Gå til innhold

Jeg vasker hvitt tøy med farget tøy. Flere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer an på plagget, ett plagg som fortsatt er veldig fint og hvit vaskes heller sammen med hvite håndklær eller alene, enn sammen med klær det kan risikere å bli misfarget av. Men er det allerede litt flekkete/lett misfarget så går det glatt i maskinen med kulørt tøy.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg gjør det av og til. Vasker som regel gensere og jeans på 30 grader finvask, så det har tålt å bli vasket sammen. Sokker og truser kjører jeg hver for seg på farget og hvit vask :) 

Anonymkode: 17ade...dd7

Skrevet

Alltid gjort. Hvitt blandes med farger,men helsvart for seg. Skulle jeg vasket hvitt alene ville ikke maskina gått rundt,den streiker hvis jeg fyller for lite i🤪

Skrevet

Å nei, hvit går alene, alltid.

Men jeg sortere nok uvanlig mye:

Hvitt 40

Sort 40

Mellomfarger 40

Jeans 40, uten skyllemiddel

Rødt og sterk rosa 40

Undertøy og sokker 60

Ull 30

Sengetøy 60

Håndkler 90

Kluter 90, uten skyllemiddel

Anonymkode: 49258...3d6

Skrevet

Har alltid vasket hvitt tøy sammen med farget tøy jeg vet ikke farger av. Det eneste jeg ikke blander med farger er bunadsskjorta mi, men den tas ikke i maskin uansett. 😂

Anonymkode: 8ff75...324

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke så mye som et plagg i pastell får komme sammen med hvitt.

Anonymkode: b354a...233

• Liker 2
Skrevet

Ja, det har alltid gått bra og jeg eier lite hvitt. 

Anonymkode: a339d...dd0

• Liker 1
Skrevet

Skal sies at jeg kjører klær på 30°C da (undertøy og håndklær på 60°C). 

Anonymkode: a339d...dd0

Skrevet

Jeg gjør det ofte. Men jeg har god kontroll på hvilke plagg som tåler det og hvilke som ikke gjør det etter hvert. Plagg jeg eller barna er ekstra glad i, gjør jeg det ikke med.

Anonymkode: c6736...3ed

• Liker 1
Skrevet

Har alltid gjort det , eneste gangen jeg sorterer er hvis et rødt plagg eller laken / sengetøy er helt nytt. Fargene har aldri smittet over 🤷‍♀️ 

Skrevet

Alltid blandet alt… ingenting har farget av..

Skrevet

Jeg ser an tøyet, de plaggene jeg vet ikke farger av hiver jeg sammen med lyst tøy ja. Sørger alltid for at nye plagg får en vask først før jeg tør blande.

Anonymkode: 1fa1b...d59

Skrevet

Å, hjelpes.. Nei, det gjør jeg ikke. jeg sorterer nok litt vel mye:
Alle typer vask sorteres i lyst, mørkt, rødt, hvitt, knallfarger (f. eks. turkis).
Og det er da: 
40 grader vask
30 grader finvask
Ull/håndvask
Det som ikke tåler tøymykner
Og så er det 90 grader som deles ganske "rundhåndet" i mørkt og lyst.

Så på vaskerommet har jeg 21 sorteringsskuffer/dunker, ettersom alt av 90 grader (håndklær, kluter, sengetøy) ligger i en stor dunk. Og vi er 5 stk i familien, så dunkene fylles opp for hver gang. Eneste er ull/håndvask og det som ikke tåler tøymykner, der tar det litt lenger tid før det fylles opp. 

Anonymkode: b5521...182

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har nemlig sett klesskapet til de som vasker hvite og fargede klær sammen og deres "hvite" klær ser litt grålige ut. Vanskelig å forklare, de er ikke direkte gråfarget, men man kan se at våre hvite klær er skikkelig hvite, mens deres ser mer "skitne" ut og når vi oppdaget forskjellen sluttet også de å vaske hvite og fargede klær sammen. Det kommer ikke av én og annen vask med mørke klær, men når man gjør det nesten hele tiden. Når man ikke har ordentlig hvite klær å sammenligne med er det lett å tro at klærne fremdeles er hvite selv om de ikke er det. Litt som at hundeeiere ikke klarer å kjenne at hjemmet deres lukter hund, man blir vant til det man omgir seg med hele tiden. 

Anonymkode: b29b7...b79

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg blander, fordi jeg ikke gidder å vaske 3 hvite truser alene. Kjøper bevvist ingen hvite klær, men om jeg kjøper multipack med truser er det alltid en hvit i dem. De forblir ikke lenge hvite for å si det sånn, men jeg bryr meg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det ikke, men det er ikke fordi jeg er redd for at det skal farge over.

Når ting vaskes samme, blir det jo fiber fra det andre tøyet sittende fast på nupper. Mørkt tøy som får lyse fibre i nuppene sine blir stygge, omvendt det samme for lyst tøy.

I tillegg synes jeg hvitt tøy som vaskes slik gråner mye fortere.

Anonymkode: e2570...3b0

Skrevet

Jeg gjorde, helt til jeg fikk blå flekker på det hvite. Vaska de sammen pga jeg ikke bruker hvite klær så ofte. 

Var frem med vanish og sånn, og flekkfjerner for og få flekkene bort. 

Skrevet

Nei, men har mange hvite klær, og samboeren min bruker omtrent bare hvite t-skjorter.

Skrevet

Blir det ikke grått? 

Anonymkode: 0b5f8...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...