Gå til innhold

Leger og arbeidsbelastning - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at man som lege skal jobbe så mye over det som er gjengs arbeidstid for andre yrker? Skal leger tåle mer belastning? Er leger «overmennesker»? Hvorfor pålegges man legevakttimer i tillegg til sin vanlige arbeidsdag på legekontoret? Er ikke lege selv, så jeg kjenner ikke til «livet på innsiden». Det forundrer meg at det er andre forventninger til leger. 

Anonymkode: 2c33b...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Leger er ganske vanlige mennesker. Arbeidsbelastningen er urimelig. 

Anonymkode: c1dad...773

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sykt hvordan der drives rovdrift på leger. Ett under at de holder ut

Anonymkode: 61858...b31

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Samme for oss veterinærer. Jeg jobber igrunnen 3 stillinger totalt sett. Det har jeg gjort i 25 år og nå klarer jeg snart ikke mer…..

Anonymkode: 59968...dd1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er gift med en lege, og ingen av oss synes det er så ille. 

Har aldri opplevd at han pålegges legevakt, her er jo køen lang av de som vil tjene litt ekstra. Det samme gjelder vakansvakter. 

Han har jo avspasering, fri før vakt, og mye slikt, som gjør at han får unna en del privat da. Og mye ad-hoc jobb kan gjøres hjemmefra. Nå nærmer det seg overlegepermisjon, som betyr tre måneder med mye fleksibilitet. 

Så planlegger vi livet vårt rundt vakter, de kommer jo ikke akkurat brått på. 

Anonymkode: f4076...fa6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det er urimelig med den høye arbeidsbelastningen. I sykehus så tror jeg at det er hierarkiet som gjør det slik. Så fort de får en overlegestilling så vil arbeidsbelastningen bli betraktelig mye bedre. Men veien dit kan være tøff og lang. Spesielt på kirurgiske avdelinger. 

De får godt betalt for alle vaktene, men det er et blodslit. 

Anonymkode: 9334f...017

• Liker 4
Skrevet

Arbeidsbelastningen er urimelig og har vært det i lang tid. jeg har påpekt det flere ganger på KG uten at folk har trodd meg, "for de får så godt betalt for å gå sånn", hvilket ikke er sant. Sannheten er at fastlegekrisen hadde vært løst om man fritok fastlegen fra kommunalt pliktarbeid og hadde tilbakekjøpsgaranti på listene, de kommunene som har gjort dette (f.eks Øygarden utenfor Bergen) har ikke fastlegemangel. belastningen på sykehusene kunne også være redusert med politikere som priorterte mer penger til å ta seg av syke folk i kommunene, og (faktisk) hvis pasienter og pårørende tok en viss del større ansvar for seg selv og familien enn det som er vanlig i Norge i dag. Det er ikke til å komme fra at folk urimelig høye krav til helsevesenet er en av grunnene til at det er overbelastet. Merk også at når sykepleiere gir beskjed er det syting, når legene gir beskjed hører folk på.

Anonymkode: 05ea2...be8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det slik at man som lege skal jobbe så mye over det som er gjengs arbeidstid for andre yrker? Skal leger tåle mer belastning? Er leger «overmennesker»? Hvorfor pålegges man legevakttimer i tillegg til sin vanlige arbeidsdag på legekontoret? Er ikke lege selv, så jeg kjenner ikke til «livet på innsiden». Det forundrer meg at det er andre forventninger til leger. 

Anonymkode: 2c33b...f4d

De hadde ikke trengt det om helsevesenet var rigget riktig.

Men legene må selv ta ansvar for en ting: De har en fagforening som har vært ekstremt god på å jobbe opp lønna ved å konsekvent jobbe mot opprettelse av nye studieplasser og godkjenningsordninger - men det har samtidig ført til at det er blitt stor mangel på leger, spesielt fastleger. 

Fastlegene(generelt) ønsker ikke å være ansatte i en kommune heller. De vil helst drive for seg selv, og vi vet alle hvor mye en selvstendig næringsdrivende må stå på. Men det finnes løsninger. Feks. denne: https://tidsskriftet.no/2019/12/intervju/holtermann-eriksens-metode

Det er et stort samfunnsproblem og et tankekors at vi "mangler" fastleger i Norge mtp prisen av vårt helsevesen.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri opplevd at han pålegges legevakt, her er jo køen lang av de som vil tjene litt ekstra. Det samme gjelder vakansvakter. 

Han har jo avspasering, fri før vakt, og mye slikt, som gjør at han får unna en del privat da. Og mye ad-hoc jobb kan gjøres hjemmefra. Nå nærmer det seg overlegepermisjon, som betyr tre måneder med mye fleksibilitet. 

Det finnes altså leger som ikke er overleger. 

LIS på de store sykehusene er det mye uskrevne regler om at de som alltid sier ja, jobber over uten å skrive overtid osv... Får bedre rotasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men han er overlege høres det ut som?

Det er nok stor forskjell i forhold til hvilken avdeling man er på. Disse fra ahus er fra en ortopedisk avdeling og på kirurgen på større sykehus som Ahus og OUS er veien til å bli overlege på en kirurgisk avdeling tøff og vaktbelastningen kan være ekstrem. 

Anonymkode: 9334f...017

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var jo et rimelig ignorant innlegg. Det er forskjell på type spesialisering, om man jobber kommunalt eller statlig, om man er lis eller overlege, og hvilken spesialisering man har. Hvis han har overlegepermisjon jobber han ikke som allmennlege, og da pålegges han selvfølgelig heller ikke legevakt, da det er allmennleger med kommunal avtale som har dette. Det er slett ikke alle steder køen er lang for å ta vakter, mange steder må fastleger betale folk for å ta vaktene sine fordi det er for krevende med kontorjobb fra 8-16, legevakt fra 16-23 (evt 08 etter størrelse på legevakt/kommune) og så kontorjobb 8-16 dagen etter, kanskje uten noe særlig søvn. 

Som lis er det også vanlig at man må jobbe det man får beskjed om, siden ansettelsen er vikariater av 3-6 mnd varighet, som man er avhengig av å få fornyet for å bli ferdig med spesialiseringen. Det kan også være vanskelig å få stilling innen den spesialiseringen man ønsker, da nytter det ikke å klage på forholdene, man må holde kjeft og komme seg gjennom for å bli spesialist. Det er heller ikke alle spesialiseringer der overlegen bare kan sitte hjemme på bakvakt og chille i påvente av tlf, gynekologer gå vakt hele livet, og også gastrokirurger, nevrokirurger, thoraxkirurger og ortopeder må regne med å jobbe på vakttid. Fri før vakt høres jo fint ut det, hos oss er vaktene for overlege fra 07.30 -23, eller 07.30-09 neste morgen, så fri før vakt er vel i grunnen nattesøvnene man normalt har på natten. Folk vet om vakter når de velger yrke, men belastningen med vakt kan ingen forstå før de har gått det selv. Overlegepermisjonen kan raskt bli inndratt når det mangler folk. At du er gift med en lege gjør det ikke til en med innsikt, for partneren din har åpenbart ikke mye innsikt i annet enn sitt eget liv heller. 

Anonymkode: 05ea2...be8

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo blant annet fordi legeforeningene har ønsket at så få leger som mulig utdannes, slik at de kan nærmest drive utpressing for å få så ekstremt høye lønninger som mulig.

og da «må» de legene som er jobbe masse overtid, mer enn andre yrker har lov til, så legene får cashet inn så mye penger på overtid etc som mulig.

Grådig og kynisk, og kun for å skaffe leger mest mulig penger. Det er ikke til pasientens beste i alle fall.

Anonymkode: e43e8...bfa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Løft blikket litt, selvfølgelig finnes det leger som har bedre work-life balance, men for veldig mange leger krever jobben alt for mye!

Jeg er uenig i den over som sa at leger bli mer hørt enn sykepleiere. Når leger gikk ut i streik var det ikke mye støtte å få, folk synes de er sytete og uansett tjener så godt. Noe leger ikke gjør i forhold til arbeidsmenge og ansvar. Sykehusleger jobber ofte gjennomsnittlig 45 timer i uken, mot sykepleiere i turnus sine 35,5 timer. Vakttilegget er og høytidstillegg enda mindre siden det er «bakt inn i grunnlønn». På helligdager er det ikke uvanlig at sykepleiere tjener mer pr time enn leger, det er ganske sykt.

Anonymkode: 9422c...7e6

• Liker 9
Skrevet

Er også gift med en lege, og selv om han jobber bare delvis i klinikk (han jobber størst prosent i akademia) så er det et evig mas om ekstra vakter, kurs, overtid og ugunstig arbeidstid. Da vi fikk vårt første barn mente sykehuset at han ikke kunne ta ut 2 uker pappaperm etter fødsel fordi det var «krise» og at han i det minste kunne komme på kveld/natt.

Han tok ut ferie fra den akademiske delen av jobben sin og da ble han plutselig satt opp på sykehuset fordi han tross alt «hadde fri» 🙄

Ved sykt barn er det guilttripping, og HR har sagt rett ut «men kan ikke kona di være hjemme istedet». Om jeg er for syk til å ta meg av sykt barn får vi høre at «da jeg hadde små barn var min høygravide kone hjemme med 3 spysjuke unger mens hun lå i badekaret og spydde selv».

Har maaaange historier, og dette er altså på deltidsstilling. Fatter ikke hvordan de i full stilling klarer det.

Anonymkode: 17f5f...97a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår ikke at folk ikke undersøker hvordan arbeidshverdagen til ferdigutdannede er FØR de starter på en utdannelse som tar 5+ år...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Reign skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke at folk ikke undersøker hvordan arbeidshverdagen til ferdigutdannede er FØR de starter på en utdannelse som tar 5+ år...

Det kan du si, men kan det tenkes at folk har lyst til å jobbe innen yrket, men bare med bedre arbeidsvilkår? Er ikke det verdt å kjempe for? Som sagt finnes legestillinger med bedre arbeidsvilkår, særlig o det private markedet. Det er en av hovedgrunnen til at vårt offentlige helsevesen er på god fart mot stupet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (43 minutter siden):

De hadde ikke trengt det om helsevesenet var rigget riktig.

Men legene må selv ta ansvar for en ting: De har en fagforening som har vært ekstremt god på å jobbe opp lønna ved å konsekvent jobbe mot opprettelse av nye studieplasser og godkjenningsordninger - men det har samtidig ført til at det er blitt stor mangel på leger, spesielt fastleger. 

Fastlegene(generelt) ønsker ikke å være ansatte i en kommune heller. De vil helst drive for seg selv, og vi vet alle hvor mye en selvstendig næringsdrivende må stå på. Men det finnes løsninger. Feks. denne: https://tidsskriftet.no/2019/12/intervju/holtermann-eriksens-metode

Det er et stort samfunnsproblem og et tankekors at vi "mangler" fastleger i Norge mtp prisen av vårt helsevesen.

I min kommune har de gjort om stillingene til kommunale stillinger fordi tre leger truet med å slutte hvis ikke de fikk jobbe kommunalt og det sto flere ubesatte stillinger som ikke fikk søkere. Nå som de blir omgjort kommer legene for å jobbe.

Anonymkode: 511ce...673

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes altså leger som ikke er overleger. 

LIS på de store sykehusene er det mye uskrevne regler om at de som alltid sier ja, jobber over uten å skrive overtid osv... Får bedre rotasjoner. 

Jeg vet da det.

Han var LIS noen år først, ble ikke direkte ansatt som overlege fra skolen ;)

Men da var vi jo yngre, friere, og han hadde overskuddet til å stå på. Og var en av de som rakk opp handen raskt for å tjene litt ekstra når det var snakk om vakans og legevakt. 

Så blir de fleste forhåpentligvis overlege etterhvert, om ikke tror jeg man har valgt feil gren i livet. 

Skrevet

Leger er supermennesker med superkrefter, som kan og vet ALT. 

Not.

Anonymkode: 65ed3...816

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kan du si, men kan det tenkes at folk har lyst til å jobbe innen yrket, men bare med bedre arbeidsvilkår? Er ikke det verdt å kjempe for? Som sagt finnes legestillinger med bedre arbeidsvilkår, særlig o det private markedet. Det er en av hovedgrunnen til at vårt offentlige helsevesen er på god fart mot stupet.

Det er veldig rart å gå en retning bare for å "kjempe for rettighetene". 

Som 19-åring viste jeg at både medisin og sykepleie var helt feil for meg. Både på grunn av nattevakter, men også dette å jobbe med mennesker på den måten. 

Og jeg visste at retningen jeg valgte ofte førte til en høy arbeidsbelastning, men også garantert fri i jul og vanlige ferier, og mye fleksibilitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...