Gå til innhold

Nå igjen, dritt lei kriminaliteten i Oslo!

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke mange årene før steder i Oslo blir en no-go zone hvor selv ikke politiet tør å rykke ut, slik det er i Malmø og flere andre byer i Sverige.  Når vi lar slikt pakk få lov til å bestemme så blir det jo slik. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre.

Regner med at "Canada-ammunisjon " alltid treffer det som siktes på og at det alltid er "fortjent", men om itte - så får man i det minste . en påfølgende ; "Oh, im soooorrray i hit yoou in the face there, buud - didnt meen to shoot trough the kid and the apartment, and the car there, eh... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor man holder kidsa sine unna gjengmiljø…

Anonymkode: c0a29...b97

Ser ut til at man må unngå å parkere utenfor IKEA også. Det er andre gangen på kort tid…

Anonymkode: 2cce9...d89

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Furuset og bodde der fra barndommen til 23. Flytta ut og det var mine landsmenn som holdt på som verst den tiden. Nei svaret på kriminalitet er ikke enkelt. Fattigdom, forskjeller, rasisme og mindreverdighetsfølelsen når du ikke har det samme som alle andre. Det er ikke lett. Både politi og foreldrene må samarbeide, men når foreldrene ikke kan norsk, og det blir stadig kutt i integreringstiltakene så blir det stående og utvikler seg til helvete. Kjipt rett og slett. Når man igjen sier la de drepe hverandre så gir man jo totalt faen i menneskeliv.  

Anonymkode: 83e85...29c

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fra Furuset og bodde der fra barndommen til 23. Flytta ut og det var mine landsmenn som holdt på som verst den tiden. Nei svaret på kriminalitet er ikke enkelt. Fattigdom, forskjeller, rasisme og mindreverdighetsfølelsen når du ikke har det samme som alle andre. Det er ikke lett. Både politi og foreldrene må samarbeide, men når foreldrene ikke kan norsk, og det blir stadig kutt i integreringstiltakene så blir det stående og utvikler seg til helvete. Kjipt rett og slett. Når man igjen sier la de drepe hverandre så gir man jo totalt faen i menneskeliv.  

Typisk sosialist tankegang. Det er alltid så synd på drittsekkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abendstern skrev (7 minutter siden):

Det er vel mer intelligent tankegang. Man ser at det ikke er svart hvitt, og at det er årsaker til at ting utvikler seg som det gjør.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abendstern skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke det, men du vet ikke en dritt om å ikke ha klær, klesskap, sykkel, kosebamse, nok mat, fravær av kjærlig og omsorg +++ mobbing av andre barn og ungdommer som ser alt dette. Dette er min barndom på lik linje med resten av furuset gjengen. Vi kommer fra fattige kår eller trange kår, Barna er ofre for jævlig barndom og de finner en lettvint løsning. Jeg har ikke svarene på hva man må gjøre, men noe må bli gjort. Brødrene mine ble jult opp og tok siste julingen for å komme seg ut av det. Nå er de faktisk selvstenig næringsdrivende og vi kom oss ut av fattigdommen med utdanning. Ikke alle greier dette og da sitter de der og skyter på hverandre. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern
visp skrev (5 minutter siden):

Det er vel mer intelligent tankegang. Man ser at det ikke er svart hvitt, og at det er årsaker til at ting utvikler seg som det gjør.

Årsaken er at man syr puter under armene på folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (28 minutter siden):

Skudd mot bil ved Furuseth.

Rødstrupa skrev (24 minutter siden):

Furuseth er i  Oslo.

Rettelse: Furuset (uten h)

Til opplysning:

Furuset er et stort geografisk område, som blant annet består av et veldig trafikknært område med mye industri og næringsbygg (slik som der denne hendelsen skjedde), men også mer tilbaketrukne villaområder og blokkområder med store luftige grøntarealer.

Jeg bor på Høybråten, som grenser imot den delen av Furuset som har fine grøntarealer og villaområder.

Har bodd her i 10 år, og har aldri sett en antydning til kriminalitet, vold eller dopsalg. Likevel sitter det folk på dette forumet og snakker om disse områdene som om alle som bor her er tungt kriminelle, rusmisbrukere eller gjengmedlemmer. 

Nå skal jeg straks ut å jogge meg en tur, noe jeg ofte gjør på kveldstid. Da jeg bodde i sentrum kunne jeg ikke gjøre slik uten å risikere slibrige tilrop fra menn eller rusa folk som var veldig kontaktsøkende. Her føler jeg meg veldig trygg. 

Anonymkode: 1f5ad...577

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg delvis det kommer av utlendinger som drar sin kultur (som ofte har mindre respekt osv) inn i Norge. Og jeg er utlending selv. Jeg ser jo at i mitt land er sånt nesten en del av kulturen, mens i Norge er det jo ikke det. Har vokst opp i Norge så er nesten norsk da

Anonymkode: 0c7a4...a79

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig tror jeg delvis det kommer av utlendinger som drar sin kultur (som ofte har mindre respekt osv) inn i Norge. Og jeg er utlending selv. Jeg ser jo at i mitt land er sånt nesten en del av kulturen, mens i Norge er det jo ikke det. Har vokst opp i Norge så er nesten norsk da

Hvilken kultur har du som lærer at kriminalitet lønner seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Abendstern
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er ikke det, men du vet ikke en dritt om å ikke ha klær, klesskap, sykkel, kosebamse, nok mat, fravær av kjærlig og omsorg +++ mobbing av andre barn og ungdommer som ser alt dette. Dette er min barndom på lik linje med resten av furuset gjengen. Vi kommer fra fattige kår eller trange kår, Barna er ofre for jævlig barndom og de finner en lettvint løsning. Jeg har ikke svarene på hva man må gjøre, men noe må bli gjort. Brødrene mine ble jult opp og tok siste julingen for å komme seg ut av det. Nå er de faktisk selvstenig næringsdrivende og vi kom oss ut av fattigdommen med utdanning. Ikke alle greier dette og da sitter de der og skyter på hverandre. 

