Gå til innhold

Hvordan bli flinkere på kommunikasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal innrømme at dette ikke er min sterkeste side, men jeg merker at det er ødeleggende for forholdet til meg og partner, og at vi ikke har det nære båndet jeg skulle ønske.

Etter 8 år sammen, hvor vi aldri kommuniserer om oss som par, hvorfor vi reagerer som vi gjør, hvorfor vi gjør som vi gjør, hva våre svakheter er osv, føles forholdet litt utrygt og jeg føler egentlig ikke at vi har lært oss å kjenne hverandre så godt som vi burde etter såpass mange år. Jeg vet ikke hvem vi som par er, og jeg vet såvidt hvem jeg selv er om dagen (til tross for å ha gått i terapi i mange år).

Jeg er 27 år, og føler nesten at jeg står i en slags krise, hvor jeg stiller spørsmål ved alt og generelt ikke føler meg tilfreds. Jeg prøver innimellom å innlede samtaler med samboer om de tingene jeg nevner over, men han har liksom ingenting å komme med. Kommunikasjonen blir dermed ganske enveis og samtalene blir avsluttet før de rekker å komme i gang.

Jeg opplever også at samboer tåler dårlig å høre «kritikk» om forholdet. Når jeg prøver å si at jeg synes vi er litt dårlig på det og det, og kunne blitt flinkere til x og y. Da viker han unna med en gang og skal ofte skylde på at slik er det vel for andre også. Veldig vanskelig å komme noen vei.

Jeg sliter for eksempel psykisk med blant annet depresjoner og kan prøve å fortelle hvordan det oppleves for meg og hva jeg trenger i hverdagen, men opplever da ikke at han lytter i det hele tatt. Jeg får kanskje et lite nikk mens han sitter med nesa i telefonen hvor han bare såvidt bekrefterer at han registrerer hva jeg sier. Ingen oppfølgingsspørsmål, ingenting.

Han er også veldig dårlig på å bidra hjemme og rydde opp etter seg, og dette også prøver jeg å ha samtaler om, men får ingen respons, annet enn at han kanskje sier at han skal prøve å bli bedre, uten at det blir særlig bedring.

Vi er veldig dårlige på å finne løsninger på ting, prøve å forstå hverandre og anerkjenne hvordan ting er.

Hva kan man gjøre når man er så dårlige på kommunikasjon som det vi er? Jeg for min del synes det er veldig vanskelig å prøve og kjøre på med samtaler med noen som gir så lite og er så uinteressert.

Anonymkode: 20526...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gå til samtaler på Fvk. Det ser jo ut som du prøver men når ikke fram. Kanskje du ikke kommuniserer på rett måte med han. Men en start er vel at han legger vekk mobilen ;) . Vet av erfaring at kommunikasjon ikke fungerer når ene sitter med nesa nede i den.

Etter hva du skriver så er ekstern hjelp lurt, så finner dere vel fort ut om det kan ordne seg på en eller annen måte.

Skrevet
Useless skrev (2 timer siden):

Hva med å gå til samtaler på Fvk. Det ser jo ut som du prøver men når ikke fram. Kanskje du ikke kommuniserer på rett måte med han. Men en start er vel at han legger vekk mobilen ;) . Vet av erfaring at kommunikasjon ikke fungerer når ene sitter med nesa nede i den.

Etter hva du skriver så er ekstern hjelp lurt, så finner dere vel fort ut om det kan ordne seg på en eller annen måte.

Ja, jeg har virdert å få samboer med på det. Det er så ille fra min side at jeg av og til har samboer litt i vrangstrupen, og jeg føler at vår mangel på kommunikasjon og evne til å se hverandre, gjør at vi ubevisst bryter hverandre litt ned, fremfor å bygge hverandre opp. Uten at jeg helt klarer å sette ord på det.. 

Ts

Skrevet

Det nytter ikke å kommunisere med en som sitter med nesa i telefonen. Regel 1. 

Anonymkode: 4903f...f18

• Liker 1
Skrevet

Da må du ringe til vedkommende istedenfor..

Anonymkode: 4903f...f18

• Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva kan man gjøre når man er så dårlige på kommunikasjon som det vi er? 

Avslutte forholdet. Du er en dørmatte. 

Anonymkode: 27ab2...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Avslutte forholdet. Du er en dørmatte. 

Anonymkode: 27ab2...05b

Ikke så enkelt.. barn inn i bildet.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke så enkelt.. barn inn i bildet.

Ts

Da er det jo enda viktigere å ikke være et dørmatte-forbilde.

Anonymkode: 86fc5...594

Skrevet

Viktig å fokusere på det positive i stedet for å klage direkte. Å manipulere han til å bidra ved å skryte eller belønne i stedet for å påpeke feil er mer effektivt.

F.eks hvis det er lite sex, bør man ikke si at "vi har aldri sex lenger, synes du ikke at jeg er fin?", men heller "Mmmmm! Jeg har så lyst på deg!"

Og i stedet for å klage på at han gjør ingenting (ingenting og alltid er konfliktord som gjør at budskapet forsvinner i en krangel om ordbruk), så si at "i dag er du jammen sliten. Skal vi ta en ryddeøkt på kjøkkenet, og så tar vi resten av kvelden i sofaen med noe godt?"

Anonymkode: 40e2f...d68

Skrevet

*jeg sliten

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Viktig å fokusere på det positive i stedet for å klage direkte. Å manipulere han til å bidra ved å skryte eller belønne i stedet for å påpeke feil er mer effektivt.

F.eks hvis det er lite sex, bør man ikke si at "vi har aldri sex lenger, synes du ikke at jeg er fin?", men heller "Mmmmm! Jeg har så lyst på deg!"

Og i stedet for å klage på at han gjør ingenting (ingenting og alltid er konfliktord som gjør at budskapet forsvinner i en krangel om ordbruk), så si at "i dag er du jammen sliten. Skal vi ta en ryddeøkt på kjøkkenet, og så tar vi resten av kvelden i sofaen med noe godt?"

Problemet er at han tar svært lite ansvar og initiativ (når det gjelder både hus og barn). Bidrar knapt. Forventer at jeg skal gjøre alt. Han bare bor her, også fikser og ordner jeg («ufrivillig»).

Og dette i kombinasjon med at han er dårlig på å både lytte og kommunisere, og ikke skjønner begrepene se hverandre, pleie forholdet osv, gjør at jeg finner det hele veldig vanskelig.

Jeg føler i grunnen ikke at han hverken bryr seg om meg eller er interessert i meg og hvordan jeg har det. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...