Gå til innhold

Hjelp til vannbakkels.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd meg på vannbakkels for første gang, og det ble totalt misslykket, så jeg kastet hele røren.

Først så ble røren klumpete når jeg hadde den i vann/ smørblandingen. Deretter ble den alt for tynn og bare flæt utover.

Det jeg lurer på er da om man kan bruke miksmaster eller kjøkkenmaskin når man rører inn melet?

Er det ellers noen som har noen gode tips, kanskje en oppskrift å dele? Jeg brukte denne oppskriften: https://krem.no/hjem/vannbakkels/?fbclid=IwAR1AM5v1NngzWNAbi2pyqW7AOwXWBSV5FFNjkkvbhPIUmtod2_zp_P4I2bg

Anonymkode: d2466...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har prøvd meg på vannbakkels for første gang, og det ble totalt misslykket, så jeg kastet hele røren.

Først så ble røren klumpete når jeg hadde den i vann/ smørblandingen. Deretter ble den alt for tynn og bare flæt utover.

Det jeg lurer på er da om man kan bruke miksmaster eller kjøkkenmaskin når man rører inn melet?

Er det ellers noen som har noen gode tips, kanskje en oppskrift å dele? Jeg brukte denne oppskriften: https://krem.no/hjem/vannbakkels/?fbclid=IwAR1AM5v1NngzWNAbi2pyqW7AOwXWBSV5FFNjkkvbhPIUmtod2_zp_P4I2bg

Skjønner ikke helt hva du mener skjedde her?

Hadde du i for mye egg siden røra ble for tynn? Det er ikke nødvendigvis sånn at antall egg i oppskriften blir riktig, man bør spe i litt og litt av gangen til røra får passe konsistens. 

Skrevet
Pal Fungi skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du mener skjedde her?

Hadde du i for mye egg siden røra ble for tynn? Det er ikke nødvendigvis sånn at antall egg i oppskriften blir riktig, man bør spe i litt og litt av gangen til røra får passe konsistens. 

Når jeg tilsatte melet i vann og smørblandingen. Ser at jeg forklarte dårlig der :( 

Skrevet

Du må spe sånn ar røra ikke blir for tynn. Jeg bruker miksmaster rett i kasserollen.

Anonymkode: 26788...4d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må spe sånn ar røra ikke blir for tynn. Jeg bruker miksmaster rett i kasserollen.

Anonymkode: 26788...4d1

Takk, det var det jeg lurte på :) Da skal jeg prøve det neste gang.

Skrevet

Du koker opp vann og smør,  så har du i melet og rører det sammen til en deig. Du må røre dere sammen i kjelen en liten stund.  Ta den til siden og når blandingen ikke er for varm,  så har du i ett og ett egg til den blir passe tykk. Husk at den skal sprøytes ut, så ikke for tynn. Også MÅ den steke lenge nok,  ellers klapper den sammen når den bli tatt ut av ovnen.  Er du usikker så la den stå litt lengre. 

Skrevet

Jeg bruker samme oppskrift (jeg bruker alltid fire medium egg, bruker du store/ekstra store egg må du kanskje nøye deg med tre, se an konsistensen) og den blir alltid vellykket så jeg tenker at du kanskje har bommet litt på målene? Det er fort gjort og kan ha mye å si for resultatet. Røren blir litt klumpete straks du har i melet, men bare rør kraftig så ordner det seg. Fortsett å la røren steke litt under omrøring til den blir jevn og fin og slipper kasserollen. Ta av varmen og rør inn eggene, ett om gangen. Dette kan du gjøre i kjøkkenmaskin om du synes det er for tungt for hånd. Det er viktig at røren ikke blir for tynn, den skal ikke flyte utover, men holde formen når du sprøyter på stekebrett (eller setter topper med skje). Husk også å ikke åpne ovnsdøren mens vannbakkelsene steker og la dem steke lenge nok, ellers faller de sammen når du tar dem ut. Skjær et lite hull i siden straks de er ute av ovnen slik at dampen kan komme ut. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...