AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Er Førstegangs gravid i uke 32. Amming er noe jeg har slitt en del med og sett for meg blir helt fengsel og grusomt for meg. (Har blant annet opplevd overgrep osv men føler ikke det skulle være nødvendig å rettferdiggjøre hvorfor…) uansett, jeg har ikke bestemt meg på forhånd for å droppe amming helt. Jeg tenker veldig «tar det som det kommer». Jeg vil prøve, men blir det vanskelig og tungt er terskelen lav for å droppe det. Jeg har lest mye om alternativene man har og tenker delamming kan høres greit ut for oss. Jeg får mer frihet/ALT ligger ikke på meg, og mannen får også delta i mating noe han absolutt vil selv også. burde man ha MME liggende hjemme til etter fødsel når man kommer hjem? Skal man ha det med på sykehus? Hva brukes til nyfødte? Og hva med flasker? 😅 hvordan har dere som delammer gjort dette? Anonymkode: fef58...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har med begge to kjøpt inn 2 bokser med ferdigblandet mme litt før termin, i frykt for å sitte søndag klokka 01 og ikke få i baby mm, eller at noe hender, jeg havner på sykehus eller noe. Og pappan må ta baby selv. Da er det greit å ha litt stående. Sån. Helt i tilfelle. Men butikker er åpne etter fødsel, så mest trolig enkelt å få tak i, men anbefaler absolutt et par slike kartonger og ei flaske eller to i skapet for sikkerhetsskyld. På sykehuset får du mme ved behov. Anonymkode: e8171...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 På sykehuset får du det du trenger om du skal gi mme. Hvis du vet at du skal gi, skader det jo ikke å kjøpe inn pulver, noen kartonger med ferdigblandet og noen få flasker. Men du får det jo på matbutikken når som helst, så det er ikke nødvendig å kjøpe masse på forhånd. Samtidig kan det (for alle) være lurt å ha bittelitt på lur i tilfelle det skjer noe med mor, typ at du må på legevakten en kveld og far må ha mulighet til å gi barnet mat. Det kan være lurt å ikke kjøpe inn mange flasker av én type før du vet at babyen tar den flaska. Vi fikk en flaske i en gratispakke fra apoteket. Babyen drakk fint av den, så da det viste seg at vi hadde behov for å gi mme, kjøpte vi inn flere av samme type. Hvis dere skal gi mme fast, kan det hende dere vil skaffe dere en sterilisator (til flaskene) og eventuelt en blandemaskin (de er litt omdiskuterte fordi de ikke blander mme akkurat sånn som helsemyndighetene anbefaler), men det ville jeg ventet med å kjøpe til dere ser hva dere trenger. Anonymkode: 779b2...66c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Jeg hadde et par ferdigblandet nan1 stående, samt to flasker. Kom jo til å bruke de til vann en god del senere. Med første fullammet jeg og andre er født med genfeil og klarte ikke tømme brystet, og la på seg for lite. Ble pumping, og dermed mm på flaske samt mme som supplement (begynte i uke 7 med pumping). Amming har vært veldig positivt for meg, og har mislikt mme og pumping fra første stund. Det var så stress å være avhengig av kokt vann, sterile flasker og slikt til enhver tid. Det var jeg som var med baby uansett, så trivdes mye bedre med bare amming med første. Ammehjelpen hjalp meg også mye med nr to. håper du finner ut av hva du klarer og ønsker å gjøre❤️ alle mulige gode tanker til deg i innspurten av svangerskapet og når fødselen står for tur❤️ Anonymkode: 7e7b7...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Viss du skal delamme så kan det være greit å sjekke ut Medela Calma flaskene. De skal ligne mest mulig på sugingen ved amming så baby blir minst mulig forvirret. Ikke alle babyer blir det men noen. Ellers støtter jeg forslag om å ha ett par kartonger med ferdigblandet så kan du ta det som det kommer. Masse lykke til! Anonymkode: b1d91...800
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Jeg fikk ikke til amming og hadde for lite melk, så vi ga både morsmelk (jeg pumpet) og erstatning på flaske. Noen babyer kan bli forvirret av å blande pupp og flaske, så du kan vurdere om du vil pumpe og gi på flaske heller enn direkte amming. Det er forøvrig mange fordeler med en flaskebaby, ja det er litt styrete med vasking og sterilisering av flasker, men du får en enorm frihet av det, da far og andre familiemedlemmer også kan gi baby mat. Planen min var egentlig å fullamme, men syns det funket så bra med flaskebaby at jeg ville gjort det samme om jeg fikk en ny baby. Bare en liten advarsel til slutt: det finnes de som vil se ned på deg fordi du gir baby morsmelkerstatning, men ikke bry deg om de. Det er veldig liten forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning, og det har INGENTING å si for barnets utvikling. Lykke til! Anonymkode: 74120...0a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 Glemte å si at vi brukte flaskene fra MAM, de fungerte veldig bra. Prøvde også Phillips Avent, men opplevde at den såkalte ventileringen ikke fungerte. På sykehuset gir de ofte erstatning fra kopp, men når det blir snakk om større mengder, blir det fort mye søl med kopp, så da er det greit å prøve ut flaske. Anonymkode: 74120...0a4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk ikke til amming og hadde for lite melk, så vi ga både morsmelk (jeg pumpet) og erstatning på flaske. Noen babyer kan bli forvirret av å blande pupp og flaske, så du kan vurdere om du vil pumpe og gi på flaske heller enn direkte amming. Det er forøvrig mange fordeler med en flaskebaby, ja det er litt styrete med vasking og sterilisering av flasker, men du får en enorm frihet av det, da far og andre familiemedlemmer også kan gi baby mat. Planen min var egentlig å fullamme, men syns det funket så bra med flaskebaby at jeg ville gjort det samme om jeg fikk en ny baby. Bare en liten advarsel til slutt: det finnes de som vil se ned på deg fordi du gir baby morsmelkerstatning, men ikke bry deg om de. Det er veldig liten forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning, og det har INGENTING å si for barnets utvikling. Lykke til! Anonymkode: 74120...0a4 Det ER jo en vesentlig forskjell på morsmelk og erstatning. Fra NHI: "Kunstig morsmelk inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom, heller ikke fordøyelsesenzymer (enzym) som barnet får gratis kun gjennom brystmelk. Næringsinnholdet i de fleste morsmelkserstatninger er bra, men ikke perfekt slik morsmelk er! Næringsinnholdet i morsmelken endrer seg også i takt med barnets behov." https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning/ Jeg er ikke ute etter å shame TS for å velge MME, noen ganger fungerer ikke amming og MME er en god erstatning. Men det er ikke morsmelk. Det er greit å vite når man tar beslutningen. Og den første råmelken som kommer de 4-5 første dagene etter fødsel er så næringsrik og full av antistoffer fra mor, så om man bare klarer å amme disse dagene og går over til MME etterpå så er det gull verdt for babyen. Det er forskjell på shaming og opplyse ren fakta. Folk må ta et informert valg, og skal selvfølgelig ikke kritiseres når valget er tatt. Anonymkode: 4e2a1...95a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ER jo en vesentlig forskjell på morsmelk og erstatning. Fra NHI: "Kunstig morsmelk inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom, heller ikke fordøyelsesenzymer (enzym) som barnet får gratis kun gjennom brystmelk. Næringsinnholdet i de fleste morsmelkserstatninger er bra, men ikke perfekt slik morsmelk er! Næringsinnholdet i morsmelken endrer seg også i takt med barnets behov." https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning/ Jeg er ikke ute etter å shame TS for å velge MME, noen ganger fungerer ikke amming og MME er en god erstatning. Men det er ikke morsmelk. Det er greit å vite når man tar beslutningen. Og den første råmelken som kommer de 4-5 første dagene etter fødsel er så næringsrik og full av antistoffer fra mor, så om man bare klarer å amme disse dagene og går over til MME etterpå så er det gull verdt for babyen. Det er forskjell på shaming og opplyse ren fakta. Folk må ta et informert valg, og skal selvfølgelig ikke kritiseres når valget er tatt. Anonymkode: 4e2a1...95a Jeg skulle ønske jeg kunne gitt 10 000 minuspoeng til deg. Selvfølgelig er dette shaming. Dette er godt kjent og selvfølgelig noe TS vet fra før. Å lekse opp om slike selvfølgeligheter bidrar ikke til noe positivt. Dessuten blir det alt for unyansert å bare sammenligne morsmelk med MME uten å også se på helhetsbildet. Har du tenkt over at for noen kan amming oppleves så problematisk at det kan utløse fødselsdepresjon eller påvirke tilknytningen negativt? I et i-land som vårt, vil det alltid være det beste valget med MME pluss en lykkelig mor. Anonymkode: 52089...e41 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det ER jo en vesentlig forskjell på morsmelk og erstatning. Fra NHI: "Kunstig morsmelk inneholder ikke antistoffer som beskytter mot sykdom, heller ikke fordøyelsesenzymer (enzym) som barnet får gratis kun gjennom brystmelk. Næringsinnholdet i de fleste morsmelkserstatninger er bra, men ikke perfekt slik morsmelk er! Næringsinnholdet i morsmelken endrer seg også i takt med barnets behov." https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning/ Jeg er ikke ute etter å shame TS for å velge MME, noen ganger fungerer ikke amming og MME er en god erstatning. Men det er ikke morsmelk. Det er greit å vite når man tar beslutningen. Og den første råmelken som kommer de 4-5 første dagene etter fødsel er så næringsrik og full av antistoffer fra mor, så om man bare klarer å amme disse dagene og går over til MME etterpå så er det gull verdt for babyen. Det er forskjell på shaming og opplyse ren fakta. Folk må ta et informert valg, og skal selvfølgelig ikke kritiseres når valget er tatt. Anonymkode: 4e2a1...95a Jeg skrev at det ikke at det IKKE er forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning, men forskjellen på barn som får morsmelk eller morsmelkerstatning er knapt målbar, så det spiller veldig liten rolle om baby får morsmelk eller erstatning. Fordelen med erstatning er at babyen ikke får noen mangler, mens med morsmelk ser man oftere vitaminmangler, pluss mer miljøgifter i morsmelk. Ja, vi vet alle at morsmelk er å foretrekke fremfor morsmelkerstatning, men det har veldig lite å si på barnets ve og vel, når alt kommer til alt. Anonymkode: 74120...0a4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå