Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2002 #1 Skrevet 28. oktober 2002 Vi har purret på huseieren her gang på gang fordi det er muggsopp i dusjen vår. I dag presterte den dusten å si at vi må la varmekablene stå på hele døgnet. Det er da for f*en ikke vi som skal betale for dette!! Han burde heller komme å ordne opp i dette nå før det sprer seg enda mer.
Gjest eminel Skrevet 28. oktober 2002 #2 Skrevet 28. oktober 2002 Her må dere stå på krava! Sånn skal det ikke være. Så lenge det er han som eier leiligheten så skal han betale!
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2002 #3 Skrevet 28. oktober 2002 Noen huseiere skal være glad for at de har leieboere, for ellers er det ikke sikkert de hadde hatt råd til å ha huset! Mirabella, som gladelig betaler avgifter som huseier ikke hadde råd til.
Annie Skrevet 29. oktober 2002 #4 Skrevet 29. oktober 2002 Grunnen til at dere skal ha på varmekablene er sikkert fordi muggsoppen skal tørke ut. Fatter ikke hvorfor dere blir sure fordi han sa i fra om det? Et annet alternativ er at dere flytter ut. Ikke akkurat vanskelig å finne leietakere i dag.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2002 #5 Skrevet 29. oktober 2002 Hva er så vanskelig å forstå med det? Det er ikke leiers ansvar å bekoste skader av denne typen. Varmekabler suger strøm og det er vi som leier som må betale for den strømmen, ergo er det vi som betaler for skaden. Skjønner? Vi betaler faktisk for en vare med mangler, når vi leier en bolig med muggsopp på badet. Muggsopp kan dessuten være helseskadelig.
Annie Skrevet 29. oktober 2002 #6 Skrevet 29. oktober 2002 Så dere har ikke på varme på vinteren? Dere får snakke med huseier da om dere kan få kompensasjon fra han da vel? For min del hadde jeg gladelig brukt varmekablene en stund for å bli kvitt muggsoppen.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2002 #7 Skrevet 29. oktober 2002 Varmekablene står bare på av og til, huseier sa vi skulle ha de på hele tiden. Vi har egentlig ikke behov for å ha på varmekablene i det hele tatt, badet er varmt nok vinterstid også. Jeg mener fortsatt at det er huseier som skal ordne opp.
Gjest Lea Skrevet 29. oktober 2002 #8 Skrevet 29. oktober 2002 Hvordan står det til med utlufting på badet? Det kreves 1-2 lufteventiler (evt. vindu) og en ventil i eller en sprekk under døra på badet. Dette er huseiers ansvar, varmekablene gjør ikke jobben alene. Hva står det i leiekontrakten deres? Det burde stå litt om hvem som har ansvaret for hva. Det er vanlig at leieren skal fikse ting de har ødelagt selv, lyspærer osv. Utleier har som regel ansvaret for at det bygningsmessige er i orden. Hvis det hadd vært deres egen skyld at muggsoppen var der; da hadde det muligens vært deres ansvar og ordne opp i det også. Det kunne vært tilfelle dersom dere hadde tettet igjen ventiler og hindret utlufting, eller at dere hadde oversett en skade som kunne føre til at soppen kom. Dersom utleieren har forsømt sine plikter og ikke hadde ordnet med ventiler eller ikke ordnet med reparasjon av ting som kunne føre til muggsopp, da er det hans ansvar å ordne dette. Hvis han mener at dere skal bruke varmekablene til stadighet burde han også tilby seg å betale deler av strømregningen. Jeg vet om folk som leier ut deler av huset og som betaler litt av strømmen for leieboerene for å hindre skader i bygningen. Dersom de mener at leieboeren skal ha på varmekabeler i deler av leiligheten for å forebygge eller hindre skader, så betaler utleier for dette. Det er jo tross alt til fordel for utleier også, ettersom han står som eier av leiligheten.
Tusenfryd Skrevet 30. oktober 2002 #9 Skrevet 30. oktober 2002 Har du først fått muggsopp på badet er det ikke bare varmekabler som hjelper. Du må salmiakkvaske badet, inkl. vegger og sluk hver uke. Hele tiden - det forsvinner aldri på ordentlig - det bare virker sånn. Toalettet må også tas grundig. Dette må du bare gjøre så lenge du bor der, om ikke hele badet skal pusses opp da. Varmekabler hjelper å holde det i sjakk, og var jeg dere ville jeg hatt dem på hele tiden. Allergi utvikles fort i et slikt miljø. Kjør gjerne en prinsippsak mot huseieren din - men ta vare på dere selv langs veien, ikke bli syke av prinsipp.
BK Skrevet 31. oktober 2002 #10 Skrevet 31. oktober 2002 Kan ikke svare for muggsopp men økonomisk er det helt klart veldig smart og la varmen i gulvet stå på hele tiden. For hvis du lar gulvet bli kalt brukes det veldig mye mere strøm å varme opp dette en hva det gjør hvis det holdes varmt hele tiden. Så mitt råd er ha på varmen hele tiden.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #11 Skrevet 31. oktober 2002 Enda noen som skal ha alt av en huseier. Finn dere ny bolig. Kjøp noe selv da vel.
Gjest Diva Skrevet 1. november 2002 #12 Skrevet 1. november 2002 Enda noen som skal ha alt av en huseier. Finn dere ny bolig. Kjøp noe selv da vel. Ærlig talt da! Det er ikke det det er snakk om ,- ha ALT av huseier? Det er faktisk muggsopp det snakkes om her! Det er helseskadelig og vettu! Huseier har uansett et visst ansvar for utleieboligen (om muggsopp går med i dette ansvaret vet jeg ikke, men man kan jo sjekke husleieloven?) Huseier plikter jo å ha boarealer som leies ut i god stand,- det er vel et definisjonsspørsmål, tenker jeg. Å kreve at varmekablene skal stå på hele tida (og at dette ikke engang hjelper) er hårreisende. Strømmen er ikke akkurat billig fortida. Å si "kjøp en ny bolig" er litt dumt av deg,- akkurat som om DET er så lett i disse dager? Skjerp deg gjest! (typisk at gjester kommer med noe slikt). Du kunne heller spart deg :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2002 #13 Skrevet 1. november 2002 Intelligent kommentar, gjest. Ha alt av huseier? Man betaler faktisk huseier for en vare og huseier har en del plikter og regler han må forholde seg til, deriblant å ordne opp i muggsopp. Det er egentlig ganske typisk at sånne bolighaier som denne fyren prøver å snike seg unna mest mulig og det han må ordne opp i gjøres ofte på billigste og mest slurvete måte.
Gjest Veronal Skrevet 1. november 2002 #14 Skrevet 1. november 2002 Var det muggsopp på badet da dere flyttet inn? Da er det utleiers ansvar. :evil: Har muggsoppen oppstått i løpet av leieperioden _og_ det mangler ventilasjon på badet (vindu eller vifte)? Da er det utleiers ansvar. :evil: Har muggsoppen oppstått i løpet av leieperioden som skyldes manglende _bruk_ av ventilasjonsmuligheter? Da er det leietakers ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå