Gå til innhold

Baby som blir tett i nesa hver natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ei lita jente på 11 uker som blir tett i nesa hver bidige natt i mellom 5-7 tiden. Da ligger hun bare og kaver i senga si, og jeg hører hun er tett i nesa og "snorker". Det hjelper å bruke neseskyll på henne hvis det er mykt, ellers må jeg plukke ut det harde snørret med en qtips for å få henne til å puste fritt igjen. Men hun blir jo fryktelig sint, hyler, griner og skriker når jeg skyller eller fjerner snørret. Bruker lang tid på å få roet henne etterpå. Noen som har tips til å unngå det? 😩😩 Hun sover i bedside crib, ene siden godt hevet opp grunnet mye gulp og det er ganske kjølig på rommet. Hun ligger i nattpose med armer, så hun holder godt temperaturen. 

Anonymkode: ac3c0...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være falske mandler eller malasi?

Anonymkode: 60c80...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan være falske mandler eller malasi?

Anonymkode: 60c80...c3a

Tror ikke det kan være malasi siden det virker som om hun strever med nesa/øvre luftveier. Men det er kanskje ikke så dumt å be legen se etter falske mandler på neste legetime. 🤨

Skrevet

Har hun vært sånn helt siden fødselen? Min var også tett i nesa, men vokste det av seg etter hvert. Er et vanlig problem blant spedbarn 

Anonymkode: 81b43...cce

Skrevet

Støvmidd allergi. Typisk med tett nese/allergiske symptomer år man går å legger seg. Midden oppholder seg i senga blant annet 

Anonymkode: 7dc6c...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hun vært sånn helt siden fødselen? Min var også tett i nesa, men vokste det av seg etter hvert. Er et vanlig problem blant spedbarn 

Anonymkode: 81b43...cce

Var faktisk tett når hun ble født ja, men så gikk det over. Og så fikk hun RS, og når det var over ble hun forkjølet 😭 og nå er hun tett og snørrete hver bidige natt uten å være syk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støvmidd allergi. Typisk med tett nese/allergiske symptomer år man går å legger seg. Midden oppholder seg i senga blant annet 

Anonymkode: 7dc6c...d59

Hmm, får prøve å kjøre alt på 60° for å se om det hjelper noe 😶

Skrevet

Vi har samme problem. Han er snart 6 mnd og har nå vent døgnrytmen sin til å våkne 05 uansett 😫 Har sjekket alt mulig, ingen som finner noe. Har tilogmed skrubbet soverom og sengetøy etter noter i tilfelle allergi, men hjelper ikke. Nå bare venter vi og håper det går over!

Anonymkode: 7522b...cfe

Skrevet

Heve hodeenden slik at barnet ligger med litt helning. 

Anonymkode: 8cb54...f80

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde samme problem. Måtte tvinge saltvann i baby før amming og soving, stakars liten. Tok det opp med helsesykepleier på kontroll, men hun sa at det er ganske vanlig. Vår vokste det av seg, heldigvis.

Anonymkode: fe98b...fa8

• Liker 1
Skrevet

Min på 19 uker har vært sånn siden fødsel. Gir salrvannesespray før leggetid. Helsesykepleier mente det er helt normalt. 

Anonymkode: ec062...e9e

Skrevet

For barnet mitt hjalp det å ha litt fuktigere luft i rommet når han sov. Satte inn et stativ med klesvask på formiddagen, og da var det perfekt fuktig luft til natta. Gjør fremdeles dette når han er forkjølet, og det hjelper fortsatt. :) 

Anonymkode: 3f5b9...ab0

Skrevet

Allergi mot dun dersom dynen er laget av dette?

Bruke nesesug etter amming? Opplevde at min ble litt tett etter amming, av og til kom det noen dråper i nesen. 

Anonymkode: f6141...a48

Skrevet

Ammer du? liggende eller sittende. 

Etter jeg begynte å amme sittende ble det mye bedre 🙂 

Anonymkode: 5dc89...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var faktisk tett når hun ble født ja, men så gikk det over. Og så fikk hun RS, og når det var over ble hun forkjølet 😭 og nå er hun tett og snørrete hver bidige natt uten å være syk.

Hmm, får prøve å kjøre alt på 60° for å se om det hjelper noe 😶

Astma? En kan få langtidsplager i luftveiene av RS.

Om det ikke er astma ennå, så kan ubehandlet kroniske neseplager utvikle seg til astma.

Anonymkode: 3e321...c06

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har samme problem. Han er snart 6 mnd og har nå vent døgnrytmen sin til å våkne 05 uansett 😫 Har sjekket alt mulig, ingen som finner noe. Har tilogmed skrubbet soverom og sengetøy etter noter i tilfelle allergi, men hjelper ikke. Nå bare venter vi og håper det går over!

Anonymkode: 7522b...cfe

Vi hadde samme problem. Måtte tvinge saltvann i baby før amming og soving, stakars liten. Tok det opp med helsesykepleier på kontroll, men hun sa at det er ganske vanlig. Vår vokste det av seg, heldigvis.

Anonymkode: fe98b...fa8

Min på 19 uker har vært sånn siden fødsel. Gir salrvannesespray før leggetid. Helsesykepleier mente det er helt normalt. 

Anonymkode: ec062...e9e

Åååhh, orker ikke 😢

Skrevet

Heve hodeenden slik at barnet ligger med litt helning. 

Anonymkode: 8cb54...f80

Hun har ligget med helning siden fødsel. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For barnet mitt hjalp det å ha litt fuktigere luft i rommet når han sov. Satte inn et stativ med klesvask på formiddagen, og da var det perfekt fuktig luft til natta. Gjør fremdeles dette når han er forkjølet, og det hjelper fortsatt. :) 

Anonymkode: 3f5b9...ab0

Verdt et forsøk det og 🥲

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Allergi mot dun dersom dynen er laget av dette?

Bruke nesesug etter amming? Opplevde at min ble litt tett etter amming, av og til kom det noen dråper i nesen. 

Anonymkode: f6141...a48

Hun bruker ikke dyne nå, kun tykk sovepose. Hun blir så veldig sint av nesesug så da er problemet der uansett 😞

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ammer du? liggende eller sittende. 

Etter jeg begynte å amme sittende ble det mye bedre 🙂 

Anonymkode: 5dc89...944

Ammer alltid sittende 😔

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Astma? En kan få langtidsplager i luftveiene av RS.

Om det ikke er astma ennå, så kan ubehandlet kroniske neseplager utvikle seg til astma.

Anonymkode: 3e321...c06

Hva kan man gjøre for å hindre det da? Jeg har jo ikke funnet noe som løser problemet enda 🥲

Skrevet (endret)

Lukk opp vindu.

Ta allergitest

Prøv kamferdråper i senga

Endret av Rotemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 21.49):

Hei, jeg har ei lita jente på 11 uker som blir tett i nesa hver bidige natt i mellom 5-7 tiden. Da ligger hun bare og kaver i senga si, og jeg hører hun er tett i nesa og "snorker". Det hjelper å bruke neseskyll på henne hvis det er mykt, ellers må jeg plukke ut det harde snørret med en qtips for å få henne til å puste fritt igjen. Men hun blir jo fryktelig sint, hyler, griner og skriker når jeg skyller eller fjerner snørret. Bruker lang tid på å få roet henne etterpå. Noen som har tips til å unngå det? 😩😩 Hun sover i bedside crib, ene siden godt hevet opp grunnet mye gulp og det er ganske kjølig på rommet. Hun ligger i nattpose med armer, så hun holder godt temperaturen. 

Puster hun mye med munnen? Er vitkig at hun har tunga opp i ganen riktig tungeposisjon og puster med nesa for å utvikle nesegangen skikkelig, jo mer baby puster med munnen over lengre tid jo trangere blir nesegangen, hun er jo bare noen få uker nå da  men det er faktisk noe man må passe på. Er ikke så mangen som vet det. Når hun ikke er tett i nesen og kan puste med nesen å du ser hun puster med munnen åpen, drar du ned kjeven helt ned og lukker munnen igjenn da merker du hun suger tunga opp i ganen igjenn. Jeg måtte gjøre det på min gutt sånn han skulle begynne å puste automatisk med nesen. Vi lærte det av en spesialist som spesialiserte seg på det med riktig tungeposisjon på babyer og utvikling av tenner og kjeve.

Anonymkode: 755dd...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Puster hun mye med munnen? Er vitkig at hun har tunga opp i ganen riktig tungeposisjon og puster med nesa for å utvikle nesegangen skikkelig, jo mer baby puster med munnen over lengre tid jo trangere blir nesegangen, hun er jo bare noen få uker nå da  men det er faktisk noe man må passe på. Er ikke så mangen som vet det. Når hun ikke er tett i nesen og kan puste med nesen å du ser hun puster med munnen åpen, drar du ned kjeven helt ned og lukker munnen igjenn da merker du hun suger tunga opp i ganen igjenn. Jeg måtte gjøre det på min gutt sånn han skulle begynne å puste automatisk med nesen. Vi lærte det av en spesialist som spesialiserte seg på det med riktig tungeposisjon på babyer og utvikling av tenner og kjeve.

Og glemte å si det viktigste. Gutten min ble ofte tett i nesen av å puste kronisk med munnen. Som sagt blir nesegangen smalere ved å ikke bli brukt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, hun har stort sett lukket munn, og jeg hører det er nesa som er tett. Men jeg skal prøve på det dersom jeg ser at hun sover med åpen munn! Takk for tips 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...