Gå til innhold

Flaskebaby.. sorg. Tips??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gledet meg så mye til å amme! Så fikk jeg det ikke til, eller baby klarte aldri koble seg skikkelig på, var bare sint, baby ble syk osv.  så måtte jeg begynne på en medisin som gjorde at jeg ikke kunne amme med den. Fikk kun amme i 2 uker. Jeg har synes det har vært skikkelig vanskelig, og gråter hver dag for at jeg ikke kan amme. Jeg ble dårlig psykisk og orket ikke tanken på å pumpe og styre på for å holde det i gang. Så nå er det for sent. Så baby får flaske, men han vil ikke ta den! Han blir skikkelig sint, og vi sliter med å få i mat! 

dere som måtte gi flaske til nyfødt, hvordan taklet du det? Har noen tips til hvordan han kan like flaske? Tips til flaske?  Det verste er at han snur seg til puppen når jeg skal prøve å mate med flaske, og da blir jeg så sykt lei meg for at jeg ikke kan gi han det 😭føler meg som verdens verste mamma! 

Anonymkode: 61704...ab3

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke verdens værste mamma ❤ Det er helt ok å gi erstatning. Tenk så heldige vi er som har det alternativet, når amming ikke fungerer. 

Sett deg i en god stol, eller i sofaen. Legg babyen din inntil deg som om du skulle amme, og tilby flasken som om det skulle være brystet. Drypp gjerne litt melk på leppene så får h*n en liten 'moosh boosh'. Det viktigste er at du og din partner slapper av. Babyen blir stresset når dere er stresset. 

Hos oss var Tommee Tippee flaskene en hit. 

Anonymkode: ae513...1e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gledet meg så mye til å amme! Så fikk jeg det ikke til, eller baby klarte aldri koble seg skikkelig på, var bare sint, baby ble syk osv.  så måtte jeg begynne på en medisin som gjorde at jeg ikke kunne amme med den. Fikk kun amme i 2 uker. Jeg har synes det har vært skikkelig vanskelig, og gråter hver dag for at jeg ikke kan amme. Jeg ble dårlig psykisk og orket ikke tanken på å pumpe og styre på for å holde det i gang. Så nå er det for sent. Så baby får flaske, men han vil ikke ta den! Han blir skikkelig sint, og vi sliter med å få i mat! 

dere som måtte gi flaske til nyfødt, hvordan taklet du det? Har noen tips til hvordan han kan like flaske? Tips til flaske?  Det verste er at han snur seg til puppen når jeg skal prøve å mate med flaske, og da blir jeg så sykt lei meg for at jeg ikke kan gi han det 😭føler meg som verdens verste mamma! 

Husk at babyen snur seg mot brystet av instinkt. Til og med flaskebarn som har vært det lenge gjør det. De kan lete etter mat hvor som helst. Også hos mennesker som ikke produserer melk :) Det gjør deg ikke til en dårlig mor. Prøv å stress ned. Hva skjer i situasjonen når du prøver gi flasken? Er babyen sulten? Er den trøtt? Hvorfor tror du den blir sint?

Anonymkode: 65a78...8c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at babyen snur seg mot brystet av instinkt. Til og med flaskebarn som har vært det lenge gjør det. De kan lete etter mat hvor som helst. Også hos mennesker som ikke produserer melk :) Det gjør deg ikke til en dårlig mor. Prøv å stress ned. Hva skjer i situasjonen når du prøver gi flasken? Er babyen sulten? Er den trøtt? Hvorfor tror du den blir sint?

Han vifter veldig med armene, gråter, spytter ut melka, og blir sint 😔samme om det er 3 timer eller 5-6 timer ( etter han har sovet) siden han spiste .. er sånn nesten hver gang. Han tror sikkert det er tutt, men så kommer melka og da spytter han det ut, må prøve flere ganger før han til slutt tar flaska.. Så det tar så sykt lang tid å få mat i han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han vifter veldig med armene, gråter, spytter ut melka, og blir sint 😔samme om det er 3 timer eller 5-6 timer ( etter han har sovet) siden han spiste .. er sånn nesten hver gang. Han tror sikkert det er tutt, men så kommer melka og da spytter han det ut, må prøve flere ganger før han til slutt tar flaska.. Så det tar så sykt lang tid å få mat i han. 

Hvilken tutt har du? Kanskje melka kommer for fort?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husk at dette er vanlig med amming også.

Og du tror det ikke nå, men dette vil fremstå som «bortkastet sorg» om en stund. Det er en rimelig liten andel av småbarnsfasen folk faktisk ammer, og slettes ikke alle opplever det som en hyggelig stund.

Jeg gav også flaske grunnet null melkeproduksjon/fikk ikke hjelp og var ekstremt stresset etter dårlig barselopplevelse på sykehus. Utløste fødselsdepresjon hos meg.

Men, jeg så jo på mang en trilletur at mange som ammet - det var sinte og frustrerte babyer ofte. Svette mødre som bare 🤯 i forsøk på å få babyen til å roe ned og ta/holde puppen inne. 

Så opplevde jeg i barnehagen at mitt barn jo slettes ikke var mer syk enn andre eller var noe forskjellig fra noen som hadde blitt fullammet. I tillegg sa mange at de «i skjul» for helsestasjonen gav flaske på natt og liknende. Så statistikken sa «fullamming», men ofte var det delamming og slutt etter noen måneder. Fordi de og strevde 🤷‍♀️

Forsøk litt ulike flasker/tupper. Babyer har ofte en favoritt som passer dem best, og det varierer. 
Hos oss funket Mam først som eldre, og Dr Browns best generelt. 
Andre kan være omvendt. 

Det er HELT normalt å måtte forsøke førre ganger både med bryst og flaske. 

Om han veiver med armer- svøp overarmene lett når det skal mates. Og la babyen styre selv på når flasken «aksepteres». 

Lær dere tegn på sult - og tilby flaske før babyen er veldig sulten. Er de veldig sultne kan de ofte skli over i sint/frustrert, og enkelte sluker da maten som gir mer magevondt mens andre ikke vil ta mat i det hele tatt = kjip sirkel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet i 3 uker, så ble baby hysterisk ved amming. Kom for mye melk og han klarte ikke svelge unna. Jeg forsøkte pumpe, men fikk det ikke ordentlig til (ikke alle har pupper som passer godt til pumper). Gikk over til mme, og da begynte jeg jo å miste melken. Men jeg forsøkte likevel å amme litt innimellom. Siden det var mindre melk, så klarte baby å drikke uten å bli "kvalt". Så nå delammer vi. Mest flaske, men litt ammekos i løpet av dagen og før legging.

Så jeg vil anbefale å ikke gi opp. Finn ut hva som kan funke. Legge baby til brystet før flaske? Eller annenhver gang? Kun natten? Eller en gang dagtid, kveld og natt? 

Jeg har fremdeles samme produksjon selv om det er mest natt jeg ammer. 

Anonymkode: c3062...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ammet i 3 uker, så ble baby hysterisk ved amming. Kom for mye melk og han klarte ikke svelge unna. Jeg forsøkte pumpe, men fikk det ikke ordentlig til (ikke alle har pupper som passer godt til pumper). Gikk over til mme, og da begynte jeg jo å miste melken. Men jeg forsøkte likevel å amme litt innimellom. Siden det var mindre melk, så klarte baby å drikke uten å bli "kvalt". Så nå delammer vi. Mest flaske, men litt ammekos i løpet av dagen og før legging.

Så jeg vil anbefale å ikke gi opp. Finn ut hva som kan funke. Legge baby til brystet før flaske? Eller annenhver gang? Kun natten? Eller en gang dagtid, kveld og natt? 

Jeg har fremdeles samme produksjon selv om det er mest natt jeg ammer. 

Anonymkode: c3062...ec8

TS bruker medisiner som ikke er forenelig med amming :) 

Hun skriver hun er psykisk påvirket av prosessen også, og bør ikke presses til å fortsette. 

For deg som trolig hadde overproduksjon så er jo delamming enklere fordi man fortsatt da har noe melk selv om man delammer. 

Men TS kan ikke det uansett tilfelle, for hun bruker medisiner som utelukket brystmelk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, følger denne tråden ❤️ vi sliter også skikkelig med ammingen og må gi en del erstatning i tillegg og alt er bare stress. Føler også på en stor sorg knyttet til dette og det er litt godt å vite at jeg ikke er alene om det, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske at du kunne amme, TS. Men vit hvertfall at du ikke er alene om å føle på en sorg. For min del er ammingen en ganske stor del av min måte å være mamma på💔

Anonymkode: 1bee0...b73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over igjen. Du er absolutt ikke verdens verste mamma! Barnet ditt er helt avhengig av deg og det beste du kan gjøre for barnet ditt er å ta vare på egen helse. Og det er det du gjør ved å gi flaske. 

Sånn du beskriver baby, er akkurat sånn min holdt på da vi måtte bytte til melkefri erstatning og hun (motvillig) måtte venne seg til smaken. Vi visste at flasken i seg selv ikke var problemet. Kanskje din baby ikke liker smaken og at flasken ikke er problemet her? Du kan i så fall prøve med litt vaniljesukker oppi for smakens skyld.

For oss funker dr browns options + best, men vi sliter med luft, ikke flaskenekt. Vi bruker den i glass fordi det føles mindre kunstig og unaturlig for meg (det hjelper overraskende mye) og fordi de ikke blir misfarget i oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: 1bee0...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at du skal kontakte helsesøster så snart som mulig, og få hjelp og støtte. Dette er en vanskelig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte tilslutt opp med de dyreste flaskene Dr brown. Det var det eneste som funket. 

Prøv å tenke at nå kan flere hjelpe og du får hvilt litt innimellom. 

Prøv å finne på noe annet ned babyen som lesing synging e.l. 

Anonymkode: 62730...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snakk med legen at det går innpå deg. Kanskje du har en fødsels/amme depresjon. 

❤️❤️❤️❤️❤️

Du er en god mamma uansett. 

Anonymkode: 62730...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du på medisiner fortsatt? 

Om ikke kan hjelpebryst hjelpe litt. Da sutter baby på brystet og suger samtidig i seg mme fra en tynn slange. Dette hjalp oss nok til å fortsette ammingen litt lengre, og at melkeproduksjonen ble stimulert noe. Men det var også stress og tidskrevende med vasking og tillaging. 

Baby ville i starten ikke ha flasker her, men ble fort til at flaske var bedre enn pupp. Stor sorg fortsatt, men samtidig angrer jeg litt på all tid jeg kastet bort på å prøve å få til amming/sørge over tapt amming. Mao, du kommer til å føle deg bedre etterhvert og du er verdens beste mamma til din baby!

Anonymkode: 2f4c0...ca2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker så godt denne sorgen.. 

Jeg ville amme, baby reagerte på noe i melka uansett hva jeg kuttet fra kosten. Ble skikkelig lei meg, men det hjalp jo at det var legene som ga meg ultimatumet. Enten prøvde vi 2 uker som et siste forsøk eller begynne med flaske med en gang.

Det gikk en time, hvor jeg bare måtte sette meg selv til side. Hva er barnets beste oppi dette? Slite, irritere seg og ha dårlig stemning en stund til fremover før det trolig blir samme utfall uansett? Eller bare begynne med flaske først som sist, slik at barnet og mor får det bedre?

Selv om sorgen var der, så er det det beste ‘’valget’’ jeg noen gang har tatt. Jeg hadde tatt samme valg igjen og igjen. Vi alle fikk det mye bedre, og det viktigste var at baby fikk det bedre. Det er så enormt ammepress i Norge, at folk føler skam over å ikke få det til. Det er så klart man skal opplyses om fordelene, men i Norge har det nærmest blitt tvang.

Jeg ble sjokkert når jordmor med barn nr 2 faktisk spurte meg om jeg ønsket å amme denne gangen. Men jeg tror nok hun er en av få som ikke forventer at mødre skal amme.

La deg selv gå gjennom sorgen, vit at du gjør det beste for din baby! 

Anonymkode: 9dbf6...7c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det kan føles sårt, men du er IKKE en dårlig mamma!! ❤️❤️

Har hatt et flaskebarn og et som ble ammet. Flaskebarnet nektet både pupp og flaske i starten, så vi matet med kopp en stund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kunne ha pumpet å gidd han melka på flaske.

Anonymkode: b438a...dae

Les hva hun skriver da.

MEDISINER

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kunne ha pumpet å gidd han melka på flaske.

Anonymkode: b438a...dae

Du kunne tatt deg bryet med å lese alt 

Anonymkode: d611b...3f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å amme nå med førstemann, og angret med en gang! Det var smertefullt og et evig stress over for lite melk!

Men pga. press fra alle kanter valgte jeg å fortsette. Etter fire måneder tok jeg endelig til fornuften og avsluttet hele greia. Ved neste mann går jeg rett på flasken, og kommer til å gråte - av glede over å slippe det ammedrittet!

Anonymkode: f2d96...c45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...