Gå til innhold

Leger og arbeidsbelastning - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tuller du nå eller? Hvis du tror leger passer på at vi gjør jobben vår på sykehus så vet du virkelig ikke hva du snakker om. 

Det er motsatt. Vi passer på at legene gjør det de skal og får med seg det som er viktig. Det er vi som er pasientens advokat og ser pasientene og observerer og overvåker de. Når legene kommer til visitt så er det mange ganger de ikke vet noe om pasientene. De forventer å få det servert sammen med endringene og observasjonene vi har gjort. Skjer det endringer mellom visitt er de vi som tilkaller eller konferer legen. De har ikke tid til å lese seg opp og gå igjennom alle prøvesvar derfor gjør vi det for de og rapporterer om endringer som er viktig for legen å reagere på. 

Det er også naturlig da en vakthavende lege kan ha ansvar for mange pasienter på vakttid og ikke har tid. 

Det foregikk nok ikke helt slik du beskriver i Danmark. Det er mer nærliggende å tro at det ikke ble anført i journal at pasienten hadde diabetes eller brukte Insulin eller andre diabetesmedisiner. For det er legens ansvar å føre innkomstjournal, skrive medisinkurve og så vet vi sykepleierne som er erfarne at vi må måle blodsukker. Det trenger vi ikke å bli fortalt. 

Så hvis jeg fikk inn en pasient med diabetes uten at det var journalført så ville det selvfølgelig vært vanskelig å vite at jeg skulle målt blodsukker hvis ingen viste at pasientene hadde diabetes. Hvis det hadde skjedd ville man gått tilbake å sett på journal. Hvis man da fant at det ikke var anført under tidligere sykdommer og medisiner ikke var ført i kurve så ville det helt klart gått utover legen. 

Dette blir dog en helt annen diskusjon. Det er ikke vits å rakke ned på sykepleiere for å hevde deg selv. Som jeg tidligere har skrevet så er jeg enig i at det drives rovdrift på Lislegene, spesielt i kirurgiske klinikker hvor jeg selv har erfaring. 

Anonymkode: 9334f...017

Les deg opp på den saken i Danmark du, det er sant det som ble skrevet over. Det sendte sjokkbølger blant leger i hele Skandinavia. Men enig at vi ikke trenger en profesjonskamp, vi er gjensidig avhengig av hverandre.

Anonymkode: 9422c...7e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les deg opp på den saken i Danmark du, det er sant det som ble skrevet over. Det sendte sjokkbølger blant leger i hele Skandinavia. Men enig at vi ikke trenger en profesjonskamp, vi er gjensidig avhengig av hverandre.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/jus-for-leger/kunne-det-vart-deg/

Vi har rapport på alle pasienter hvor tidligere sykdommer formidles. Har aldri vært med på at man ikke skal lese journal pga effektivisering. Vi får ikke beskjed av lege om blodsukkerkontroller. Det er noe vi gjør på eget initiativ. Da jeg jobber på en kirurgisk avdeling så har vi mange fastende pasienter med diabetes. Vi gjør alltid en vurdering i samråd med anestesi om å nulle Insulin eller halvere dosen kvelden før på bakgrunn av pasienthistorien. Ved ustabilt blodsukker vil vi alltid ta kontroller. Så her er det mer som skurrer. 

Men det som er direkte feil er at leger passer på at sykepleiere gjør jobben sin. Min erfaring er at dette er motsatt. Jeg må daglig og flere ganger dagen passe på at medisiner føres i kurve, at uregelmessigheter på blodprøver tas tak i bare for å nevne noe som har skjedd i dag.  Har kranglet meg til å få pasienter med tamponade inn på Intensiv fordi legen har ment at det ikke er nødvendig. Lis legene på jobb har så høy arbeidsbelastning og blir sure hvis de får unødvendige mye spørsmål så vi samler gjerne opp spørsmål og konferer med hverandre slik at det ikke skal bli sure miner. De forventer å få alt servert på visitt så de ikke trenger å forberede seg. Så de stoler på oss og er svært avhengig av oss. De ville aldri ment at de må passe på at vi gjør jobben vår som ble nevnt i denne tråden. Må være det mest latterlige jeg har lest faktisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Arbeidsbelastningen er urimelig og har vært det i lang tid. jeg har påpekt det flere ganger på KG uten at folk har trodd meg, "for de får så godt betalt for å gå sånn", hvilket ikke er sant. Sannheten er at fastlegekrisen hadde vært løst om man fritok fastlegen fra kommunalt pliktarbeid og hadde tilbakekjøpsgaranti på listene, de kommunene som har gjort dette (f.eks Øygarden utenfor Bergen) har ikke fastlegemangel. belastningen på sykehusene kunne også være redusert med politikere som priorterte mer penger til å ta seg av syke folk i kommunene, og (faktisk) hvis pasienter og pårørende tok en viss del større ansvar for seg selv og familien enn det som er vanlig i Norge i dag. Det er ikke til å komme fra at folk urimelig høye krav til helsevesenet er en av grunnene til at det er overbelastet. Merk også at når sykepleiere gir beskjed er det syting, når legene gir beskjed hører folk på.

