AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Noen kjøpte huset jeg leier i, først sa de jeg kunne bli boende, så jeg ble jo kjempeglad! Så kommer de noen måneder etterpå og sier at jeg må ut fordi huset skal rives ( de har søkt om å bygge to nye eneboliger på tomten.) Kan jeg nekte? Er det gyldig grunn til oppsigelse? Kan jeg klage på søknaden de har sendt? Anonymkode: 6b21a...182
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Det er da mer en gyldig grunn for å si deg opp. Hvordan har du tenkt å bo i et nedrevet hus?? Anonymkode: 6f2ba...163 20 1 8
Rødstrupa Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen kjøpte huset jeg leier i, først sa de jeg kunne bli boende, så jeg ble jo kjempeglad! Så kommer de noen måneder etterpå og sier at jeg må ut fordi huset skal rives ( de har søkt om å bygge to nye eneboliger på tomten.) Kan jeg nekte? Er det gyldig grunn til oppsigelse? Kan jeg klage på søknaden de har sendt? Anonymkode: 6b21a...182 🤣🤣🤣🤣😌😌😌 4
Snok1 Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Du kan sikkert levere en innsigelse til kommunen, men jeg tviler sterkt på om det vil ha en effekt. Du har vel en tidsbegrenset leiekontrakt? Hvor lenge gjelder den? Selv om de får rivningstillatelse kan det gå flere år før de river.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Du kan sikkert levere en innsigelse til kommunen, men jeg tviler sterkt på om det vil ha en effekt. Du har vel en tidsbegrenset leiekontrakt? Hvor lenge gjelder den? Selv om de får rivningstillatelse kan det gå flere år før de river. Nei, har tidsbegrenset kontrakt, hjelper det? ts Anonymkode: 6b21a...182
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, har tidsbegrenset kontrakt, hjelper det? ts Anonymkode: 6b21a...182 Kun oppsigelsestid og så må du ut. Sånn er det. Anonymkode: e4937...a13 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kun oppsigelsestid og så må du ut. Sånn er det. Anonymkode: e4937...a13 Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182
Eva-Lena Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Selvsagt kan de si deg opp siden huset du bor i skal rives. Bare å finne deg ett nytt sted å leie. 7
Eva-Lena Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Det er ikke ditt hjem, du leier bare. 13 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Selvfølgelig gjør de det for profitt. Man leier ikke ut på grunn gor veldedighet. Anonymkode: 2a9a8...359 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Noen kjøpte huset jeg leier i, først sa de jeg kunne bli boende, så jeg ble jo kjempeglad! Så kommer de noen måneder etterpå og sier at jeg må ut fordi huset skal rives ( de har søkt om å bygge to nye eneboliger på tomten.) Kan jeg nekte? Er det gyldig grunn til oppsigelse? Kan jeg klage på søknaden de har sendt? Anonymkode: 6b21a...182 Du bør definitivt klage ja. Og kreve at de setter opp et telt på grunnen de skal rive huset. Så kan du bo i dette teltet. Ikke gi deg! Anonymkode: 4df2e...c33 3
Reign Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen kjøpte huset jeg leier i, først sa de jeg kunne bli boende, så jeg ble jo kjempeglad! Så kommer de noen måneder etterpå og sier at jeg må ut fordi huset skal rives ( de har søkt om å bygge to nye eneboliger på tomten.) Kan jeg nekte? Er det gyldig grunn til oppsigelse? Kan jeg klage på søknaden de har sendt? Anonymkode: 6b21a...182 Altså, dette er forskjellen på å eie og leie... 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Nei, du har ikke noe du skulle sagt. Du leier, dvs at du låner deres eiendom midlertidig. Nå ønsker de å bruke sin egen eiendom. Og Ja, det er derfor det også ble leid ut i utgangspunktet, profitt. Nå ser de muligheten til å øke profitten og de tar den. Selvsagt gjør de det. De driver ikke med veldedighet. Anonymkode: 6f2ba...163 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 De kan si deg opp hvis de skal selge og de kan si deg opp hvis de skal bruke boligen selv, så de kan i allefall si deg opp når de skal rive. Så lenge de har fått nødvendige tillatelser til å rive og bygge nytt, så kan de gå i gang. Vanlig oppsigelsestid gjelder. Det er ikke DIN bolig, du leier den Anonymkode: 407fa...482 1 2
Snok1 Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kun oppsigelsestid og så må du ut. Sånn er det. Anonymkode: e4937...a13 Dette stemmer nok. De får rivningstillatelse, og den dagen kontrakten din utløper står gravemaskinene der. Eller de følger andre oppsigelsesklausuler som måtte stå i kontrakten. Jeg brukte en standard husleiekontrakt fra Huseierne overfor mine leietakere. Den er både tidsbegrenset OG har tre måneders gjensidig oppsigelse.
Raven.Writingdesk Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Er det mulig?! Dette er hva som er feil med folk i dag. Det er en slags «entitledment» som er helt ute av proposjoner.. - Det er noen andre som eiendom.. hvis du vil ha noe du skulle ha sagt, så får du kjøpe et hus selv. 7
Snok1 Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Det er ditt hjem, men det er deres private eiendom. Slik er det bare. Det må du svelge. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jeg ingenting jeg skulle sagt!? De river hjemmet mitt liksom, kun for profitt! ts Anonymkode: 6b21a...182 Du trenger ikke gjøre noe. Så lenge du befinner deg inne i huset kan de jo ikke rive det. Jojo, de kommer seg jo uansett gjennom veggen til slutt, uavhengig av hvilke tiltak du hadde satt i gang (som f.eks boltret deg inne og den slags). Om en synes det var verdt det er en annen sak. Personlig ville jeg sikkert ha følt meg veldig, veldig liten etter å ha stelt i stand noe slikt. Vil en ha skikkelig trygghet når en bor så er det en stor fordel å kjøpe noe selv hvor ingen andre enn du kan ta avgjørelsene over hva som kan/skal skje når det kommer til boforholdet. Det høres kanskje ut som du burde tenke på å kjøpe noe selv? Anonymkode: 61b56...023
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 Ja, riving er en gyldig grunn for oppsigelse. Det står enkelt og greit i husleieloven, som ligger gratis ute på Lovdata, og som er enkel å google seg fram til. Se punkt b. Sitat § 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Ikke la deg lure av at det står tidsubestemt avtale der. Det står nemlig et annet sted i loven at man kan si opp tidsbestemt leieavtale etter samme bestemmelse. Anonymkode: e5935...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 Da får du finne deg en annen bolig. Anonymkode: 3df4c...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå