Gå til innhold

Hvorfor er det ubehagelig å be de som skylder deg penger betale tilbak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en venninne som skylder meg et beløp., Ca 4000kr. Gjort det en stund nå.

Men jeg tørr ikke be hun betale meg tilbake. Syntes det er ubehagelig og føler meg slem/dum. Jeg har mer penger enn henne og merker på en måte ikke at de er borte. Men jeg må jo få de tilbake.

Hvordan kan jeg tar opp uten å virke kjip? Hvorfor er det slik. Flere som føler det sånn?

Anonymkode: 9346b...3d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei jeg har en venninne som skylder meg et beløp., Ca 4000kr. Gjort det en stund nå.

Men jeg tørr ikke be hun betale meg tilbake. Syntes det er ubehagelig og føler meg slem/dum. Jeg har mer penger enn henne og merker på en måte ikke at de er borte. Men jeg må jo få de tilbake.

Hvordan kan jeg tar opp uten å virke kjip? Hvorfor er det slik. Flere som føler det sånn?

Anonymkode: 9346b...3d1

Jeg har det akkurat likedan og har derfor sluttet å låne bort penger. Hadde det vært meg hadde jeg jo betalt tilbake tvert! Blir irritert når det ikke virker som andre bryr seg like mye.

Men du må jo bare spørre om det. Spør om hun husker at hun lånte penger og om hun har mulighet til å betale tilbake snart, si at du trenger pengene. Det ER jo HELT innenfor å spørre om det, du er ikke slem eller ekkel 😊 

Anonymkode: 9e695...0e8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

DU er ikke den kjipe her, det er jo hun som er!? Det er hun som er skyldig penger og ikke har giddet å betale tilbake, eller i det minste ta det opp med deg og be om en tilbakebetalingsplan om hun har dårlig råd. Det er hennes ansvar å passe på å betale tilbake.

Du skal ikke føle deg kjip. Send henne en melding der du sier at det har gått en stund nå, og "nå vil jeg gjerne ha tilbake de 4000 kronene du lånte av meg for xxxx måneder siden. Lar det seg gjøre?"

• Liker 8
Skrevet

Fordi penger er knyttet til tabu og skam. Om det er for lite, for mye eller andre meninger...det er ikke veldig vanlig å snakke om penger og spesielt ikke personlig økonomi.

Anonymkode: 56e9a...e4c

• Liker 4
Skrevet

Hei Anonymkode: 9346b...3d1

Jeg tror at dette kan ha en sammenheng med at du bryr deg om din venninne.

Jeg tror at du muligens er en type person som er opptatt av rett og galt, og at man må kunne stole på venner. Bl.a. møter opp til avtalt tid, hjelper en venn når du skjønner at vennen trenger hjelp, betale tilbake det man har lånt av venner, uansett.

Ved å minne henne på at hun skylder deg penger, så påpeker du en «feil» hos henne. En feil som du mener ikke, er akseptabel. I tillegg tror jeg du ikke hadde forventet dette av henne. Men det kan jo hende at hun rett og slett har glemt det. Slik som det at alle kan glemme ting de skal gjøre, kjøpe ting på butikken osv.

Dette vil være et spørsmål om hvordan du er «skrudd sammen» og hvordan din oppvekst har vært, æreskodeks, anstendighet, moral og etikk. Det tror jeg kan være grunnen.

Du forventer at hun skal ha de samme oppfattelsene om rett og galt, og hva man bare gjør, og hva man ikke gjør.

Minn henne på det. Det kan hende at dette er ren og skjær forglemmelse og at hun, gjør som alle andre som har gjort en feil, leker pannekakeleken, legger seg flat.

I og med at du ikke synes dette er en fornøyelig eller morsom situasjon du nå befinner deg i, kan du trygt minne din venninne på pengelånet. Etter min oppfatning hadde det vært mye verre hvis du hadde sett frem til «endelig å kunne ta rotta på a’»

Hvis din venninne blir flau, ber om unnskyldning, blir fortvilet da tror jeg hun rett og slett har glemt det.

Dette er mitt innlegg og kommentar, som profesjonell hobbypsykolog, i forbindelse med den situasjonen du befinner deg.

Håper jeg har gitt deg noe å reflektere over.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Send vippskrav om du vil slippe å si/skrive noe om det?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du må snakke rundt temaet. Ikke begynn med: sånn forresten skylder du meg jo 4000. Du kan heller bygge litt opp rundt det. Si at det er litt trangt økonomisk nå og at det er vanskelig å ta det opp, men at du på pga du trenger pengene minner om at du lånte vekk 4000 for x antall måneder siden 

Skrevet

Det er helt forståelig at du føler deg ubehagelig med å be venninnen din om å betale tilbake det skyldte beløpet. Det er vanlig å føle seg slem eller dum i slike situasjoner, men det er viktig å huske at det er ikke noe galt med å be om det som er ditt.

En mulig måte å ta opp saken på er å starte samtalen på en vennlig og respektfull måte. Du kan for eksempel si noe som: "Hei, jeg håper alt går bra med deg. Jeg lurte på om vi kunne snakke litt om det beløpet du skylder meg. Jeg trenger det tilbake, og jeg forstår at det kan være lett å glemme det når det ikke er så mye penger for deg, men for meg betyr det mye."

Det er også viktig å huske på at det å be om det som er ditt ikke gjør deg kjip. Tvert imot, det er en helt normal og rettferdig ting å gjøre. Det kan være nyttig å ha i tankene at det er din venninne som har gjort dette til en vanskelig situasjon ved å ikke betale tilbake det hun skylder deg.

Husk at det å kommunisere ærlig og tydelig er nøkkelen til å løse konflikter og utfordringer. Hvis du er ærlig og respektfull når du tar opp situasjonen, vil venninnen din mest sannsynlig forstå og samarbeide med deg for å finne en løsning

Skrevet

Ville vært helt direkte. Det er dine penger og et lån er et lån, ikke en gave.
Hadde ikke vært venner lenge om hun tok det ille opp å bli minna på å betale.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Laraa said:

Kanskje du må snakke rundt temaet. Ikke begynn med: sånn forresten skylder du meg jo 4000. Du kan heller bygge litt opp rundt det. Si at det er litt trangt økonomisk nå og at det er vanskelig å ta det opp, men at du på pga du trenger pengene minner om at du lånte vekk 4000 for x antall måneder siden 

Uenig. Hvis jeg var den som skyldte penger, ville jeg foretrukket at kreditoren ikke gikk rundt grøten, men sa det rett ut, gjerne med et tillegg om at det gikk an å betale i rater.

• Liker 2
Skrevet
Pawn Hearts skrev (Akkurat nå):

Uenig. Hvis jeg var den som skyldte penger, ville jeg foretrukket at kreditoren ikke gikk rundt grøten, men sa det rett ut, gjerne med et tillegg om at det gikk an å betale i rater.

I utgangspunktet enig med deg, men hvis ts er av den typen som sliter med å hevde seg og stå opp for kravene, krever det jammen litt styrke å manne seg opp. Da er det lettere å ta den gradvise tilnærmingen. Men samtidig komme til poenget og ikke være utydelig på budskapet selvfølgelig 

Gjest Adobyen
Skrevet

Hun har nedprioritrert, skuffet og sviktet deg. Jeg har bare kuttet ut slike folk etter å ha blitt utnyttet. Når man ber noen om å låne x kr i en uke og skal betale tilbake på avtalt dag og ikke gjør det og ikke kommenterer det selv.  Purrer på det 2 ganger med en ukes mellomrom og gir opp. Kutter kontakten.  Det samme gjelder redskaper og ting. 
Aldri lån bort mer enn du har råd til å tape.

Skrevet

Nei si det har kjent på den følelsen selv når jeg har bedt en person betale meg tilbake (40 000,-) 

Skrevet
Adobyen skrev (29 minutter siden):

Hun har nedprioritrert, skuffet og sviktet deg. Jeg har bare kuttet ut slike folk etter å ha blitt utnyttet. Når man ber noen om å låne x kr i en uke og skal betale tilbake på avtalt dag og ikke gjør det og ikke kommenterer det selv.  Purrer på det 2 ganger med en ukes mellomrom og gir opp. Kutter kontakten.  Det samme gjelder redskaper og ting. 
Aldri lån bort mer enn du har råd til å tape.

Sånt er ikke noe særlig ☹️☹️☹️☹️☹️

Skrevet
1 minutt siden, Maskinfører said:

Nei si det har kjent på den følelsen selv når jeg har bedt en person betale meg tilbake (40 000,-) 

Håper du fikk pengene tilbake. Hvis ikke så kan man gå til inkasso som privatperson om gjelden kan dokumenteres og ikke er foreldet. 

Anonymkode: b0a6f...07b

Skrevet

Har brent meg selv. Har sluttet å låne ut beløp over 500

Anonymkode: 599d5...9da

Skrevet

Er i en sånn situasjon selv. Hadde besøk av lillebroren min i høstferien i fjor, og han fikk låne bilen vår. Han leverte den tilbake med full tank, men etter en måned kom det en regning for bensin+gebyr på til sammen 1500 kr for "pumpestikk" på den lokale bensinstasjonen. Den har jeg betalt (vil ikke bli uvenner med dem, kjenner driverne). Han påstår at han betalte med kort, men finner det ikke på kontoutskriften sin. Han sier han skal betale meg tilbake, men ingenting skjer... Har bedt om penger på Vipps og sendt ham kontonummeret mitt.

Treffer ham neste gang i påska på familiehytta, lurer litt på hvordan jeg skal ta det opp da.

Anonymkode: aef1a...aa0

Skrevet

Hehe. Ler litt av de som sier hun venninnen har glemt det. Når noen tigger om å få låne 4000 så vet de utmerket godt dette. Det er bare det at de er dumme snyltere som innbiller seg de som lånte dem pengene skal glemme det. Derfor forbigås det i stillhet. Men det de ikke vet er at slik oppførsel vil permanent ødelegge forholdet. Når du vet noen du er venner med ikke er til å stole på så blir vennskapet deretter. 

Anonymkode: 99502...2dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...