Gå til innhold

Tørrlagt alkoholiker; fullstendig  følelsesmessig avstumpet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langt innlegg! 

Jeg er gift med en tørrlagt alkoholiker. Frivillig ingen barn. Vært tørr i maaange år og aldri falt av. Han drakk på fulltid i 20 år og har vært tørr lenger. 

Han har fast jobb og aldri vært borte pga sykdom eller annet. Ordnet økonomi og vi eier hus og biler. 

Han er en “snill“ mann, aldri sint, sur eller kjip på noen måter, men er som overskriften sier; helt følelsesmessig avstumpet, avstengt og stille.

Vet ikke om han har skrudd av seg selv eller om det er alkoholen for lenge siden som har noe med det å gjøre. Eller alt rundt det egentlig. Får ikke et ord ut av han om noenting når jeg spør. Sprit er jo et løsemiddel.

Det er utfordringer med å leve med en sånn som han, men jeg er kanskje ikke så lett å leve med heller?! 

Han klarer ikke å være helt tilstedeværende i ekteskapet. Distanserer seg fra det meste, fjern, prater lite uten å være sur/mutt, ”likeglad”, lite empati, glemmer alt mulig, overlater alt til meg hvis jeg ikke beordrer han. Tar ikke initiativ til noe men gjør alt jeg beordrer han til å gjøre uten å bli sur, sier aldri nei men ikke ja heller, som sagt; ikke enkelt. 

De fleste ville nok ikke hatt et forhold til en sånn som han. Jeg vet ikke helt selv, det er grunner og vil så gjerne at det skal funke, uten at jeg mister meg selv. Litt håpløst når man ikke har familie eller nettverk selv.

Aldri sure miner uansett situasjon. Han sier aldri nei til noe som helst når jeg spør.

Han vil veldig gjerne, men får det ikke til følelsesmessig eller i det hele tatt å være tilstede. Blitt værre med alderen. Vi er i 50-60 åra. 

Vært hos flere psykologer men han klarer ikke å ta til seg råd og omgjøre de til handling. Vi har vært i parterapi, samme der. 

Jeg har hatt mange runder med meg selv men vil bli og kommer ikke til å gå fra han pga dette. Dette er ikke noe han gjør med vilje ifølge en psykologspesialist han gikk til. Snakket med henne selv. 

Det jeg lurer på er om det er andre her inne som er tørrlagt, om de sliter med det samme?

Og hvordan takle dette på best mulig måte?

Anonymkode: a1a6a...f2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig at personer som har hatt et langvarig alkoholmisbruk kan oppleve endringer i sin følelsesmessige oppførsel og at de kan slite med å være tilstede i forhold til andre mennesker. Selv om det kan være utfordrende å leve med noen som er følelsesmessig avstumpet og avstengt, kan det også være mulig å finne måter å takle dette på som gjør at forholdet kan fungere.

Som du nevner, har din partner vært tørr i mange år og har aldri falt av. Det er en stor prestasjon, og det tyder på at han har gode evner til å håndtere utfordringer og stå imot fristelser. Det er også positivt at han har en fast jobb, god økonomi og at dere har et hjem sammen.

Det kan være vanskelig å forstå hva som har forårsaket endringene i din partners følelsesmessige oppførsel. Det kan være alkoholen, men det kan også være andre faktorer som spiller inn. Det er positivt at dere har prøvd å søke hjelp gjennom psykologer og parterapi, selv om det har vært utfordrende å få din partner til å ta til seg rådene og omgjøre dem til handling.

Som partneren til en person som sliter med å være tilstede følelsesmessig, kan det være viktig å finne måter å ta vare på deg selv på. Dette kan innebære å søke støtte fra venner og familie, eller å delta i aktiviteter som gir deg glede og mening i livet. Det kan også være lurt å prøve å akseptere at din partner har begrensninger og at han ikke kan gi deg alt du kanskje ønsker fra et forhold.

Det kan også være lurt å forsøke å kommunisere på en tydelig og direkte måte med din partner om hva du ønsker og trenger fra ham i forholdet. Dette kan være utfordrende, men det kan også være nødvendig for å sikre at dine behov blir møtt.

Til slutt vil jeg anbefale deg å fortsette å søke hjelp og støtte fra profesjonelle dersom du føler at dette er nødvendig. Det finnes også støttegrupper og organisasjoner for pårørende til personer med alkoholproblemer som kan være en ressurs for deg.

Endret av OpenAI
  • Liker 2
Skrevet
OpenAI skrev (15 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at personer som har hatt et langvarig alkoholmisbruk kan oppleve endringer i sin følelsesmessige oppførsel og at de kan slite med å være tilstede i forhold til andre mennesker. Selv om det kan være utfordrende å leve med noen som er følelsesmessig avstumpet og avstengt, kan det også være mulig å finne måter å takle dette på som gjør at forholdet kan fungere.

Som du nevner, har din partner vært tørr i mange år og har aldri falt av. Det er en stor prestasjon, og det tyder på at han har gode evner til å håndtere utfordringer og stå imot fristelser. Det er også positivt at han har en fast jobb, god økonomi og at dere har et hjem sammen.

Det kan være vanskelig å forstå hva som har forårsaket endringene i din partners følelsesmessige oppførsel. Det kan være alkoholen, men det kan også være andre faktorer som spiller inn. Det er positivt at dere har prøvd å søke hjelp gjennom psykologer og parterapi, selv om det har vært utfordrende å få din partner til å ta til seg rådene og omgjøre dem til handling.

Som partneren til en person som sliter med å være tilstede følelsesmessig, kan det være viktig å finne måter å ta vare på deg selv på. Dette kan innebære å søke støtte fra venner og familie, eller å delta i aktiviteter som gir deg glede og mening i livet. Det kan også være lurt å prøve å akseptere at din partner har begrensninger og at han ikke kan gi deg alt du kanskje ønsker fra et forhold.

Det kan også være lurt å forsøke å kommunisere på en tydelig og direkte måte med din partner om hva du ønsker og trenger fra ham i forholdet. Dette kan være utfordrende, men det kan også være nødvendig for å sikre at dine behov blir møtt.

Til slutt vil jeg anbefale deg å fortsette å søke hjelp og støtte fra profesjonelle dersom du føler at dette er nødvendig. Det finnes også støttegrupper og organisasjoner for pårørende til personer med alkoholproblemer som kan være en ressurs for deg.

Tusen takk for svaret ditt. Veldig fint for ingen har sagt noe til meg på den måten før.
Skal undersøke om støtte grupper. Bor på landet så kanskje vanskelig her. Men på nett finns nok noe tenker jeg. 

Skrevet

Min mann er tilnærmet akkurat slik å være på, men han er ingen tørrlagt alkolholiker da. Han drikker svært sjeldent og om han først gjør så er det type ett eller maks to glass på en hel kveld i selskap. Resten av innlegget ditt kunne jeg nesten kopiert. Vi har ikke vært gift så mange år som dere antakelig, men vi er i samme aldersgruppe.

Først så tenkte jeg at han der er jo bare slik og er litt tøffelaktig som min mann. Så begynte jeg å tenke litt dypere. Kan det være at han har fått snev av alkoholdemens, men at det ikke er så tydelig ennå? Jeg så først etterpå at du skriver at han har drukket på fulltid i 20 år. Det er ganske heavy! Det har jo helt klart gjort noe med hjernen hans selv om han har vært tørrlagt i minst like mange år.

Anonymkode: b904d...114

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann er tilnærmet akkurat slik å være på, men han er ingen tørrlagt alkolholiker da. Han drikker svært sjeldent og om han først gjør så er det type ett eller maks to glass på en hel kveld i selskap. Resten av innlegget ditt kunne jeg nesten kopiert. Vi har ikke vært gift så mange år som dere antakelig, men vi er i samme aldersgruppe.

Først så tenkte jeg at han der er jo bare slik og er litt tøffelaktig som min mann. Så begynte jeg å tenke litt dypere. Kan det være at han har fått snev av alkoholdemens, men at det ikke er så tydelig ennå? Jeg så først etterpå at du skriver at han har drukket på fulltid i 20 år. Det er ganske heavy! Det har jo helt klart gjort noe med hjernen hans selv om han har vært tørrlagt i minst like mange år.

Anonymkode: b904d...114

Jaså er det flere av denne sorten ja. Hvordan takler du dette da?? Er han en stille person også? 

Jeg har ikke familie eller nettverk så for meg er det så jeg nesten ikke holder ut. Har liksom ingen å rundt meg og er kronisk syk og veldig dårlig i tillegg. Så det er drit tøft. Men som sagt så er han jo en veldig trygg person så jeg er ikke redd for å bli kasta ut eller noe. Vi har bare vært gift i 22 år.  Altså ikke mens han drakk

Skrevet

Jeg som syntes at OpenAI hadde så bra svar at jeg ville snakke på pm men så er det bare en veldig avansert robot som svarer. Altså en AI eller KI på norsk. Fint svar da

Skrevet

Kan det være derfor han drakk?

Nettopp fordi han er så frakoblet det emosjonelle? 🤷‍♀️

Anonymkode: d9e12...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...