Gå til innhold

Hvordan vaske kjøkkenhåndklær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enkelte her har visst noen veldig dårlige vaskemaskiner der ingenting blir rent hvis det ikke vaskes på 95 grader. Og/eller så har de ekstrem bakteriefobi. Jeg følger vaskeanvisningen på alle klær, og har ennå til gode å oppleve at noe ikke har blitt rent.

Anonymkode: 243ef...e1c

Vaskemaskinen skal bli kjørt på maks temperatur jevnlig for å unngå sur lukt. 

Og en maskin fylles helt av alt av kjøkkenhandklær, kluter og annet vaskemateriell i stoff, ca hver 1-2 måned. 

40 er ikke nok til å bli kvitt bakterier i klær. 60 vil som regel ta det. Ved 95 er man garantert at alt av bakterier er dødt. 

Så da ser i alle fall ikke jeg vitsen med å gjøre det på en annen måte. 

Anonymkode: 5207b...173

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 60 grader sammen med annen 60-gradersvask. 

En vaskemaskin er, uansett hva enkelte her synes å tro, egentlig ikke en desinfeksjonsmaskin/ sterilisator/ autoklav.

Vannet fortynner og såpa er med og fjerne fysisk skitt fra tekstilene. Fortynningen fjerner en ekstremt stor andel av skadelige bakterier, og når tøyet tørkes på en skikkelig måte etterpå dør resten.  

Anonymkode: b0074...197

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og en maskin fylles helt av alt av kjøkkenhandklær, kluter og annet vaskemateriell i stoff, ca hver 1-2 måned. 

40 er ikke nok til å bli kvitt bakterier i klær. 60 vil som regel ta det. Ved 95 er man garantert at alt av bakterier er dødt. 

Så da ser i alle fall ikke jeg vitsen med å gjøre det på en annen måte. 

Men 95 grader er ikke nok til å drepe bakterielle endosporer, så det tryggeste er nok å skaffe seg en autoklav.

Anonymkode: 5ec01...a28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi det stort sett bare håndklær og sengetøy som går på 60 grader. Da passer det best å ta med kjøkkenhåndklærne der. Det meste annet går på 30 og 40 grader som ikke tåler 60. Derfor. 

Anonymkode: 86b8f...bb7

Hva tar du truser og sokker på? Jeg pleier iallefall å ta det sammen med kluter, håndklær og sengetøy på 60 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva slags farlige «kjøkkenbakterier» er det som kan komme til å blomstre fra tørre håndklær som kun har vært brukt til å dekke bakst med?

Anonymkode: 5ec01...a28

Ikke de man har brukt til å dekke mat med, men hvis man feks legget håndkleet på bordet eller benken sammen med andre ting som feks penger, nøkler,  der varer eller rå grønnsaker har vært, (lite kjøkkenplass hos meg) så vasker jeg de sammen med vask på høy temp før jeg bruker de til mat igjen. Det jeg mente  

Anonymkode: e1417...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Renseprogram/kokvask skal alltid være tom maskin uten vaskemiddel. 

De fleste av oss har nok klær som bare kan vaskes på 30-40 grader bortsett fra undertøy. 

Hva slags bakterier er det du prøver å bli kvitt på 95 grader? 

Anonymkode: 13427...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokvasker dem på 90 med annen hvitvask som håndklær, laken osv. 40 grader virker uhygienisk: særlig når du bruker handklærne så nær på maten. 

Anonymkode: f33a4...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor alene. Vasker håndklær, undertøy, samt klut og håndklær fra kjøkkenet sammen, kokvask innimellom ellers 60 grader. Aldri blitt sjuk av det. Samme med sengetøy. Vanlige farge klær sammen, hvitt alene og ull alene. ☺️ Mamma tilbyr seg og vaske turklærne mine, blir impregnert hos henne😂 Jeg  får vaska dem og sånn, hun har meg på kaffedrøs 😂🧡 innfor ordning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 60 grader sammen med andre ting som går på 60 grader. Har jeg kun brukt kjøkkenhåndkleet til å dekke over bakset kan det brukes flere ganger.

Anonymkode: b69ab...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går på 90grader sammn med resten av husets håndkler. 40grader er for lite, kan til nød ta de på 60.

Anonymkode: 7f0e2...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Renseprogram/kokvask skal alltid være tom maskin uten vaskemiddel. 

De fleste av oss har nok klær som bare kan vaskes på 30-40 grader bortsett fra undertøy. 

Hva slags bakterier er det du prøver å bli kvitt på 95 grader? 

Anonymkode: 13427...e2a

Nei, man kjører bare vanlig kokvask med klær i. Ingen grunn til å kaste bort en maskinvask på å kjøre den tom. Formålet her er å unngå sur lukt i maskin

Du tenker mulig på når man kjører maskinrens? Det gjør jeg bare 1-2 ganger i året, selvfølgelig uten klær. Men gitt at maskinen her går ca 10 ganger i uka vil jeg kjøre på makstemperatur litt hyppigere enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva skjer med alle som blir fornærmet av at noen foretrekker på bruke 95 grader på slikt? 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva skjer med alle som blir fornærmet av at noen foretrekker på bruke 95 grader på slikt? 🤣

Hvor du ser at noen er fornærmet? 
Jeg ser bare at noen stiller enkle spørsmål. 
Det blir stilt spørsmål til hvilke kjøkkenbakterier som er så skumle at de ikke dør ved 60 grader (og i tillegg tørkes helt etterpå), noe jeg synes er ett legitimt spørsmål. 
Det er for meg like legitimt, som å stille spørsmål til hvordan folk vasker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (1 time siden):

Hvor du ser at noen er fornærmet? 
Jeg ser bare at noen stiller enkle spørsmål. 
Det blir stilt spørsmål til hvilke kjøkkenbakterier som er så skumle at de ikke dør ved 60 grader (og i tillegg tørkes helt etterpå), noe jeg synes er ett legitimt spørsmål. 
Det er for meg like legitimt, som å stille spørsmål til hvordan folk vasker. 

😅 Jeg skjønner at det provoserer. Men ikke hvorfor. Klesvask, av alle ting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😅 Jeg skjønner at det provoserer. Men ikke hvorfor. Klesvask, av alle ting.. 

Som sagt, jeg ser ikke at noen blir fornærmet. Eller provosert for den saks skyld. 
Jeg ser bare at folk stiller spørsmål. 
Det må da være greit å spørre hvorfor noen ikke tror at klærne deres blir rene, hvis de kun vaskes på 60 grader, utenat man er verken provosert eller fornærmet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...