AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Blir det feil? Har de opplegg for kristen, eller er det som en ordinær barnehage som eies av kirken bare? Noen med erfaringer? Anonymkode: 1ba92...d69
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Tja må man så må man. Venninnen min gikk i kristen barnehage fordi det var nærmest hjemmet deres, hun utagerte med drikking og røyking, oh festing som resten av oss i tenårene så tror ikke hun tok skade Anonymkode: b531c...c5c 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Jobber i en menighets barnehage. Går masse barn der som ikke er kristen, jeg er selv ikke kristen. Det er en normal bhg, med en bibelsk samling 1 gang i uken. Ikke noe barn tar skade av tenker jeg. Anonymkode: dcaa8...5c9 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Blir det feil? Har de opplegg for kristen, eller er det som en ordinær barnehage som eies av kirken bare? Noen med erfaringer? Anonymkode: 1ba92...d69 Har barn i en kristen privat barnehage. Det er super koselig. De feirer julen skikkelig, de synger i kirken, de tenner adventslys og synger. De feirer påsken skikkelig osv. De har en kristen samlingstund en gang annenhver uke. Ellers ikke noe annet enn at det er mer som «gamle dager» i hva de har lov å gjøre og si knyttet til religion og for oss som har gått på skole når det fremdeles var kristendomsundervisning så føles det helt normalt Anonymkode: 510e2...ac8 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Det burde vel gå fint for de aller fleste. Jeg ville ikke gjort det selv, da jeg vokste opp i et religiøst hjem og får litt avsmak av alt det der. Men det betyr ikke at en kristen barnehage ikke kan fungere fint for dine barn Anonymkode: d17dc...140
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Hvis du er veldig anti-kristen er det nok ikke rett sted for ditt barn. Men hvis du er mer sånn "lev og la leve" bør det gå helt fint, selv om du selv ikke er kristen. Anonymkode: f53d2...659 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Da jeg vokste opp på 80- og 90tallet var kristendomen en vanlig del av både barnehage, skole, med mer. Med obligatorisk kirke, sang hver dag, med mer. Har vokst opp med ateistiske foreldre som aldri lagde noe styr ut av dette, og heller ikke var nedlatende. Og har aldr følt noe annet i forhold til kristendommen enn at den lager ekstra koselige rammer rundt jul og påske. Anonymkode: 0b525...ec4 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Det hadde jeg ikke hatt noen problemer med. Jeg har ikke gått i en selv, men var utplassert i en kristen barnehage da jeg tok utdannelsen min. Husker de hadde noen samlingsstunder med kristent innhold og ekstra vekt på de kristne høytidene, noe som var naturlig. Anonymkode: d2137...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 Hadde de to yngste barna i en barnehage med kristen formålsparagraf - og det er den barnehagen vi har vært mest fornøyd med. Eldste gikk først i familiebarnehage, så en vanlig bhg før vi flyttet og han gikk i en annen vanlig bhg. Hadde minst én dårlig opplevelse med en av de ansatte alle tre stedene. De to yngste gikk alle sine år i en kristen bhg. Hadde ikke én dårlig opplevelse. Anonymkode: 0667d...afc 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Misjonsbarnehagen der jeg vokste opp har i hvert fall samme opplegg nå som da jeg var liten (født i 98). De synger "O, du som metter liten fugl" før de spiser (det gjorde for øvrig min barnehage også, og det var en helt ordinær barnehage), førskolegruppa synger av og til i kirken under gudstjenester på dagtid og de har et mer kristent opplegg rundt høytider. Ikke bare julegrøt og dorull-nisser, liksom. Hele barnehagen er også med på den ene skolegudstjenesten før jul (kirken har tre i løpet av siste skoledag pga. plassmangel i kirken). Barnehagen ligger på tomta til kirken. Ellers er det ikke noe særlig forskjell. De jeg kjenner som har gått i misjonsbarnehage var/er ikke kristne og hadde/har ikke kristne foreldre. De jeg kjenner som har vokst opp i troende familier, gikk i andre barnehager. Foreldrene var redde for at det skulle "ødelegge" barnas tro å gå i en kristen barnehage, selv om de tilhørte samme menighet som barnehagen. Anonymkode: 48c68...805
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Mine barn gikk i en, og den var akkurat like preget av kristendom som den barnehagen jeg gikk i på 70-tallet. Deltok på gudstjeneste til jul, påske og høsttakkefest og visste bakgrunnen for det, kristen samlingsstund/tema én gang i måneden der de fikk gjenfortalt bibelhistorie (den barmhjertige samaritan, Moses i sivet, Jesus i tempelet osv, rakk ikke så mye), sang «Å du som metter liten fugl» til maten. Krybbespill på juletrefesten. Veldig koselig barnehage, vet bare at styrer var personlig kristen og noen av barna/familiene, ikke de fleste. Men i mot kirken/menigheten bør du selvfølgelig ikke være, du må jo ønske å gå i kirka til høsttakkefesten og høre de synge selv. Mine barn var ikke døpt, det var aldri noe tema. Anonymkode: 2bbd9...002
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Ville aldri ha utsatt mine barn for noe slikt Anonymkode: e00a9...900 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Mine går i en kristen bhg med ganske mye kristent opplegg. Det er mange ikke-kristne barn og ansatte der og alle foreldre er svært fornøyd i den barnehagen. Anonymkode: d2b8e...1ea
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har en bekjent som jobber i en misjonsbarnehage, og jeg ville aldri sendt mitt barn dit. De er veldig opptatt av at barna ikke skal lære/vite noe om seksualitet og at homofili er ikke greit "fordi Jesus". Jeg synes det er ubehagelig da man jo ikke vet om barna som går der er skeive, og er de det vil årene i bhg være ekstremt ødeleggende. Alle er sikkert ikke slik, men det er vel en grunn for at noen ikke ønsker å jobbe i en såkalt vanlig barnehage. De støtter ikke verdigrunnlaget. Tenk deg grundig om, barn får med seg mer enn man tror og merker de voksnes holdninger, og slikt har ødelagt ganske mange mennesker som ikke har passet inn i kristen-virkeligheten. Anonymkode: 73d71...b04 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ville aldri ha utsatt mine barn for noe slikt Anonymkode: e00a9...900 Ingen har vondt av litt jesus Anonymkode: 510e2...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en bekjent som jobber i en misjonsbarnehage, og jeg ville aldri sendt mitt barn dit. De er veldig opptatt av at barna ikke skal lære/vite noe om seksualitet og at homofili er ikke greit "fordi Jesus". Jeg synes det er ubehagelig da man jo ikke vet om barna som går der er skeive, og er de det vil årene i bhg være ekstremt ødeleggende. Alle er sikkert ikke slik, men det er vel en grunn for at noen ikke ønsker å jobbe i en såkalt vanlig barnehage. De støtter ikke verdigrunnlaget. Tenk deg grundig om, barn får med seg mer enn man tror og merker de voksnes holdninger, og slikt har ødelagt ganske mange mennesker som ikke har passet inn i kristen-virkeligheten. Anonymkode: 73d71...b04 Dette er nok spesielt for denne barnehagen og kanskje barnehager som tilhører en spesifikk trosretning. Barnehager med generell kristen formålsparagraf er bare litt som skolen på 90 tallet. Vår er i allefall liberal. Anonymkode: 510e2...ac8 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen har vondt av litt jesus Anonymkode: 510e2...ac8 Hvis man er et barn som ikke passer inn i den strenge, kristine firkant-boksen har man det. Spør f.eks alle homofile som har vokst opp i kristne miljøer med skremsel om at de er syndige og vil havne i helvete. Anonymkode: 73d71...b04 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen har vondt av litt jesus Anonymkode: 510e2...ac8 Ingen har godt av religion Anonymkode: e00a9...900 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir det feil? Har de opplegg for kristen, eller er det som en ordinær barnehage som eies av kirken bare? Noen med erfaringer? Anonymkode: 1ba92...d69 Ja, vi hadde vår eldste datter i en sånn barnehage. De blir totalt hjernevasket, hun trodde hun bare kunne be til Gud om å få akkurat det hun ville, så innfridde han. Det gjorde han såklart ikke da (siden han ikke finnes) 😂 Men ja, hvis dere selv ikke er kristne så blir dette fullstendig kræsj dessverre. For oss, så var det eneste mulighet fordibdet var eneste barnehage som hadde ledig plass. Heldigvis var det kun siste året før hun begynte på skolen at vi trengte denne plassen... Anonymkode: ba61b...085 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen har vondt av litt jesus Anonymkode: 510e2...ac8 Jo Anonymkode: ba61b...085 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå