensyn selvfølgelig, men det avhenger jo av mye, særlig hva flytter tenåringen fra, og ikke minst hva til. 
Er det en fordel for tenåringen? Bedre skole, bedre bolig, nye venner, bedre tilbud, ny start kan være fristende, veldig mange ønsker å starte på ny ungdomsskole, ny videregående. Men få ønsker å reise fra vennene sine, kan kontakt opprettholdes?

Min 14-åring ønsker på ingen måte å flytte i Norge, ikke innad i byen en gang, for alt fungerer så godt for h’n nå, men vi har en mulighet til å bo i utlandet to år snart, og diskuterer det (også med h’n), det ønsker h’n veldig for det er bare spennende. Yngste derimot syns det er altfor skummelt(men har ikke så mye h’n skulle sagt, det er jo opp til oss å gjøre det beste for alle og hele familien). Yngste har dårligere skole og dårligere venner, men er derfor skeptisk til om noe nytt blir bra. Eldste har god erfaring med skolebytte og skaffe seg nye venner og ser positivt på det, selvom h’n har mest å tape. 
Det er vi voksne som tar en avgjørelse, men den blir tatt med mer hensyn til barna enn oss selv (ellers ville vi flytta i morgen den dag). 

Anonymkode: a9a16...c9a

Skrevet

Du klarer å vente noen år til. Som mor setter du barnet først.

Anonymkode: c33a5...c5d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er voksen, har kanskje bil og kan i teorien bo hvorsomhelst. Barnet er helt prisgitt valgene du tar. Hvis barnet trives og du fjerner det fra miljøet sitt fratar du barnet omtrent alt det kjenner og alle sine relasjoner. Jeg synes du bør vente til barnet har flyttet hjemmefra hvis du planlegger å flytte lengre enn ca en kilometer.

Anonymkode: ebb88...378

Helt enig. I verste fall vil barnet mistrives på det nye stedet. Er det verdt det bare fordi du selv vil trives? Du har mye større makt over ditt liv og din hverdag en barnet har så selvsagt skal man ta veldig mye hensyn til barnet. 

Anonymkode: 55cf6...d23

Skrevet (endret)

Hvis 14-åringen fungerer godt og trives på skolen og sosialt og den eneste grunnen til flyttingen er din trivsel, vil  jeg si at hensynet til tenåringen bør være avgjørende. Det er kjipt å vantrives som voksen, men det er enda mye verre å gjøre det som tenåring (jeg har prøvd begge deler), og kan få mye større følger. Noen vanskelige år som voksen kommer man seg som regel over, mens vanskelige tenår kan prege mye i lang tid (igjen snakker jeg av erfaring), og hvis ting ble merkbart vanskeligere av valg mamma tok av hensyn til seg selv kan det bli en ekstra belasting, også på forholdet deres. Snart skal tenåringer uansett bytte skole, kanskje blir det enklere å finne en løsning da.

Endret av Daria
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis 14-åringen trives godt, har venner o.l så syntes jeg det er veldig dumt å rive opp røttene og flytte nå. Da syntes jeg du heller skal ta en prat med 14-åringen, si at du ønsker å flytte, men vil høre hva hen ønsker og syntes først. Jeg mener du burde vente med flytting til hen skal begynne på videregående skole, for da kan hen alltids bli igjen i byen og bo på hybel eller kanskje et helt annet sted, eller om hen søker på videregående dit dere flytter. 

Anonymkode: 9ae83...dee

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ventet. En 14 åring er i en sårbar fase. Det å bytte ungdomsskole er ikke gunstig, om man har det bra der hun er nå. Det er kort tid til ungdommen skal på videregående. Da skal alle uansett spres på ulike skoler. Da står du litt friere til å flytte. 

Anonymkode: da5b6...9ab

• Nyttig 1
Skrevet

Flyttet selv maaange ganger som liten og kan aldri huske å ha blitt spurt av mine foreldre om det ene eller det andre. 

Men hvis din psykiske helse blir dårlig av å bo der, så går jo det også ut over barnet ditt, må tenke på det å. Hva med å vente til ungdomsskolen er ferdig, og så flytte? 

Anonymkode: 43e9c...b5c

• Liker 1
Skrevet

Ville ha snakka med ungen, og hørt hva h*n tenker. Uansett hadde jeg utsatt en flytting til ungdomsskolen var unnagjort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Merkelig denne redselen alle har fått for å flytte! Da jeg var barn og ung flyttet vi ganske langt både da jeg var 12 og da jeg var 16. Jeg vil si det har vært en stor styrke for meg, da jeg har lært meg å bli trygg i mange ulike settinger og lett får nye venner som voksen.

Anonymkode: ff441...6b2

Jeg "ble flyttet" ganske langt jeg også da jeg var ganske nøyaktig 14 år gammel. Det var svært traumatisk for meg og jeg gråt mine bitre tårer og ba på mine knær om at det ikke måtte skje :(  Foreldrene mine hadde bestemt seg og det var ikke snakk om annet. Vi flyttet mange mil unna oppvekststedet mitt. Den opplevelsen har definitivt ikke vært noen stor styrke for meg. Heller tvert imot. Som ungdom trenger man stabilitet og trygghet rundt seg. Jeg hadde det trygt og godt. Mange venner både fra klassen min og naboene rundt som var både yngre og eldre enn meg. Dit vi flyttet fikk jeg kun to venninner og alt vi gjorde var å sitte på hverandres rom og snakke. Totalt annet miljø enn det jeg var vant med og oppvokst med. 

Så til TS:

I dag som voksen er jeg fast bestemt at barnet/ungdommen skal få være med i diskusjonen hvor vidt man flytter eller ikke. Her snakker vi ikke om bare en km eller to, men om man må bytte skole f.eks. Man kan fint flytte to-tre km, men likevel beholde skolekretsen sin og vennene sine. Det kommer helt an på hvor i landet man bor det. Her vi bor nå så bor vi midt i kjernen i skolekretsen. Vi kan faktisk flytte i utkanten over alt uten å miste skoleplassen. Som flere spør her, fungerer 14- åringen godt der dere bor nå? Hva med det sosiale?

Så når er det ok å flytte om mor mistrives? Tja, ikke noe fasitsvar på det, men om det berører ungdommens muligheter og planer videre så bør man uansett vente til de flytter ut av naturlige årsaker - det vil si når de enten flytter selv pga studier eller velger andre løsninger. 

Anonymkode: 387aa...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...