AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Skal på visning snart på en leiebolig med stor interesse rundt, og jeg er nervøs for at utleier ikke vil leie ut til meg hvis jeg forteller at jeg går på aap... Jeg leier allerede en bolig, og har alltid betalt husleien i tide, og huseier vil være referanse for meg om nødvendig. Men er likevel redd for at utleier på den nye boligen vil avfeie meg så snart han hører ordet aap... Hva kan jeg si dersom jeg får spørsmål om jobb/inntekt på visningen?? Jeg var så heldig som fikk være den første som skal på visning, men er redd for at min nåværende livssituasjon skal ødelegge denne muligheten... Havnet jo på aap pga en stygg ulykke som ga meg en alvorlig hodeskade, og jeg har brukt flere år på rehabilitering - så er ikke slik at jeg er en "lat naver"....men kan jo hende utleier er blant de som har litt uheldige fordommer 🤷♀️ Jeg skal jo snart tilbake i arbeid igjen, men må da søke ny jobb, og er ikke sikkert utleier tar meg på ordet selv om jeg sier jeg er sikker på at jeg finner meg ny jobb (har høyere utdanning og mange gode attester og referanser). Jeg har også bra inntekt til tross for aap, for med barnebidrag, bostøtte og barnetrygd, har jeg utbetalt nesten 40 000 i mnd! Er kjempeviktig for meg å få leie denne boligen, siden den er den eneste med 3 soverom som har blitt ledig her på 6 mnd, og jeg har 2 barn... Tips og råd mottas med takk! Anonymkode: 1eb01...bf7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Lyv om du vil ha leilighet. Det er den eneste utveien. Si hva du jobber innen Anonymkode: c712d...f1f
Snok1 Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Jeg hadde leid ut til deg om du bare forklarte situasjonen og viste at du er en sikker betaler. 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Jeg ville vært ærlig, å fortalt grunnen til aap. Mange utleiere er skeptiske til aap, fordi de tror det er late navere, rusmisbruk, eller psykisk ustabile. Men akkurat som en del utleiere dømmer folk på aap, så dømmer vi jo utleiere. Ikke alle utleiere er så trangsynte, og dømmende. Noen bryr seg faktisk ikke om hvor du får inntekten fra, og noen har tilogmed sympati for de som har skader/sykdommer. Om jeg skulle lånt ut leiligheten min, og jeg fikk en voksen person som var ærlig om at hun/han hadde vært utenfor en ulykke og dermed gikk på aap, så ville jeg heller flyttet henne/han øverst i bunken, og ikke nederst, gitt at de hadde gode referanser. Anonymkode: e258e...a32
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 Det er mulig utleier absolutt ikke vil ha noen som går på aap, og har kanskje dårlig erfaring fra tidligere med de som går på stønader. Men det får du gjort lite med! Du må heller tenke at det ikke skal være avgjørende, da det er god kommunikasjon og godt inntrykk, og selvfølgelig det at du i praksis kan betale for deg, som er det de fleste utleiere ser etter. Jeg synes ikke man skal måtte utbrodere alt av sykehistorikk og personlige ting til utleiere, jeg vet ikke om du trenger å fortelle at du har en hodeskade for eksempel. Men dette er mer opp til hvor åpen du er generelt om ting, og hva du ønsker å opplyse om. Snøvler og sjangler du f.eks., så tror jeg det kan være en stor fordel å fortelle grunnen 😅 Men selv om du har vært lenge på utkikk etter en slik leilighet, så vær forberedt på at det kan være ting som skurrer. Enten at det er mangler som ikke vises i annonsen, eller at utleier virker ustabil. Selv om du føler at du er dårligere stilt pga aap, så ikke godta ting som du ellers ikke ville gjort. Anonymkode: 0a3c8...b0a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 Kanskje kneppe opp et par ekstra knapper på blusen? Det har fungert til alle tider, hvorfor ikke nå. Anonymkode: 4ada8...609
Myrmica Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Hvorfor må du si at du mottar AAP? Om han spør hva du gjør/hva du jobber med, bare unngå det ved å svare "jeg er [tittel på utdanning]" eller noe slikt. Om du er utdannet som bibliotekar, kan du jo fint si at du er bibliotekar, selv om du ikke jobber som bibliotekar akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Det er bare å fortelle hva du jobber med men si at du er sykmeldt for tiden, så lenge du har penger selv til depositum og husleie så burde det ikke være noe problem. Men jeg skjønner godt at utleiere er skeptiske til å inngå kontrakt med noen som ikke har fast inntekt, spesielt når det er noen som har barn. Hvis leietager med barn ikke betaler for seg så er det fryktelig vanskelig å få gjennomført en utkastelse og utleier kan tape veldig mye penger. Anonymkode: 04342...56e
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 Gå pent kledd, vis interesse, fortell hva du er utdanna som, fortell at du har ca 40K utbetalt, er sikker betaler. Ta en liten hvit løgn! De har da ingen krav om å få vite hele din helsesituasjon. Fortell at du er rolig,ingen fest og røyk og dyr, men 2 barn osv. Hilsen utleier, som selv leier ut til en ung jente via barnevernet/kommunen. Anonymkode: a4db3...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Jeg valgte å være ærlig når de spurte, jeg fortalte at jeg gikk på AAP fordi jeg var blitt syk og var under behandling. De hadde en til som skulle på visning etter meg, men før jeg hadde kommet meg hjem ringte de og sa at leiligheten var min om jeg ville leie hos dem. Anonymkode: 9dd0b...952
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 Jeg har leid to leiligheten mens jeg har hatt AAP, hadde det i 6 år. Begge gangene sa jeg at jeg var i arbeid, opplevde aldri å få noen spørsmål om dette. Det viktigste er at du vet at du klarer å betale. Anonymkode: d367a...089
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Ingen har rett på din helseinformasjon. Jeg går selv på AAP, og ville nok ha sagt at jeg er for tiden syk, men heldigvis på vei tilbake til jobb, og at du har god inntekt selv nå. Eller bare si du er i jobb, og jobber hjemmefra. Syns det er en skikkelig uting å skulle bli diskriminert på utleiemarkedet for noe man ikke kan noe for (altså sykdom). Anonymkode: 65d03...d0b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Ikke fortell at du går på aap. De har ingenting med det. Jeg fikk nei alle steder inntil jeg begynte å unngå spørsmålet. Når de spurte hva jobber du med sa jeg det jeg jobbet med før jeg ble syk og da fikk jeg leilighet på første forsøk og aldri hatt problemer igjen siden Anonymkode: 59a98...87e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå