Fant80 Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 (endret) Alltid vært fascinert over Norsk Tippings pengespill,og hvem som vinner. (F.eks var Verdal lenge et sted der man ofte vant) Bor på Vestlandet,så følger jo litt med på hvor gevinstene går der. Man skulle jo tenke seg at Stavanger ville være et sted der man vant veldig mange ganger,men nei. Da er det heller Sandnes,eller Klepp som veldig ofte dukker opp. Var veldig forundret over dette,til et familjemedlem fikk seg jobb på Coop i Sandnes. Nå vet ikke jeg hva folk tipper for i Stavanger eller andre områder,men jeg har blitt fortalt at folk er helt galne i Sandnes. Det kommer pensjonister og 40-50 åringer som skal tippe Lotto og Euro Jackpot for 15 000kr.Allså det printes kuponger til maskinen blir overopphetet. (Og dette skjer jevnlig med lignende summer) HVA I ALLE DAGER ???? Nå er jo likevell sjansene små for å vinne,men herregud da. Med slike summer forklarer den jo hvorfor slike steder gjerne er overrepresentert. Spiller "folk" generelt såpass mye pengespill? Jeg har alltid en 5 ukers Lotto inne. Euro Jackpot en gang iblandet,men da gjerne bare 2 rekker pga prisen. Ellers tipper jeg aldri. Er det sjanse for oss "vanlige" når folk tipper for tusener av kroner hver uke? Dessuten. Sier jo litt om hvor "Fattige" folk i Norge er =P Skulle ønsket noen laget en dokumentar på dette i Norge. Tror man finner helt ville tilstander her i landet når det gjelder pengespill. Sjokkert! Endret 21. februar 2023 av Fant80 1
Jaytee Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Hvis målet ditt er å bli millionær, så er det bare å sette pengene i fond, så blir du det til slutt. Sjansen for å tape i tipping er så mye større enn at man sitter igjen med gevinst. 3
Gjest ti10 Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Høres veldig spesielt (usant) ut, de fleste under 60 spiller på nett. Dessuten er det en totalgrense på 20 000 pr. måned, altså kan man ikke satse 15 000 hver eneste uke.
Gjest takinova Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Det er nok noe overdrevet, da norsk tipping har maksgrenser og er ganske strenge. Men spillegalskap er fæle greier.
Chupacabra Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 1 hour ago, Fant80 said: Alltid vært fascinert over Norsk Tippings pengespill,og hvem som vinner. (F.eks var Verdal lenge et sted der man ofte vant) Bor på Vestlandet,så følger jo litt med på hvor gevinstene går der. Man skulle jo tenke seg at Stavanger ville være et sted der man vant veldig mange ganger,men nei. Da er det heller Sandnes,eller Klepp som veldig ofte dukker opp. Var veldig forundret over dette,til et familjemedlem fikk seg jobb på Coop i Sandnes. Nå vet ikke jeg hva folk tipper for i Stavanger eller andre områder,men jeg har blitt fortalt at folk er helt galne i Sandnes. Det kommer pensjonister og 40-50 åringer som skal tippe Lotto og Euro Jackpot for 15 000kr.Allså det printes kuponger til maskinen blir overopphetet. (Og dette skjer jevnlig med lignende summer) HVA I ALLE DAGER ???? Nå er jo likevell sjansene små for å vinne,men herregud da. Med slike summer forklarer den jo hvorfor slike steder gjerne er overrepresentert. Spiller "folk" generelt såpass mye pengespill? Jeg har alltid en 5 ukers Lotto inne. Euro Jackpot en gang iblandet,men da gjerne bare 2 rekker pga prisen. Ellers tipper jeg aldri. Er det sjanse for oss "vanlige" når folk tipper for tusener av kroner hver uke? Dessuten. Sier jo litt om hvor "Fattige" folk i Norge er =P Skulle ønsket noen laget en dokumentar på dette i Norge. Tror man finner helt ville tilstander her i landet når det gjelder pengespill. Sjokkert! Antar at dette er som i USA: De fattigste spiller mest, mens middelklassen spiller ikke så mye. De rike spiller ikke. Og her har man noe av grunnen til at fattige mennesker forblir fattige, og de rike forblir rike. 5 1
Fant80 Skrevet 21. februar 2023 Forfatter #6 Skrevet 21. februar 2023 Kjenner ikke til grenser etc. Alt er gjengitt slik jeg ble fortalt det. Men har fått vite av andre at det gjerne dreier seg om diverse tippelag eller andelsbanker. Jeg tror ikke summene er oppkonstruert noe særlig fra virkeligheten. Uansett synes jeg dette er veldig mye penger,selv halvparten av det. Men virker jo som flere mener dette var ganske så vanlig. 3 hours ago, Chupacabra said: Antar at dette er som i USA: De fattigste spiller mest, mens middelklassen spiller ikke så mye. De rike spiller ikke. Og her har man noe av grunnen til at fattige mennesker forblir fattige, og de rike forblir rike. Jeg har ingen statistikker på dette,men at de aller rikeste gjerne ikke spiller er jeg nok med på. Middelklassen derimot,delvis uenig. De fleste i Norge befinner seg jo i nedre eller øvre sjiktet av middelklasse,og her er det mye rart. Av ren nysgjerrighet. Hvor mye legger dere igjen hos Norsk Tipping i måneden? Er man ærlig her,så tenker jeg gjerne at mange vil bli overrasket. Går lett 1000 lappen i måneden her. Gjerne kaster jeg bort noen kroner på Flaxlodd også. Aldri vunnet noe nevneverdig,men etter innsatsen å dømme,så er det gjerne helt på merket. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 Fant80 skrev (41 minutter siden): Kjenner ikke til grenser etc. Alt er gjengitt slik jeg ble fortalt det. Men har fått vite av andre at det gjerne dreier seg om diverse tippelag eller andelsbanker. Jeg tror ikke summene er oppkonstruert noe særlig fra virkeligheten. Uansett synes jeg dette er veldig mye penger,selv halvparten av det. Men virker jo som flere mener dette var ganske så vanlig. Jeg har ingen statistikker på dette,men at de aller rikeste gjerne ikke spiller er jeg nok med på. Middelklassen derimot,delvis uenig. De fleste i Norge befinner seg jo i nedre eller øvre sjiktet av middelklasse,og her er det mye rart. Av ren nysgjerrighet. Hvor mye legger dere igjen hos Norsk Tipping i måneden? Er man ærlig her,så tenker jeg gjerne at mange vil bli overrasket. Går lett 1000 lappen i måneden her. Gjerne kaster jeg bort noen kroner på Flaxlodd også. Aldri vunnet noe nevneverdig,men etter innsatsen å dømme,så er det gjerne helt på merket. 0,- Anonymkode: 42a9a...767
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 Fant80 skrev (6 timer siden): det sjanse for oss "vanlige" når folk tipper for tusener av kroner hver uke? Sjansen for å vinne nær null, uansett om du spiller for 10 kr eller 1000 kr i uka. I vikinglotto er sjansen 1:15 000 000 pr rekke.... Jeg bruker å ha inne to rekker med lotto og to rekker med Viking, hvis jeg husker det. Tror ikke jeg kommer til å vinne noensinne, men... det er 26 kr i uka, og det laveste beløpet man kan spille for. Anonymkode: ace31...b33 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 Norsk tipping driver med lureri. Vinner man i Lotto, er det som regel en premie på 50 kroner, det er ikke engang nok til en ny kupong. Vi hører aldri om de som vinner 2. eller 3. premie som vanligvis er store summer. Minstepremien burde vært en del høyere og så videre. Nei, de færreste vil nok tjene mer penger på å satse på sparing, og ikke kaste bort mye penger på Norsk Tipping! Anonymkode: f8ad7...a44
Chupacabra Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Sjansen for å vinne nær null, uansett om du spiller for 10 kr eller 1000 kr i uka. I vikinglotto er sjansen 1:15 000 000 pr rekke.... Jeg bruker å ha inne to rekker med lotto og to rekker med Viking, hvis jeg husker det. Tror ikke jeg kommer til å vinne noensinne, men... det er 26 kr i uka, og det laveste beløpet man kan spille for. Anonymkode: ace31...b33 Vil legge til at dette er sannsynligheten for å vinne andrepremien i vikinglotto. Sannsynligheten for å vinne førstepremien er 1: 61 000 000. 4
Portia Catonis Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Norsk tipping driver med lureri. Vinner man i Lotto, er det som regel en premie på 50 kroner, det er ikke engang nok til en ny kupong. Vi hører aldri om de som vinner 2. eller 3. premie som vanligvis er store summer. Minstepremien burde vært en del høyere og så videre. Nei, de færreste vil nok tjene mer penger på å satse på sparing, og ikke kaste bort mye penger på Norsk Tipping! Anonymkode: f8ad7...a44 Det er ikke lureri, det er sånn lotterier fungerer. Det er ingen som legger skjul på det. De deler ut mange små premier for å trigge folk til å fortsette og spille og tro at de kan vinne mer neste gang. Jeg spiller ikke selv, men har folk i nær familie som alltid spiller hver uke. Det handler om en drøm. Man kan gå rundt og tenke på hva man skal gjøre med alle pengene. Det er denne dagdrømmen som er verd de hundrelappene de bruker i uka, ikke statistisk sjanse for å faktisk vinne. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Portia Catonis skrev (2 minutter siden): Det er ikke lureri, det er sånn lotterier fungerer. Det er ingen som legger skjul på det. De deler ut mange små premier for å trigge folk til å fortsette og spille og tro at de kan vinne mer neste gang. Jeg spiller ikke selv, men har folk i nær familie som alltid spiller hver uke. Det handler om en drøm. Man kan gå rundt og tenke på hva man skal gjøre med alle pengene. Det er denne dagdrømmen som er verd de hundrelappene de bruker i uka, ikke statistisk sjanse for å faktisk vinne. Dette. Jeg vet jo at sjansen er mikroskopisk uansett, så dagdrømmene blir like fine/blasse om jeg tipper for 50 eller 5000. Anonymkode: 845a6...48c
Bombasi Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 Jeg jobbet i mine yngre dager i kiosk i en tid der alt av tipping måtte leveres inn gjennom maskiner i kiosker og butikker. Jeg fikk hakeslipp over hva folk tippet for. Lørdags formiddag var det tippekaos i kiosken, og èn enkelt spiller kunne fort levere tippekuponger for både 5 000 og 15 000. Jeg er klar over at enkelte tippet gjennom tippelag, og at kuponger kunne blitt levert av den ene, men summene var likevel galskap på den tiden. Omsetningen i tippekassa var enorm. "Problemet" med tipping er at i dag trenger du ikke engang vinne på tallene for å vinne stort, som igjen gir urealistisk håp. For Norsk Tipping kjører superlottotrekninger i lotto, og i joker og eurojackpot blir en tilfeldig spiller trukket ut for milliongevinst. Kombinerer man dette med at gjennom historien så har vi fått så mange millionvinnere at vi alle vet om en nabo, bekjent, lokal, slektning, kollega, venn eller tidligere varianter av dette som har vunnet stort. Så man føler at sjansen for at "jeg" også vinner er mye større enn det den er, så da satser man også mer. Det er en grunn til at Norsk Tipping har 43 000 000 000,- i omsetning, og går med ca 6 000 000 000,- i overskudd i året. 1 1
Fant80 Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2024 Middeklassen i Norge slik jeg kjenner den spiller VOLDSOMT. Befinner meg vel sån ca på bunn av middeklassen selv. Eller øvre arbeiderklasse. Har mange venner og slekt som er langt mer bemidlet en meg,og de spiller som fulle sjømenn. Bare nå i jula,da det var ekstratrekning,og selv i dag når det er milliard gevinst i Euro Jackpot. Folk spiller for tusener av gangen. Men blir vel feil å si at de spiller "over evne" er vel det at de tjener for mye da,sett i betraktning til hvordan de bor. Stort sett bor folk relativt nøkternt. Greit det er ny bil og gjerne en hytte etc,men føler ikke det er noe overluksus hos folk jeg kjenner. "alle" vet jo selvsagt om noen da. Men si en 2-4000 til Norsk tipping i UKA er ikke noe jeg ser sjelden. Å er det ekstra greier som store gevinster eller ekstra sjanser etc,så ryker fort mange tusen til. Dette er jo allment akseptert gambling i så måte. "alle" kaster jo inn en 5 ukers på Rema liksom. I dag kan man jo bruke mobilen også,så gudene vet hva folk gjør i det private hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 Å selge sjelen sin til djevelen i håp om vinne noen skarve kroner? Nei takk Anonymkode: 0fd3a...ed6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Fant80 skrev (På 21.2.2023 den 20.47): Kjenner ikke til grenser etc. Alt er gjengitt slik jeg ble fortalt det. Men har fått vite av andre at det gjerne dreier seg om diverse tippelag eller andelsbanker. Jeg tror ikke summene er oppkonstruert noe særlig fra virkeligheten. Uansett synes jeg dette er veldig mye penger,selv halvparten av det. Men virker jo som flere mener dette var ganske så vanlig. Jeg har ingen statistikker på dette,men at de aller rikeste gjerne ikke spiller er jeg nok med på. Middelklassen derimot,delvis uenig. De fleste i Norge befinner seg jo i nedre eller øvre sjiktet av middelklasse,og her er det mye rart. Av ren nysgjerrighet. Hvor mye legger dere igjen hos Norsk Tipping i måneden? Er man ærlig her,så tenker jeg gjerne at mange vil bli overrasket. Går lett 1000 lappen i måneden her. Gjerne kaster jeg bort noen kroner på Flaxlodd også. Aldri vunnet noe nevneverdig,men etter innsatsen å dømme,så er det gjerne helt på merket. Det har blitt mye vanskeligere å vinne. Før kunne man spille Lotto og vinne litt småpenger om ikke annet. Nå kan man spille i månedsvis uten å vinne noe. Derfor har jeg kuttet helt ut. Anonymkode: 2853c...c82
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 OI! Spiller også litt, men har grense på 250 kr i månden, som ofte bare forvinner ut i intet, så nok penger på luft allerede. Åsså bruker noen tusener i månden! Det er sannt at det er allmenn akseptert gambling. Det at det spilles på mobilen er hvertfall ille, for det skjer mye hurtigere, blir som å ha en spill automat i lomma. Anonymkode: 562a5...71c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 Det verste i Norge var spilleautomatene på nittitallet og begynnelsen av totusentallet. Jeg hadde sommerjobb på lager da og det var flere ansatte som brukte lunsjpausen til å spille bort store beløp. Anonymkode: ac055...e56
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det har blitt mye vanskeligere å vinne. Før kunne man spille Lotto og vinne litt småpenger om ikke annet. Nå kan man spille i månedsvis uten å vinne noe. Derfor har jeg kuttet helt ut. Anonymkode: 2853c...c82 Lotto har vel hatt samme antall vinnermuligheter helt siden oppstarten? Rekkene har blitt dyrere, men det går jo ikke ut over vinnersjansen. Anonymkode: 52743...c73
CAPS LOCK Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Fant80 skrev (På 21.2.2023 den 20.47): Av ren nysgjerrighet. Hvor mye legger dere igjen hos Norsk Tipping i måneden? Ingenting. Jeg spiller aldri pengespill verken hos Norsk Tipping eller andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå