Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #1 Skrevet 24. desember 2005 Jeg trengte egentlig håndmikser... Hva bruker jeg en stavmikser til? Eneste jeg vet mor bruker sin til er disse pulver-slankekurene hun alltid er på, jeg slanker meg svært lite i grunn...
~sikka~ Skrevet 24. desember 2005 #2 Skrevet 24. desember 2005 De kan brukes til alt mulig da. Har du noe som skal blandes så er det enkelt å bare dra ut stavmikseren. Bland sauser og dipper med den f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #3 Skrevet 24. desember 2005 Hm, det bruker jeg jo stort sett gaffel eller sånn sauserøreting til... :klø:
Gjest Embla s Skrevet 24. desember 2005 #4 Skrevet 24. desember 2005 Du kan hvispe krem, hakke mandler, løk eller hva som helst, lage guacemole etc.
~sikka~ Skrevet 24. desember 2005 #5 Skrevet 24. desember 2005 Hm, det bruker jeg jo stort sett gaffel eller sånn sauserøreting til... :klø: ← Hehe jepp - samme her. Så egentlig har du sikkert ikke bruk for den, men hvis du blir veldig lat er den jo kjekk å ha.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #6 Skrevet 24. desember 2005 Jeg er så lite avansert på kjøkkenet Også tror jeg det er mye lettere å rengjøre en gaffel enn en stavmikser
Majka Skrevet 24. desember 2005 #7 Skrevet 24. desember 2005 Jeg bruker min når jeg lager f.eks : -potetstappe -kålrabistppe -mose løk og tomater til indiske retter -guacamole -sauser som skal være fri for klumper Med pisken på så lager jeg krem og mousse og slikt
Gjest Maikana Skrevet 25. desember 2005 #8 Skrevet 25. desember 2005 Jeg bruker den til det samme som Majka over her, og jeg synes den er et av de beste kjøkkenredskapene jeg har. Kjempefin å lage supper og mos med, pluss dipper etc. Alt som trenger en "smooth" konsistens er midt i blinken. Hjemmelaget potetmos blir helt nyyyydelig når jeg bruker stavmikseren. Den er også utrolig lett å gjøre ren: skyll den i varmt vann fra springen noen minutter, la den tørke og putt den tilbake i skapet.
Gjest piaf Skrevet 25. desember 2005 #9 Skrevet 25. desember 2005 (endret) Kålrabistappe her også, samt gulrotpuré (kokte gulrotbiter, frisk ingefær surret i olje, litt smør, salt og pepper), ertepuré (kokte frosne erter, hvitløk og vårløk surret i olje, crème fraîche, smør, salt og pepper) og div. grønnsakspurésupper (av feks jordskokk, sellerirot, pastinakk, persillerot, gulrot, kikerter, bønner, linser... ). Du kan også lage god tomatsuppe fra grunnen på en enkel måte med stavmikser. Surr løk, hvitløk og gjerne litt chili i olivenolje, tilsett herm. tomater, oregano, litt sukker, salt og pepper, kok 10-15 min. Kjør glatt med stavmikser (i gryten, hold den litt på skrå så "vannstanden" blir høy nok og suppen ikke spruter utover hele kjøkkenet ), tilsett en fløteskvett, kok opp - ferdig. Når det gjelder potetmos laget med stavmikser, har jeg imidlertid ikke samme erfaring som andre her. Den ene gangen jeg forsøkte det, ble resultatet tapetlim... Endret 25. desember 2005 av piaf
Gjest Hilde Skrevet 25. desember 2005 #10 Skrevet 25. desember 2005 Til kålrabistappe er stavmikseren helt genial - har også brukt den til guacemole, men det er først og fremst kålrabistappe jeg bruker den til.
Gjest piaf Skrevet 25. desember 2005 #11 Skrevet 25. desember 2005 Du kan også lage god tomatsuppe fra grunnen på en enkel måte med stavmikser. Surr løk, hvitløk og gjerne litt chili i olivenolje, tilsett herm. tomater, oregano, litt sukker, salt og pepper, kok 10-15 min. Kjør glatt med stavmikser (i gryten, hold den litt på skrå så "vannstanden" blir høy nok og suppen ikke spruter utover hele kjøkkenet ), tilsett en fløteskvett, kok opp - ferdig. ← Glemte en ingrediens: Kraft eller buljong (gjerne av grønnsaker).
iss Skrevet 25. desember 2005 #12 Skrevet 25. desember 2005 Bruker den når jeg skal lage hjemmelaget pizza saus av hermetiske tomater og krydder. For jeg liker ikke klumper...
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #13 Skrevet 25. desember 2005 Jag lager ingenting av det dere beskriver
Gjest piaf Skrevet 25. desember 2005 #14 Skrevet 25. desember 2005 Jag lager ingenting av det dere beskriver ← Det gjorde ikke jeg heller, det, før jeg fikk stavmikser...
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #15 Skrevet 25. desember 2005 Stavmikser er suverent! Bruker den til å rive ost, piske krem, milkshake, sauser, potet- og kålrabistabbe, mose mat til småbarn, hakke nøtter osv... Enkel å rengjøre, tar liten plass i skuffa.. Kjekt å ha på kjøkkenet!
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #18 Skrevet 25. desember 2005 er med en boks som jeg putter osten oppi, setter på lokket og stavmikseren på toppen, trykk på knappen og voila, osten er klar til å drysses på pizzan.. Genialt!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #19 Skrevet 25. desember 2005 Ja, sånn boks fulgte med gitt... Men jeg har sett litt nøyere på den nå, det var håndmikser og en annen duppeditt på også, så jeg kommer nok til å finne bruksområder likevel
Majka Skrevet 25. desember 2005 #20 Skrevet 25. desember 2005 (endret) Jeg glemte å nevne blomkålsuppe. Til den bruker jeg alltid stavmikseren. Liker nemlig å mose litt av den kokte blomkålen for å lage en litt tykkere konsistens i selve suppa. Da moser jeg gjerne biter av stilken og slikt, som tross alt er veldig sunn. På den måten slipper jeg å lage tykkelsen i suppen kun av smør og mel Hmmm...Blomkålsuppe eg jammen godt...Må huske å mekke litt etter jul Ang. stavmikser og potetstappe. En må begrense miksinga ja, ellers blir det lett limaktig Men en lærer jo av slikt også. Endret 25. desember 2005 av Majka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå