Gå til innhold

Angst og søvn!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg holder på å sovne, eller hviler så føles det ut som hjertet stopper. Får ikke til å puste i noen sekunder! Gruer meg hver kveld til å sove! Skjer hver kveld. Vanskelig å forklare, blir et press i brystet! Andre som har opplevd det? Legen sier det er pga jeg kroppen er så anspent.

Anonymkode: e71c4...e1d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har legen din utredet deg med blodprøver, da?

Anonymkode: 936ec...ebe

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har legen din utredet deg med blodprøver, da?

Har tatt blodprøver, men husker ikke hva legen sjekket. Har ikke hørt noe så regner med det var ok. 

Skrevet

Det kan komme mange rare fornemmelser i overgangen mellom våken tilstand og søvn. Hvis man har angst så kan man være mer våken enn vanlig i det man går inn i søvnen.

Når vi går inn i søvn endrer kroppen rytme, fra å puste raskt til å puste saktere. Hjertet begynner å slå saktere. Da vil det være noen få sekunder hvor pusten stopper opp akkurat når vi skifter rytme. Dette er helt normalt og vanligvis legger vi ikke merke til det. Hvis du er anspent om dagen kan det være at du legger merke til dette. Da kjennes det ut som om du "holder på å dø". Men du er egentlig bare på vei til å sovne.

Anonymkode: 0bd08...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har tatt blodprøver, men husker ikke hva legen sjekket. Har ikke hørt noe så regner med det var ok. 

Spør om hva som ble sjekket. Legen min sjekket ikke for d vitamin da jeg sleit med depresjon. Og da det først ble sjekket sa han at alt var ok, når det egentlig var for lave verdier. Så be om å få tilsendt prøvesvarene med tall og det hele. Sånt kan påvirke søvn og angst voldsomt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør om hva som ble sjekket. Legen min sjekket ikke for d vitamin da jeg sleit med depresjon. Og da det først ble sjekket sa han at alt var ok, når det egentlig var for lave verdier. Så be om å få tilsendt prøvesvarene med tall og det hele. Sånt kan påvirke søvn og angst voldsomt. 

Hvor lave var verdiene?

Anonymkode: 205cd...e87

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor lave var verdiene?

Anonymkode: 205cd...e87

Da jeg fikk beskjed om "ok"? Alt fra 41 til rundt 50. Bør være over 70. Har vært mye lavere enn 40, men det ble først plukket opp da lege på sykehus testet for noe helt annet. Visste ikke den gang at lavt d vitamin og andre vitaminer og mineraler kan ha direkte årsak til angst, og ikke alt plukkes opp på prøver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan komme mange rare fornemmelser i overgangen mellom våken tilstand og søvn. Hvis man har angst så kan man være mer våken enn vanlig i det man går inn i søvnen.

Når vi går inn i søvn endrer kroppen rytme, fra å puste raskt til å puste saktere. Hjertet begynner å slå saktere. Da vil det være noen få sekunder hvor pusten stopper opp akkurat når vi skifter rytme. Dette er helt normalt og vanligvis legger vi ikke merke til det. Hvis du er anspent om dagen kan det være at du legger merke til dette. Da kjennes det ut som om du "holder på å dø". Men du er egentlig bare på vei til å sovne.

Skjer ikke bare om kvelden, prøvde å hvile nå, og det skjer hver gang jeg prøver å sove . Får veldig hjertebank, og kjenner nesten ikke noe puls. Så ubehagelig 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjer ikke bare om kvelden, prøvde å hvile nå, og det skjer hver gang jeg prøver å sove . Får veldig hjertebank, og kjenner nesten ikke noe puls. Så ubehagelig 😅

Sånn er det når man sovner ? Pulsen kan synke ned til 50 når man er i dyp søvn. Kroppen sover, tross alt..

Anonymkode: 7878c...a17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sånn er det når man sovner ? Pulsen kan synke ned til 50 når man er i dyp søvn. Kroppen sover, tross alt..

Anonymkode: 7878c...a17

Ja jeg vet, men jeg føler jeg er våken når det skjer, om du skjønner? Har ikke sovnet skikkelig, før jeg nesten får panikk og ikke får puste. Er vell ikke i dyp søvn 2 min etter jeg har lagt meg ned for å hvile..

Skrevet

Du har helt beviselig ikke dødd enda, så veldig farlig er det nok ikke.

Det høres ut som du er på god vei til å jobbe deg selv inn i en angstlidelse.

Anonymkode: 86b99...d14

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres veldig klassisk angst ut, da. Jeg har vært gjennom noen runder med angst og innsovningsproblemer så jeg tviler ikke på at dette kan være det. Det er jævlig, men man må prøve å slå seg til ro med at det er angsten. Ønske det velkommen, gi opp og gi faen. Da gir det seg etterhvert.

Hva er det du tenker er feil med kroppen da, hvis det ikke er angst? Hva er det du tenker vil skje? Jeg er ikke sarkastisk eller noe sånt, men kanskje det kan være bra for deg å sette ord på det, tenke gjennom om det er sant eller om angst virker mer sannsynlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du har helt beviselig ikke dødd enda, så veldig farlig er det nok ikke.

Det høres ut som du er på god vei til å jobbe deg selv inn i en angstlidelse.

Anonymkode: 86b99...d14

Jeg har angst fra før altså, og har nå vært gjennom mye stress! Men aldri opplevd dette før, og jeg har slitt med angst i mange mange år… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Høres veldig klassisk angst ut, da. Jeg har vært gjennom noen runder med angst og innsovningsproblemer så jeg tviler ikke på at dette kan være det. Det er jævlig, men man må prøve å slå seg til ro med at det er angsten. Ønske det velkommen, gi opp og gi faen. Da gir det seg etterhvert.

Hva er det du tenker er feil med kroppen da, hvis det ikke er angst? Hva er det du tenker vil skje? Jeg er ikke sarkastisk eller noe sånt, men kanskje det kan være bra for deg å sette ord på det, tenke gjennom om det er sant eller om angst virker mer sannsynlig.

Hadde Du det på samme måte da? Følte du ikke fikk puste? Jeg prøver å tenke at det kun angst og prøver å slappe av, helt umulig. Jeg er ikke stressa eller har angst før jeg legger meg, så er det som er merkelig. Har du det sånn fortatt ? Eller er det bedre? 

jeg tenker det er noe galt med hjertet når det skjer, for pulsen går så sykt fort ned da der skjer. Men har tatt ekg, og den var helt fin. Men ekg fanger vell ikke opp det som skjer akkurat i det jeg sovner, så da blir vell ikke ekg helt rett? For når jeg tok ekg så skjer jo ikke det. 

Skrevet

Jeg har det samme, er anspent jeg også så tror legen har rett i det. Er mye kortpustet og tungpustet og har en alvorlig angstlidelse i tillegg til andre diagnoser

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde Du det på samme måte da? Følte du ikke fikk puste? Jeg prøver å tenke at det kun angst og prøver å slappe av, helt umulig. Jeg er ikke stressa eller har angst før jeg legger meg, så er det som er merkelig. Har du det sånn fortatt ? Eller er det bedre? 

jeg tenker det er noe galt med hjertet når det skjer, for pulsen går så sykt fort ned da der skjer. Men har tatt ekg, og den var helt fin. Men ekg fanger vell ikke opp det som skjer akkurat i det jeg sovner, så da blir vell ikke ekg helt rett? For når jeg tok ekg så skjer jo ikke det. 

Går an å få 24 timers ekg. Hjertet mitt stopper noen ganger i flere sekunder når det skjer

Skrevet
Liebe skrev (14 minutter siden):

Går an å få 24 timers ekg. Hjertet mitt stopper noen ganger i flere sekunder når det skjer

Jeg hadde det i oktober, da var det pga høy puls de ville sjekke det. Men nå det siste ukene har jeg fått veldig lav puls! Legen mente at det var ikke vits å ta ny 24 timers ekg siden det bare er noen mnd siden, men jeg har aldri hatt så lav puls før..

Uff stakkars deg❤️Jeg er også tungpustet, og det er nok pga angsten. Men skjer det hver dag du skal sove? Og får du veldig lav puls da det skjer? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slik jeg hadde det:

Akkurat i det jeg begynner å sovne så kjenner jeg plutselig at jeg ikke puster og må trekke pusten dypt. Kjennes ut som automatisk pust har sluttet å virke og hvis jeg ikke trekker pusten så dør jeg.

Eller, jeg ligger i sengen, skal sove men er ikke trøtt helt ennå. Plutselig kjenner jeg meg litt tom for luft. Det kjennes ut som om jeg aktivt må trekke pusten for hvert eneste pust, ellers vil pusten stoppe opp. Blir selvfølgelig stresset med tilhørende symptomer.

Det gikk over for meg, ja, heldigvis, for jeg kunne jo ikke leve sånn. På det verste holdt det på hele natten. Det varte i noen uker. Det kommer tilbake i dårlige perioder, men nå varer det ikke for jeg bryr meg ikke om det. Det er irriterende, ikke noe mer. Har fått behandling for angsten, det har nok hjulpet mye.

Hvis det hadde vært noe galt med hjertet ditt så ville du nok hatt andre symptomer i tillegg. Du er nok i feil aldersgruppe til å få hjertesykdommer og.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde det i oktober, da var det pga høy puls de ville sjekke det. Men nå det siste ukene har jeg fått veldig lav puls! Legen mente at det var ikke vits å ta ny 24 timers ekg siden det bare er noen mnd siden, men jeg har aldri hatt så lav puls før..

Uff stakkars deg❤️Jeg er også tungpustet, og det er nok pga angsten. Men skjer det hver dag du skal sove? Og får du veldig lav puls da det skjer? 

Jeg veksler også mellom høy og lav puls, men jeg har mest høy. Du kan jo be om en ekg for å bli beroliget, hvis du er litt bekymra. Takk ❤️ jeg tror du har rett i at angsten gir tungpust, det er også min erfaring. Men ja, det er ofte at når jeg har lagt meg og føler at pulsen senker seg at jeg får disse symptomene og da blir jeg bekymret igjen, slitsomt og fælt å ha det sånn. Det skjer hver dag ja tror jeg 😅, men noen ganger velger jeg å bare prøve å overse det på en måte

Endret av Liebe
Skrevet
Liebe skrev (16 timer siden):

Jeg veksler også mellom høy og lav puls, men jeg har mest høy. Du kan jo be om en ekg for å bli beroliget, hvis du er litt bekymra. Takk ❤️ jeg tror du har rett i at angsten gir tungpust, det er også min erfaring. Men ja, det er ofte at når jeg har lagt meg og føler at pulsen senker seg at jeg får disse symptomene og da blir jeg bekymret igjen, slitsomt og fælt å ha det sånn. Det skjer hver dag ja tror jeg 😅, men noen ganger velger jeg å bare prøve å overse det på en måte

Uff! Håper du får det bedre snart! Er grusomt å ha det sånn hver dag 😔

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...