Gå til innhold

Herpes: Han trenerer kondombruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har herpes i underlivet. Det er ingenting å skamme seg over, men det har ført til problemer for oss.

Han fortalte ikke at han hadde herpes de første gangene vi hadde sex uten kondom. Da jeg fikk vite det ble jeg sint, fordi jeg synes at det var respektløs oppførsel.

Han ba om unnskyldning, og vi fortsatte relasjonen. Han ønsker at vi har sex uten kondom i de periodene han ikke har symptomer. Det har jeg gått med på, men jeg har oppfordret ham flere ganger om å gå til lege og høre om han kan få de pillene som forhindrer utbrudd. Han sier at de pillene ikke fungerer så bra for ham, og at han ikke er så glad i å ta piller.

I tillegg er det slik at han har et veldig sterkt barneønske, og jeg oppfatter det slik at han ønsker barn om to-tre års tid.

Jeg kom over en medisinsk artikkel om hvordan en førstegangsutbrudd av herpes kan påvirke barnet under fødsel, og hvilke store og omfattende skader et barn kan få.

Vet selvsagt at underlivsherpes er ganske vanlig, og at man kan unngå å smitte fosteret på flere måter (f.eks. ved medikamentbehandling før fødsel eller forløsning ved keisersnitt).

Men jeg har ikke fått noen herpesutbrudd enda, og vil helst redusere risikoen mest mulig. Både av hensyn til et eventuelt barn og meg selv (keisersnitt er en stor og komplisert operasjon).

Derfor har jeg sagt at jeg ønsker at vi skal bruke kondom heretter, frem til vi kommer til det punktet der vi faktisk prøver å få barn.

Han er uenig, men nekter å lese noen av de artiklene jeg har funnet om temaet (kvalitetssikrede nettsider fra helsemyndigheter i Norge og et par andre vestlige land). Han sier at han heller vil prate med fastlegen sin om dette, og det er bra. Min erfaring er dessverre at han ikke bestiller time med mindre jeg presser ham til det, og jeg har inntrykk av at han har litt selektiv hukommelse / mest tar til seg den informasjonen som gavner ham.

Merker også at han prøver å trenere kondombruken, og han blir veldig rar når jeg minner ham på det. Han sukker, ruller med øynene og viser klare tegn på at han ikke vil. Det blir jeg som må avbryte ham å minne om at kondomen må på.

Sist vi hadde sex, var han tydelig fornærmet etter at kondomen var på plass. Han kjørte bare på. Ingen kos, inget forsøk på å tilfredsstille meg. Etter tre minutter fikk han orgasme, rullet seg over på siden og sa: «Dette med kondom fungerer ikke så bra for meg.»

Jeg kunne ikke dy meg, og sa at jeg syntes at det virket som det fungerte veldig bra…

Har ikke noe ønske om å påføre skam på noen med herpes, og jeg vet at det statistisk sett går bra for de fleste fødende som er smittet. 

Samtidig føler jeg at han viser meg lite respekt. Dette er jo en grense jeg ønsker å sette av hensyn til min egen (og potensielle barns) helse.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 64a42...bb8

• Liker 7
  • Hjerte 18
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte har han utbrudd da? 

Anonymkode: de39f...fe6

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg syns du overreagerer og at han er utrolig barnslig. 

Anonymkode: f0596...cfb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overreagerer? Korleis då?

Enig i at han er barnsleg, og ikkje minst ein stor egoist. 

Anonymkode: 9f518...a99

• Liker 13
  • Nyttig 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor ofte har han utbrudd da? 

Anonymkode: de39f...fe6

Han ble smittet rett før han begynte å date meg. Tipper at han har utbrudd kanskje 3-4 ganger i året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at jeg kanskje overreagerer, men han begynte relasjonen vår med et tillitsbrudd.

Han hadde sex med meg uten kondom, og informerte ikke om at han hadde blitt smittet med herpes noen måneder før, og at han hadde hatt store og smertefulle utbrudd.

Jeg vil risikere risikoen for at jeg får det, ikke minst fordi jeg vet at det kan smitte et barn under fødsel. Det går selvsagt bra med de fleste barna som fødes av en mor som er smittet av herpes, men noen av dem får jo veldig alvorlige og invalidiserende skader. 

Igjen, ingen grunn til å påføre disse mødrene skam. Men her har jeg en mulighet til å redusere risikoen. Bør ikke han respektere dette ønsket? 

• Liker 25
Skrevet

Men kondom beskytter ikke mot herpes. 

Og du kan være smittet og ALFRI få utbrudd.

Og er det best å få utbrudd første gang 2 år før graviditet, eller mens man går gravid eventuelt rett før fødsel?

Anonymkode: cb365...c60

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Så umoden og egoistisk mann hadde ikke jeg hverken gitt sex eller fått barn med!

Anonymkode: c0305...510

• Liker 18
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kondom beskytter ikke mot herpes. 

Og du kan være smittet og ALFRI få utbrudd.

Og er det best å få utbrudd første gang 2 år før graviditet, eller mens man går gravid eventuelt rett før fødsel?

Kjære, er det deg?

Kondom er ikke 100% effektivt mot herpes, men det reduserer risikoen. 

Jeg vet at man kan bli smittet og aldri få utbrudd, men det er likevel ikke ønskelig å få denne sykdommen.

Med tanke på fødsel er det vel best å ikke få utbrudd i det hele tatt. Derfor vil jeg redusere risikoen for å bli smittet frem til jeg har fått de barna jeg vil ha.

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Kjære, er det deg?

Kondom er ikke 100% effektivt mot herpes, men det reduserer risikoen. 

Jeg vet at man kan bli smittet og aldri få utbrudd, men det er likevel ikke ønskelig å få denne sykdommen.

Med tanke på fødsel er det vel best å ikke få utbrudd i det hele tatt. Derfor vil jeg redusere risikoen for å bli smittet frem til jeg har fått de barna jeg vil ha.

Men å benytte kondom mens du prøver å bli gravid er ikke mulig 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men å benytte kondom mens du prøver å bli gravid er ikke mulig 

Selvsagt ikke, men da legger man prøvingen til perioder han ikke har utbrudd. Det er jo også medisiner han kan ta, som reduserer risikoen for utbrudd sterkt.

• Liker 16
Skrevet

Forstår at du er i en vanskelig situasjon. Er det herpes 1 eller 2 han har? Jeg tror kanskje at han oppfører seg som han gjør fordi han skammer seg. Kanskje han bør lære seg å se litt mer klinisk på dette viruset. Det er som det er og best å bare forholde seg til det. 

Men hvis du ikke elsker ham, så løp…

Anonymkode: eb0bf...eca

• Liker 2
Skrevet

Forstår at du er i en vanskelig situasjon. Er det herpes 1 eller 2 han har? Jeg tror kanskje at han oppfører seg som han gjør fordi han skammer seg. Kanskje han bør lære seg å se litt mer klinisk på dette viruset. Det er som det er og best å bare forholde seg til det. 

Men hvis du ikke elsker ham, så løp…

Anonymkode: eb0bf...eca

Tror at det er type 2.

Jeg har tenkt mye på om han skammer seg, men han sier selv at han ikke gjør det. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjæresten min har herpes i underlivet. Det er ingenting å skamme seg over, men det har ført til problemer for oss.

Han fortalte ikke at han hadde herpes de første gangene vi hadde sex uten kondom. Da jeg fikk vite det ble jeg sint, fordi jeg synes at det var respektløs oppførsel.

Han ba om unnskyldning, og vi fortsatte relasjonen. Han ønsker at vi har sex uten kondom i de periodene han ikke har symptomer. Det har jeg gått med på, men jeg har oppfordret ham flere ganger om å gå til lege og høre om han kan få de pillene som forhindrer utbrudd. Han sier at de pillene ikke fungerer så bra for ham, og at han ikke er så glad i å ta piller.

I tillegg er det slik at han har et veldig sterkt barneønske, og jeg oppfatter det slik at han ønsker barn om to-tre års tid.

Jeg kom over en medisinsk artikkel om hvordan en førstegangsutbrudd av herpes kan påvirke barnet under fødsel, og hvilke store og omfattende skader et barn kan få.

Vet selvsagt at underlivsherpes er ganske vanlig, og at man kan unngå å smitte fosteret på flere måter (f.eks. ved medikamentbehandling før fødsel eller forløsning ved keisersnitt).

Men jeg har ikke fått noen herpesutbrudd enda, og vil helst redusere risikoen mest mulig. Både av hensyn til et eventuelt barn og meg selv (keisersnitt er en stor og komplisert operasjon).

Derfor har jeg sagt at jeg ønsker at vi skal bruke kondom heretter, frem til vi kommer til det punktet der vi faktisk prøver å få barn.

Han er uenig, men nekter å lese noen av de artiklene jeg har funnet om temaet (kvalitetssikrede nettsider fra helsemyndigheter i Norge og et par andre vestlige land). Han sier at han heller vil prate med fastlegen sin om dette, og det er bra. Min erfaring er dessverre at han ikke bestiller time med mindre jeg presser ham til det, og jeg har inntrykk av at han har litt selektiv hukommelse / mest tar til seg den informasjonen som gavner ham.

Merker også at han prøver å trenere kondombruken, og han blir veldig rar når jeg minner ham på det. Han sukker, ruller med øynene og viser klare tegn på at han ikke vil. Det blir jeg som må avbryte ham å minne om at kondomen må på.

Sist vi hadde sex, var han tydelig fornærmet etter at kondomen var på plass. Han kjørte bare på. Ingen kos, inget forsøk på å tilfredsstille meg. Etter tre minutter fikk han orgasme, rullet seg over på siden og sa: «Dette med kondom fungerer ikke så bra for meg.»

Jeg kunne ikke dy meg, og sa at jeg syntes at det virket som det fungerte veldig bra…

Har ikke noe ønske om å påføre skam på noen med herpes, og jeg vet at det statistisk sett går bra for de fleste fødende som er smittet. 

Samtidig føler jeg at han viser meg lite respekt. Dette er jo en grense jeg ønsker å sette av hensyn til min egen (og potensielle barns) helse.

Hva tenker dere?

Du overreagerer noe sylt. Trolig har du herpes latent allerede, ekstremt mange har det, men får aldri utbrudd. Du kan ha blitt smittet av han eller andre før han. 

Når de kommer til Valtrex synes jeg han er barnslig og bør absolutt få resept på dem. Noen bruker dem som profylakse hele tiden, andre i visse situasjoner. Han bør i hvert fall bruke dem under en eventuell graviditet for å unngå å gi deg utbrudd rundt fødsel.

Anonymkode: b6cc7...1dd

Skrevet

Lurt at du sjekker om du allerede har viruset. Isåfall trenger du ikke være så redd. Man smittes kun en gang, med mindre man har problemer med immunforsvaret. 

80% har viruset. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kan oftere få utbrudd rundt menstrasjon, så om det er større sjanse for å få herpes rundt en graviditet, er jo et godt spørsmål. Er man mer utsatt for herpes under alle typer hormonelle forandringer?

Vil også nevne at jeg oftere får herpes når jeg er forkjøla. Er som at herpes blir trigget av forandringer i kroppen. Og under en graviditet er jo mye i sving i systemet…

Jeg tror også at oppførselen hans ikke er grunnet skam. Ja, det er mye skam knyttet til kjønnssykdommer, men hadde det vært skam som er hoved årsaken til oppførselen hans, så er det da logisk i hans hode å påføre andre smerte fordi han føler skam? På en dame og kanskje fremtidig barn? Nei jeg tror ikke det er skam. Jeg tror han bare syntes det er best uten kondom. 

Han burde ta medisin for å redusere risikoen for å smitte. Jeg får mindre og sjeldnere utbrudd på medisin, men må påpeke at jeg fortsatt får utbrudd. Så ikke la det bli en falsk trygghet heller. Men selvfølgelig så hjelper det mye. Men man på være ekstra oppmerksom på små utbrudd man ikke legger så godt merke til. Er han ærlig om dette, så funker det å gå på medisin. For uten medisin og større utbrudd, så er smittefaren større. 

Hans ærlighet er den største faktoren her til at du ikke blir smittet.

Han kan sikkert angre og være lei seg for at han løy om dette i starten, men i forhold til hans oppførsel i ettertid, så virker det ikke som han bryr seg om smitte. Hadde han angret og tatt smitte seriøst i ettertid, hadde det vært mer håp mellom linjene her, men den barnslige oppførselen hans reflekterer og er et ærlig innblikk til hvordan han forholder seg til hele situasjonen.

Anonymkode: 039cb...a0c

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du burde dumpet denne kjæresten din. Har du hatt ubeskyttet sex med han så er det stor sjanse for at du også har det. Som andre har fortalt, å ha herpes i underlivet trenger ikke nødvendigvis smitte fra bare penis, men også fra hudområder ved siden av. Dessuten så er det lett for at det smitter til munn, noe som ikke er til å unngå med mindre man er veldig bevisst. Har dere hatt oralsex så er jo dette fort gjort. Dette med utbrudd er veldig  varierende, noen får mange og noen går år uten utbrudd. Selv om man går til legen for testing så er det ikke sikkert man får avklart hvorvidt man er positiv, med mindre man har utbrudd. Kjæresten din er en egoist som ikke fortalte det på forhånd, og oppførelsen hans er bare patetisk. Å ikke ta en kjønnssykdom seriøst, da er man dum. Hadde han tatt dette seriøst så hadde han valgt å dra til legen sammen med deg. En annen sak, i verste fall så kan du ende opp med å få et barn med funksjonshemning, enten det er autist eller psykisk utviklingshemmede. De som bagatelliserer herpes skal du ikke høre på.  Hvis dere får barn, så er det også en mulighet for at dere smitter barnet senere i livet. 

Endret av Diry72
Ekstra info
  • Liker 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Han høres ikke ut som en jeg ville ha fått barn med. Egoist som ikke tar hensyn til kroppen min -  nei takk!

Anonymkode: 7a1c3...d24

• Liker 10
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...