Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #1 Skrevet 24. desember 2005 Det begynner å blir på tide å ta sertifikatet, p.g.a fremtidig jobbsituasjon. Jeg har øvelseskjør minimalt tidligere, får muligens noen sjanser til sommeren. Hvordan går jegt frem nå? Har hørt om noe kalt trafikalt grunnkurs, som jeg må igjennom for å i det hele tatt kunne øvelseskjøre? Hva med disse en-ukes intensivekursene man har på enkelte stede i landet? Er de noe å satse på? Og til slutt: For meg, som har kjørt minmalt tidligere, og sannsynligvis ikke vil få øvelseskjørt så mye i tillegg til/ på forhånd av undervisningen: Hvor mye må jeg regne med at førerkortet vil koste meg? 30 000? 40 000?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Du må ha et trafikalt grunnkurs før du kan øvelseskjøre. Tror det er på rundt 17 timer? Hvis du tar grunnkurset etter 1. mars, vil du få mørkekjøringsdemostrasjonskurs i det grunnkurset, hvis du tar det før tar du det hos førerskolen. Tror det er 1500,- for grunnkurset og rundt 1300,- - 1500,- for mørkekjøringsdemostrasjonen/mørkekjøringen. Regner med at du kanskje må ut med ihvertfall 30 000,- hvis du ikke øvelseskjører mye. Det er rundt 25 kjøretimer med alt det obligatoriske og oppkjøring.
malicious Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Du må ha et trafikalt grunnkurs før du kan øvelseskjøre. Tror det er på rundt 17 timer? Hvis du tar grunnkurset etter 1. mars, vil du få mørkekjøringsdemostrasjonskurs i det grunnkurset, hvis du tar det før tar du det hos førerskolen. Tror det er 1500,- for grunnkurset og rundt 1300,- - 1500,- for mørkekjøringsdemostrasjonen/mørkekjøringen. Regner med at du kanskje må ut med ihvertfall 30 000,- hvis du ikke øvelseskjører mye. Det er rundt 25 kjøretimer med alt det obligatoriske og oppkjøring. ← Det er 19 timer obligatorisk. Og 30 000,- ???? 15 000 tenker jeg vi sier !
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Bare det obligatoriske i seg selv er nesten 14 000,-... Så om du har rundt to-tre kjøretimer og er klar til oppkjøring, vet ikke jeg. Jeg tenker ikke på obligatoriske kjøretimer, men alt det andre som er obligatorisk som landevegskjøring, glattkjøring etc etc. Går fort opp i 30 000,-, skjønner du.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Jeg tar lappen etter det nye systemet og kan kanskje oppklare litt her, siden en del her har svart litt i blinde: -kun det obligatoriske vil komme på 16-17000 kr. Dette er trafikkalt grunnkurs, 10 obl kjøretimer, mørkekjøring, glattkjøring, landeveiskjøring, teorien og selve oppkjøringa. -trafikkalt grunnkurs er fire kvelder teori som inkl en kveld førstehjelpskurs. Kruset må være gjennomført før man i det hele tatt har lov til å øvelseskjøre, både på kjøreskole og privat. Koster ca 1500-2000 kr. dette kurset erstatter det som tidligere var rene teorikurs på kjøreskolene -hvis du aldri har kjørt før og ikke har mulighet til å kjøre privat kan du lett komme opp i 30-40 kjøretimer. jeg kjører i oslo, og må regne med å bruke så mange timer. Hver kjøretime koster 450 kr. -jeg vil fraråde deg å reise et annet sted for å ta lappen for å slippe unna med færre kjøretimer. Særlig hvis det er i Oslo du senere skal kjøre. bykjøring er noe helt annet enn å kjøre i distriktet. kjenner folk som har tatt lappen hjemme i distriktet, men som ikke tør å kjøre i Oslo. Da er man jo like langt. Det er når du går på skolen du har muligheten til å lære deg ferdigheter du har bruk for senrere. Jeg er enig at det er sure penger å bruke på kjøretimer, men det koster jo mye mer å bulke til stadighet. Det er ikke noe problem å bulke bilen her i Oslo hvis man ikke er vant med så mye trafikk. -Selve oppkjøringa koster omtrent 3000 kr inkl leie av bil, så det lønner seg heller å ta noen kjøretimer ekstra i stedet for å stryke Ikke usannsynelig å måtte sette av 30-40000 kr på å ta lappen. heldigvis har man den for resten av livet, hvis man bare er lovlydig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå