AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #21 Skrevet 21. februar 2023 De få gangene jeg har stilt spørsmål om slikt, så er det som utdyping av en personlighetstest. Ikke som et fristilt spørsmål. Anonymkode: 3299e...06c
Bombasi Skrevet 21. februar 2023 #22 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): men du sa vel bare at folk ikke kjenner sine svake sider - du sa ikke noe om hvordan jeg evt formulerer dette.. Anonymkode: 4e4ba...a0d Nei, jeg skrev at folk sier ikke sine svake sider, fordi det er intervjuselvmord. Folk er veldig bevisst på sine egentlig svake sider, men fåtallet sitter der og bruker jobbintervjuet som en psykologtime, men lyver for anledningen eller sminker det voldsomt til for å få ting til å være uskyldig. Spørsmålet hører ikke hjemme på et jobbintervju i det hele tatt. Det er de beste lyverne som vinner på det.
Gjest Albbas Skrevet 21. februar 2023 #23 Skrevet 21. februar 2023 (endret) 2 hours ago, Bombasi said: Forfriskende ærlig, ja. Men å informere intervjuerne med komboen om at man blir lett irritabel, er utålmodig og sier ifra, tror jeg er oftere negativt enn positivt. Et risikabelt svar. Og kanskje særlig ovenfor de intervjuerne som stiller spørsmålet fordi dem er kunnskapsløse fra før av. Akkurat det har du nok rett i. Jeg blir svært skeptisk til arbeidsgivere som stiller det spørsmålet. Ikke fordi folk ikke er ærlige, men fordi det vitner om en veldig sort/hvitt-tankegang. Det er få egenskaper som er utelukkende negative hvis du er et normalt menneske. Ingen er perfekte, og ens styrker kan være svakheter i andre sammenhenger. Et godt intervju greier å grave litt i dette uten at man havner på "jeg er god til x og dårlig på y". Endret 21. februar 2023 av Albbas
Bombasi Skrevet 21. februar 2023 #24 Skrevet 21. februar 2023 (endret) Albbas skrev (24 minutter siden): Akkurat det har du nok rett i. Jeg blir svært skeptisk til arbeidsgivere som stiller det spørsmålet. Ikke fordi folk ikke er ærlige, men fordi det vitner om en veldig sort/hvitt-tankegang. Det er få egenskaper som er utelukkende negative hvis du er et normalt menneske. Ingen er perfekte, og ens styrker kan være svakheter i andre sammenhenger. Et godt intervju greier å grave litt i dette uten at man havner på "jeg er god til x og dårlig på y". Nettopp. Og det er et ukomfortabelt grillespørsmål som ikke gir arbeidsgiveren noe som helst av nyttig informasjon siden kandidater tvinges til uærlighet/tilsminkning. Det er ikke måten å selge inn seg selv på, altså bedriften. Når intervjuerne glemmer at intervjuet skal brukes til å presentere seg selv som ledere og arbeidsplassen deres for kandidaten, og kjører på med grillespørsmål, så sier det litt om arbeidsgiveren. Holdningen og synet der. Ironisk nok hvis du som kandidat svarer på spørsmålet, og kjører samme spørsmål i retur mot arbeidsgiveren, altså "hva er dine svakeste sider med tanke på lederstil?" og "hva er negativt med arbeidsplassen?", så blir du som kandidat sett på som en opprører, usaklig, vanskelig o.l. for at du satt dem i den klemmen bare fordi arbeidsgiveren stilte spørsmålet først. Så så betent er spørsmålet. Å spørre om svake/negative sider er simpelthen et usaklig elendig spørsmål. Endret 21. februar 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #25 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har hatt samme jobb i over 15 år og har ikke planer om å søke noe nytt med det første heller, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om jobbintervjuer men jeg VET jo at jeg har lite tålmodighet når det for eksempel oppstår tekniske problemer som forsinker arbeidet (absolutt alt av arbeidsoppgaver jeg utfører er på PC, med en gammel og treig programvare som kun brukes i min bransje), så jeg tenker at noe slikt må da være innafor å si? Det er mange som er utålmodige, og det er greit å ha selvinnsikt på det. Anonymkode: ae8b7...118
Gjest Albbas Skrevet 21. februar 2023 #26 Skrevet 21. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt samme jobb i over 15 år og har ikke planer om å søke noe nytt med det første heller, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om jobbintervjuer men jeg VET jo at jeg har lite tålmodighet når det for eksempel oppstår tekniske problemer som forsinker arbeidet (absolutt alt av arbeidsoppgaver jeg utfører er på PC, med en gammel og treig programvare som kun brukes i min bransje), så jeg tenker at noe slikt må da være innafor å si? Det er mange som er utålmodige, og det er greit å ha selvinnsikt på det. Anonymkode: ae8b7...118 Helt greit å si, og illustrerer hvor håpløst spørsmålet er. Så du er utålmodig når tekniske problemer oppstår, som 99% av Norges befolkning. Absolutt ingen verdifull informasjon i det. Men det er jo ikke din feil. 😅
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #27 Skrevet 21. februar 2023 Eg sa at eg er veldig direkte, noko eg faktisk er. Så kom eg med to eksempler, eit der det er bra å vere direkte og anna der det ikkje passa like bra og korleis eg har lært av det. Dei lo og eg fekk jobben (pga fleire ting såklart). Anonymkode: 30f96...ec0
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #28 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig sjeldent jeg tar med dette spørsmålet med i intervjufasen, og bruker det kun når jeg skal intervjue ledere. Men de få gangene jeg gjør det er for å kartlegge om kandidatene har selvinnsikt og er oppmerksom på eventuelle svakheter rundt sine egne kvalifikasjoner eller egenskaper, og videre hva som gjøres for å unngå eller motvirke svakhetene. Alle har svakheter på ett eller annet punkt, det interessante er egentlig ikke hva disse svakhetene er, men 1) at man selv er klar over det 2) hva man gjør for å unngå de. Anonymkode: 662e3...7f7 Men de fleste har fått ett eller annet råd eller lest seg opp om hva de skal svare. De fleste som er forberedt. Så svaret som gis er som regel bare noe oppkonstruert svada, ikke nødvendigvis et svar på det faktiske svake punktet. Så den selvinnsikten er ikke mye verdt. Du vil jo ikke kunne kartlegge på riktig måte da? Anonymkode: b9189...b61
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #29 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eg sa at eg er veldig direkte, noko eg faktisk er. Så kom eg med to eksempler, eit der det er bra å vere direkte og anna der det ikkje passa like bra og korleis eg har lært av det. Dei lo og eg fekk jobben (pga fleire ting såklart). Anonymkode: 30f96...ec0 Ja! De fleste egenskaper er jo både positive og negative. Jeg jobber godt jevnt, men ikke så godt med stress. Motsatt vil de som jobber veldig godt under press ha tendenser til å være litt late og umotiverte uten presset. Anonymkode: ea276...a86 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #30 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men de fleste har fått ett eller annet råd eller lest seg opp om hva de skal svare. De fleste som er forberedt. Så svaret som gis er som regel bare noe oppkonstruert svada, ikke nødvendigvis et svar på det faktiske svake punktet. Så den selvinnsikten er ikke mye verdt. Du vil jo ikke kunne kartlegge på riktig måte da? Anonymkode: b9189...b61 Som sagt stiller jeg bare dette spørsmålet til lederstillinger, jeg forventer at de har gjennomført såpass mange intervjuer i løpet av sin karriere at de vet godt at "standardsvar" som man har lest seg opp på raskt blir gjennomskuet. Noen få ganger får man svadasvar slik som du skisserer, men jeg opplever at de aller fleste svarer ganske ærlig på dette punktet og det samsvarer med gjennomførte tester og videre i ansettelsen. Stiller man derimot spørsmålet ukritisk til alle typer stillinger, så får man stort sett "jeg er altfor perfeksjonistisk", "jeg blir for oppslukt i jobben min" osv. og det er ikke mye verdt som du er inne på. Anonymkode: 662e3...7f7
Rucula Skrevet 21. februar 2023 #31 Skrevet 21. februar 2023 Jeg kjører ca 20 jobbintervjuer i mnd, hver mnd. Jeg spør aldri, hva er dine svakheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå