Gå til innhold

Skotøy når lufter hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere😊 Jeg er ganske ny med hund, og innser at jeg må utvide skogarderoben min. Men hva slags skotøy trenger jeg egentlig? Jeg går både i skogen og på asfalt, i alle årstider. Er mye snø og is her jeg bor på vinterstid. 
Trenger jeg både piggsko, terrengsko, joggesko, og med og uten goretex?  
Hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja...jeg har alle de du nevner. 

Jeg bruker mye piggsko på vinteren. Utrolig deilig å ha full kontroll på beina når du går med hund. Når det er sørpeføre bruker jeg dockboots. Ellers går det mye i halvhøye joggesko med gore-tex/tursko eller vanlige joggesko med godt grep. 

Anbefaler disse piggskoene, de er vanntette, utrolig gode å gå i, og varme ned til -15 

https://www.magasinet.no/traxole-piggsko-sort?gclid=CjwKCAiAl9efBhAkEiwA4Toritb2wgU1XJ08XONrR1AmY-F7oX1taM_YQMwXl9GN3tXCMFOS6WfnCxoC5LIQAvD_BwE

Slenger med en skofavoritt til også:

https://www.zalando.no/adidas-performance-klatresko-black-ad541a1wa-q11.html?size=39 1/3&allophones=0&wmc=SEM470_NB_GO._8547063993_710858624_36657267065.&opc=2211&mpp=google|v1||pla-294505072980||9073099||g|m||163890259613||pla|AD541A1WA-Q110060000|294505072980|1|&gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAiAl9efBhAkEiwA4ToriuDLdxjeZy-L_3uGuQnxzG8jVbmsV4jnlVWYzp7VPDbxijef3RVNhBoCO2kQAvD_BwE

Endret av NettoppJa
La til noe
Skrevet

Jeg ville valgt skotøy etter vær og føre, og personlige preferanser. 
Jeg hater være våt på beina, så jeg hadde valgt noe som er vanntett på regnfulle dager, eller dager med slaps.
Gor-tex er ofte fint da. De kan vanligvis også brukes i en del terreng. 
Jeg brukte skikkelige vintersko når jeg hadde hund og bodde i nord, av varianten Moonboots. Hater fryse... 
Joggesko og sneakers hadde jeg masse av fra før, og de var jo perfekt til sommerstid og tørt vær. 

Men jeg hadde en hund som var i skogen på tur 2-4 timer hver dag (fordelt på flere turer). Noen dager hadde jeg den med i stallen så den kunne få løpe fra seg etter hesten. Hun hadde høyt aktivitetsbehov, og det å gå gatelangs var ikke nok. 
Venninnen min derimot har en hund som ikke liker seg i skogen, og er ganske så fornøyd med å tusle den samme ruten 2-3 ganger pr dag i en halvtimes tid. 

Anonymkode: 61361...c13

Skrevet

Jeg bor i Bergen nå, har hatt hund på østlandet også. Jeg har et par gode gummistøvler (lave) som jeg har en ullsåle i. Disse bruker jeg i regnvær og slaps. De har plass til "tynne" ullsokker. Funker veldig bra. Har også et par tursko m. Gode tex for fjell-/skogsturer. Ellers bruker jeg sko jeg ville hatt ellers som vanlige sneakers, chealsea boots på vår/sommer/høst og noen gode ullfora vanlig vintersko, for turer på asfaltveier. Men anbefaler å kjøpe noen skikkelige brodder ala disse: https://www.xxl.no/snowline-snowline-pro-brodder-bla/p/1077898_2_style for turer på skikkelig isføre. Og på sommeren er det deilig med noen gode, luftige sandaler. 

De fleste skoene jeg har bruker jeg til både hverdags og tur, velger par jeg synes er fine også, men man får virkelig en mer sporty stil når man har hund! 

Anonymkode: b783d...21a

Skrevet

Bor i trøndelag. Bruker gore-tex når jeg går i gjørmete skog og når det er vinter og snø/slaps/regn. Pigger kjøper jeg separat og bare slenger det på skoene når det er glatt.

Joggesko bruker jeg på våren/sommeren, gjerne vannavvisende for våte dager. Gore-tex skoene bruker jeg også på våren/sommeren når jeg skal gå i skog og det er svært gjørmete.

Så, jeg har vel egentlig bare to forskjellige par sko jeg bruker for turer med hund. Sko som er litt høy og er beregnet for terreng/bløtt/kaldt føre, og joggesko for godt føre som tåler litt regn

Anonymkode: 9e305...98a

Skrevet

Bruker stort sett støvler om vinteren. Slipper å bli våt på bena og det er så mye slappere snø ute.

Sommer er det joggesko, sandaler, hva som helst som passer til været.

Anonymkode: 7b3b1...9cd

Skrevet

Hvis du har sterk hund så nytter det ikke å loffe rundt i Birkenstock på sommeren. Gode joggesko må til. Piggsko er bra til tur, skal jo ikke inn noe sted og slipper å dra av og på brodder. Gummistøvler i regnvær og noen gode Gore tex sko til skogsturer.

Anonymkode: 3083a...eb4

Skrevet

Bruker helt vanlige joggesko sommer/vår/tørt vær, gore-tex joggesko/hverdagssko om det regner. Om jeg går i skauen bruker jeg fjellstøvler, og det blir som regel de om det er mye snø også.

Så det kommer jo litt an på hvor du kommer til å gå tur.

Men jeg hadde ikke gått all-in nå og kjøpt alle slags sko. Se an etter behov, og skaff deg om du føler du mangler det.
Jeg var ikke fan av støvler, og kjøpte derfor goretex sko. Har ikke hatt behov for piggsko/synes ikke det er verdt det i forhold til hvor lite de vil bli brukt, så da har jeg ikke kjøpt det. Bruker noen billige brodder om det er griseglatt. 

Skrevet

Dette er hva jeg bruker: 

Joggesko: til kortere turer og lengre turer på asfalt/grusveier

Fjellsko: sier seg selv, men i fjellet og skogen

Korte støvler: når det regner. Jeg er plaget med gnagsår ac støvler, så bruker kanskje fjellsko i stedet, med mindre jeg går steder hvor det er veldig sørpete i skogen.

Piggsko: når det er is. Min hund ksn dra, så praktisk. Er også mye bakker her. Men du kan jo også bruke brodder!

Anonymkode: 84092...489

Skrevet

Much boots, halvhøye tursko i skinn og joggesko. Skikkelige pigger til å sette under skoene ved behov. Samt slippers til å ta hurtig på når hunden må kjapt ut.

Skrevet

Med 40 kg trekkdyr (labrador) kommer man ikke utenom piggsko eller gode brodder om vinteren. Om du har en liten hund som ikke drar eller rykker til klarer du deg med vanlige vintersko. Ellers trenger du vanntette sko, selv foretrekker jeg GoreTex, siden gummistøvler er utrolig vondt å gå i. Turstøvler/fjellstøvler, velg selv om du foretrekker høye eller lave. Jeg bruker høye pga svake ankler og utfordrende terreng. Joggesko til turer på tørr asfalt.

Anbefaler å bruke belte på tur i skogen, da har du begge hender fri (og du kan bruke din egen vekt til å holde igjen hunden). I tillegg trenger du minst to sett med regntøy, for det rekker ikke å tørke mellom turene.

Anonymkode: e1787...c3a

Skrevet

tips: Jeg brukte brodder i starten. Men jeg går jo nesten en mil daglig så de ble raskt ødelagt: Enten datt piggene av eller så ble gummien råtten og slakk. Så jeg gikk raskt over til faste pigger😁

Skrevet

Det spørs helt hvor vi skal gå. Når det er is bruker jeg vanntette, forede piggsko fra Icebug. Når det ikke er is og vi skal gå i skog eller fjell, bruker jeg vanntette, lette fjellstøvler fra Altra. På lange asfaltturer bruker jeg Altra zero-drop sko med litt demping.

Anonymkode: b158c...5d2

Skrevet

Vintersko og joggesko.

Anonymkode: b6a57...3d1

Skrevet

Jaktstøvler når jeg passer Dachsen til kusina mi 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...