Gå til innhold

Hva gjøre når mor er utbrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg til alt.  Orker nesten ingenting som har med barna å gjøre (jeg gjør alt man skal gjøre, men med en tung gruer-meg-til-alt-følelse). Orker ikke høye eller brå lyder eller bevegelser. Vil helst bare være i fred og sove (har selvsagt ikke anledning til å handle på dette). Har hatt enkelte kvelder  med virkelig desperate tanker pga utslitthet. Vurdert noen kvelder å dra på legevakta og gi fra meg barna og bare sove i et undersøkelsesrom. Er så utrolig sliten og vil bare sove og gjerne aldri våkne igjen.

Har kontakta helsestasjonen ang avlastningshjem men det regnes ikke som alvorlig nok, hvordan vi har det. Barnefar er stor del av barnas liv, men som en sirkuspappa. Familien ellers bor i et annet land, skal nok ikke reise dit før om halvannet år.  Har ingen sånn ellers. Vet ikke hvor lenge dette holder. 

Har ikke sovet en hel sammenhengende natt på halvannet år. 

Anonymkode: 8f2cb...e27

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange barn og hvor gamle er de?

Lite søvn kan gjøre deg zombie etter en tid. Kan du og far gjøre avtale,der dere har en sovenatt hver i helgen iallfall. Har du mulighet til å legge deg tidligere?

Anonymkode: 95361...5bd

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er du i jobb? 

Anonymkode: 29d25...f6c

Skrevet

Jobber du? Det første du må gjøre er å kontakte fastlegen. Du trenger nok sykmelding for en periode.

Anonymkode: ecc3d...cdf

• Liker 3
Skrevet

Ts: Ikke i jobb. Barna er 6 år og 18 måneder. Ikke sammen med barnefar. Lite nettverk. Ingen til å avlaste. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: Ikke i jobb. Barna er 6 år og 18 måneder. Ikke sammen med barnefar. Lite nettverk. Ingen til å avlaste. 

Ikke i jobb? Da kan du jo sove på dagtid mens barna er i barnehage/skole, i tillegg til alle de timene som de uansett sover på nettene.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke i jobb? Da kan du jo sove på dagtid mens barna er i barnehage/skole, i tillegg til alle de timene som de uansett sover på nettene.

Minste er ikke i barnehage. Står på venteliste. Hun har aldri hatt sovehjerte. Slit å få henne til å sove selv en halvtime på dagtid. Våkner ofte hele natta igjennom. Ts.

• Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gruer meg til alt.  Orker nesten ingenting som har med barna å gjøre (jeg gjør alt man skal gjøre, men med en tung gruer-meg-til-alt-følelse). Orker ikke høye eller brå lyder eller bevegelser. Vil helst bare være i fred og sove (har selvsagt ikke anledning til å handle på dette). Har hatt enkelte kvelder  med virkelig desperate tanker pga utslitthet. Vurdert noen kvelder å dra på legevakta og gi fra meg barna og bare sove i et undersøkelsesrom. Er så utrolig sliten og vil bare sove og gjerne aldri våkne igjen.

Har kontakta helsestasjonen ang avlastningshjem men det regnes ikke som alvorlig nok, hvordan vi har det. Barnefar er stor del av barnas liv, men som en sirkuspappa. Familien ellers bor i et annet land, skal nok ikke reise dit før om halvannet år.  Har ingen sånn ellers. Vet ikke hvor lenge dette holder. 

Har ikke sovet en hel sammenhengende natt på halvannet år. 

Da får du deg en dagmamma?

Anonymkode: 886cd...f52

• Liker 7
Skrevet

Bor du sammen med faren? Hvis ikke, har han samvær med barna? 

Anonymkode: bb505...528

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Minste er ikke i barnehage. Står på venteliste. Hun har aldri hatt sovehjerte. Slit å få henne til å sove selv en halvtime på dagtid. Våkner ofte hele natta igjennom. Ts.

Har du noen foreldre i klassen til eldstemann som kan hjelpe i det som virker som en kritisk fase hos deg?

Hadde jeg blitt spurt om å bidra, hadde jeg gjort hva jeg kunne for at du skulle fått avlastning.. 

Folk ser nok ikke at du sliter, og du må strekke ut en hånd for at noen kan ta tak i den. 

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg hadde lagt mer press på bvt og prøvd å få fastlege og bvt til å snakke sammen.

Du trenger avlastning på dagtid. Når får du rett på barnehageplass? Jeg ville hørt med NAV om det er rom for støtte til dagmamma siden du trenger avlastning av helserelaterte årsaker.

Anonymkode: d0066...e94

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Snakk med legen din...jeg vet ikke hvor du bor...men er det noen andre barnehager hun kan begynne i nå snart? 

Endret av Sofakona
Skrevet

Har vært der selv som alenemor, og vil gjerne hjelpe! Bor på Østlandet ❤️ Har store barn nå.

Send meg gjerne PM

• Hjerte 11
Skrevet

Kanskje ikke så lett i disse tider, men dersom du har økonomi til det hadde jeg spandert på meg en dagmamma minst en-to ganger i uken. Da bruker du dagen(e) til å hente inn søvn.

• Liker 3
Skrevet

Hvis et barn på 18 måneder ikke sover er det på tide å finne ut hvorfor. Har det f.eks reflux? Eller greier det ikke å komme ned i den dype søvnen? Det siste kan man faktisk gjøre noe med selv. Ta det på dagduppen. Legg i vogn ute, stå ved den etter 20-25 min og så fort det kommer en lyd eller bevegelse vugger du forsiktig på vogna. Noen ganger våkner de likevel, men bare fortsett å vugg. Gjerne syng eller snakk litt sånn intetsigende om det du ser rundt deg. Det går garantert ikke første gangen, men gi det litt tid. Vi får alltid minst en ettåring til oppstart på høsten som aldri har sovet mer enn 30 min sammenhengende. Foreldrene er utslitte, og det skjønner vi jo. Men jeg har aldri opplevd å ikke få til at disse barna sover både en og to timer lange dupper.

Anonymkode: 7d5eb...184

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis ungen er 18 mnd og våkner «hele natta» så må du jo finne ut hvorfor. Reflux, melkeproteinallergi ? Melkeproteinallergi gir urolig søvn med hyppig oppvåkning på natt… Overtrøtt? 

Du kan få legeerklæring ift barnehageplass sånn at barnet blir prioritert. Ring eventuelt rundt å forhør deg om plass i private barnehager om det er flere i nærheten… 

Anonymkode: 77ab2...e74

• Liker 3
Skrevet

Her kuttet vi dagsoving helt rundt den alderen.. Ungen sover 13 timer i strekk på natt istede. Hver gang vi har prøvd med dagsoving blir det bare tull med søvn på natt. Ungen må legge seg tidlig, men det er en periode i livet så tenker det bare får være sånn nå… 

Anonymkode: 77ab2...e74

Skrevet

Vil også tipse om home start, der fikk jeg litt avlastning i liknende situasjon når mitt barn var liten.

Anonymkode: 226b8...3d0

Skrevet
Neverland skrev (2 timer siden):

Har vært der selv som alenemor, og vil gjerne hjelpe! Bor på Østlandet ❤️ Har store barn nå.

Send meg gjerne PM

❤️Så enestående du er. Håper TS tar kontakt🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...