Gå til innhold

Noen med tilbaketrukket tannkjøtt her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte du å få det? Hva gjør du for å forebygge videre? Alder? Har dette på flere tenner, men har ikke betennelse. Men blir livredd for at dette skal utvikle seg til det verre slik at jeg etterhvert mister tenna. 😭 Har angst av å tenke på det.

Anonymkode: f1d31...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått det på et par tenner. Delvis kan dette skyldes snusbruk + at jeg har vært litt uheldig ved et par anledinger og kommet hardt borti tannkjøttet. Jeg sluttet derfor å snuse for å være sikker på at dette ikke skulle fortsette.

Så fortalte min mor på 60år at dette er relativt normalt etterhvert som man blir eldre og at de fleste i noen grad vil oppleve dette. Henne inkludert.

Så nå vurderer jeg å begynne å snuse igjen..... :Phihi

Anonymkode: 8e38c...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tannlegen min sa jeg pusser for hardt. Jeg er 35 år.

Anonymkode: b50d1...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser med ekstra soft tannbørste men har likevel klart å få det.

Tror jeg har dårlig pusseteknikk og gjør det i full fart mens jeg tenker på stress og kav.

Aldri mulighet til å være på badet alene, fordi tenåringen maser om å komme inn uansett om hun nettopp har vært der.

Anonymkode: e012d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tannlegen min sa jeg pusser for hardt. Jeg er 35 år.

Anonymkode: b50d1...881

Det sa min eks-tannlege også, i 10 år, til tross for jeg byttet til ultrasoft tannbørste og børstet så forsiktig som mulig.

Det viste seg at jeg er glutenintolerant. Da jeg fant ut av det (og eliminerte gluten fra kosten) ble tannkjøttet normalt igjen. Andre hudproblemer (skorpedannelse, kløe, skjell, you name it) forsvant også.

Anonymkode: c218f...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir dere fulgt opp av tannlege eller tannpleier? Jeg blir bare kalt inn til tannpleier som sjekker tenna og pusser 1 gang per år. Men usikker på om det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbaketrukket tannkjøtt på noen jeksler som jeg antar er dels alderen som innhenter meg, dels litt for energisk tannpuss i området. Har også en hjørnetann med det, men det er det pga en midlertidig protese jeg brukte i påvente av å få implantater og bro på plass. Først etter at jeg oppdaget det og spurte en tannlege fikk jeg vite at det ikke var uvanlig med slike proteser. Surt. (Hadde jeg kjent til risikoen hadde jeg spart meg de pengene.)

Anonymkode: a4ee2...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket fem tenner så langt og er midt i 30 årene. Uvitende norske tannleger sa det skyldte å pusse for hardt etc, mens tannleger med internasjonal erfaring stort sett gjenkjenner og behandler dette som periodontitt. 

Dersom du bor i Oslo vil jeg anbefale Oslo tannlegesenter i Vika. Anbefaler å ta tak i det så raskt som mulig. Jeg har brukt hundretusener på dette, men har nå dyktige tannleger og ok kontroll. 

Anonymkode: 51bbb...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tannkrem mot ising i jekslene oppe på hver side pga pussing (tror jeg)

Har nå begynt å få litt vondt/ ising på tennene foran nede, og ser at tannkjøttet har trukket seg nedover.

Har brukt soft tannbørste i åresvis mg nå det siste halvannet året brukt ekstra soft.

Er det mulig å pusse feil når man bruker soft tannbørste?

Anonymkode: e012d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har trukket fem tenner så langt og er midt i 30 årene. Uvitende norske tannleger sa det skyldte å pusse for hardt etc, mens tannleger med internasjonal erfaring stort sett gjenkjenner og behandler dette som periodontitt. 

Dersom du bor i Oslo vil jeg anbefale Oslo tannlegesenter i Vika. Anbefaler å ta tak i det så raskt som mulig. Jeg har brukt hundretusener på dette, men har nå dyktige tannleger og ok kontroll. 

Anonymkode: 51bbb...d90

Oi. Går du uten tenner nå? Eller har du implantater? Gebiss? Hva er det som har kostet så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...