Jeg kom selv fra dårlige kår. Min mor var dødssyk og kunne ikke ta vare på meg og broren min. Jeg måtte ta ansvar for mange praktiske ting. Vi hadde også lite penger og jeg bebreidet hele tiden meg selv for ting et barn ikke har ansvar for. Faren min hatet moren min og familien til moren min snakket bare dritt om pappa. Likevel nekter jeg å bli ansett som et offer. Er så jævla lei av sutring og syting. Livet kan være kjipt for mange. Alle kan oppføre seg ordentlig og følge regler. 

Endret av Abendstern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken kultur har du som lærer at kriminalitet lønner seg? 

Nei, ikke sånn. Kan si det da, er fransk. Der er skyting osv ganske vanlig, og dette kommer ofte av mer arabiske kulturer og miljøer. Men vold er mer vanlig i Frankrike, det har det vært i veldig lenge.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Høybråten og føler meg ikke hverken mer eller mindre utrygg nå enn da jeg flytta hit for 10+ år siden.

Jeg går ofte tur med hunden, alene rundt om på Furuset og kidsa kunne ikke brydd seg mindre. Det hender de lager litt lyd mot bikkja eller slenger en kommentar men det er på ingen måte mer eller verre enn slik ungdommer oppfører seg i den bittelille blendahvite bygda jeg kommer fra.
Det jeg har merka mer av de siste åra er at det er flere av de godt voksne «pilserne» som sitter utenfor senteret og er motbydelige. Løse hunder og høylyde kommentarer som ikke egner seg på trykk. Da i hovedsak mot alle de ser, damer både med og uten hodeplagg og ungdom spesielt. Det er så mye dritt som spys ut at jeg nesten ikke skjønner hvordan det ikke fører til voldshendelser for det er ren provokasjon.

Jeg har også merka at hendelser jeg selv har bivåna ikke er helt slik de skrives om. Sist halloween for eksempel var jeg på Furuset når alt med bussen og slikt skjedde, det var kaotisk, det var bråk og en påtent pall men hele greia varte i få minutt. I media skulle en tro det var et blodig opprør som pågikk i timer. 
I kveld gikk vi tur i verdensparken da det ble skutt, vi hørte ingenting før helikopteret sto å hang over granstangen så det er ikke akkurat situasjoner som fører til at hele dalen her skjelver i buksene.

Jeg vet at det selges litt dop hist og her, noen skoler og barnehager fungerer som møteplasser på kveldstid men man må følge ganske nøye med for å legge merke til det. Det er ikke åpen pushing mot alt på to bein akkurat. Om jeg igjen skal sammenligne med bygda jeg kommer fra så var det tre miljø, alle hadde element av rusproblematikk så man slapp ikke unna. Her kan man i det minste trekke mot ulike fritidsklubber eller velge mellom flere sporter enn håndball for jenter og fotball for gutter.

Endret av Nevrosererroser
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Abendstern skrev (1 minutt siden):

Jeg kom selv fra dårlige kår. Min mor var dødssyk og kunne ta vare på meg og broren min. Jeg måtte ta ansvar for mange praktiske ting. Vi hadde også lite penger og jeg bebreidet hele tiden meg selv for ting et barn ikke har ansvar for. Faren min hatet moren min og familien til moren min snakket bare dritt om pappa. Likevel nekter jeg å bli ansett som et offer. Er så jævla lei av sutring og syting. Livet kan være kjipt for mange. Alle kan oppføre seg ordentlig og følge regler. 

Samma her, jeg som kvinne ble ikke kriminell, men brødrene mine var ungdomskriminelle og prøvde seg i den verden, til de brant seg og skjønte at det ikke var veien å gå (heldigvis). Jeg aner ikke hvordan det utspringer seg at noen velger et sånt liv, mens andre igjen har vett nok til å overleve vond barndom og ta riktig vei til tross forholdene. Jeg tror at det er høyere risiko for en med unormal barndom å bli kriminell. Uansett så hjelper det ikke så sitte på sin høye hest å se ned på andre. Med litt empati kan vi komme langt. Det er godt samarbeid mellom politi og foreldrene allerede, men man får ikke reddet alle dessverre.  

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en ventet utvikling basert på hva slags kulturell import man har bedrevet i senere år. Man skal være bra hjernevasket og blåøyd om man ikke ser dette. Furuset er jo et rimelig "beriket" område også kan man si. Dette er som bestilt og en ønsket utvikling fra dagens ledende politikere og dere som har stemt på dem.

Anonymkode: 7892e...80c

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (51 minutter siden):

Hallo! Feil fokus! Hva tror du selv da?

Hvorfor er det feil fokus? 

Jeg har tidligere bodd i Oslo i mange, mange år, og jeg har massevis av venner som bor der nå. 

Ingen av dem er "dritt lei"

Anonymkode: b0b9a...a96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det feil fokus? 

Jeg har tidligere bodd i Oslo i mange, mange år, og jeg har massevis av venner som bor der nå. 

Ingen av dem er "dritt lei"

Anonymkode: b0b9a...a96

Det er vel først og fremst folk utenfor Oslo som er dritt lei Oslo.

Anonymkode: c0c1a...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...