Anonymkode: 05ea2...be8

Øygarden har under 5000 innbyggere og de jeg kjenner som bor der har fastlege i Bergen, så ikke vanskelig å få til tingene da

Anonymkode: f50d2...136

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/jus-for-leger/kunne-det-vart-deg/

Vi har rapport på alle pasienter hvor tidligere sykdommer formidles. Har aldri vært med på at man ikke skal lese journal pga effektivisering. Vi får ikke beskjed av lege om blodsukkerkontroller. Det er noe vi gjør på eget initiativ. Da jeg jobber på en kirurgisk avdeling så har vi mange fastende pasienter med diabetes. Vi gjør alltid en vurdering i samråd med anestesi om å nulle Insulin eller halvere dosen kvelden før på bakgrunn av pasienthistorien. Ved ustabilt blodsukker vil vi alltid ta kontroller. Så her er det mer som skurrer. 

Men det som er direkte feil er at leger passer på at sykepleiere gjør jobben sin. Min erfaring er at dette er motsatt. Jeg må daglig og flere ganger dagen passe på at medisiner føres i kurve, at uregelmessigheter på blodprøver tas tak i bare for å nevne noe som har skjedd i dag.  Har kranglet meg til å få pasienter med tamponade inn på Intensiv fordi legen har ment at det ikke er nødvendig. Lis legene på jobb har så høy arbeidsbelastning og blir sure hvis de får unødvendige mye spørsmål så vi samler gjerne opp spørsmål og konferer med hverandre slik at det ikke skal bli sure miner. De forventer å få alt servert på visitt så de ikke trenger å forberede seg. Så de stoler på oss og er svært avhengig av oss. De ville aldri ment at de må passe på at vi gjør jobben vår som ble nevnt i denne tråden. Må være det mest latterlige jeg har lest faktisk. 

Jeg er full klar over og helt enig at leger ikke passer på sykepleiere. Poenget er at det er legen som sitter med ansvaret, selv om sykepleieren har glemt en oppgave. Det at en ble dømt i rettssak på dette grunnlag var det som var hårreisende. 

Din uttalelse om at det er sykepleierene som passer på legene er noe stormannsgal. Ja det er flust av tilfeller der en sykepleier redder en lege fra å gjøre feil, men å si at det er regelen blir tåpelig. Kan vi ikke bare si at vi gjør hverandre gode?

og leger kan fint gi beskjed om blodsukkertakning. Må støtt og stadig beslutte hvor ofte det skal gjøres bl.a. At du har andre arbeidsrutiner enn sykepleierkollegaen din i Danmark er irrelevant for poenget, jmf din uttalelse om at «noe skurrer».

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er gift med en lege, og ingen av oss synes det er så ille. 

Har aldri opplevd at han pålegges legevakt, her er jo køen lang av de som vil tjene litt ekstra. Det samme gjelder vakansvakter. 

Han har jo avspasering, fri før vakt, og mye slikt, som gjør at han får unna en del privat da. Og mye ad-hoc jobb kan gjøres hjemmefra. Nå nærmer det seg overlegepermisjon, som betyr tre måneder med mye fleksibilitet. 

Så planlegger vi livet vårt rundt vakter, de kommer jo ikke akkurat brått på. 

Anonymkode: f4076...fa6

Jeg er også gift med en lege, og det er ikke min erfaring. Han er overlege. Han har aldri fri hverken før eller etter vakt. Når han har helgevakt jobber han i ett strekk fra mandag til fredag neste uke. Når han har nattevakt er han på jobb fra 07:30-22, så har han hvilende vakt hjemme, og så er han på jobb fra 07:30-16:00 dagen etterpå. Han må som regel ikke fysisk rykke ut, men det kommer ganske ofte telefoner på natta (med uerfaren LIS foran kan det ofte komme 4-5 telefoner i løpet av natta).

Han har to avspaseringsuker i løpet av året, men de kommer kun på tidspunkt på året med elendig vær og når hverken jeg eller skolebarna kan ta fri, så de får vi ikke brukt til noe. 

Dette er likevel fantastisk i forhold til da han var LIS, og hadde 19-timersvakter fra 15 til neste morgen. Da skulle han i teorien ha mulighet til å hvile i løpet av natta, men i praksis var det som regel 19 timer med løping/sparkesykkel mellom pasienter på ulike deler av sykehuset. At han hadde fri før vakt kunne ikke brukes til noe annet enn å forsøke å sove og grue seg til vakta, for de var så slitsomme. 

Mitt svar på HI: Det henger igjen en ukultur fra gammelt av, da legene (menn) hadde vakt omtrent hele tiden, og konene ordnet hjemme. Disse vaktene var nok som regel mindre slitsomme (færre pasienter), og det sies ofte at legene må jobbe veldig mye for å bli dyktige (må ha mange pasienter for erfaringens skyld). Men man er jo ikke en god lege når man er utslitt klokka 04:00 etter å ha vært på jobb i 15-16 timer og har løpt hele natta. 

Anonymkode: 7379f...e30

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her pålegges forresten legene vakansvakter. Ingen ønsker egentlig å ta dem. Pengene er ikke verdt det. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen har jevnt over tjent 1mill (nyutdannet) til nå over 2 mill i året. Jeg regner med at andre leger ligger ganske likt. Og vi synes som sagt ikke belastningen er så stor, heller ikke som LIS. Han har også en gullkantet pensjonsavtale sett mot mim minimumsavtale i det private. 

Da ser jeg ikke hva man har å klage over når det kommer til lønn? 

Og er arbeidstiden et problem kan man jo bare velge post dok og en akademisk karriere, og spe litt på med legevakt. 

Problemet er at leger ikke er villig til å gå ned i lønn, de vil bare jobbe mindre. 

Hvilket sykehus gir nyutdannede leger en mill i året? 

Spør for en venn. 

Anonymkode: c1dad...773

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er sykepleier selv og ble hoppende glad da jeg så at leger fra en Ortopedisk avd gikk ut i media idag og forklarte hvor sinnsykt presset arbeidsliv de har. Heia legene! De fortjener så mye bedre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er også gift med en lege, og selv om han jobber bare delvis i klinikk (han jobber størst prosent i akademia) så er det et evig mas om ekstra vakter, kurs, overtid og ugunstig arbeidstid. Da vi fikk vårt første barn mente sykehuset at han ikke kunne ta ut 2 uker pappaperm etter fødsel fordi det var «krise» og at han i det minste kunne komme på kveld/natt.

Han tok ut ferie fra den akademiske delen av jobben sin og da ble han plutselig satt opp på sykehuset fordi han tross alt «hadde fri» 🙄

Ved sykt barn er det guilttripping, og HR har sagt rett ut «men kan ikke kona di være hjemme istedet». Om jeg er for syk til å ta meg av sykt barn får vi høre at «da jeg hadde små barn var min høygravide kone hjemme med 3 spysjuke unger mens hun lå i badekaret og spydde selv».

Har maaaange historier, og dette er altså på deltidsstilling. Fatter ikke hvordan de i full stilling klarer det.

Anonymkode: 17f5f...97a

Det er så mye dritt i den bransjen. Da mannen min ønsket å ta ut mer perm enn pappapermen med det første barnet vårt (pappapermen var bare seks uker da), var avdelingsoverlegen helt i sjokk, og det delte han høylytt med resten av avdelingen. Han kunne ikke forstå at det var mulig at en mannlig lege ønsker å være mer hjemme med barn enn han var nødt til! Han måtte til slutt settes på plass av et par kvinnelige overleger som turte å si ham imot. Min mann, som var LIS, kunne ikke gjøre noe. 

Skrevet

Jeg vet da det.

Han var LIS noen år først, ble ikke direkte ansatt som overlege fra skolen ;)

Men da var vi jo yngre, friere, og han hadde overskuddet til å stå på. Og var en av de som rakk opp handen raskt for å tjene litt ekstra når det var snakk om vakans og legevakt. 

Så blir de fleste forhåpentligvis overlege etterhvert, om ikke tror jeg man har valgt feil gren i livet. 

Hehe, hva kan man si… Her tror jeg du kanskje har glemt hvordan det faktisk var… I LIS-fasen er de fleste yngre, ja, men de står også veldig ofte i småbarnsfasen med begge beina. Finnes ikke noe «fritt» ved det. Ofte med en partner som også er lege og går vakt. Tror ikke jeg kjenner en eneste lege som går vakt og som har småbarn som ikke er fullstendig utmattet. 
Jeg husker godt at det slett ikke sto noen kø av LISer som ville ta vakansvakter, heller. De tok dem fordi de var nødt, de laget diverse systemer for å fordele byrden mest mulig rettferdig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mannen har jevnt over tjent 1mill (nyutdannet) til nå over 2 mill i året. Jeg regner med at andre leger ligger ganske likt. Og vi synes som sagt ikke belastningen er så stor, heller ikke som LIS. Han har også en gullkantet pensjonsavtale sett mot mim minimumsavtale i det private. 

Da ser jeg ikke hva man har å klage over når det kommer til lønn? 

Og er arbeidstiden et problem kan man jo bare velge post dok og en akademisk karriere, og spe litt på med legevakt. 

Problemet er at leger ikke er villig til å gå ned i lønn, de vil bare jobbe mindre. 

Nei, veldig mange leger (sykehusansatte) ligger IKKE likt. Mannen min måtte bli overlege for å tippe en million, og selv da var det mest pga overtid. Han ligger langt, langt unna 2 millioner - og det er inkludert 60 timers arbeidsuke, vakttillegg og ulovlig bruk av overtid. 
Medisinsk avdeling, på et relativt stort lokalsykehus. 
På helt små sykehus i periferien kan man nok tjene betydelig bedre. Og hvis man er nevrokirurg eller noe slikt. 

Skrevet

Ser at det er stort sprik i det som folk skriver av erfaringer, og det speiler virkeligheten.

Enkelte yngre leger blir behandlet dårlig av arbeidsgiver. Går på korte ulovlige vikariater, får ikke sine rettigheter og utsettes for et regime der dem tror dem må godta alt mulig rart.

Enkelte leger på sykehus har gullkantet arbeidsliv. Med tjenesteplaner med mye luft (fake arbeidstid), høye personlige tillegg (opp mot 600.000), stor frihet over egen arbeidstid og arbeidsdag. Drar tidlig fra jobb for å jobbe i lukrativ privatpraktis.

Det om det. Er ikke sånn at det de flinkeste som er dem som kommer best ut.

Så til spørsmålet. Har vært en kultur som nok ligner på for eksempel finans, med stor innsats og dedikasjon til jobb. Der man ikke klager, eller sykmelder seg. Er ikke rart, er en helt fantastisk jobb å være lege, ikke minst å være ortopedisk kirurg (med all respekt den mest morsomme kirurgiske spesialiteten). Så har man gjerne ønsket å konsentrere arbeidstid til å kunne få mindre antall natt eller helgevakter. Lange vakter gir den effekten. Kortere vakter møter gjerne motstand fra legene som berører av det (ikke fra legeforeningen sentralt).

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Øygarden har under 5000 innbyggere og de jeg kjenner som bor der har fastlege i Bergen, så ikke vanskelig å få til tingene da

Anonymkode: f50d2...136

Øygarden kommune har nesten 40 000 innbyggere (og det øker), og er den nest største kommunen i Vestland. Iflg SSB er det den 27.mest folkerike kommunene i Norge. Du må oppdatere kunnskapen din.

Anonymkode: 05ea2...be8

Skrevet
Reign skrev (21 timer siden):

Jeg forstår ikke at folk ikke undersøker hvordan arbeidshverdagen til ferdigutdannede er FØR de starter på en utdannelse som tar 5+ år...

Så du mener at folk skal velge bort helseutdanninger pga arbeidshverdagen er uutholdelig?? Høres bærekraftig ut!

Anonymkode: 4073f...dba

• Liker 1
Skrevet

Med det beste vi har av informasjon så kan vi nok så sikkert si at arbeidsbelastning til norske leger som gruppe ikke er helseskadelig.

https://www.ssb.no/a/samfunnsspeilet/utg/200403/01/tab-2004-06-16-02.html

Leger har bland de lengste forventet levetid. Leger har svært lavt sykefravær, uføre leger må man lete etter og leger jobber lenge... ofte til etter dem fyller 70 år.

Er generelt supert fint å være lege. Men som forventet så vil man jobbe mer i gjennomsnitt som lege enn hvis man er lærer. Men for noen leger så er det ugreie arbeidsvilkår.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Med det beste vi har av informasjon så kan vi nok så sikkert si at arbeidsbelastning til norske leger som gruppe ikke er helseskadelig.

https://www.ssb.no/a/samfunnsspeilet/utg/200403/01/tab-2004-06-16-02.html

Leger har bland de lengste forventet levetid. Leger har svært lavt sykefravær, uføre leger må man lete etter og leger jobber lenge... ofte til etter dem fyller 70 år.

Er generelt supert fint å være lege. Men som forventet så vil man jobbe mer i gjennomsnitt som lege enn hvis man er lærer. Men for noen leger så er det ugreie arbeidsvilkår.

Nå er dette en utdatert statistikk mtp forverringen av arbeidsbelastning og organsiering av helsevesenet og helsekrisen man står i nå. Alle disse problemene var i gjære årene før korona men har eskalert totalt etter 2020.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er dette en utdatert statistikk mtp forverringen av arbeidsbelastning og organsiering av helsevesenet og helsekrisen man står i nå. Alle disse problemene var i gjære årene før korona men har eskalert totalt etter 2020.

Det er fint hvis du kan vise data og fakta som støtter din påstand. Det vi ser er at vi under korona fikk enn betydelig økning av antall leger ansatt i sykehus, uten at antall pasienter har økt. Er den yrkesgruppe som i hvert fall har økt kraftigst på østlandet.

Heldigvis har nå LIS mulighet til avspasering i tilknytning til vakansvakter. Er ikke som i gamle dager, full arbeidsdag... vakant tilstedevakt (med flere operasjoner i løpet av natten)... så full arbeidsdag. 

Er dumt å ikke fokusere på det som ikke er greit, som at enn LIS-3 i ortopedi på AHUS skal ha så bredt oppdrag alene på nattevakt. Eller de enheter som misbruker LIS i ulovlige vikariater, og så videre... enn å svartmale arbeidstilværelsen til norske leger generelt. Se til at det ryddes opp i det som ikke er bra.

Skrevet
1 hour ago, Fremmed fugl said:

Er dumt å ikke fokusere på det som ikke er greit, som at enn LIS-3 i ortopedi på AHUS skal ha så bredt oppdrag alene på nattevakt. Eller de enheter som misbruker LIS i ulovlige vikariater, og så videre... enn å svartmale arbeidstilværelsen til norske leger generelt. Se til at det ryddes opp i det som ikke er bra.

Dette er nettopp problemet. Arbeidsbelastningen for disse ER for stor. 

Det blir for stor arbeidsbelastning på de som går i 3-6 mnd vikariater i flere år uten fast stilling. Det blir som en uendelig prøvetid der man aldri kan si nei om man vil bli med videre. 

Joda. Leger lever lenger. Finsansmenn har gjerne god økonomi, advokater det juridiske på stell og mekanikeren har bilen på stell. Kan det tenkes at legers helse skyldes kunnskap og interesse om temaet vel så mye som tipp topp arbeidsmiljø? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om mannen din tjente en million som assistentlege på begynnelsen av 2000 tallet jobbet han mye ekstra, det er det ikke spørsmål om. Kanskje hukommelsen din spiller deg et puss?

Ikke alle har mulighet eller lyst til å jobbe ekstra, så jeg synes det er rart at du bringer opp hans lønn som en slags standard på hva leger tjener. Det skaper et feilaktig inntrykk av hva den jevne lege tjener. En gjennomsnittlig lege i spesialisering tjener ikke over millionen. Og svært få overleger på sykehus kommer opp i 2 millioner.

Nødvendigvis betyr «med nødvendighet», til info.

Stipendiatstillinger ved universitet var inntil få år siden lønnet et sted mellom 500.000 og 600.000, det er lavtlønnet for en lege.

hvilket poeng mener du jeg har illustrert?

Neida, vi sparte til egenkapital, så det hadde jeg god kontroll på. 

Vi jobbet mye begge to, var jo unge og frie, trengte pengene, og ville bygge en karriere. Klage og syte gjorde vi aldri, heller ikke venner/kollegaer. Man hadde jo tatt en tung utdannelse, og var klar over at retningen krevde at man stod på en del. 

Det er først de siste årene denne sytingen har oppstått i samfunnet. Unge som vil ha pose og sekk. Utdannelsen skal alltid kaste av seg, man skal få godt betalt og alle rettigheter, men gi noe ekstra? Nei, det er det ikke snakk om. For man er jo så sliten. 

Og, nei, man tjener ikke 2mill på en stilling. Veldig få erfarne leger har kun en stilling, så derfor blir det så feil at mange av dere kun linker til en grunnlønn for en overlege. Akkurat nå er han kun 60% i klinikken, da diverse bistillinger og vakans kaster mye mer av seg, og gir mye mer fleksibilitet til å si ja/nei basert på hva som passer familien. 

Skrevet

Hvilket sykehus gir nyutdannede leger en mill i året? 

Spør for en venn. 

Ikke Oslo, for å gi et hint. Mange steder "skriker" etter kompetanse. Og da er det forhandlingsrom. Og inflasjon i vakansvakter. 

Men...dagens unge er vel heller ikke villig til å flytte på seg.

De skal vel ha høy lønn, lite arbeidstid, og jobbe i hovedstaden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...