AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Er helt nybegynner Hvilke utgifter er det? Ved kjøp og salg Tenker kortsiktig, hadde vært gøy å kanskje tjent en tusen lapp eller 2 i året (ikke langsparing). Villig til å tape en tusenlapp eller to også, så mest som en hobby og lære systemet. Har mye tid til å kunne følge nøye med og ta raske beslutninger. Men sikkert noen regler som slår inn ved så kortvarig eie av aksjer? Anonymkode: d6cea...0de
Portia Catonis Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Er helt nybegynner Hvilke utgifter er det? Ved kjøp og salg Tenker kortsiktig, hadde vært gøy å kanskje tjent en tusen lapp eller 2 i året (ikke langsparing). Villig til å tape en tusenlapp eller to også, så mest som en hobby og lære systemet. Har mye tid til å kunne følge nøye med og ta raske beslutninger. Men sikkert noen regler som slår inn ved så kortvarig eie av aksjer? Anonymkode: d6cea...0de Hver gang du kjøper betaler du kurtasje til megleren. Hvor mye kommer an på hvilken megler du bruker (kan være banken din eller f.eks Nordnet), og hvilken kontotype du har. Sjekk Nordnet sine hjemmesider, det står ganske greit forklart der. Jeg mener de har et introduksjonstilbud der du betaler 1 kr i kurtasje første måneden. Kjøper og selger du via Aksjesparekonto (ASK) betaler du ikke skatt på utbytte før den dagen du tar ut gevinsten. På andre kontotyper må du skatte hvert år.
Diry72 Skrevet 22. februar 2023 #3 Skrevet 22. februar 2023 Kjøp deg eller lån bøker om aksjer. Hvis du bare er villig til å tape en tusenlapp eller to, så tror jeg ikke aksjesparing er noe for deg. Rett og slett fordi, bortsett fra den første måneden du kjøper aksjer, så vil kurtasjen bli ganske dyr hvis du handler for små beløp. Du kan selvfølgelig tjene penger for det. Vær forberedt på dårlig nattesøvn, hvis du ikke tåler å tape penger. Prøv å ikke gå inn i flyselskap. Børsen er bare et kjeltringspill der du er for liten til å utgjøre en forskjell. Der er det de store guttene med penger som kjører ned kursen, mens du ikke vet dine arme råd om du skal selge eller ei. Så informasjon og tro på selskapene er veldig viktig. Lykke til 1
Portia Catonis Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Just now, Diry72 said: Kjøp deg eller lån bøker om aksjer. Hvis du bare er villig til å tape en tusenlapp eller to, så tror jeg ikke aksjesparing er noe for deg. Rett og slett fordi, bortsett fra den første måneden du kjøper aksjer, så vil kurtasjen bli ganske dyr hvis du handler for små beløp. Du kan selvfølgelig tjene penger for det. Vær forberedt på dårlig nattesøvn, hvis du ikke tåler å tape penger. Prøv å ikke gå inn i flyselskap. Børsen er bare et kjeltringspill der du er for liten til å utgjøre en forskjell. Der er det de store guttene med penger som kjører ned kursen, mens du ikke vet dine arme råd om du skal selge eller ei. Så informasjon og tro på selskapene er veldig viktig. Lykke til For noe vås....🙄 TS: Skaff deg ASK konto hos Nordnet, sett inn 5000 kr og fordel dem på 5 forskjellige aksjer. Så følger du med på opp- og nedturer, leser nyheter relatert til aksjene (du får egen nyhetsfeed på Nordnet) og så lærer du underveis. Tillat deg selv å gjøre noen nybegynnerfeil, og se på det som underholdning. Alle må begynne et sted! Bare husk én ting: Aldri ta imot konkrete aksjeråd fra nettforumer og folk du ikke kjenner og ta det for god fisk. Bruk huet heller😉 1
Diry72 Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): For noe vås....🙄 TS: Skaff deg ASK konto hos Nordnet, sett inn 5000 kr og fordel dem på 5 forskjellige aksjer. Så følger du med på opp- og nedturer, leser nyheter relatert til aksjene (du får egen nyhetsfeed på Nordnet) og så lærer du underveis. Tillat deg selv å gjøre noen nybegynnerfeil, og se på det som underholdning. Alle må begynne et sted! Bare husk én ting: Aldri ta imot konkrete aksjeråd fra nettforumer og folk du ikke kjenner og ta det for god fisk. Bruk huet heller😉 Det blir jammen mange aksjer gitt. Hjelper ikke med å gå igjennom opp-og nedturer hvis man ikke forstår hvorfor det skjer. 1
Portia Catonis Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 7 minutter siden, Diry72 said: Det blir jammen mange aksjer gitt. Hjelper ikke med å gå igjennom opp-og nedturer hvis man ikke forstår hvorfor det skjer. Neivel, da så... Jeg startet på den måten jeg beskrev, før jeg satte inn noen hundretusen og doblet pengene mine på under ett år. Så kan KG bare synse jeg er dum så mye de vil...
Diry72 Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Du sammenligner det å satse flere hundre tusen med å satse 5000. Forøvrig så er det flere enn deg som har doblet pengene sine, men du var den første til å skryte av det. Det er mange måter å tjene penger på, noen satser alt i en aksje,noen reduserer risikoen ved å satse på flere selskaper. Forøvrig så er det flere som taper på aksjer, på samme måte som pengespill. Men du må være stolt av deg selv. 2
newman01 Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Er helt nybegynner Hvilke utgifter er det? Ved kjøp og salg Tenker kortsiktig, hadde vært gøy å kanskje tjent en tusen lapp eller 2 i året (ikke langsparing). Villig til å tape en tusenlapp eller to også, så mest som en hobby og lære systemet. Har mye tid til å kunne følge nøye med og ta raske beslutninger. Men sikkert noen regler som slår inn ved så kortvarig eie av aksjer? Anonymkode: d6cea...0de Det kan bli vanskelig å oppfylle begge de to kravene der... Det er sjelden aksjer dobles i verdi hvert år, med mindre det er ekstrem risikoinvestering du planlegger. Kurtasjen (kostnaden for kjøp og salg) kommer nok til å bli din verste fiende siden det er ganske små volumer. Kostnad på 39-79kr hver gang du kjøper eller selger en aksje vil fort spise opp investeringen din 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå