AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Må bare lufte noe jeg syntes er vanskelig. Har vært samboer i 1 års tid og trodde vi hadde det åpent og fint. I går når jeg ber samboer overføre penger til felleskassa,sier han at han nesten ikke har penger igjen. Jeg spør åssen det er mulig??? Da sier han at han oppdaget at det var blitt gjort et trekk fra konto på 300 kr pr dag, totalt 6000 kr......fra et eller annet på appel, gaming eller noe. Han oppdaget det for en uke siden, men har ikke sagt noe til meg i frykt for at jeg skal bli sinna... Nå er jeg iallefall lei meg og skuffa over at han ikke har sagt noe til meg om dette..... Føler meg lurt rett og slett. Forrige uke satt vi å kikket på en dyr ting til huset, men allikevel så velger han å ikke si noe om dette? Sønnen hans er 10 år og ringer far om det er noe han trenger på nett/gaming, men jeg er så fra meg. Det er myyyye penger i allerede tøffe tider. Hvordan ville dere løst dette? Tatt 6000 fra gunnungen( som har mye sparing) eller skal dette være et stort sug fra felleskassa? Kjenner også jeg er skuffet over at jeg har en samboer som har latet som ingenting og ikke sagt noe... Anonymkode: cf439...737
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 Hvorfor har en unge på 10 år tilgang til å trekke så mye han vil fra kortet til faren? Dette er faren sin feil, ikke barnet. Steng tilgangen tvert. Anonymkode: 1bb08...9bb 24 15
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Til info,ringer stesønnen og ber om lov til å kjøpe spill. Problemet nå,er vel at han trykket på noe som har tappet såpass mye. Mor betaler ikke for gaming, far gjør. Anonymkode: cf439...737
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Det skal i alle fall ikke gå fra felleskassen, det skal gå fra fars egen (buffer)konto. Og far må ta mer kontroll. Rødt flagg at han ikke sier noe til deg - men det tyder jo også på at lignende har skjedd før og ført til diskusjon og derfor lar han være å si noe nå (fordi han mangler ryggrad og vil unngå diskusjon og tenker at du ikke har noe med det). Menn kan jatte med på det mest utrolige for å slippe konflikter. De kan skjule meningene sine og late som de mener noe helt annet enn de gjer, bare for å få litt fred og ro. Uansett, her er det far som har sovet og far som må rydde opp, det skal ikke gå ut over deg. Og velkommen til livet som bonusmor. Det blir aldri så bra som i begynnelsen Anonymkode: 3adb8...b21 5 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til info,ringer stesønnen og ber om lov til å kjøpe spill. Problemet nå,er vel at han trykket på noe som har tappet såpass mye. Mor betaler ikke for gaming, far gjør. Anonymkode: cf439...737 Far må slutte å betale for gaming. Da sparer han penger i tillegg til å lære sønnen om holdninger og verdien av penger. Hvor gammel er far, er han veldig ung selv? Anonymkode: 3adb8...b21 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Gutten har nok ikke vært klar over hvor mye penger dette er eller at det har trukket daglig. Han er 10, ikke 17. Finn ut hvor trekker går ifra og avslutt det og betal beløpet. Ikke rør kontoen hans. Men sørg endre passord og innlogginger sånn at han ikke kan abbonere på ting igjen. Sånn er det av å til å være forelder og sånn er det av å til når man er sammen med noen som har barn fra før. Den dyre tingen til huset kan dere kjøpe en annen mnd . Anonymkode: d837d...fe4 7 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mennesker kan jatte med på det mest utrolige for å slippe konflikter. De kan skjule meningene sine og late som de mener noe helt annet enn de gjer, bare for å få litt fred og ro. Anonymkode: 3adb8...b21 Fiksa det litt for deg Anonymkode: 88a01...479 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Ta fra kontoen til ungen. Anonymkode: 06db3...47c 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare lufte noe jeg syntes er vanskelig. Har vært samboer i 1 års tid og trodde vi hadde det åpent og fint. I går når jeg ber samboer overføre penger til felleskassa,sier han at han nesten ikke har penger igjen. Jeg spør åssen det er mulig??? Da sier han at han oppdaget at det var blitt gjort et trekk fra konto på 300 kr pr dag, totalt 6000 kr......fra et eller annet på appel, gaming eller noe. Han oppdaget det for en uke siden, men har ikke sagt noe til meg i frykt for at jeg skal bli sinna... Nå er jeg iallefall lei meg og skuffa over at han ikke har sagt noe til meg om dette..... Føler meg lurt rett og slett. Forrige uke satt vi å kikket på en dyr ting til huset, men allikevel så velger han å ikke si noe om dette? Sønnen hans er 10 år og ringer far om det er noe han trenger på nett/gaming, men jeg er så fra meg. Det er myyyye penger i allerede tøffe tider. Hvordan ville dere løst dette? Tatt 6000 fra gunnungen( som har mye sparing) eller skal dette være et stort sug fra felleskassa? Kjenner også jeg er skuffet over at jeg har en samboer som har latet som ingenting og ikke sagt noe... Anonymkode: cf439...737 om far har gitt han pengene, så er det strengt tatt far som har gamet for 6000. Far må betale tilbake til felleskass, slik skal gå fra han. Anonymkode: e684e...725 12
hjärterdam Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Tenker at dette kan ikke en tiåring klandres for. Har selv en niåring, og selv om han har greit begrep på penger kan han ikke lastes for noe vi foreldre gir lov til. Og - om så det er gutten selv som har trykket inne i spillet for å få til dette trekket så må jo en forelder på et tidspunkt å gitt tilgangen. Dyr lærepenge for de voksne i hus, og en tankevekker at han ikke nevne deg for deg umiddelbart, skal være forsiktig med å synse så mye om andres forhold, men det tyder jo ikke akkurat på en åpenhet og ærlighet rundt dette med penger, 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Du skal iallfall ikke betale for dette. Far må gjerne gi guttungen uendelig med coins og loots i spill, men for egen regning. (Er stemor selv, til en på 11 som spør etter roblox, coins, loots osv hver dag. Om man sier ja til alt de vil ha i spill kan man bruke tusenvis av kroner i uka. Det er de voksnes oppgave å lære barna å regulere dette) Anonymkode: aa53d...635 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Her er alt av kjøp passord sikret. Små barn ser "kjøp" og trykker. De tenker ikke på konsekvenser eller konseptet penger. De bare trykker på en knapp. Her har 8 åring full tilgang til ps5 og Nintendo Switch pluss ipad. Alle er passord beskyttet mht nedlasting og kjøp. Her må far sperre all tilgang og så må barnet spørre får beste gang han vil ha noe add ons som far må kjøpe for barnet.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Helt ærlig, dette er hvorfor en ikke har full delt økonomi. Noen ting tar en og dekker av sine egne penger uten diskusjon. Far bør ta dette av sine penger. Som andre har sagt, pengebruk i spill er noe far må passe på. Helt greit å bruke litt penger på slikt om han har råd, men må lese hva han trykker på og ikke gå inn på abonnement med daglig(!) trekk. Men han har vel fått en lærepenge. Det jeg ville vært aller mest bekymret for her er at far ikke har bufferkonto som han kan ta de pengene fra. Tyder på dårlig økonomistyring. Anonymkode: fff83...6d5 1
Sirah Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 Her må far sperre tilgang til kjøp, dette kan ikke et lite barn klandres for. De er for små til å skjønne hvor mye penger dette er snakk om. Mannen din er ikke den første som har gått på denne smellen TS og heller ikke den siste dessverre 🙃 1
Enmanelskeråhate Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Tja kanskje ha litt oversikt over hva barna driver med er jo en god start. Kan jo prøve å kreve pengene tilbake da mindreårige ikke lovlig kan handle slik, og så sperre alle kort og apple-id osv for videre kjøp
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 Hvorfor skal du klandre og straffe barnet for noe far har latt han gjøre? Og de fleste får vel med seg at 300kr blir trukket daglig fra kontoen, særlig om man har litt stram økonomi fra før av? Sløvt av far, her må han virkelig ta seg sammen. Anonymkode: be170...10e 2
koktreke Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Far på dekke dette inn i felleskassen. Så får han velge om han betaler selv eller om det skal gå fra sønnens midler. Far må jo ha gitt han tilgang så det får bli mellom de hvordan de løser det. Men det er fars ansvar å rette opp mellom dere to.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 Far må ta en lang samtale med ham etterpå. Du skal ikke måtte dekke en krone av dette beløpet. Hadde mine barn foretatt seg noe slikt, ville jeg krevd å få sett med mine egne øyne hva som hadde blitt kjøpt, og hvordan kjøp blir foretatt. Er det klart og tydelig forklart at tingene i spillet koster penger, skulle pengene ha blitt tatt fra sparekontoen deres. Er det snakk om gratis prøveperiode med liten skrift og skyhøy ukespris senere er det fort gjort å bli lurt, selv for voksne. Da kunne heller jeg kanskje dekket beløpet. Anonymkode: 9101a...a96
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 Om det er Google eller Apple får man tilbake pengene om barnet er under 18 Anonymkode: b7e56...d2e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 Hadde trekt fra sparepengene til barnet om det hadde vært min eldste. Mitt barn er 10 og skjønner godt penger. Ser på det som konsekvens ikke straff. Og selvfølgelig fjerne mulighet for å kjøpe på egenhånd. Om 6 åringen min hadde klart å bruke så mye penger hadde jeg ikke tatt fra sparekonto. Han hadde nok ikke forstått hva han gjorde. Hadde forsøkt å få pengene tilbake fra spillselskapet. Så jeg mener det kommer an på barnet og modenhet. Anonymkode: 77c2f...9a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå