Gå til innhold

Personlige papirer fra dødsbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å rydder dødsbo og det er mye fakturaer, forsikringapapirer og andre ting med personlige opplysninger på, hva gjør jeg med disse? 

For mye til å brenne i ovnen. 

Anonymkode: 1112e...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper makuleringsmaskin. 450 kr hos biltema, 500 kr hos Clas Ohlson. 

Makuler og kast i papiravfall. Eller lag masje og noen kule ting av det. 

Anonymkode: 70c13...4e4

• Nyttig 1
Skrevet

Bare kast det i papirsøppel. 

Anonymkode: 20141...683

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlige papirer skal ikke i papirsøppel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlige papirer skal ikke i papirsøppel. 

Hva er risikoen om det er en død person? Er ikke snakk om risiko for svindel eller lignende da. Og fakturaer er ikke spesielt sensitivt. Ikke forsikringspapirer heller forsåvidt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er risikoen om det er en død person? Er ikke snakk om risiko for svindel eller lignende da. Og fakturaer er ikke spesielt sensitivt. Ikke forsikringspapirer heller forsåvidt. 

For meg er det uaktuelt å kaste slik og la det ligge åpenlyst. Handler om respekt. Jeg hadde ikke spurt om det var et alternativ. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg er det uaktuelt å kaste slik og la det ligge åpenlyst. Handler om respekt. Jeg hadde ikke spurt om det var et alternativ. 

Men da makulerer du da. Det er jo bare en løsning om du ikke vil kaste, hvorfor spørre her?

• Liker 3
Skrevet

Laminer det og heng det opp utafor inngangsdøra til nærmeste matbutikk.

Anonymkode: 70b7f...832

• Nyttig 1
Skrevet

hva med å rive papirene i veldig mange små biter, og så kaste dette som papir-avfall litt av gangen? 

veldig vanskelig pusle sammen såpass mange små biter, fra mange forskjellige papir-ark. I tillegg kan dere selvfølgelig spre dette utover flere forskjellige tømminger.  

Anonymkode: e0449...ea8

Skrevet

Har du vedovn, bålpanne eller lyst på et bål er det fint å tenne opp med. Sørg i hvert fall at det er såpass ødelagt/makulert at ingen kan lese. Personvern gjelder selv om personen er avdød. Kan hende det står noe om andre i papirene også, som ikke bør gjøres kjent. Såpass respekt må man ha. 

Anonymkode: 3ee01...3b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det skal man ikke gjøre, også avdøde har rett på personvern

Anonymkode: 7525f...aa8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vedovn, bålpanne eller lyst på et bål er det fint å tenne opp med. Sørg i hvert fall at det er såpass ødelagt/makulert at ingen kan lese. Personvern gjelder selv om personen er avdød. Kan hende det står noe om andre i papirene også, som ikke bør gjøres kjent. Såpass respekt må man ha. 

Anonymkode: 3ee01...3b1

Nei, det er ikke riktig. Døde mennesker omfattes ikke av personvernregelverket. 

Anonymkode: feae2...940

Skrevet

Makuler det

Anonymkode: aac6b...927

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

§ 24. Opplysninger etter en persons død

Lovtekst med kommentar

Lovtekst

Helsedirektoratets kommentarer

Bestemmelsen regulerer unntak fra taushetsplikten etter en persons død.

Hensynene som begrunner taushetsplikt gjør seg også gjeldende etter en persons død. Avdøde personer har i utgangspunktet samme krav på personvern som de hadde mens de levde. 

Anonymkode: 7525f...aa8

• Liker 2
Skrevet

Du kan samle det og kaste det i makuleringsboks på nærmeste søppelfylling. Her har de containere med hengelås/spesialcontainere til slikt. 

Har nettopp gjennomført en «dødsrydding» selv, og sparte mye tid på å slippe å makulere selv. Slike maskiner tar bare fire-fem ark om gangen og å brenne forurenser veldig (og ikke bra for skorsteinen mtp pipebrann). 

Anonymkode: 8ffe0...1c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke offisielt etter loven men moralsk. Å kunne se folks økonomi ligge slik åpenlyst er ikke verdig selv om de ikke lever lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

hva med å rive papirene i veldig mange små biter, og så kaste dette som papir-avfall litt av gangen? 

veldig vanskelig pusle sammen såpass mange små biter, fra mange forskjellige papir-ark. I tillegg kan dere selvfølgelig spre dette utover flere forskjellige tømminger.  

Anonymkode: e0449...ea8

Dette har jeg gjort med gamle papirer. 

Anonymkode: 56643...85b

Skrevet

Min mor pleide å bløtlegge personlige papirer i vasken over natta før hun kastet de. Ble en papirklump som det skulle godt gjøres å få noe fornuftig ut av.

Anonymkode: 3b337...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...