Gå til innhold

Leger og arbeidsbelastning - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neida, vi sparte til egenkapital, så det hadde jeg god kontroll på. 

Vi jobbet mye begge to, var jo unge og frie, trengte pengene, og ville bygge en karriere. Klage og syte gjorde vi aldri, heller ikke venner/kollegaer. Man hadde jo tatt en tung utdannelse, og var klar over at retningen krevde at man stod på en del. 

Det er først de siste årene denne sytingen har oppstått i samfunnet. Unge som vil ha pose og sekk. Utdannelsen skal alltid kaste av seg, man skal få godt betalt og alle rettigheter, men gi noe ekstra? Nei, det er det ikke snakk om. For man er jo så sliten. 

Og, nei, man tjener ikke 2mill på en stilling. Veldig få erfarne leger har kun en stilling, så derfor blir det så feil at mange av dere kun linker til en grunnlønn for en overlege. Akkurat nå er han kun 60% i klinikken, da diverse bistillinger og vakans kaster mye mer av seg, og gir mye mer fleksibilitet til å si ja/nei basert på hva som passer familien. 

Anonymkode: f4076...fa6

Takk for at du illustrerer poenget mitt om at det kreves mer enn en ordinær stilling for å oppnå lønnen du nevnte tidligere.

Og jo, de aller fleste leger har kun en jobb, og burde inne det holde? Og en av grunnen til at «sytingen» har tatt seg opp er jo høyere krav til effektivitet blant legene kombinert med nedbemanning av merkantilt personell. For 20 år siden var det flust av sekretærer på sykehuset, nå må legene gjøre mye selv. Et eksempel er skriving av journal vs diktering. Det tar nå minst tre ganger så lang tid. 

Ja vakanser er godt betalt, men en del av oss får ikke kompenserende fri om vi tar en, og vi verdsetter tid med familien høyere. Man kan ikke legge vakanslønn til grunn når man snakker om legers lønn.

Anonymkode: 9422c...7e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for at du illustrerer poenget mitt om at det kreves mer enn en ordinær stilling for å oppnå lønnen du nevnte tidligere.

Og jo, de aller fleste leger har kun en jobb, og burde inne det holde? Og en av grunnen til at «sytingen» har tatt seg opp er jo høyere krav til effektivitet blant legene kombinert med nedbemanning av merkantilt personell. For 20 år siden var det flust av sekretærer på sykehuset, nå må legene gjøre mye selv. Et eksempel er skriving av journal vs diktering. Det tar nå minst tre ganger så lang tid. 

Ja vakanser er godt betalt, men en del av oss får ikke kompenserende fri om vi tar en, og vi verdsetter tid med familien høyere. Man kan ikke legge vakanslønn til grunn når man snakker om legers lønn.

Minst tre ganger så lang tid som diktering? Var du i det hele tatt i arbeidslivet den gang? Eller er du bare ekstremt treig på tastaturet? 

Og det er fair nok at du ønsker mer fri. Men da må du også akseptere at lønna er lavere. Du tjener uansett bortimot det dobbelte av en sykepleier, som ofte går tredelt eller firedelt med tilstedeværelse i tillegg. Hva forsvarer dette lønnsgapet, mener du? 

Skrevet

Så alle disse sakene i media om dagen er ikke for å bedre arbeidsforholdene, men lønnskamp igjen. Ikke overrasket, men skuffet og lei. Historien gjentar seg. 

Legeforeningen:  Vi jobber for mye, vi går snart på veggen. Dette er uholdbart. 

Samfunnet: Vi kan se på å utdanne fler leger, andre ting som kan bedre arbeidsbelastning? 

Legeforeningen: Så bra, men det blir jo litt vanskelig, profesjon og sånn vet dere. 

Samfunnet: mer penger? 

Legeforeningen: nå ser jeg at forholdene bedret seg instant, frem til noen mnd før neste lønnsoppgjør i alle fall. 

Jeg mener effektiviseringen innen helse har gått for langt og at profesjonskamper, suboptimalisering for enkeltgrupper og lønnskampen som er ført de siste årene gjør forholdene verre for mange omsorgsarbeidere. Kan dere ikke løfte hverandre og jobbe sammen i stedenfor å tråkke hverandre ned?

Anonymkode: 7b9e8...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Minst tre ganger så lang tid som diktering? Var du i det hele tatt i arbeidslivet den gang? Eller er du bare ekstremt treig på tastaturet? 

Og det er fair nok at du ønsker mer fri. Men da må du også akseptere at lønna er lavere. Du tjener uansett bortimot det dobbelte av en sykepleier, som ofte går tredelt eller firedelt med tilstedeværelse i tillegg. Hva forsvarer dette lønnsgapet, mener du? 

Jeg har kunnet diktere på jobb ja, ikke nå lenger. Er nok ikke den kjappeste på tastaturet, men bruker en del fingre på hver hånd i hvertfall. Vi har ikke fått touchkurs liksom, ikke at jeg tror det vil kompensere totalt. Så da tar meg en del lenger tid å skrive hva jeg tenker enn å kun snakke det inn i en mikrofon. Tror ikke jeg er alene om det, ser enkelte kollegaer skriver med to pekefingre f.eks.

I min vaktturnus er det 46 timer i uka i gjennomsnitt, tilstedeværelse. Dette er rimelig vanlig. Sykepleiere i turnus jobber 35,5 timer i uke. Vi tilbringer altså nær 30% mer tid på jobb. Det er naturlig at vi har høyere lønn grunnet det økte ansvaret og den lange utdannelsen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil legge til at jeg støtter sykepleierenes lønnskamp, jeg er ikke ute etter en profesjonskamp. Men legene havner bakom, vi har dessverre ikke en like sterk fagforening. Men viktigst for begge yrkesgrupper mener jeg er bedre arbeidsvilkår. Støtter helsepersonellskomisjonen sitt syn i å få mer helsefagarbeidere og merkantilt personell tilbake for å avlaste oss leger og sykepleiere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har kunnet diktere på jobb ja, ikke nå lenger. Er nok ikke den kjappeste på tastaturet, men bruker en del fingre på hver hånd i hvertfall. Vi har ikke fått touchkurs liksom, ikke at jeg tror det vil kompensere totalt. Så da tar meg en del lenger tid å skrive hva jeg tenker enn å kun snakke det inn i en mikrofon. Tror ikke jeg er alene om det, ser enkelte kollegaer skriver med to pekefingre f.eks.

I all verden, har dere ikke talegjenkjenning? Trodde alle sykehusene benyttet det nå. Det er lenge siden sykehuset jeg jobber begynte med det, og det er helt vanlig her på østlandet i alle fall

Skrevet
Fjugur skrev (4 minutter siden):

I all verden, har dere ikke talegjenkjenning? Trodde alle sykehusene benyttet det nå. Det er lenge siden sykehuset jeg jobber begynte med det, og det er helt vanlig her på østlandet i alle fall

Jo, det er tilgjengelig men opplever faktisk at det går raskere å skrive. Norn få leger bruker det med suksess da, det har kanskje med dialekt å gjøre? Ellers er det programmet helt håpløst. Har sett noen farlige feil i journalen grunnet det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet da det.

Han var LIS noen år først, ble ikke direkte ansatt som overlege fra skolen ;)

Men da var vi jo yngre, friere, og han hadde overskuddet til å stå på. Og var en av de som rakk opp handen raskt for å tjene litt ekstra når det var snakk om vakans og legevakt. 

Så blir de fleste forhåpentligvis overlege etterhvert, om ikke tror jeg man har valgt feil gren i livet. 

Mener du at alle leger bør være overleger?

Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Mener du at alle leger bør være overleger?

På sykehus bør jo leger det, man kan ikke være lege i spesialisering for alltid, da er det noe riv ruskende galt. Man må ev gå noen år som «legespesialist» om det ikke er tilgjengelige stillinger, men da er i hvertfall lønna noe bedre enn for LIS.

Skrevet

Min fastlege er ung og singel. Han har flere ganger hatt meg som siste pasient før han skal videre til vakt på legevakten.  I fjor så hadde jeg en time hos han 23 Desember og ønsket han en god jul. Han takket for det og sa samtidig at han skulle være på legevakta hele jula igjennom. Sånn var det å være singel og barnløs, da fikk han disse vaktene. 

Flere ganger har jeg fått tlf time og ofte ringer han da i 18-20 tiden. Jeg sier at nå får du komme deg hjem, men han er ikke ferdig på flere timer ennå. 
Jeg synes det høres interessant ut å være lege, men den belastningen hadde jeg ikke orket over lengre tid.

Jeg har vært sykmeldt pga utbrenthet noen ganger og har ofte tenkt hva han må tenke som jobber mye mer enn meg. Er nesten så jeg skammer meg, men nå har jeg ett fysisk tungt arbeide og må kunne alt av lover og regler som gjelder verden rundt for å ikke gjøre noen feil. En feil fra min side kan påføre min bedrift skyhøye bøter.

Anonymkode: 0d991...e97

Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Ser at det er stort sprik i det som folk skriver av erfaringer, og det speiler virkeligheten.

Enkelte yngre leger blir behandlet dårlig av arbeidsgiver. Går på korte ulovlige vikariater, får ikke sine rettigheter og utsettes for et regime der dem tror dem må godta alt mulig rart.

Enkelte leger på sykehus har gullkantet arbeidsliv. Med tjenesteplaner med mye luft (fake arbeidstid), høye personlige tillegg (opp mot 600.000), stor frihet over egen arbeidstid og arbeidsdag. Drar tidlig fra jobb for å jobbe i lukrativ privatpraktis.

Det om det. Er ikke sånn at det de flinkeste som er dem som kommer best ut.

Så til spørsmålet. Har vært en kultur som nok ligner på for eksempel finans, med stor innsats og dedikasjon til jobb. Der man ikke klager, eller sykmelder seg. Er ikke rart, er en helt fantastisk jobb å være lege, ikke minst å være ortopedisk kirurg (med all respekt den mest morsomme kirurgiske spesialiteten). Så har man gjerne ønsket å konsentrere arbeidstid til å kunne få mindre antall natt eller helgevakter. Lange vakter gir den effekten. Kortere vakter møter gjerne motstand fra legene som berører av det (ikke fra legeforeningen sentralt).

Det du skriver om at leger drar fra en jobb for så å dra til en annen lukrativ  jobb stemmer. For mange år siden hadde jeg en slankeoperasjon. Han som utførte den operasjonen jobbet til daglig på ett annet sykehus. Så hadde han operasjoner på Volvat på kveldstid.

Jeh kjenner flere som har operert offentlig av denne legen og bare måten ting ble gjort på fra offentlig til privat var annerledes. Flere av mine bekjente opplevde betennelser i sår og noen få måtte åpnes i buken pga oppståtte situasjoner. De ble også stiftet sammen.

Jeg betalte dette selv og hadde ingen komplikasjoner. Mine sår ble tapet og arrene synes omtrent ikke lenger.

Denne legen tjente fett på disse operasjonene han gjorde privat.

Anonymkode: 0d991...e97

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du mener at folk skal velge bort helseutdanninger pga arbeidshverdagen er uutholdelig?? Høres bærekraftig ut!

Anonymkode: 4073f...dba

Absolutt. Da blir det offentlige tvunget til å gjøre endringer. Lønnet arbeid er da ikke basert på frivillighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke Oslo, for å gi et hint. Mange steder "skriker" etter kompetanse. Og da er det forhandlingsrom. Og inflasjon i vakansvakter. 

Men...dagens unge er vel heller ikke villig til å flytte på seg.

De skal vel ha høy lønn, lite arbeidstid, og jobbe i hovedstaden. 

Det er ingen sykehus hvor LiS kan forhandle om lønn såvidt jeg vet om (jeg er LiS på sykehus) dessverre! Noen steder tilbyr rekrutteringstillegg av varierende grad, men dette er marerittavdelinger eller svært øde sykehus som på tross av dette gjerne ikke får rekruttert. Det går an å bli ansatt i periode som LiS enkelte sånne steder via vikarbyrå med ca dobbel lønn forøvrig.

19t vakt uten hvile på ortopeden på Ahus er bare toppen av isberget. Det er bra noen endelig står frem i media! Jeg har hatt flere 25-timers vakter uten hvile, og selv om man skulle kunne gjøre en god jobb på time 23 uten at det går utover pasientsikkerhet og egen helse er det fortsatt dårlig gjort mot de ansatte. 

Anonymkode: d6d93...54d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...