AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Spiste kylling, kokte gulrøtter å fløtegratinerte poteter til middag. 10min etterpå er det mageproblemer. Kan det være fløtegratinerte poteter man reagerer på? Anonymkode: faa8c...98d
svartkatt Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Jeg blir hvertfall dårlig av fløte og krem. Har aldri sjekket det hos lege eller noe, og det skjer ikke hver gang. Har jeg cola i tillegg blir det enda verre. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Fettet, sikkert. Jeg reagerer ofte på fløtegratinerte poteter og pasta carbonara, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har noe problemer med f.eks laktose, jeg takler bare dårlig mye fett, spesielt i perioder der jeg spiser ganske fettfattig. Det hjelper hvis jeg drikker rødvin til maten og ikke forsyner meg så grådig. Anonymkode: ad682...361 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fettet, sikkert. Jeg reagerer ofte på fløtegratinerte poteter og pasta carbonara, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke har noe problemer med f.eks laktose, jeg takler bare dårlig mye fett, spesielt i perioder der jeg spiser ganske fettfattig. Det hjelper hvis jeg drikker rødvin til maten og ikke forsyner meg så grådig. Anonymkode: ad682...361 Spiser krem, kaker etc uten problemer. Har ikke spist fløtegratinerte poteter på flere år, men spiser ikke det igjen🤣 Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 svartkatt skrev (5 minutter siden): Jeg blir hvertfall dårlig av fløte og krem. Har aldri sjekket det hos lege eller noe, og det skjer ikke hver gang. Har jeg cola i tillegg blir det enda verre. Tåler kaker å krem etc, men tydeligvis ikke fløtegratinerte poteter 🤣 Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tåler kaker å krem etc, men tydeligvis ikke fløtegratinerte poteter 🤣 Anonymkode: faa8c...98d Reagerer du på andre retter med oppvarmet melk? Jeg reagerer på fløtegratinerte poteter, hvit saus, risgrøt osv., men ikke alltid. Har ikke laktoseintoleranse, men sannsynligvis IBS. Anonymkode: 97ce2...cee 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Reagerer du på andre retter med oppvarmet melk? Jeg reagerer på fløtegratinerte poteter, hvit saus, risgrøt osv., men ikke alltid. Har ikke laktoseintoleranse, men sannsynligvis IBS. Anonymkode: 97ce2...cee Har ibs selv, (løs mage hver morgen i 2 år nå). Har spist saus i pose tilsatt litt melk før uten særlig problemer. Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Hva vil magetrøbbel si? En rask tur på do eller flere tømminger? Smerter? Lyd? Luft? Oppkast? Jeg har ibs, og jeg må løpe raskt på do om jeg kombinerer fløte, pasta og kylling... Hver for seg går det fint, pasta og kylling går fint, pasta og fløte går fint, men alle tre sammen gjør meg akutt løs i magen 🤷 Men for din del kan det være fløtepotetene, det kan være kyllingen, eller det kan være lunsjen eller frokosten... Anonymkode: e3a31...313
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har ibs selv, (løs mage hver morgen i 2 år nå). Har spist saus i pose tilsatt litt melk før uten særlig problemer. Anonymkode: faa8c...98d Det tåler jeg også, men når det blir større mengder melk blir det problemer. Ikke alltid, da. Synes det går i perioder. Anonymkode: 97ce2...cee
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva vil magetrøbbel si? En rask tur på do eller flere tømminger? Smerter? Lyd? Luft? Oppkast? Jeg har ibs, og jeg må løpe raskt på do om jeg kombinerer fløte, pasta og kylling... Hver for seg går det fint, pasta og kylling går fint, pasta og fløte går fint, men alle tre sammen gjør meg akutt løs i magen 🤷 Men for din del kan det være fløtepotetene, det kan være kyllingen, eller det kan være lunsjen eller frokosten... Anonymkode: e3a31...313 Har nok ibs jeg også, pleier å gå på do en til 2 ganger om dagen å er alltid løs/løsere i magen/ikke sammenhengende avføring (unnskyld for detaljer). Denne gangen, etter fløtegratinerte poteter fikk jeg luft I magen å en tømming, men merker at jeg ikke er helt ok i magen etter toalettbesøket.. har spist kylling og ris og saus tidligere flere ganger i uka uten problemer. Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tåler jeg også, men når det blir større mengder melk blir det problemer. Ikke alltid, da. Synes det går i perioder. Anonymkode: 97ce2...cee Når sant skal sies har jeg noen ganger vært nødt å løpe på do rett etter å ha spist svinekjøtt, potetbåter og salat 🤔 Ingen melk der. Merkelige greier. Anonymkode: 97ce2...cee
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tåler jeg også, men når det blir større mengder melk blir det problemer. Ikke alltid, da. Synes det går i perioder. Anonymkode: 97ce2...cee Dette kan kanskje sjekkes hos fastlegen? Kjedelig å være på besøk når sånt skjer.. Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 Ikke kyllingen da? Passet du på å steke den skikkelig? Anonymkode: fbd87...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 Jeg kan drikke melk helt fint, men får nesten alltid mageproblemer av matretter med mye fløte. Det tar 10-20 min. så må jeg rett på do - ganske surt da jeg ELSKER så mange slike retter. Anonymkode: 18870...1bb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 Jeg skal ikke si hva som er hva. Men er ikke 10 minutter litt kort tid 🤔 Har man i det hele klart å bevege magen videre fra magen på den tiden 😅 Jaja, alt er mulig. Men om du aldri har reagert på laktose før, eller etter så ville jeg nå trodd at det var noe annet. Merkelig om man kun reagerer på fløtegratinerte poteter. Og matforgiftning går det vist fort en time før man begynner å få symptomer på 🤔 Samme og om det er fettet man reagerer på, det merkes ikke etter kun 10 minutter, da det skal ha hatt tid til å bevege seg fra magen og gjennom tarmene. Men skal ikke si hva som er hva 😅 Anonymkode: 6e28d...54d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan drikke melk helt fint, men får nesten alltid mageproblemer av matretter med mye fløte. Det tar 10-20 min. så må jeg rett på do - ganske surt da jeg ELSKER så mange slike retter. Anonymkode: 18870...1bb Er lasagne like ille tro? Anonymkode: faa8c...98d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke kyllingen da? Passet du på å steke den skikkelig? Anonymkode: fbd87...1a1 Ja, skjærte den opp å sjekket. Den virka bra👍 Anonymkode: faa8c...98d
Million Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tåler kaker å krem etc, men tydeligvis ikke fløtegratinerte poteter 🤣 Anonymkode: faa8c...98d Er det ikke mer sannsynlig at kyllingkjøttet kan være synderen da? Dårlig fløte er jo sur og lett å kjenne igjen i smaken, men noe for mye bakterier i kjøttet kan være smakløst og gli rett ned. Husker Gordon Ramsay i et program på tv nærmest banket inn i kokkene at det var livsviktig å gjennomsteke kylling og sørge for at den ikke var dårlig. En som hadde stekt kyllingen litt for dårlig ble skreket rett opp i trynet "Prøver du å DREPE noen eller!!??" Det står mange steder på nettet at rått kyllingkjøtt som ikke er skikkelig gjennomstekt er farlig for oss og gir magetrøbbel og diare. Kan du ha vært uheldig og ikke fått det HELT gjennomstekt på høy nok temperatur (minst 75 C)? Kyllingkjøtt kan inneholde campylobacter/bakterier og salmonella. Endret 21. februar 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 Kan jo være at akkurat denne hadde dårlig kvalitet, utgått på dato, etc. Har også opplevd dette, uten at det har betydd at jeg verken har IBS eller allergi. Var det noe du lagde fra bunnen, Toro, eller kjøpte fra ferskvaredisken? Fløte er dog noe som kan sette tarmen i sving for mange, så kommer det nok også an på resten av ingrediensene kombinert med fløten. Noen tilsetter f.eks creme fraiche i tillegg til fløte, det kan bli veldig tungt. Selv om kyllingen var gjennomstekt, så kan det likevel være at den var dårlig. Vent noen dager og lag noe med litt fløte, og se om du får noen reaksjoner da? Anonymkode: 02029...f20
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jo være at akkurat denne hadde dårlig kvalitet, utgått på dato, etc. Har også opplevd dette, uten at det har betydd at jeg verken har IBS eller allergi. Var det noe du lagde fra bunnen, Toro, eller kjøpte fra ferskvaredisken? Fløte er dog noe som kan sette tarmen i sving for mange, så kommer det nok også an på resten av ingrediensene kombinert med fløten. Noen tilsetter f.eks creme fraiche i tillegg til fløte, det kan bli veldig tungt. Selv om kyllingen var gjennomstekt, så kan det likevel være at den var dårlig. Vent noen dager og lag noe med litt fløte, og se om du får noen reaksjoner da? Anonymkode: 02029...f20 Kjøpte den fra frysedisken i butikken. Har ubehag i magen fortsatt🤣 Lurt, skal se om noen dager å teste noe annet👍 Anonymkode: faa8c...98d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå